RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI
Tarikh
: 24 April 2013 (Rabu)
Masa
: 0810-0840 (30 minit)
Tempat :
Gelanggang SK Abang Haji Matahir, Sarikei
Tahun(Kelas) : Lima
(5A)
Bilangan Murid: 32 orang ( 18 orang lelaki & 14 orang
perempuan )
Tunjang Pembelajaran: 2. Kemahiran
Tajuk
: 2.1 Permainan
Sub-tajuk :
2.1.3 Ragbi sentuh
I.
Hantaran
II.
Menerima
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid
dapat:
Psikomotor : i. melakukan hantaran ke kiri dan kanan
sekurang-kurangnya 8 daripada 10 dengan betul.
ii.
melakukan kemahiran menerima bola menggunakan kedua-dua belah tangan
sekurang-kurangnya 8 daripada 10 dengan betul.
Kognitif :
i. menyatakan
peraturan asas hantaran bagi permainan ragbi sentuh sekurang-kurangnya 3
daripada 5 dengan betul dan tepat.
ii.
menyatakan kesalahan-kesalahan yang
biasa dilakukan dalam permainan ragbi sentuh sekurang-kurangnya 3 daripada 3
dengan betul.
Afektif:
i. berinteraksi dan berkomunikasi dengan rakan
dalam suasana yang menyeronokan.
ii. memupuk
minat untuk mempelajari permainan ragbi sentuh.
Kemahiran Berfikir: Membanding dan
membeza
Pengalaman sedia ada: Murid-murid pernah mendengar tentang permainan
ragbi sentuh.
Penerapan nilai
: Mematuhi arahan, bekerjasama,
dan bertoleransi
Penggabungjalinan:
Sains
BSPP : Sampel bola
ragbi (1), bola baling (8), botol berisi air (16) & sketel (4)
BAHAGIAN
/MASA
|
AKTIVITI
|
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
|
ORGANISASI
|
ALATAN/
CATATAN
|
||||||||||||||
Permulaan
(4 minit)
|
|
·
Kumpulan polis perlu mengejar penjahat di dalam kawasan permainan.
·
Polis perlu menyentuh penjahat.
·
Apabila disentuh, penjahat tidak boleh bergerak dan perlu mencangkung.
·
Rakan penjahat yang lain perlu menyentuh rakannya itu untuk
menghidupkannya semula.
Ulangan sebanyak 8 kali.
·
Gerakkan bahu mengikut arah putaran jam dan lakukan sebaliknya.
·
Pusingkan tangan mengikut arah jam dan lakukan sebaliknya.
·
Luruskan tangan ke hadapan dan gerakkan ke kiri dan kanan.
·
Luruskan tangan ke belakang dan gerakkan ke atas dan bawah.
·
Tundukkan badan paras pinggang dan gerakkan ke kiri dan kanan.
·
Lari perlahan setempat dan laju mengikut arahan yang diberikan.
|
Kedudukan murid berselerak di sekitar gelanggang.
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
|
||||||||||||||
Perkembangan
(12 minit)
Perkembangan
1
(Hantaran ke
kiri dan kanan )
(6 minit)
Perkembangan
2
(Menerima
bola)
8 minit
|
(Latih tubi merupakan latihan murid selepas
tunjuk cara guru. Murid akan membuat sendiri pelakuan atau kemahiran yang
diajar).
(Latih tubi merupakan latihan murid selepas tunjuk cara guru. Murid akan
membuat sendiri pelakuan atau kemahiran yang diajar).
|
·
Dalam permainan ragbi sentuh
bola tidak boleh dihantar ke arah hadapan.
·
Bola perlu dihantar tidak
melebihi individu yang menhantar yakni perlu dihantar ke belakang.
·
Pegang bola menggunakan
kedua-dua belah tangan.
·
Sebelah tangan memegang di
hadapan bola manakala sebelah lagi di belakang bola.
·
Bengkokkan siku sedikit ke
belakang.
·
Bersedia untuk menghantar.
·
Lihat ke arah rakan.
·
Gerakkan tangan ke arah sisi
sama ada kanan atau kiri.
·
Luruskan siku apabila mula
menghantar bola.
·
Siku dibengkokkan sebelum
menghantar bola.
·
Bola dipegang dengan kemas
dan rilek.
·
Lihat ke arah rakan dan
gerakkan tangan ke arah kiri atau kanan untuk menghantar.
·
Luruskan tangan apabila
membuat hantaran.
·
Hantar bola ke sisi arah
belakang ikut lajak.
·
Lakukan 10 ulangan.
·
Hulurkan kedua-dua belah
tangan ke hadapan.
·
Pandang ke arah pergerakan
bola.
·
Bersedia untuk menerima.
·
Buka jari jemari dan tangkap
menggunakan kesemua jari.
·
Bawa bola ke arah dada.
·
Mata sentiasa
melihat ke arah pergerakan bola.
·
Kedua-dua
tangan diluruskan ke hadapan dan jari jemari dibuka luas.
·
Tangkap bola
menggunakan kesemua jari.
·
Bawa bola ke
arah dada.
·
Lakukan 10
ulangan.
|
Kedudukan semasa tunjuk cara.
Berkumpulan (8 kumpulan/4 orang)
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
Berkumpulan (8 kumpulan/4 orang)
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
Bola baling (8)
Bola baling (8)
|
||||||||||||||
Kemuncak
(10 minit)
|
Permainan kecil “Fast and Furious Bottle”
|
·
Bahagikan kepada 4 kumpulan
kecil.
·
Setiap kumpulan
diperuntukkan dengan 4 biji botol berisi air.
·
Setiap murid perlu berdiri
di atas garisan selari dengan sketel yang telah disediakan.
·
Setiap kumpulan perlu
membuat hantaran sisi ke belakang sahaja kepada ahli kumpulan masing-masing.
·
Apabila kesemua botol sampai
ke penghujung, murid paling belakang perlu menyusun botol tersebut untuk
menghasilkan apa-apa bentuk.
·
Kumpulan pertama yang
berjaya menyiapkan permainan dikira pemenang.
|
|
Botol
berisi air (16), sketel (4)
|
||||||||||||||
Penutup
(4 minit)
|
2.1 Rumusan kognitif
&
Psikomotor (Adalah merupakan proses guru menyimpulkan apa yang
dipelajari pada hari ini).
2.2 Rumusan
Afektif
- Penerapan
Nilai
- Pujian / Teguran
|
·
Gerakkan dan goyangkan kaki ke kiri dan kanan.
·
Tepuk otot-otot pada bahagian kaki sehingga ke
punggung.
·
Bengkokkan badan dan gerak ke kiri dan kanan.
·
Gerakkan tangan ke hadapan dan belakang.
·
Genggam jari berulang-ulang.
·
Gerakkan bahu mengikut arah jam dan sebaliknya.
·
Gerakkan kepala ke kiri, kanan dan atas ke bawah.
·
Ulang 4 kali.
·
Tarik nafas melalui hidung dan tahan selama kira-kira 3
saat kemudian hembus melalui hidung dan mulut.
·
Bola yang dihantar ke arah hadapan adalah satu
kesalahan dalam permainan ragbi sentuh.
·
Siku dibengkokkan sedikit dan diluruskan apabila
menghantar.
·
Murid-murid perlu berusaha dalam menguasai kemahiran
yang diajar untuk kepentingan diri sendiri dan melakukan latih tubi yang
diberikan dengan bersungguh-sungguh.
·
Membuat latihan di rumah bersama rakan atau ahli
keluarga.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
|
CATATAN SEMAKAN RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Bil.
|
KOMEN/CATATAN
|
SEMAKAN OLEH
|
1.
|
|
____________________________________
(
)
Guru Pembimbing
Tarikh: ____________________________
|
2.
|
|
____________________________________
(
)
Guru Besar
Tarikh: ____________________________
|
3.
|
|
_____________________________
(
)
Pensyarah Penyelia
Tarikh: ____________________________
|
BORANG CATATAN REFLEKSI PENGAJARAN DAN
PEMBELAJARAN
ISU / PERKARA
YANG DIBERI
|
BUKTI / ANALISIS / PENJELASAN
|
CADANGAN TINDAKAN SUSULAN
(PENCEGAHAN / PENAMBAHBAIKAN)
|
|
KEKUATAN /
KELEBIHAN
|
|
.
|
|
KELEMAHAN / KEKURANGAN
|
|
|
|
Disemak oleh Guru Pembimbing
Tandatangan :
Nama
:
Tarikh:
|
Disemak oleh Pensyarah Penyelia
Tandatangan :
Nama
:
Tarikh:
|
||
Tiada ulasan:
Catat Ulasan