Rabu, 2 Oktober 2013

RPH Tahun 5 (Gimnastik Irama)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI

Tarikh              : 27 Ogos 2013 (Selasa)           
Masa                : 0740-0810 (30 minit)          
Tempat            :          Padang bola sepak SK Sungai Paoh, Sarikei
Tahun(Kelas)   : 5
Bilangan Murid: 30 orang ( 19 orang lelaki & 11 orang perempuan )  
Tunjang Pembelajaran:  2. Kemahiran
Tajuk                : 2.3 Gimnastik
Sub-tajuk         :  Gimnastik Irama
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid dapat:       
Psikomotor :    i.  melakukan kemahiran asas dalam gimnastik menggunakan gelung rotan sekurang-kurangnya 3 daripada 5 jenis kemahiran dengan betul.
ii.  mereka cipta sekurang-kurangnya 3 daripada 5 rangkaian pergerakan menggunakan gelung rotan dengan iringan lagu.

Kognitif :          i.   menyatakan kemahiran-kemahiran asas dalam gimnastik sekurang-kurangnya 3 daripada 5 contoh dengan betul.
                                    ii.  menyatakan otot utama yang terlibat semasa melakukan aktiviti gimnastik irama sekurang-kurangnya 3 daripada 5 dengan betul.

Afektif:            i.   memahami arahan serta peraturan semasa melakukan aktiviti gimnastik dan menjaga keselmatan semasa aktiviti dijalankan.
                       ii. memahami dan mengamalkan sikap positif dalam mempelajari kemahiran gimnastik.

Kemahiran Berfikir: Mencirikan dan mereka cipta
Pengalaman sedia ada:  Murid-murid telah didedahkan dengan pergerakan gerak edar, pusing badan, melambung dan rangkaian pergerakan pada pengajaran lepas.  
Penerapan nilai    :          Disiplin dan kerjasama
Penggabungjalinan:        Pendidikan Moral dan Bahasa Inggeris

BSPP   : Gelung rotan (30), speaker (1)

BAHAGIAN
/MASA
AKTIVITI
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
ORGANISASI
ALATAN/
CATATAN
Permulaan
(5 minit)
  1. Latihan bebas menggunakan gelung rotan.


















  1. Regangan khusus bersama gelung rotan




·         Murid-murid bebas melakukan pergerakan menggunakan gelung rotan di kawasan yang telah ditetapkan.
·         Contoh pergerakan yang boleh dilakukan seperti:
·         Melambung gelung rotan ke atas dan sambut.
·         Meleretkan gelung rotan ke hadapan dan sambut.
·         Memutarkan gelung rotan pada pinggang.
·         Melompat skipping menggunakan gelung rotan.

·         Gerakkan gelung rotan ke kiri dan kanan pada aras kepala.
·         Masukkan tangan ke dalam gelung rotan kemudian pusingkan gelung rotan menggunakan sebelah tangan dan tukar.
·         Pegang gelung rotan menggunakan kedua-dua belah tangan seakan-akan memandu kereta, dan gerakkan ke kiri dan kanan.

·        
      
       M M M M M M M M    
   M                                   M
M                                          M


                      G
 
Semasa regangan umum












Petunjuk:
G    = Guru
M    = Murid




Gelung rotan (30)
















Perkembangan
(15 minit)




Perkembangan 1
(Memusing, meleret dan melambung)
(7 minit)





































Perkembangan 2
(Rangkaian pergerakan dengan iringan muzik)
8 minit
  1. Pengenalan isi pelajaran




  1. Demonstrasi (Memusing, meleret dan melambung)
























  1. Latih Tubi (Memusing, meleret dan melambung)









  1. Demonstrasi (Rangkaian pergerakan dengan iringan muzik)











  1. Latih Tubi (Rangkaian pergerakan dengan iringan lagu)



·         Gimnastik Irama adalah aktiviti pergerakan beritma yang boleh meningkatkan kercergasan

·         Letakkan sebelah tangan ke dalam gelung rotan, kemudian buat pusingan menggunakan gelung rotan.
·          Tukar menggunakan tangan yang seterusnya dengan pelakuan yang sama.
·         Pegang rotan menggunakan sebelah tangan dengan jari memegang erat gelung rotan.
·         Leretkan gelung rotan tersebut ke hadapan dan tangkap semula.
·         Genggam gelung rotan dengan erat kemudian lambung ke atas.
·         Lihat pergerakan rotan dan tangkap gelung tersebut semula.
·         Pelakuan yang sama, lambung menggunakan tangan kanan dan sambut menggunakan tangan kiri.

·         Berdiri dalam satu bulatan besar.
·         Pastikan kedudukan dalam jarak yang sesuai dan luas.
·         Lakukan seperti demonstrasi.
·         Pastikan melihat rakan semasa melakukan aktiviti dan berhati-hati semasa melakukannya terutama aktiviti melambung.

·         Dengar muzik dan ritma lagu.
·         Bergerak ke hadapan, belakang, kiri dan kanan sambil membuat pusingan pada gelung rotan menggunakan sebelah tangan kemudian tukarkannya.
·         Buat satu pusingan badan seperti gasing bersama-sama dengan gelung rotan dengan iringan lagu.
·         Lambung gelung  ke atas dan tangkap gelung tersebut mengikut ritma lagu.

·         Dengar muzik dan ritma lagu dengan teliti.
·         Pastikan pergerakan yang dibuat mengikut ritma lagu.
·         Bergerak ke hadapan, belakang, kiri dan kanan sambil membuat pusingan pada gelung rotan menggunakan sebelah tangan kemudian tukarkannya.
·         Buat satu pusingan badan seperti gasing bersama-sama dengan gelung rotan dengan iringan lagu.
·         Lambung gelung ke atas dan tangkap gelung semula mengikut ritma lagu.




Semasa memusing, meleret dan melambung.
       M  M  M  M  M  M  M

M                                        M

M                    G                 M

       M  M  M  M  M  M  M
 
       M  M  M  M  M  M  M

M                                        M

M                    G                 M

       M  M  M  M  M  M  M
 
 





















































Petunjuk:
G = Guru
M = Murid








Gelung rotan (30)










































Gelung rotan (30), muzik

Kemuncak
(7 minit)
Permainan kecil
“Muzikal Rope”
·         Berdiri dalam keadaan bersedia.
·         Letakkan gelung rotan di hadapan masing-masing.
·         Hanya 25 gelung rotan digunakan.
·         Dengar ritma lagu sebelum melakukan pergerakan.
·         Bergerak ikut ritma lagu.
·         Reka pergerakan secara bebas seperti menari, melompat, berpusing dan kemahiran-kemahiran lain.
·         Duduk dalam gelung rotan yang diletakkan di hadapan apabila muzik diberhentikan.
·         Murid-murid yang tiada gelung terkeluar daripada permainan.
·         3 gelung rotan akan dikeluarkan setiap kali muzik diberhentikan.
·         Murid terakhir yang berjaya di akhir permaianan adalah The King of Muzikal Rope.
       M  M  M  M  M  M  M

M                                        M
                    G
M                                        M

       M  M  M  M  M  M  M
 












Petunjuk:
G    = Guru
M    = Murid
      = Gelung rotan
Gelung rotan (25), Muzik
Penutup
(3 minit)
  1. Menyejukkan Badan


















  1. Rumusan Pelajaran
2.1  Rumusan kognitif &
      Psikomotor









2.2  Rumusan Afektif
-   Penerapan Nilai
-   Pujian / Teguran









  1. Kerja Susulan
·         Duduk dalam keadaan terkangkang sambil mengendurkan otot paha dan betis.
·         Masih dalam keadaan duduk, murid cuba membuat jangkauan ke hadpan seberapa jauh yang  mungkin dalam kiraan 4.
·         Berpasangan, tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
·         Tarik nafas melalui hidung dan tahan selama kira-kira 3 saat kemudian hembus melalui mulut.

·         Gimnastik Irama adalah aktiviti pergerakan beritma yang boleh meningkatkan kercergasan. Melakukan pergerakan dengan iringan ritma sangat menyeronokkan. Denga bantuan muzik dan peralatan dapat membantu meningkatkan kemahiran gimnastik murid-murid.

·         Berhati-hati semasa melakukan aktiviti atau permainan kecil.
·         Semangat kesukanan dan kerjasama penting dalam aktiviti kumpulan.
·         Beri tepukan kepada yang berjaya memenangi permainan dan dan sentiasa berusaha untuk menjadi yang terbaik.

·         Mencari jenis-jenis aktiviti dalam gimnastik irama yang menggunakan alatan.  

      
       M M M M M M M M   
   M                                   M
M                                          M


                      G
 
 









Petunjuk:
G = Guru
M = Murid





BAHAGIAN
/MASA
AKTIVITI
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
ORGANISASI
ALATAN/
CATATAN
Permulaan
(5 minit)
  1. Latihan bebas menggunakan gelung rotan.


















  1. Regangan khusus bersama gelung rotan




·         Murid-murid bebas melakukan pergerakan menggunakan gelung rotan di kawasan yang telah ditetapkan.
·         Contoh pergerakan yang boleh dilakukan seperti:
·         Melambung gelung rotan ke atas dan sambut.
·         Meleretkan gelung rotan ke hadapan dan sambut.
·         Memutarkan gelung rotan pada pinggang.
·         Melompat skipping menggunakan gelung rotan.

·         Gerakkan gelung rotan ke kiri dan kanan pada aras kepala.
·         Masukkan tangan ke dalam gelung rotan kemudian pusingkan gelung rotan menggunakan sebelah tangan dan tukar.
·         Pegang gelung rotan menggunakan kedua-dua belah tangan seakan-akan memandu kereta, dan gerakkan ke kiri dan kanan.

·        
      
       M M M M M M M M    
   M                                   M
M                                          M


                      G
 
Semasa regangan umum












Petunjuk:
G    = Guru
M    = Murid




Gelung rotan (30)
















Perkembangan
(15 minit)




Perkembangan 1
(Memusing, meleret dan melambung)
(7 minit)





































Perkembangan 2
(Rangkaian pergerakan dengan iringan muzik)
8 minit
  1. Pengenalan isi pelajaran




  1. Demonstrasi (Memusing, meleret dan melambung)
























  1. Latih Tubi (Memusing, meleret dan melambung)









  1. Demonstrasi (Rangkaian pergerakan dengan iringan muzik)











  1. Latih Tubi (Rangkaian pergerakan dengan iringan lagu)



·         Gimnastik Irama adalah aktiviti pergerakan beritma yang boleh meningkatkan kercergasan

·         Letakkan sebelah tangan ke dalam gelung rotan, kemudian buat pusingan menggunakan gelung rotan.
·          Tukar menggunakan tangan yang seterusnya dengan pelakuan yang sama.
·         Pegang rotan menggunakan sebelah tangan dengan jari memegang erat gelung rotan.
·         Leretkan gelung rotan tersebut ke hadapan dan tangkap semula.
·         Genggam gelung rotan dengan erat kemudian lambung ke atas.
·         Lihat pergerakan rotan dan tangkap gelung tersebut semula.
·         Pelakuan yang sama, lambung menggunakan tangan kanan dan sambut menggunakan tangan kiri.

·         Berdiri dalam satu bulatan besar.
·         Pastikan kedudukan dalam jarak yang sesuai dan luas.
·         Lakukan seperti demonstrasi.
·         Pastikan melihat rakan semasa melakukan aktiviti dan berhati-hati semasa melakukannya terutama aktiviti melambung.

·         Dengar muzik dan ritma lagu.
·         Bergerak ke hadapan, belakang, kiri dan kanan sambil membuat pusingan pada gelung rotan menggunakan sebelah tangan kemudian tukarkannya.
·         Buat satu pusingan badan seperti gasing bersama-sama dengan gelung rotan dengan iringan lagu.
·         Lambung gelung  ke atas dan tangkap gelung tersebut mengikut ritma lagu.

·         Dengar muzik dan ritma lagu dengan teliti.
·         Pastikan pergerakan yang dibuat mengikut ritma lagu.
·         Bergerak ke hadapan, belakang, kiri dan kanan sambil membuat pusingan pada gelung rotan menggunakan sebelah tangan kemudian tukarkannya.
·         Buat satu pusingan badan seperti gasing bersama-sama dengan gelung rotan dengan iringan lagu.
·         Lambung gelung ke atas dan tangkap gelung semula mengikut ritma lagu.




Semasa memusing, meleret dan melambung.
       M  M  M  M  M  M  M

M                                        M

M                    G                 M

       M  M  M  M  M  M  M
 
       M  M  M  M  M  M  M

M                                        M

M                    G                 M

       M  M  M  M  M  M  M
 
 





















































Petunjuk:
G = Guru
M = Murid








Gelung rotan (30)










































Gelung rotan (30), muzik

Kemuncak
(7 minit)
Permainan kecil
“Muzikal Rope”
·         Berdiri dalam keadaan bersedia.
·         Letakkan gelung rotan di hadapan masing-masing.
·         Hanya 25 gelung rotan digunakan.
·         Dengar ritma lagu sebelum melakukan pergerakan.
·         Bergerak ikut ritma lagu.
·         Reka pergerakan secara bebas seperti menari, melompat, berpusing dan kemahiran-kemahiran lain.
·         Duduk dalam gelung rotan yang diletakkan di hadapan apabila muzik diberhentikan.
·         Murid-murid yang tiada gelung terkeluar daripada permainan.
·         3 gelung rotan akan dikeluarkan setiap kali muzik diberhentikan.
·         Murid terakhir yang berjaya di akhir permaianan adalah The King of Muzikal Rope.
       M  M  M  M  M  M  M

M                                        M
                    G
M                                        M

       M  M  M  M  M  M  M
 












Petunjuk:
G    = Guru
M    = Murid
      = Gelung rotan
Gelung rotan (25), Muzik
Penutup
(3 minit)
  1. Menyejukkan Badan


















  1. Rumusan Pelajaran
2.1  Rumusan kognitif &
      Psikomotor









2.2  Rumusan Afektif
-   Penerapan Nilai
-   Pujian / Teguran









  1. Kerja Susulan
·         Duduk dalam keadaan terkangkang sambil mengendurkan otot paha dan betis.
·         Masih dalam keadaan duduk, murid cuba membuat jangkauan ke hadpan seberapa jauh yang  mungkin dalam kiraan 4.
·         Berpasangan, tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
·         Tarik nafas melalui hidung dan tahan selama kira-kira 3 saat kemudian hembus melalui mulut.

·         Gimnastik Irama adalah aktiviti pergerakan beritma yang boleh meningkatkan kercergasan. Melakukan pergerakan dengan iringan ritma sangat menyeronokkan. Denga bantuan muzik dan peralatan dapat membantu meningkatkan kemahiran gimnastik murid-murid.

·         Berhati-hati semasa melakukan aktiviti atau permainan kecil.
·         Semangat kesukanan dan kerjasama penting dalam aktiviti kumpulan.
·         Beri tepukan kepada yang berjaya memenangi permainan dan dan sentiasa berusaha untuk menjadi yang terbaik.

·         Mencari jenis-jenis aktiviti dalam gimnastik irama yang menggunakan alatan.  

      
       M M M M M M M M   
   M                                   M
M                                          M


                      G
 
 









Petunjuk:
G = Guru
M = Murid





Tiada ulasan: