RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI [KSSR]
Tarikh
: 30 Ogos 2013 (Jumaat)
Masa
: 0810 – 0840
Tempat : Padang
Bola Sepak SK Sungai Paoh, Sarikei
Tahun(Kelas) : 3
Bilangan Murid: 25
orang (16 lelaki, 9 perempuan)
Fokus Pembelajaran : 1.10 Berkebolehan melakukan kemahiran asas
lompatan dengan lakuan yang betul
Tajuk
: Lompat Lepasi Halangan
Standard Pembelajaran : 1.10.4, 2.10.1, 5.3.2, &
5.4.3
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid
dapat:
Psikomotor : i. melompat melepasi halangan pada aras rendah, tinggi, dekat dan
jauh.
ii. melompat
menggunakan sebelah kaki dan mendarat menggunakan kedua-dua belah kaki.
Kognitif : i. mengenal pasti postur badan yang betul
semasa melompat dan mendarat.
ii. mengenal pasti kaki yang digunakan untuk melonjak.
Afektif: i. mengiktiraf kebolehan dan menerima
kekurangan rakan sebaya semasa melakukan aktiviti.
ii. bekerjasama semasa melakukan aktiviti lompat
melepasi halangan.
Kemahiran Berfikir: Menilai
Pengalaman sedia ada: Murid-murid telah mengikuti aktiviti melompat
pada pengajaran lepas
Penerapan nilai : Bekerjasama dan toleransi
Penggabungjalinan: Matematik
dan Bahasa Inggeris
BSPP :
Kon (20), palang (10), gelung rotan (5), bola kertas (5)
EMK: Kreativiti
BAHAGIAN
/MASA
|
AKTIVITI
|
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
|
ORGANISASI
|
ALATAN/
CATATAN
|
|||||
Memanaskan
Badan
(5 minit)
|
1.
Latihan
bebas
2.
Regangan
dinamik
|
1.
Dalam dua barisan.
2. Lari ke hadapan.
3. Tepuk tangan
rakan aras bahu apabila berselisih.
4. Ulang pelakuan
yang sama, kemudian lompat dan tepuk tangan rakan pada aras melebihi kepala.
Lakukan regangan dengan
kiraan 8:
1.
Gerakkan kepala ke kiri dan kanan.
2. Gerakkan kepala
ke atas dan bawah.
3. Gerakkan bahu ke
atas dan bawah.
4. Gerakkan
bahagian tangan ikut putaran jam dan lawan jam.
5. Bongkokkan badan
ke hadapan dan gerakkan badan ke kiri dan kanan.
6. Buka kaki seluas
bahu dan cuba sentuh hujung kaki kiri dan kanan.
7. Lakukann lompat
bintang.
|
·
Semasa
latihan bebas.
Semasa regangan dinamik
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
|
|||||
Perkembangan
(15 minit)
Perkembangan
1
Lompat Dekat
dan Jauh
(7 minit)
Perkembangan
2
Lompat rendah
dan tinggi
(8 minit)
|
1.
Pengenalan
isi pelajaran
2.
Demonstrasi
3.
Latih
tubi
4.
Demonstrasi
5.
Latih
tubi
|
·
Memperkenalkan
tajuk pelajaran pada hari ini ialah Lompat Melepasi Halangan.
·
Dalam keadaan bersedia, lutut dibengkokkan dan
rendahkan badan.
·
Lari ke arah sasaran apabila wisel ditiup.
·
Setibanya di kon, lompat menggunakan sebelah kaki
dan mendarat menggunakan kedua-dua belah kaki di dalam gelung rotan.
·
Semasa melompat, bengkokkan lutut dan hujung kaki
untuk lajak.
·
Lihat ke arah hadapan semasa belari dan melompat.
·
Jarak permulaan adalah 1 meter.
·
Kemudian, tingkatkan kepada 2 meter.
·
Lakukan seperti demonstrasi.
·
Lompat menggunakan sebelah kaki apabila tiba di
kon.
·
Mendarat menggunakan kedua-dua belah kaki di
dalam gelung rotan.
·
Semasa melompat, bengkokkan lutut dan hujung kaki
untuk lajak.
·
Lari
menggunakan bebola kaki atau hujung kaki.
·
Pastikan
lutut dibengkokkan semasa mendarat untuk menyerap daya.
·
Pembetulan
diberikan kepada murid yang tidak menguasai.
·
Jarak
antara kon dan gelung rotan akan ditingkatkan daripada 1 meter ke 2 meter dan
seterusnya.
·
Lari ke arah sasaran apabila wisel ditiup.
·
Setibanya di kon, lompat menggunakan sebelah kaki
dan mendarat menggunakan kedua-dua belah kaki melimpasi palang yang
diletakkan.
·
Semasa melompat, bengkokkan lutut dan hujung kaki
untuk lajak.
·
Lihat ke hadapan apabila berlari dan semasa
melompat.
·
Lompat menggunakan sebelah kaki apabila tiba di palang
yang diletakkan.
·
Gunakan kedua-dua belah kaki untuk mendarat.
·
Semasa melompat, bengkokkan lutut dan hujung kaki
untuk lajak.
·
Lari menggunakan bebola kaki atau hujung kaki.
·
Pandang ke hadapan semasa berlari dan melompat
melepasi palang.
·
Pastikan lutut dibengkokkan semasa mendarat untuk
menyerap daya.
·
Pembetulan diberikan kepada murid yang tidak
menguasai.
·
Ketinggian palang akan ditingkatkan apabila
murid-murid menguasi lompatan aras rendah.
|
5 kumpulan = 5 orang/kumpulan
G = Guru
M = Murid
= Kon
=
Gelung rotan
5 kumpulan = 5 orang/kumpulan
G = Guru
M = Murid
= Palang
|
Kon (5), gelung rotan (5)
Kon (20), palang (10)
|
|||||
Kemuncak
(7 minit)
|
Pertandingan Bersyarat
“Siapa Hebat Melompat”
|
·
Lari ke arah hadapan sambil membawa bola kertas.
·
Apabila tiba di kon, lompat melimpasi dua kon.
·
Teruskan larian sehingga tiba di palang.
·
Lompat melimpasi palang tersebut dan lari
sehingga ke garisan hujung.
·
Sentuh garisan hujung menggunakan bola dan patah
balik ke arah rakan.
·
Lakukan perkara yang sama apabila melalui setiap
halangan.
·
Berikan bola kepada rakan untuk meneruskan
permainan.
·
Kumpulan pertama yang berjaya menamatkan larian
melimpasi semua halangan adalah juara “Siapa Hebat Melompat”.
·
Tepukan diberikan kepada kumpulan juara.
·
Kumpulan yang kalah didenda untuk menyusun
alatan.
|
5 kumpulan = 5 orang/kumpulan
G = Guru
M = Murid
= Palang
|
Kon (20), palang (5), bola kertas (5)
|
|||||
Penutup
(3 minit)
|
1. Menyejukkan Badan
2. Rumusan Pelajaran
2.1 Rumusan
kognitif &
Psikomotor
2.2 Rumusan
Afektif
- Penerapan
Nilai
- Pujian /
Teguran
3. Kerja Susulan
|
1.
Gerakkan
badan ke kiri dan ke kanan berulang kali.
2.
Berpasangan,
tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
3.
Tarik
nafas tiga kali perlahan dan hembus panjang yang terakhir.
·
Pastikan
lari menggunakan bebola kaki dan bengkokkan lutut semasa melompat dan
mendarat.
·
Bengkokkan
lutut semasa mendarat untuk menyerap daya dan mengelakkan daripada cedera
pada otot.
·
Pastikan
sentiasa melihat ke hadapan semasa berlari dan melompat.
·
Kita perlu bekerjasama
dan bertoleransi semasa melakukan aktiviti itulah resepi kejayaan.
·
Boleh bermain
di rumah bersama rakan-rakan sebagai rekreasi.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan