RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI [KSSR]
Tarikh
: 20 September 2013 (Jumaat)
Masa
: 0810 – 0840
Tempat : Padang
Bola Sepak SK Sungai Paoh, Sarikei
Tahun(Kelas) : 3
Bilangan Murid: 25
orang (16 lelaki, 9 perempuan)
Fokus Pembelajaran : 3.1 Berkebolehan melakukan aktiviti
fizikal berpandukan konsep kecergasan
Tajuk
: Pukulan Pepat Ke Arah Sasaran
Standard Pembelajaran : 1.7.3, 2.7.3, 2.7.5 & 5.2.3
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid
dapat:
Psikomotor : i. melakukan pukulan pepat ke arah sasaran menggunakan
alat pemukul.
Kognitif : i. membezakan lakuan pukulan pepat dengan
pukulan kilas menggunakan alatan.
ii.
mengenal pasti kemahiran dalam kategori jaring.
Afektif: i. bekerjasama semasa melakukan aktiviti pukulan
pepat ke arah sasaran menggunakan alat pemukul.
ii. menerima cabaran dan berasa seronok semasa
melakukan aktiviti.
Kemahiran Berfikir: Mencirikan & membanding beza
Pengalaman sedia ada: Murid-murid telah mengikuti aktiviti pukulan
pepat pada pengajaran yang lalu.
Penerapan nilai : Bekerjasama dan disiplin
Penggabungjalinan: Matematik
dan Bahasa Inggeris
BSPP :
Kon (8), bola kertas (8), pemukul (8), gelung rotan (8)
EMK: Kreativiti
BAHAGIAN
/MASA
|
AKTIVITI
|
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
|
ORGANISASI
|
ALATAN/
CATATAN
|
|||||||||||||||||||||||||
Memanaskan
Badan
(5 minit)
|
1.
Latihan
bebas
2.
Regangan
dinamik
|
·
Berdiri dalam keadaan bersedia secara
berpasangan.
·
Cuba sentuh dan pukul punggung rakan anda, dan
cuba elak daripada disentuh.
·
Cuba sentuh dan pukul lutut rakan dan cuba elak.
Lakukan regangan dengan
kiraan 8:
1.
Gerakkan kepala ke kiri dan kanan.
2. Gerakkan kepala
ke atas dan bawah.
3. Gerakkan bahu ke
atas dan bawah.
4. Gerakkan
bahagian tangan ikut putaran jam dan lawan jam.
5. Bongkokkan badan
ke hadapan dan gerakkan badan ke kiri dan kanan.
6. Buka kaki seluas
bahu dan cuba sentuh hujung kaki kiri dan kanan.
7. Lakukann lompat
bintang.
|
·
Semasa
latihan bebas.
Semasa regangan dinamik
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
|
|||||||||||||||||||||||||
Perkembangan
(15 minit)
Perkembangan
1
Pukulan pepat
ke sasaran
(7 minit)
Perkembangan
2
Pukulan pepat
berkumpulan
(8 minit)
|
1.
Pengenalan
isi pelajaran
2.
Demonstrasi
3.
Latih
tubi
4.
Demonstrasi
5.
Latih
tubi
|
·
Pukulan
pepat adalah pukulan secara “forehand” ke arah hadapan.
·
Letakkan bola di atas kon.
·
Pukul bola dengan pukulan pepat.
·
Pukul bola supaya masuk ke dalam gelung rotan.
·
Semasa membuat pukulan;
-
Berdiri dengan memandang ke hadapan dan sasaran.
-
Mata memandang bola
-
Kontak pemukul pada bola
-
Ikut lajak selepas memukul
·
Lakukan seperti demonstrasi.
·
Semasa membuat pukulan;
-
Berdiri dengan memandang ke hadapan dan sasaran.
-
Mata memandang bola
-
Kontak pemukul pada bola
-
Ikut lajak selepas memukul
·
Berhati-hati supaya pemukul tidak terkena murid lain semasa melakukan
aktiviti.
·
Berdiri dalam keadaan bersedia sambil memegang pemukul.
·
Bengkokkan kedua-dua siku dan pemukul ke belakang.
·
Pegang pemukul dengan erat dan bersedia untuk memukul bola.
·
Lambung bola ke arah rakan.
·
Lihat arah pergerakan bola dan kontak pemukul pada bola.
·
Ikut lajak selepas memukul.
·
Bengkokkan kedua-dua siku dan pemukul ke belakang.
·
Pegang pemukul dengan erat dan bersedia untuk memukul bola.
·
Lambung bola ke arah rakan.
·
Lihat arah pergerakan bola dan kontak pemukul pada bola.
·
Ikut lajak selepas memukul.
·
Lari ke arah bola selepas memukul.
·
Tukar dengan pasangan dan lakukan sehingga menguasai.
·
Jarak antara pemukul dan pembaling akan ditingkatkan.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
= Skital & Bola kertas
8 kumpulan = 3 orang/kumpulan
Petunjuk:
G = Guru
M = Pemukul
= Pembaling
|
Kon (8), bola kertas (8) pemukul (8),gelung rotan
(8)
Bola kertas (8), pemukul (8)
|
|||||||||||||||||||||||||
Kemuncak
(7 minit)
|
Permainan Kecil
“Pukul, lari, ambil & letak”
|
·
Letakkan bola di atas kon.
·
Pukul bola yang diletakkan di atas kon tadi.
·
Lari ke arah bola dan ambil bola tersebut untuk di bawa ke tempat
asal.
·
Letakkan bola semula di atas kon dan tukar dengan ahli kumpulan.
·
Lakukan secara bergilir-gilir sehingga semua ahli kumpulan memukul.
·
Selepas semua kumpulan telah memukul, lari secara berkumpulan ke
garisan penamat.
·
Kumpulan pertama yang tiba di garisan penamat adalah pemenang.
·
Tepukan diberikan kepada kumpulan yang berjaya.
·
Kumpulan yang kalah didenda untuk menyusun
alatan.
|
5 kumpulan = 5 orang/kumpulan
Petunjuk:
G = Guru
M = Muridl
= Kon & bola
|
Bola kertas (5), pemukul (5), kon (7)
|
|||||||||||||||||||||||||
Penutup
(3 minit)
|
1. Menyejukkan Badan
2. Rumusan Pelajaran
2.1 Rumusan
kognitif &
Psikomotor
2.2 Rumusan
Afektif
- Penerapan
Nilai
- Pujian /
Teguran
3. Kerja Susulan
|
1.
Gerakkan
badan ke kiri dan ke kanan berulang kali.
2.
Berpasangan,
tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
3.
Tarik
nafas tiga kali perlahan dan hembus panjang yang terakhir.
·
Mata sentiasa memandang ke arah kedudukan bola.
·
Kontak pemukul pada bola.
·
Ikut lajak selepas memukul.
·
Kita perlu bekerjasama
dan berdisiplin semasa melakukan aktiviti.
·
Kerjasama
merupakan antara resepi kejayaan dalam sesebuah pasukan.
·
Berhati-hati
semasa melakukan pukulan agar tidak mendatangkan kecederaan kepada orang
lain.
·
Mencari
aktiviti-aktiviti atau sukan yang menggunakan kemahiran pukulan pepat.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan