RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI [KSSR]
Tarikh
: 28 Ogos 2013 (Rabu)
Masa
: 0840 – 0910
Tempat : Padang
Bola Sepak SK Sungai Paoh, Sarikei
Tahun(Kelas) : 3
Bilangan Murid: 25
orang (16 lelaki, 9 perempuan)
Fokus Pembelajaran : 1.10 Berkebolehan melakukan kemahiran asas
lompatan dengan lakuan yang betul
Tajuk
: Hebat Melompat
Standard Pembelajaran : 1.10.1, 1.10.2, 2.10.1, 2.10.2
& 5.2.5
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid
dapat:
Psikomotor : i. melompat menggunakan sebelah kaki dan mendarat
menggunakan kedua-dua belah kaki.
ii. melompat menggunakan sebelah kaki dan mendarat dengan
kaki yang sama.
Kognitif : i. mengenal pasti postur badan yang betul
semasa melompat dan mendarat.
ii. mengenal pasti kaki yang digunakan untuk melonjak.
Afektif: i. menerima cabaran dan berasa seronok
semasa melakukan aktiviti melompat.
ii. melakukan aktiviti berbentk kumpulan dengan
seronok.
Kemahiran Berfikir: Menilai
Pengalaman sedia ada: Murid-murid pernah melihat aksi lompat jauh
Penerapan nilai : Bekerjasama dan toleransi
Penggabungjalinan: Matematik
dan Bahasa Inggeris
BSPP :
Gelung rotan (10), kon (15), bola tenis(15)
EMK: Kreativiti
BAHAGIAN
/MASA
|
AKTIVITI
|
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
|
ORGANISASI
|
ALATAN/
CATATAN
|
||||||
Memanaskan
Badan
(5 minit)
|
1.
Latihan
bebas
2.
Regangan
dinamik
|
1.
Lari ke arah hadapan dan lompat.
2. Lakukan aksi
katak melompat.
3. Lakukan aksi
kangaroo melompat.
Lakukan regangan dengan
kiraan 8:
1.
Gerakkan kepala ke kiri dan kanan.
2. Gerakkan kepala
ke atas dan bawah.
3. Gerakkan bahu ke
atas dan bawah.
4. Gerakkan
bahagian tangan ikut putaran jam dan lawan jam.
5. Bongkokkan badan
ke hadapan dan gerakkan badan ke kiri dan kanan.
6. Buka kaki seluas
bahu dan cuba sentuh hujung kaki kiri dan kanan.
7. Lakukann lompat
bintang.
|
·
Semasa
latihan bebas.
Semasa regangan dinamik
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
|
||||||
Perkembangan
(15 minit)
Perkembangan
1
Jump &
Land
(7 minit)
Perkembangan
2
Jump, jump
& land
(8 minit)
|
1.
Pengenalan
isi pelajaran
2.
Demonstrasi
3.
Latih
tubi
4.
Demonstrasi
5.
Latih
tubi
|
·
Memperkenalkan
tajuk pelajaran pada hari ini ialah Hebat Melompat
·
Dalam keadaan bersedia, lutut dibengkokkan dan
rendahkan badan.
·
Lari ke arah sasaran apabila wisel ditiup.
·
Setibanya di kon, lompat menggunakan sebelah kaki
dan mendarat menggunakan kedua-dua belah kaki di dalam gelung rotan.
·
Semasa melompat, bengkokkan lutut dan hujung kaki
untuk lajak.
·
Lakukan seperti demonstrasi.
·
Lompat menggunakan sebelah kaki apabila tiba di
kon.
·
Mendarat menggunakan kedua-dua belah kaki di
dalam gelung rotan.
·
Semasa melompat, bengkokkan lutut dan hujung kaki
untuk lajak.
·
Lari
menggunakan bebola kaki atau hujung kaki.
·
Pastikan
lutut dibengkokkan semasa mendarat untuk menyerap daya.
·
Pembetulan
diberikan kepada murid yang tidak menguasai.
·
Jarak
antara kon dan gelung rotan akan ditingkatkan.
·
Lari ke arah sasaran apabila wisel ditiup.
·
Setibanya di kon, lompat menggunakan sebelah kaki
dan mendarat menggunakan kedua-dua belah kaki di dalam gelung rotan.
·
Gunakakan kaki yang sama semasa melompat di
kon-kon yang disediakan.
·
Semasa melompat, bengkokkan lutut dan hujung kaki
untuk lajak.
·
Lompat menggunakan sebelah kaki apabila tiba di
kon-kon yang disusun.
·
Gunakan kaki yang sama.
·
Gunakan kedua-dua belah kaki untuk mendarat di
dalam gelung rotan.
·
Semasa melompat, bengkokkan lutut dan hujung kaki
untuk lajak.
·
Lari menggunakan bebola kaki atau hujung kaki.
·
Pastikan lutut dibengkokkan semasa mendarat untuk
menyerap daya.
·
Pembetulan diberikan kepada murid yang tidak
menguasai.
·
Jarak antara kon-kon dan gelung rotan
ditingkatkan.
|
5 kumpulan = 5 orang/kumpulan
G = Guru
M = Murid
= Kon
=
Gelung rotan
5 kumpulan = 5 orang/kumpulan
G = Guru
M = Murid
= Kon
= Gelung rotan
|
Kon (5), gelung rotan (5)
Gelung rotan (5), kon (10)
|
||||||
Kemuncak
(7 minit)
|
Pertandingan Bersyarat
“Hebat Melompat”
|
·
Lari ke arah kon.
·
Setibanya di kon, lompat ke dalam gelung rotan
yang telah disusun.
·
Lari ke arah bola tenis dan ambil sebiji.
·
Bawa bola tersebut kembali ke garisan permulaan
dan sentuh tangan rakan.
·
Dalam perjalanan pulang ke garisan permulaan,
setiap murid perlu melompat ke dalam gelung rotan tersebut.
·
Kumpulan pertama yang berjaya mengambil semua
bola dan paling pantas adalah juara “Hebat Melompat”.
·
Tepukan diberikan kepada kumpulan juara.
·
Kumpulan yang kalah didenda untuk menyusun
alatan.
|
5 kumpulan = 5 orang/kumpulan
|
Gelung rotan (10), kon (10), bola tenis (25)
|
||||||
Penutup
(3 minit)
|
1. Menyejukkan Badan
2. Rumusan Pelajaran
2.1 Rumusan
kognitif &
Psikomotor
2.2 Rumusan Afektif
- Penerapan
Nilai
- Pujian /
Teguran
3. Kerja Susulan
|
1.
Gerakkan
badan ke kiri dan ke kanan berulang kali.
2.
Berpasangan,
tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
3.
Tarik
nafas tiga kali perlahan dan hembus panjang yang terakhir.
·
Pastikan
lari menggunakan bebola kaki dan bengkokkan lutut semasa melompat dan
mendarat.
·
Bengkokkan
lutut semasa mendarat untuk menyerap daya dan mengelakkan daripada cedera
pada otot.
·
Kita perlu bekerjasama
dan bertoleransi semasa melakukan aktiviti itulah resepi kejayaan.
·
Boleh bermain
di rumah bersama rakan-rakan sebagai rekreasi.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan