RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI [KSSR]
Tarikh
: 18 September 2013 (Rabu)
Masa
: 0710 – 0740
Tempat : Padang
Bola Sepak SK Sungai Paoh, Sarikei
Tahun(Kelas) : 1
Bilangan Murid: 28
orang (15 lelaki, 13 perempuan)
Fokus Pembelajaran : 3.1 Berkebolehan melakukan aktiviti
fizikal berpandukan konsep kecergasan.
Tajuk
: Memanaskan badan Fasa 1
Standard Pembelajaran : 1.10.1, 1.9.1 & 5.4.2
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid
dapat:
Psikomotor : i. melakukan pelbagai jenis aktiviti seperti berjalan, berlari dan regangan
yang boleh meningkatkan suhu badan dan otot, kadar pernafasan dan kadar nadi.
Kognitif : i. mengenal pasti aktiviti memanaskan dan
menyejukkan badan.
ii.
menyatakan keperluan air sebelum, semasa dan selepas melakukan aktiviti
fizikal.
Afektif: i. memperlihatkan rasa
seronok semasa melakukan aktiviti yang dapat meningkatkan suhu badan, otot,
kadar pernafasan dan kadar nadi.
ii. berkomunikasi antara murid dengan murid semasa melakukan aktiviti putaran
menegak.
Kemahiran Berfikir: Menilai
Pengalaman sedia ada: Murid-murid pernah rasa penat, berpeluh dan
haus
Penerapan nilai : Kerjasama
Penggabungjalinan: Matematik dan Bahasa Inggeris
BSPP :
Kon (7), gelung rotan (7)
EMK: Kreativiti
BAHAGIAN
/MASA
|
AKTIVITI
|
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
|
ORGANISASI
|
ALATAN/
CATATAN
|
||||||||||
Memanaskan
Badan
(4 minit)
|
1.
Latihan
bebas
2.
Regangan
spesifik anggota kaki dan pinggang
|
1.
Semua murid dikehendaki mengira denyutan nadi
selama 10 saat sebelum melakukan aktiviti.
2. Lari ke arah
hadapan dengan pantas.
3. Lari ke arah
kanan dengan pantas.
4. Lari ke kiri
dengan pantas.
5. Apabila dengan
tiupan wisel, lari dengan pantas ke arah guru.
Lakukan regangan dengan
kiraan 8:
1.
Gerakkan bahu ke atas dan bawah.
2. Gerakkan
bahagian tangan ikut putaran jam dan lawan jam.
3. Bongkokkan badan
ke hadapan dan gerakkan badan ke kiri dan kanan.
4. Buka kaki seluas
bahu dan cuba sentuh hujung kaki kiri dan kanan.
5. Letakkan tangan di
belakang kaki, kemudia sentuh lutut menggunakan dahi.
6. Lari setempat
secara perlahan, apabila dengar tiupan wisel, lari setempat secara laju.
|
M M
M M M
M M M
M M
M M
M M M
M M M
M M
G
Semasa regangan spesifik
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
|
||||||||||
Perkembangan
(15 minit)
Perkembangan
1
Capai awan
(7 minit)
Perkembangan
2
Kipas kapal
terbang
(8 minit)
|
1.
Pengenalan
isi pelajaran
2.
Demonstrasi
3.
Latih
tubi
4.
Demonstrasi
5.
Latih
tubi
|
·
Aktiviti
memanaskan badan amat penting untuk memastikan badan bersedia melakukan
aktiviti yang lasak dan untuk mengelakkan kecederaan.
·
Berdiri dalam
kedudukan separa bulatan dengan kaki dibuka seluas bahu.
·
Kedua-dua
tangan dinaikkan atas kepala.
·
Kiraan 1
:Regangkan tangan kanan ke atas dengan menolak seberapa tinggi.
·
Kiraan 2 :
Turunkan tangan kanan ke kedudukan mula.
·
Kiraan 3 :
Regangkan tangan kiri ke atas dengan menolak seberapa tinggi.
·
Kiraan 4 :
Turunkan tangan kiri ke kedudukan mula.
·
Lakukan
seperti demonstrasi.
·
Pastikan
jarak di antara rakan tidak terlalu dekat dan selesa.
·
Lakukan ikut
kemampuan diri.
·
Setiap aksi
perlu menyebut “Hooray”
·
Kedua-dua
tangan dinaikkan atas kepala.
·
Regangkan
tangan kanan ke atas dengan menolak seberapa tinggi.
·
Turunkan
tangan kanan ke kedudukan mula.
·
Regangkan
tangan kiri ke atas dengan menolak seberapa tinggi.
·
Turunkan
tangan kiri ke kedudukan mula.
·
Bergerak
secara mengundur kemudian melompat untuk capai awan.
·
Bergerak ke depan
dan melompat untuk mencapai awan.
·
Berdiri
dengan kaki seluas bahu dan tangan di depa. Memusing tangan ke arah hadapan.
·
Satu putaran
dianggap satu kiraan.
·
Ulang tiga
kiraan ke hadapan dan tiga kiraan ke belakang.
·
Berdiri dalam
keadaan bersedia mengikut kumpulan masing-masing.
·
Dalam
barisan, bergerak di sekitar kawasan yang ditetapkan mengikut ketua.
·
Lakukan
seperti demonstrasi.
·
Berdiri
dengan kaki seluas bahu dan tangan di depa. Memusing tangan ke arah hadapan.
·
Satu putaran
dianggap satu kiraan.
·
Ulang tiga
kiraan ke hadapan dan tiga kiraan ke belakang.
·
Berdiri dalam
keadaan bersedia mengikut kumpulan masing-masing.
·
Dalam
barisan, bergerak di sekitar kawasan yang ditetapkan mengikut ketua.
·
Pastikan bergerak
secara berkumpulan.
·
Elakkan
daripada berlanggar.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
7 kumpulan = 4 orang/kumpulan
Semasa demonstrasi dan latih tubi
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
= Kon
|
Kon (4)
Kon (4)
|
||||||||||
Kemuncak
(7 minit)
|
Permainan Kecil
“One Team”
|
·
Permainan dimainkan di dalam kawasan yang ditentukan.
·
Setiap kumpulan akan diberikan satu gelung rotan.
·
Setiap ahli kumpulan perlu memegang gelung rotan tersebut.
·
Apabila arahan diberikan, semua kumpulan perlu bergerak atau berlari
ke arah yang ditetapkan tanpa melepaskan gelung rotan.
·
Apabila wisel ditiup, setiap kumpulan perlu kembali ke kon kumpulan
masing-masing.
·
Kumpulan yang terakhir akan disingkirkan sehingga tinggal satu
kumpulan sahaja.
·
Semua murid dikehendaki mengira denyutan nadi
selama 10 saat selepas aktiviti dijalankan.
|
7 kumpulan = 4 orang/kumpulan
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
= Kon
= Gelung rotan
|
Gelung rotan (4), kon (7)
|
||||||||||
Penutup
(3 minit)
|
1. Menyejukkan Badan
2. Rumusan Pelajaran
2.1 Rumusan
kognitif &
Psikomotor
2.2 Rumusan
Afektif
- Penerapan
Nilai
- Pujian /
Teguran
3. Kerja Susulan
|
1.
Gerakkan
badan ke kiri dan ke kanan berulang kali.
2.
Berpasangan,
tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
3.
Tarik
nafas tiga kali perlahan dan hembus panjang yang terakhir.
·
Sebelum
melakukan aktiviti lasak seperti bermain bola, lakukan aktiviti memanaskan
badan untuk menyediakan otot-otot badan.
·
Contoh
memanaskan badan adalah jogging dan meregang otot-otot.
·
Elakkan
daripada bergurau semasa melakukan aktiviti dan lakukan ikut kemampuan diri.
·
Kumpulan yang
memenangi permainan disebabkan kerjasama yang diberikan setiap ahli kumpulan
iaitu dengan tidak melepaskan tangan daripada gelung rotan.
·
Lakukan aktiviti
yang diperkenalkan sebagai aktiviti semasa waktu lapang.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan