RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI
Tarikh
: 23 April 2013 (Selasa)
Masa
: 0740-0810 (30 minit)
Tempat :
Gelanggang Bola Jaring SK Abang Haji Matahir, Sarikei
Tahun(Kelas) : Empat
(4B)
Bilangan Murid: 15 orang ( 7 orang lelaki & 8 orang
perempuan )
Tunjang Pembelajaran: 2. Kemahiran
Tajuk
: 2.1 Permainan (Bola Jaring)
Sub-tajuk :
iv. Menjaring menggunakan kedua-dua belah tangan
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid
dapat:
Psikomotor : i. melakukan jaringan menggunakan kedua-dua
belah tangan ke arah sasaran yang disediakan sekurang-kurangnya 3 daripada 5
percubaan.
ii. melakukan
jaringan menggunakan kedua-dua belah tangan semasa permainan kecil dengan betul
dan tepat.
Kognitif : i. mengenal
pasti pemain atau posisi manakah yang layak melakukan jaringan dalam permainan
sebenar.
ii.
menyatakan peraturan-peraturan asas yang
perlu dipatuhi semasa melakukan jaringan sekurang-kurangnya 3 daripada 5 dengan
betul.
Afektif:
i. menunjukkan kesungguhan untuk belajar semasa
mengikuti aktiviti kemahiran menjaring.
ii. mengamalkan
sikap bertoleransi antara satu sama lain semasa melakukan aktiviti.
Kemahiran Berfikir: Mencirikan
Pengalaman sedia ada: Murid-murid telah mempelajari kemahiran
hantaran, menerima dan gerak kaki pada
sesi pengajaran minggu lepas.
Penerapan nilai
: Mematuhi arahan, disiplin
Penggabungjalinan:
Bahasa
Inggeris dan Pendidikan Moral.
BSPP : Bola (8),
gelung rotan (8), jaring (2), bip (1 set)
BAHAGIAN
/MASA
|
AKTIVITI
|
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
|
ORGANISASI
|
ALATAN/
CATATAN
|
||||
Permulaan
(4 minit)
|
|
·
Hantar bola paras atas kepala kepada rakan.
·
Murid yang bertindak sebagai monyet di tengah perlu berusaha mendapatkan
bola daripada dua orang rakan yang menghantar bola.
·
Hantaran selain paras atas kepala boleh digunakan.
·
Ulang selama 2 minit.
Ulangan sebanyak 8 kali.
·
Gerakkan bahu mengikut arah putaran jam dan lakukan sebaliknya.
·
Pusingkan tangan mengikut arah jam dan lakukan sebaliknya.
·
Luruskan tangan ke hadapan dan gerakkan ke kiri dan kanan.
·
Luruskan tangan ke belakang dan gerakkan ke atas dan bawah.
·
Tundukkan badan paras pinggang dan gerakkan ke kiri dan kanan.
·
Lari perlahan setempat dan laju mengikut arahan yang diberikan.
|
Bertiga.
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
X = Monyet
|
Bola (8)
|
||||
Perkembangan
(12 minit)
Perkembangan
1
(Menjaring
menggunakan kedua-dua belah tangan)
(6 minit)
Perkembangan
2
(Menjaring
menggunakan kedua-dua belah tangan)
6 minit
|
|
·
Guru memperkenalkan tajuk atau kemahiran yang akan
dipelajari pada hari ini iaitu kemahiran menjaring menggunakan kedua-dua
belah tangan ke dalam jaring yang disediakan untuk mendapatkan mata.
·
Tumpukan mata kepada tengah
gegelung rotan.
·
Imbangkan badan.
·
Bola diletakkan di atas
jari.
·
Siku dibengkokkan dan bola
di aras kepala.
·
Siku dan pergelangan tangan
selari dengan badan rakan yang memegang gelung rotan.
·
Tangan di bawah bola.
·
Lepaskan bola sebelum tangan
diluruskan.
·
Kuiskan bola dengan
pergelangan tangan dan jari-jari.
·
Mata sentiasa melihat ke
arah gelung rotan.
·
Tetapkan sasaran.
·
Sebelah tangan memegang di
bawah bola manakal sebelah lagi di tepi sebagai pengimbang.
·
Letakkan bola di hadapan
pada paras kepala.
·
Kuiskan bola menggunakan
pergelangan tangan dan jari-jari menuju ke arah sasaran.
·
Tumpukan mata kepada tengah jaring.
·
Imbangkan badan.
·
Bola diletakkan di atas
jari.
·
Siku dibengkokkan dan bola
di aras kepala.
·
Siku dan pergelangan tangan
selari dengan tiang jaring.
·
Tangan di bawah bola.
·
Lepaskan bola sebelum tangan
diluruskan.
·
Kuiskan bola dengan
pergelangan tangan dan jari-jari.
·
Mata sentiasa melihat ke
arah jaring.
·
Tetapkan sasaran.
·
Sebelah tangan memegang di
bawah bola manakal sebelah lagi di tepi sebagai pengimbang.
·
Letakkan bola di hadapan
pada paras kepala.
·
Kuiskan bola menggunakan
pergelangan tangan dan jari-jari menuju ke arah sasaran.
|
·
Berpasangan
semasa latih tubi. (Seorang pegang gelung rotan dan seorang melakukan
jaringan)
Petunjuk:
G
= Guru
M
= Murid
2 kumpulan (Lelaki dan perempuan)
Petunjuk:
G
= Guru
ML
= Murid Lelaki
MP = Murid Perempuan
= Jaring
|
Bola (8), gelung rotan (8)
Bola (8), jaring (2)
|
||||
Kemuncak
(10 minit)
|
Permainan kecil
“Mini NetBalll”
|
·
Syarat permainan, murid
perlu patuhi peraturan yang sebenar dalam permainan bola jaring. Contonya
gerak kaki dan bola keluar.
·
Gunakan kemahiran-kemahiran
yang telah dipelajari.
·
Bola perlu dijaringkan ke
dalam jaring yang telah disediakan.
·
Setiap jaringan membawa 1
mata.
·
Kumpulan yang mengumpul mata
tertinggi adalah pemenang.
|
2 kumpulan = 7 orang
Petunjuk:
A & B = Murid
G = Guru
= Jaring
|
Bola jaring (1), jaring (2), bip (1 set)
|
||||
Penutup
(4 minit)
|
1.
Menyejukkan
Badan
2. Rumusan Pelajaran
2.1
Rumusan kognitif &
Psikomotor
2.2
Rumusan Afektif
-
Penerapan Nilai
-
Pujian / Teguran
3. Kerja Susulan
|
·
Gerakkan dan goyangkan kaki ke kiri dan kanan.
·
Tepuk otot-otot pada bahagian kaki sehingga ke
punggung.
·
Bengkokkan badan dan gerak ke kiri dan kanan.
·
Gerakkan tangan ke hadapan dan belakang.
·
Genggam jari berulang-ulang.
·
Gerakkan bahu mengikut arah jam dan sebaliknya.
·
Gerakkan kepala ke kiri, kanan dan atas ke bawah.
·
Ulang 4 kali.
·
Tarik nafas melalui hidung dan tahan selama kira-kira 3
saat kemudian hembus melalui hidung dan mulut.
·
Sentiasa mematuhi peraturan permainan yang telah
ditetapkan.
·
Berhenti apabila wisel ditiup.
·
Pergelangan tangan memainkan peranan yang besar dalam
membuat jaringan yang baik.
·
Elakkan daripada menghantar bola dengan kuat kepada
rakan untuk elak kecederaan.
·
Pastikan dalam sesuatu permainan, semua ahli kumpulan
perlu turut serta dan tidak pentingkan diri sendiri.
·
Buat latihan bersama rakan-rakan.
|
|
|
CATATAN SEMAKAN RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Bil.
|
KOMEN/CATATAN
|
SEMAKAN OLEH
|
1.
|
|
____________________________________
(
)
Guru Pembimbing
Tarikh: ____________________________
|
2.
|
|
____________________________________
(
)
Guru Besar
Tarikh: ____________________________
|
3.
|
|
_____________________________
(
)
Pensyarah Penyelia
Tarikh: ____________________________
|
BORANG CATATAN REFLEKSI PENGAJARAN DAN
PEMBELAJARAN
ISU / PERKARA
YANG DIBERI
|
BUKTI / ANALISIS / PENJELASAN
|
CADANGAN TINDAKAN SUSULAN
(PENCEGAHAN / PENAMBAHBAIKAN)
|
|
KEKUATAN /
KELEBIHAN
|
|
.
|
|
KELEMAHAN / KEKURANGAN
|
|
|
|
Disemak oleh Guru Pembimbing
Tandatangan :
Nama
:
Tarikh: 25 April 2013
|
Disemak oleh Pensyarah Penyelia
Tandatangan :
Nama
: Tarikh:
|
||
Tiada ulasan:
Catat Ulasan