RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI
Tarikh
: 27 Ogos 2013 (Selasa)
Masa
: 0740-0810 (30 minit)
Tempat :
Padang bola sepak SK Sungai Paoh, Sarikei
Tahun(Kelas) : 5
Bilangan Murid: 30 orang ( 19 orang lelaki & 11 orang
perempuan )
Tunjang Pembelajaran: 2. Kemahiran
Tajuk
: 2.3 Gimnastik
Sub-tajuk :
Gimnastik Irama
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid
dapat:
Psikomotor : i. melakukan kemahiran asas dalam gimnastik
menggunakan gelung rotan sekurang-kurangnya 3 daripada 5 jenis kemahiran dengan
betul.
ii. mereka
cipta sekurang-kurangnya 3 daripada 5 rangkaian pergerakan menggunakan gelung
rotan dengan iringan lagu.
Kognitif :
i. menyatakan
kemahiran-kemahiran asas dalam gimnastik sekurang-kurangnya 3 daripada 5 contoh
dengan betul.
ii.
menyatakan otot utama yang terlibat
semasa melakukan aktiviti gimnastik irama sekurang-kurangnya 3 daripada 5
dengan betul.
Afektif:
i. memahami arahan serta peraturan semasa
melakukan aktiviti gimnastik dan menjaga keselmatan semasa aktiviti dijalankan.
ii.
memahami dan mengamalkan sikap positif dalam mempelajari kemahiran gimnastik.
Kemahiran Berfikir: Mencirikan dan
mereka cipta
Pengalaman sedia ada: Murid-murid telah didedahkan dengan pergerakan
gerak edar, pusing badan, melambung dan rangkaian pergerakan pada pengajaran
lepas.
Penerapan nilai : Disiplin dan kerjasama
Penggabungjalinan:
Pendidikan
Moral dan Bahasa Inggeris
BSPP : Gelung
rotan (30), speaker (1)
BAHAGIAN
/MASA
|
AKTIVITI
|
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
|
ORGANISASI
|
ALATAN/
CATATAN
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Permulaan
(5 minit)
|
|
·
Murid-murid bebas melakukan pergerakan menggunakan gelung rotan di
kawasan yang telah ditetapkan.
·
Contoh pergerakan yang boleh dilakukan seperti:
·
Melambung gelung rotan ke atas dan sambut.
·
Meleretkan gelung rotan ke hadapan dan sambut.
·
Memutarkan gelung rotan pada pinggang.
·
Melompat skipping menggunakan gelung rotan.
·
Gerakkan gelung rotan ke kiri dan kanan pada aras kepala.
·
Masukkan tangan ke dalam gelung rotan kemudian pusingkan gelung rotan
menggunakan sebelah tangan dan tukar.
·
Pegang gelung rotan menggunakan kedua-dua belah tangan seakan-akan
memandu kereta, dan gerakkan ke kiri dan kanan.
|
·
Semasa regangan umum
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
Gelung rotan (30)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Perkembangan
(15 minit)
Perkembangan
1
(Memusing,
meleret dan melambung)
(7 minit)
Perkembangan
2
(Rangkaian
pergerakan dengan iringan muzik)
8 minit
|
|
·
Gimnastik Irama adalah
aktiviti pergerakan beritma yang boleh meningkatkan kercergasan
·
Letakkan sebelah tangan ke
dalam gelung rotan, kemudian buat pusingan menggunakan gelung rotan.
·
Tukar menggunakan tangan yang seterusnya
dengan pelakuan yang sama.
·
Pegang rotan menggunakan
sebelah tangan dengan jari memegang erat gelung rotan.
·
Leretkan gelung rotan
tersebut ke hadapan dan tangkap semula.
·
Genggam gelung rotan dengan
erat kemudian lambung ke atas.
·
Lihat pergerakan rotan dan
tangkap gelung tersebut semula.
·
Pelakuan yang sama, lambung
menggunakan tangan kanan dan sambut menggunakan tangan kiri.
·
Berdiri dalam satu bulatan
besar.
·
Pastikan kedudukan dalam
jarak yang sesuai dan luas.
·
Lakukan seperti demonstrasi.
·
Pastikan melihat rakan
semasa melakukan aktiviti dan berhati-hati semasa melakukannya terutama
aktiviti melambung.
·
Dengar muzik dan ritma lagu.
·
Bergerak ke hadapan,
belakang, kiri dan kanan sambil membuat pusingan pada gelung rotan
menggunakan sebelah tangan kemudian tukarkannya.
·
Buat satu pusingan badan seperti gasing
bersama-sama dengan gelung rotan dengan iringan lagu.
·
Lambung gelung ke atas dan tangkap gelung tersebut mengikut
ritma lagu.
·
Dengar muzik dan ritma lagu
dengan teliti.
·
Pastikan pergerakan yang
dibuat mengikut ritma lagu.
·
Bergerak ke hadapan,
belakang, kiri dan kanan sambil membuat pusingan pada gelung rotan
menggunakan sebelah tangan kemudian tukarkannya.
·
Buat satu pusingan badan
seperti gasing bersama-sama dengan gelung rotan dengan iringan lagu.
·
Lambung gelung ke atas dan
tangkap gelung semula mengikut ritma lagu.
|
Semasa memusing, meleret dan melambung.
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
Gelung rotan (30)
Gelung rotan (30), muzik
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kemuncak
(7 minit)
|
Permainan kecil
“Muzikal Rope”
|
·
Berdiri dalam keadaan
bersedia.
·
Letakkan gelung rotan di
hadapan masing-masing.
·
Hanya 25 gelung rotan
digunakan.
·
Dengar ritma lagu sebelum
melakukan pergerakan.
·
Bergerak ikut ritma lagu.
·
Reka pergerakan secara bebas
seperti menari, melompat, berpusing dan kemahiran-kemahiran lain.
·
Duduk dalam gelung rotan
yang diletakkan di hadapan apabila muzik diberhentikan.
·
Murid-murid yang tiada gelung
terkeluar daripada permainan.
·
3 gelung rotan akan
dikeluarkan setiap kali muzik diberhentikan.
·
Murid terakhir yang berjaya di
akhir permaianan adalah The King of Muzikal Rope.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
= Gelung rotan
|
Gelung rotan (25), Muzik
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Penutup
(3 minit)
|
2.1 Rumusan kognitif &
Psikomotor
2.2 Rumusan Afektif
- Penerapan Nilai
- Pujian /
Teguran
|
·
Duduk dalam keadaan terkangkang sambil mengendurkan
otot paha dan betis.
·
Masih dalam keadaan duduk, murid cuba membuat jangkauan
ke hadpan seberapa jauh yang mungkin
dalam kiraan 4.
·
Berpasangan, tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
·
Tarik nafas melalui hidung dan tahan selama kira-kira 3
saat kemudian hembus melalui mulut.
·
Gimnastik Irama adalah aktiviti pergerakan beritma yang
boleh meningkatkan kercergasan. Melakukan pergerakan dengan iringan ritma
sangat menyeronokkan. Denga bantuan muzik dan peralatan dapat membantu
meningkatkan kemahiran gimnastik murid-murid.
·
Berhati-hati semasa melakukan aktiviti atau permainan
kecil.
·
Semangat kesukanan dan kerjasama penting dalam aktiviti
kumpulan.
·
Beri tepukan kepada yang berjaya memenangi permainan
dan dan sentiasa berusaha untuk menjadi yang terbaik.
·
Mencari jenis-jenis aktiviti dalam gimnastik irama yang
menggunakan alatan.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
BAHAGIAN
/MASA
|
AKTIVITI
|
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
|
ORGANISASI
|
ALATAN/
CATATAN
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Permulaan
(5 minit)
|
|
·
Murid-murid bebas melakukan pergerakan menggunakan gelung rotan di
kawasan yang telah ditetapkan.
·
Contoh pergerakan yang boleh dilakukan seperti:
·
Melambung gelung rotan ke atas dan sambut.
·
Meleretkan gelung rotan ke hadapan dan sambut.
·
Memutarkan gelung rotan pada pinggang.
·
Melompat skipping menggunakan gelung rotan.
·
Gerakkan gelung rotan ke kiri dan kanan pada aras kepala.
·
Masukkan tangan ke dalam gelung rotan kemudian pusingkan gelung rotan
menggunakan sebelah tangan dan tukar.
·
Pegang gelung rotan menggunakan kedua-dua belah tangan seakan-akan
memandu kereta, dan gerakkan ke kiri dan kanan.
|
·
Semasa regangan umum
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
Gelung rotan (30)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Perkembangan
(15 minit)
Perkembangan
1
(Memusing,
meleret dan melambung)
(7 minit)
Perkembangan
2
(Rangkaian
pergerakan dengan iringan muzik)
8 minit
|
|
·
Gimnastik Irama adalah
aktiviti pergerakan beritma yang boleh meningkatkan kercergasan
·
Letakkan sebelah tangan ke
dalam gelung rotan, kemudian buat pusingan menggunakan gelung rotan.
·
Tukar menggunakan tangan yang seterusnya
dengan pelakuan yang sama.
·
Pegang rotan menggunakan
sebelah tangan dengan jari memegang erat gelung rotan.
·
Leretkan gelung rotan
tersebut ke hadapan dan tangkap semula.
·
Genggam gelung rotan dengan
erat kemudian lambung ke atas.
·
Lihat pergerakan rotan dan
tangkap gelung tersebut semula.
·
Pelakuan yang sama, lambung
menggunakan tangan kanan dan sambut menggunakan tangan kiri.
·
Berdiri dalam satu bulatan
besar.
·
Pastikan kedudukan dalam
jarak yang sesuai dan luas.
·
Lakukan seperti demonstrasi.
·
Pastikan melihat rakan
semasa melakukan aktiviti dan berhati-hati semasa melakukannya terutama
aktiviti melambung.
·
Dengar muzik dan ritma lagu.
·
Bergerak ke hadapan,
belakang, kiri dan kanan sambil membuat pusingan pada gelung rotan
menggunakan sebelah tangan kemudian tukarkannya.
·
Buat satu pusingan badan seperti gasing
bersama-sama dengan gelung rotan dengan iringan lagu.
·
Lambung gelung ke atas dan tangkap gelung tersebut mengikut
ritma lagu.
·
Dengar muzik dan ritma lagu
dengan teliti.
·
Pastikan pergerakan yang
dibuat mengikut ritma lagu.
·
Bergerak ke hadapan,
belakang, kiri dan kanan sambil membuat pusingan pada gelung rotan
menggunakan sebelah tangan kemudian tukarkannya.
·
Buat satu pusingan badan
seperti gasing bersama-sama dengan gelung rotan dengan iringan lagu.
·
Lambung gelung ke atas dan
tangkap gelung semula mengikut ritma lagu.
|
Semasa memusing, meleret dan melambung.
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
Gelung rotan (30)
Gelung rotan (30), muzik
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kemuncak
(7 minit)
|
Permainan kecil
“Muzikal Rope”
|
·
Berdiri dalam keadaan
bersedia.
·
Letakkan gelung rotan di
hadapan masing-masing.
·
Hanya 25 gelung rotan
digunakan.
·
Dengar ritma lagu sebelum
melakukan pergerakan.
·
Bergerak ikut ritma lagu.
·
Reka pergerakan secara bebas
seperti menari, melompat, berpusing dan kemahiran-kemahiran lain.
·
Duduk dalam gelung rotan
yang diletakkan di hadapan apabila muzik diberhentikan.
·
Murid-murid yang tiada gelung
terkeluar daripada permainan.
·
3 gelung rotan akan
dikeluarkan setiap kali muzik diberhentikan.
·
Murid terakhir yang berjaya di
akhir permaianan adalah The King of Muzikal Rope.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
= Gelung rotan
|
Gelung rotan (25), Muzik
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Penutup
(3 minit)
|
2.1 Rumusan
kognitif &
Psikomotor
2.2 Rumusan
Afektif
- Penerapan Nilai
- Pujian / Teguran
|
·
Duduk dalam keadaan terkangkang sambil mengendurkan
otot paha dan betis.
·
Masih dalam keadaan duduk, murid cuba membuat jangkauan
ke hadpan seberapa jauh yang mungkin
dalam kiraan 4.
·
Berpasangan, tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
·
Tarik nafas melalui hidung dan tahan selama kira-kira 3
saat kemudian hembus melalui mulut.
·
Gimnastik Irama adalah aktiviti pergerakan beritma yang
boleh meningkatkan kercergasan. Melakukan pergerakan dengan iringan ritma
sangat menyeronokkan. Denga bantuan muzik dan peralatan dapat membantu
meningkatkan kemahiran gimnastik murid-murid.
·
Berhati-hati semasa melakukan aktiviti atau permainan
kecil.
·
Semangat kesukanan dan kerjasama penting dalam aktiviti
kumpulan.
·
Beri tepukan kepada yang berjaya memenangi permainan
dan dan sentiasa berusaha untuk menjadi yang terbaik.
·
Mencari jenis-jenis aktiviti dalam gimnastik irama yang
menggunakan alatan.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan