Rabu, 2 Oktober 2013

RPH KSSR Tahun 3 (Hebat Melompat)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI [KSSR]

Tarikh              :          28 Ogos 2013 (Rabu)
Masa                :          0840 – 0910
Tempat            :          Padang Bola Sepak SK Sungai Paoh, Sarikei
Tahun(Kelas)   :           3
Bilangan Murid:           25 orang (16 lelaki, 9 perempuan)
Fokus Pembelajaran : 1.10 Berkebolehan melakukan kemahiran asas lompatan dengan lakuan yang betul
Tajuk                :   Hebat Melompat
Standard Pembelajaran : 1.10.1, 1.10.2, 2.10.1, 2.10.2 & 5.2.5
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid dapat:       
Psikomotor :    i.  melompat menggunakan sebelah kaki dan mendarat menggunakan kedua-dua belah kaki.
ii. melompat menggunakan sebelah kaki dan mendarat dengan kaki yang sama.

            Kognitif :          i.   mengenal pasti postur badan yang betul semasa melompat dan mendarat.       
                                   ii.  mengenal pasti kaki yang digunakan untuk melonjak.

Afektif:            i.   menerima cabaran dan berasa seronok semasa melakukan aktiviti melompat.
                       ii.  melakukan aktiviti berbentk kumpulan dengan seronok.

Kemahiran Berfikir: Menilai   
Pengalaman sedia ada:  Murid-murid pernah melihat aksi lompat jauh
Penerapan nilai    :          Bekerjasama dan toleransi
Penggabungjalinan:   Matematik dan Bahasa Inggeris

BSPP   : Gelung rotan (10), kon (15), bola tenis(15)  

EMK: Kreativiti


BAHAGIAN
/MASA
AKTIVITI
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
ORGANISASI
ALATAN/
CATATAN
Memanaskan
Badan
(5 minit)
1.         Latihan bebas





2.       Regangan dinamik










1.         Lari ke arah hadapan dan lompat.
2.       Lakukan aksi katak melompat.
3.       Lakukan aksi kangaroo melompat.



Lakukan regangan dengan kiraan 8:
1.         Gerakkan kepala ke kiri dan kanan.
2.       Gerakkan kepala ke atas dan bawah.
3.       Gerakkan bahu ke atas dan bawah.
4.       Gerakkan bahagian tangan ikut putaran jam dan lawan jam.
5.       Bongkokkan badan ke hadapan dan gerakkan badan ke kiri dan kanan.
6.       Buka kaki seluas bahu dan cuba sentuh hujung kaki kiri dan kanan.
7.       Lakukann lompat bintang.
   
·         Semasa latihan bebas.
M M M M M M M M M M M

M M M M M M M M M M M


                      G     


                     
 
 











          M  M  M  M  M  M
   M                                   M
M                                          M

                     G
 
Semasa regangan dinamik







Petunjuk:
G   = Guru
M  = Murid

Perkembangan
(15 minit)

Perkembangan 1
Jump & Land
(7 minit)


























Perkembangan 2
Jump, jump & land
(8 minit)

1.         Pengenalan isi pelajaran


2.       Demonstrasi











3.       Latih tubi
















4.       Demonstrasi











5.       Latih tubi

·         Memperkenalkan tajuk pelajaran pada hari ini ialah Hebat Melompat

·         Dalam keadaan bersedia, lutut dibengkokkan dan rendahkan badan.
·         Lari ke arah sasaran apabila wisel ditiup.
·         Setibanya di kon, lompat menggunakan sebelah kaki dan mendarat menggunakan kedua-dua belah kaki di dalam gelung rotan.
·         Semasa melompat, bengkokkan lutut dan hujung kaki untuk lajak.
·         Lakukan seperti demonstrasi.
·         Lompat menggunakan sebelah kaki apabila tiba di kon.
·         Mendarat menggunakan kedua-dua belah kaki di dalam gelung rotan.
·         Semasa melompat, bengkokkan lutut dan hujung kaki untuk lajak.
·         Lari menggunakan bebola kaki atau hujung kaki.
·         Pastikan lutut dibengkokkan semasa mendarat untuk menyerap daya.
·         Pembetulan diberikan kepada murid yang tidak menguasai.
·         Jarak antara kon dan gelung rotan akan ditingkatkan.

·         Lari ke arah sasaran apabila wisel ditiup.
·         Setibanya di kon, lompat menggunakan sebelah kaki dan mendarat menggunakan kedua-dua belah kaki di dalam gelung rotan.
·         Gunakakan kaki yang sama semasa melompat di kon-kon yang disediakan.
·         Semasa melompat, bengkokkan lutut dan hujung kaki untuk lajak.

·         Lompat menggunakan sebelah kaki apabila tiba di kon-kon yang disusun.
·         Gunakan kaki yang sama.
·         Gunakan kedua-dua belah kaki untuk mendarat di dalam gelung rotan.
·         Semasa melompat, bengkokkan lutut dan hujung kaki untuk lajak.
·         Lari menggunakan bebola kaki atau hujung kaki.
·         Pastikan lutut dibengkokkan semasa mendarat untuk menyerap daya.
·         Pembetulan diberikan kepada murid yang tidak menguasai.
·         Jarak antara kon-kon dan gelung rotan ditingkatkan.

5 kumpulan = 5 orang/kumpulan
 














G = Guru
M = Murid
    = Kon
 

       = Gelung rotan












5 kumpulan = 5 orang/kumpulan
 














G = Guru
M = Murid
    = Kon
 

       = Gelung rotan


Kon (5), gelung rotan (5)































Gelung rotan (5), kon (10)
Kemuncak
(7 minit)
Pertandingan Bersyarat

“Hebat Melompat”
·         Lari ke arah kon.
·         Setibanya di kon, lompat ke dalam gelung rotan yang telah disusun.
·         Lari ke arah bola tenis dan ambil sebiji.
·         Bawa bola tersebut kembali ke garisan permulaan dan sentuh tangan rakan.
·         Dalam perjalanan pulang ke garisan permulaan, setiap murid perlu melompat ke dalam gelung rotan tersebut.
·         Kumpulan pertama yang berjaya mengambil semua bola dan paling pantas adalah juara “Hebat Melompat”.

·         Tepukan diberikan kepada kumpulan juara.
·         Kumpulan yang kalah didenda untuk menyusun alatan.










5 kumpulan = 5 orang/kumpulan
Gelung rotan (10), kon (10), bola tenis (25)
Penutup
(3 minit)
1. Menyejukkan Badan






2. Rumusan Pelajaran
2.1  Rumusan kognitif &
      Psikomotor





2.2  Rumusan Afektif
-   Penerapan Nilai
-   Pujian / Teguran

3. Kerja Susulan
  
1.         Gerakkan badan ke kiri dan ke kanan berulang kali.
2.       Berpasangan, tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
3.       Tarik nafas tiga kali perlahan dan hembus panjang yang terakhir.

·         Pastikan lari menggunakan bebola kaki dan bengkokkan lutut semasa melompat dan mendarat.
·         Bengkokkan lutut semasa mendarat untuk menyerap daya dan mengelakkan daripada cedera pada otot.

·         Kita perlu bekerjasama dan bertoleransi semasa melakukan aktiviti itulah resepi kejayaan.

·         Boleh bermain di rumah bersama rakan-rakan sebagai rekreasi.
          M  M  M  M  M  M
   M                                   M
M                                          M

                     G
 








Petunjuk:
G = Guru
M = Murid







Tiada ulasan: