|
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI [KSSR]
Tarikh
: 24 April 2013 (Rabu)
Masa
: 0910 - 0940
Tempat : Gelanggang
SK Abang Haji Matahir, Sarikei
Tahun(Kelas) : 3B
Bilangan Murid: 23
orang (11 lelaki, 12 perempuan)
Fokus Pembelajaran : Berkebolehan membaling bola pada satu
jarak dengan lakuan yang betul.
Tajuk
: Membaling bola.
Standard Pembelajaran : 1.4.3, 2.3.1 & 5.4.2
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid
dapat:
Psikomotor : i. membaling bola menggunakan sebelah tangan secara
berpasangan sejauh 3 meter sebanyak 8 daripada 10 ulangan dengan teknik yang
betul.
ii.
membaling bola menggunakan sebelah tangan secara berpasangan sejauh 5 meter
sebanyak 8 daripada 10 ulangan dengan teknik yang betul.
Kognitif : i. menyatakan bahagian otot yang terlibat semasa
membaling sekurang-kurangnya 3 daripada 5 dengan betul.
ii. menyatakan perkaitan antara aplikasi daya dengan
pergerakan objek sekurang-kurangnya 3 daripada 5 dengan betul.
Afektif: i. berkomunikasi
antara rakan, guru dan ahli kumpulan semasa melakukan aktiviti fizikal.
ii. saling bantú membantu antara satu sama lain
semasa melakukan aktiviti menggolek
Kemahiran Berfikir: Mencirikan
Pengalaman sedia ada: Murid-murid pernah membaling bola semasa tahun
2.
Penerapan nilai : Bekerjasama
Penggabungjalinan: Sains
BSPP : Bola baling (12), bola kertas (23) &
sketel (8)
EMK: Kreativiti
BAHAGIAN
/MASA
|
AKTIVITI
|
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
|
ORGANISASI
|
ALATAN/
CATATAN
|
|||||||||||||||||||||
Memanaskan
Badan
(4 minit)
|
1.
Permainan
simulasi “Anak Monyet”. (Permainan simulasi ini merupakan pengenalan kepada
kemahiran yang akan diajarkan iaitu membaling bola. Permainan ini dinamakan
“Main Monyet”. Seorang murid akan berada di tengah digelar “Anak Monyet"
akan berusaha merebut dan mengambil bola daripada 2 orang murid yang berada
bertentangan. Dua orang murid ini akan membaling bola antara satu sama lain
untuk mengelak daripada ditangkap oleh anak monyet).
2.
Regangan
spesifik.
(Regangan spesifik adalah regangan yang memberi fokus
kepada gerakkan memanaskan bahagian badan yang banyak digunakan dalam sesuatu
pengajaran kemahiran. Misalnya, regangan pengajaran ini lebih kepada
otot-otot bahu dan tangan).
|
·
Baling bola ke arah rakan berulang-ulang.
·
Murid yang bertindak sebagai monyet di tengah
perlu berusaha mendapatkan bola daripada dua orang rakan yang menghantar
bola.
·
Pertukaran berlaku sekiranya anak monyet dapat
menangkap bola yang dibaling.
·
Ulang selama 2 minit.
Lakukan regangan dengan
kiraan 8:
1.
Gerakkan bahu ke atas dan bawah.
2. Gerakkan
bahagian tangan ikut putaran jam dan lawan jam.
3. Berpasangan,
tarik tangan pasangan perlahan-lahan dengan tekanan.
4. Tangan di
belakang, rapatkan dan tolak ke atas.
5. Lari anak
setempat dan dengan arahan guru, lari pecut setempat.
|
Bertiga
Semasa regangan spesifik.
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
X = Anak monyet
|
Bola baling (8)
|
|||||||||||||||||||||
Perkembangan
(12 minit)
Perkembangan
1
Membaling
bola sebelah tangan berpasangan sejauh 3 meter
(6 minit)
Perkembangan
2
Membaling
bola menggunakan sebelah tangan berpasangan sejauh 5 meter
(6 minit)
|
1.
Pengenalan
isi pelajaran membaling bola menggunakan sebelah tangan.
(Pengenalan isi pelajaran ialah penerangan kepada
kemahiran yang hendak diajarkan iaitu kemahiran membaling bola menggunakan
sebelah tangan).
2.
Demonstrasi
membaling bola menggunakan sebelah tangan sejauh 3 meter.
(Demonstrasi adalah tunjuk cara guru bagaimana
membaling bola ke arah rakan sejauh 3 meter menggunakan sebelah tangan).
3.
Latih
tubi membaling bola secara berpasangan.
(Latih tubi merupakan latihan murid selepas tunjuk cara
guru. Murid membuat sendiri pelakuan atau kemahiran yang diajarkan secara
berpasangan).
4.
Demonstrasi
membaling bola menggunakan sebelah tangan sejauh 5 meter.
(Demonstrasi adalah tunjuk cara guru bagaimana
melakukan balingan menggunakan sebelah tangan sejauh 5 meter).
5.
Latih
tubi membaling bola sebelah tangan secara berpasangan sejauh 5 meter.
(Latih tubi merupakan latihan murid selepas tunjuk cara guru.
Murid akan membuat sendiri pelakuan membaling bola menggunakan sebelah tangan
bersama pasangan mereka).
|
·
Membaling
bola sebelah tangan adalah kemahiran membaling bola ke arah yang dituju atau
sasaran di mana pergerakan tangan bermula dari belakang ke hadapan
menggunakan sebelah tangan.
·
Baling
bola ke arah hadapan atau ke arah rakan.
·
Lihat
kedudukan rakan, kemudian baling bola ke arah rakan.
·
Siku
dibengkokkan dan digerakkan ke belakang.
·
Luruskan
tangan semasa membaling bola.
·
Baling
ikut lajak.
·
Mata
pandang ke arah kedudukan rakan.
·
Pegang
bola menggunakan sebelah tangan dengan kemas.
·
Bengkokkan
siku dan gerakkan ke belakang.
·
Baling
bola ke arah rakan dengan tangan diluruskan dan gerakkan ke hadapan.
·
Lakukan
sebanyak 10 ulangan.
·
Baling
bola ke arah hadapan atau ke arah rakan.
·
Lihat
kedudukan rakan, kemudian baling bola dengan kuat ke arah rakan.
·
Siku
dibengkokkan dan digerakkan ke belakang.
·
Luruskan
tangan semasa membaling bola.
·
Baling
ikut lajak.
·
Mata
pandang ke arah kedudukan rakan.
·
Pegang
bola menggunakan sebelah tangan dengan kemas.
·
Bengkokkan
siku dan gerakkan ke belakang.
·
Baling
bola dengan kuat ke arah rakan dengan tangan diluruskan dan gerakkan ke
hadapan.
·
Lakukan
sebanyak 10 ulangan.
|
Semasa penerangan dan demonstrasi guru:
Murid barisan hadapan duduk mencangkung manakala yang
dibelakang berdiri.
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
Berpasangan.
Petunjuk :
G = Guru
M = Murid
|
Bola baling (12)
Contoh soalan atau penerangan guru:
-
Semakin
kuat bola dibaling, semakin laju bola bergerak.
-
Semakin
perlahan bola dibaling, semakin perlahan pergerakkan bola.
Bola baling (12)
|
|||||||||||||||||||||
Kemuncak
(10 minit)
|
Permainan kecil “Bola Beracun”.
(Permainan kecil merupakan permainan yang dimainkan dalam kumpulan
kecil dan merupakan permainan mirip permainan sebenar. “Bola beracun” adalah
bola yang akan digunakan oleh murid untuk menyerang pihak lawan dan sekiranya
terkena bola ini, pemain tersebut perlu keluar daripada kumpulannya. Itulah
sebabnya permainan ini digelar bola beracun.
|
·
Buat 4 kumpulan kecil.
·
Buat satu barisan lurus secara melintang mengikut
kumpulan pada garisan yang telah disediakan.
·
Seorang murid akan mendapat sebiji bola kertas
atau bola beracun.
·
Murid perlu membaling bola ke arah pihak lawan
untuk mengalahkan mereka.
·
Murid yang terkena bola beracun perlu keluar
daripada kawasan permainan.
·
Murid boleh mengambil bola yang dibaling oleh
pihak lawan.
·
Kumpulan mana yang berjaya mengeluarkan semua
pemain adalah pemenang.
·
Kumpulan yang menang akan berlawan dengan
kumpulan menang pada pusingan seterusnya untuk mengetahui juara Bola Beracun.
|
4 kumpulan = 5 @ 6 orang.
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
= sketel
|
Bola kertas (23), sketel (8)
|
|||||||||||||||||||||
Penutup
(4 minit)
|
1. Menyejukkan Badan
2. Rumusan Pelajaran
2.1 Rumusan
kognitif &
Psikomotor
2.2 Rumusan
Afektif
- Penerapan
Nilai
- Pujian /
Teguran
3. Kerja Susulan
|
1.
Gerakkan
badan ke kiri dan ke kanan berulang kali.
2.
Berpasangan,
tepuk otot-otot bahu dan tangan rakan perlahan-lahan.
3.
Tarik
nafas tiga kali perlahan dan hembus panjang yang terakhir.
·
Semasa
membaling, pastikan siku dibengkokkan dan digerakkan ke belakang.
·
Semakin
kuat bola dibaling semakin laju bola bergerak.
·
Kita perlu bekerjasama
semasa melakukan aktiviti.
·
Faktor
kejayaan dan kegagalan adalah berpunca daripada semangat berpasukan.
·
Murid
menyiapkan lembaran kerja yang diberikan oleh guru.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
Lembaran kerja (23)
|
CATATAN SEMAKAN RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Bil.
|
KOMEN/CATATAN
|
SEMAKAN OLEH
|
1.
|
|
____________________________________
( )
Guru Pembimbing
Tarikh: ____________________________
|
2.
|
|
____________________________________
(
)
Guru Besar
Tarikh: ____________________________
|
3.
|
|
_____________________________
(
)
Pensyarah Penyelia
Tarikh: ____________________________
|
BORANG CATATAN REFLEKSI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
ISU / PERKARA
YANG DIBERI
|
BUKTI / ANALISIS / PENJELASAN
|
CADANGAN TINDAKAN SUSULAN
(PENCEGAHAN / PENAMBAHBAIKAN)
|
KEKUATAN /
KELEBIHAN
|
|
|
KELEMAHAN / KEKURANGAN
|
|
|
PELAN B
(Aktiviti
dilakukan di dewan sekolah)
BAHAGIAN
/MASA
|
AKTIVITI
|
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
|
ORGANISASI
|
ALATAN/
CATATAN
|
|||||||||||||||||||||
Permulaan
(4
minit)
|
·
Regangan
spesifik.
(Regangan
spesifik adalah regangan yang memberi fokus kepada gerakkan memanaskan
bahagian badan yang banyak digunakan dalam sesuatu pengajaran kemahiran.
Misalnya, regangan pengajaran ini lebih kepada otot-otot bahu dan tangan).
|
Lakukan regangan dengan
kiraan 8:
·
Gerakkan bahu ke atas dan bawah.
·
Gerakkan bahagian tangan ikut putaran jam dan
lawan jam.
·
Berpasangan, tarik tangan pasangan perlahan-lahan
dengan tekanan.
·
Tangan di belakang, rapatkan dan tolak ke atas.
·
Lari anak setempat dan dengan arahan guru, lari
pecut setempat.
|
Semasa regangan spesifik.
|
|
|||||||||||||||||||||
Perkembangan
(12 minit)
Perkembangan
1
Membaling
bola sebelah tangan berpasangan sejauh 3 meter
(6 minit)
Perkembangan
2
Membaling
bola menggunakan sebelah tangan berpasangan sejauh 5 meter
(6 minit)
|
·
Pengenalan
isi pelajaran membaling bola menggunakan sebelah tangan.
(Pengenalan isi pelajaran ialah penerangan kepada
kemahiran yang hendak diajarkan iaitu kemahiran membaling bola menggunakan
sebelah tangan).
·
Demonstrasi
membaling bola menggunakan sebelah tangan sejauh 3 meter.
(Demonstrasi adalah tunjuk cara guru bagaimana
membaling bola ke arah rakan sejauh 3 meter menggunakan sebelah tangan).
·
Latih
tubi membaling bola secara berpasangan.
(Latih tubi merupakan latihan murid selepas tunjuk cara
guru. Murid membuat sendiri pelakuan atau kemahiran yang diajarkan secara
berpasangan).
·
Demonstrasi
membaling bola menggunakan sebelah tangan sejauh 5 meter.
(Demonstrasi adalah tunjuk cara guru bagaimana
melakukan balingan menggunakan sebelah tangan sejauh 5 meter).
·
Latih
tubi membaling bola sebelah tangan secara berpasangan sejauh 5 meter.
(Latih tubi merupakan
latihan murid selepas tunjuk cara guru. Murid akan membuat sendiri
pelakuan membaling bola menggunakan sebelah tangan bersama pasangan mereka).
|
·
Lakukan seperti perancangan
asal.
·
Lakukan seperti perancangan
asal.
·
Lakukan seperti perancangan
asal.
·
Lakukan seperti perancangan
asal.
·
Lakukan seperti perancangan
asal.
|
Semasa penerangan dan demonstrasi guru:
Murid barisan hadapan duduk mencangkung manakala yang
dibelakang berdiri.
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
Berpasangan.
Petunjuk :
G = Guru
M = Murid
|
Bola baling (12)
Bola baling (12)
Bola baling (12)
|
|||||||||||||||||||||
Kemuncak
(10 minit)
|
Permainan kecil “Bola Beracun”.
(Permainan kecil merupakan permainan yang dimainkan dalam kumpulan
kecil dan merupakan permainan mirip permainan sebenar. “Bola beracun” adalah
bola yang akan digunakan oleh murid untuk menyerang pihak lawan dan sekiranya
terkena bola ini, pemain tersebut perlu keluar daripada kumpulannya. Itulah
sebabnya permainan ini digelar bola beracun.
|
·
Lakukan seperti yang
dirancang.
·
Lakukan mengikut giliran.
·
Kumpulan 1 vs kumpulan 2
yang pertama.
·
Kumpulan 3 vs kumpulan 4
seterusnya.
·
Kumpulan yang menang setiap
pusingan akan berlawan pada pusingan akhir.
|
4 kumpulan = 5 @ 6 orang.
|
Bola kertas (23), sketel (8)
|
|||||||||||||||||||||
Penutup
(4
minit)
|
2.1
Rumusan kognitif &
Psikomotor
2.2
Rumusan Afektif
-
Penerapan Nilai
-
Pujian / Teguran
|
·
Ikut
perancangan asal.
·
Semasa
membaling, pastikan siku dibengkokkan dan digerakkan ke belakang.
·
Semakin
kuat bola dibaling semakin laju bola bergerak.
·
Kita perlu bekerjasama
semasa melakukan aktiviti.
·
Faktor
kejayaan dan kegagalan adalah berpunca daripada semangat berpasukan.
Murid menyiapkan lembaran
kerja yang diberikan oleh guru.
|
|
Lembaran kerja (32)
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan