Sabtu, 4 Mei 2013

RPH Tahun 3B Minggu 3 Waktu 1 (Golek Bola Ke Sasaran)


KSSR
  
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI [KSSR]

Tarikh              :           17 April 2013 (Rabu)
Masa                :          0910 - 0940
Tempat            :          Gelanggang SK Abang Haji Matahir, Sarikei
Tahun(Kelas)   :           3B
Bilangan Murid:           23 orang (11 lelaki, 12 perempuan)
Fokus Pembelajaran : Berkebolehan menggolek bola pada satu jarak dengan lakuan yang betul.
Tajuk                :   Golek Bola ke Sasaran
Standard Pembelajaran : 1.4.2, 2.3.1 & 5.3.1
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid dapat:       
Psikomotor :    i.  menggolek bola ke sasaran yang disediakan secara berpasangan sejauh 3 meter sebanyak 8 daripada 10 ulangan dengan teknik yang betul.
                        ii. menggolek bola ke sasaran yang disediakan secara berpasangan sejauh 5 meter sebanyak 8 daripada 10 ulangan dengan teknik yang betul.

            Kognitif :          i.   menyatakan perkaitan antara aplikasi daya dengan pergerakan objek sekurang-kurangnya 3 daripada 5 dengan betul.
                                  
Afektif:            i.   berkomunikasi antara rakan, guru dan ahli kumpulan semasa melakukan aktiviti fizikal.
                       ii.  saling bantú membantu antara satu sama lain semasa melakukan aktiviti menggolek

Kemahiran Berfikir: Menganalogi (membuat simulasi)   
Pengalaman sedia ada:  Murid-murid pernah menggolek bola pada pengajaran lepas
Penerapan nilai    :          Bekerjasama
Penggabungjalinan:   Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris

BSPP   :   Bola tenis (23), sketel (13)

EMK: Kreativiti








BAHAGIAN
/MASA
AKTIVITI
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
ORGANISASI
ALATAN/
CATATAN
Memanaskan
Badan
(4 minit)
1.         Permainan kecil (Belalang & Belatuk)









2.       Regangan spesifik










·         Bahagikan kepada 2 kumpulan (lelaki dan perempuan satu kumpulan).
·         Pilih mahu menjadi belalang atau belatuk.
·         Apabila nama belalang disebut, belalang perlu mengejar dan menangkap belatuk.
·         Sesiapa yang ditangkap akan diletakkan di rumah mereka.
                                              
Lakukan regangan dengan kiraan 8:
1.         Gerakkan bahu ke atas dan bawah.
2.       Gerakkan bahagian tangan ikut putaran jam dan lawan jam.
3.       Berpasangan, tarik tangan pasangan perlahan-lahan dengan tekanan.
4.       Tangan di belakang, rapatkan dan tolak ke atas.
5.       Lari anak setempat dan dengan arahan guru, lari pecut setempat.
   
Berpasangan dalam satu barisan lurus
 

  M         M         M        M      M      M

  M         M         M        M      M      M

 
G

  M       M       M     M     M     M     M

  M       M       M     M     M     M     M



          M  M  M  M  M  M
   M                                   M
M                                          M

                     G
 
Semasa regangan dinamik







Petunjuk:
G   = Guru
M  = Murid                     

Perkembangan
(12 minit)

Perkembangan 1
Golek ke arah sasaran berpasangan 3 meter
(4 minit)
























Perkembangan 2
Golek ke arah sasaran berpasangan 5 meter
 (8 minit)

1.         Pengenalan isi pelajaran


2.       Demonstrasi














3.       Latih tubi












4.       Demonstrasi












5.       Latih tubi

·         Memperkenalkan tajuk pelajaran pada hari ini ialah menggolek bola ke arah sasaran.

·         Berpasangan, golek bola ke arah hadapan atau ke arah rakan.
·         Pastikan bola yang digolek melalui sketel yang disediakan.
·         Semasa menggolek, lihat rakan dan kedudukan sketel.
·         Selepas melihat kedudukan rakan, kemudian golek bola ke hadapan rakan.
·         Lutut dibengkokkan sebelum bola menyentuh lantai.
·         Pastikan tangan diluruskan semasa menggolek bola.

·         Berpasangan lakukan seperti demonstrasi guru.
·         Jarak antara pasangan dengan sketel sejauh 3 meter.
·         Pastikan kaki dibengkokkan dan tangan diluruskan sebelum menggolek bola di lantai.
·         Pastikan bola digolek melalui tengah sketel.
·         Lakukan sebanyak 10 ulangan.


·         Berpasangan, golek bola ke arah hadapan melintasi sketel yang disediakan.
·         Semasa menggolek, lihat rakan dan kedudukan sketel dahulu.
·         Selepas melihat kedudukan rakan, kemudian golek bola ke hadapan rakan.
·         Lutut dibengkokkan sebelum bola menyentuh lantai.
·         Pastikan tangan diluruskan semasa menggolek bola.

·         Berpasangan lakukan seperti demonstrasi guru.
·         Jarak antara pasangan dengan sketel sejauh 5 meter.
·         Pastikan kaki dibengkokkan dan tangan diluruskan sebelum menggolek bola di lantai.
·         Pastikan bola yang digolek melintasi tengah-tengah sketel.
·         Lakukan sebanyak 10 ulangan.


Variasi:
·         Golek ke arah kanan dan kiri dan pasangan tangap bola yang digolek.












         M           M


G                                   3 meter


         M          M
 


                         
 
Menggolek berpasangan


 


















         M           M


G                                   5 meter


         M          M
 


                         
 

Bola tenis (23), sketel (13)





























Bola tenis (23), sketel (13)
Kemuncak
(10 minit)
Pertandingan bersyarat

“Run & Roll”
·         Buat 5 kumpulan kecil.
·         Buat satu barisan lurus dan pegang bahu rakan dalam kumpulan masing-masing.
·         Mula di garisan permulaan yang disediakan.
·         A1 akan berlari ke arah kawasan sketel yang dinamakan Roll, kemudian golek bola ke arah A2.
·         Pastikan bola yang digolek ke arah A2 melalui bahagian tengah sketel.
·         Ulang sehingga  tamat. Murid terakhir akan golek bola sehingga garisan permulaan tadi untuk menamatkan permainan.
·         Dilakukan sebanyak 5 ulangan dan kumpulan yang memenangi ulangan paling banyak dikira pemenang.

·         Tepukan diberikan kepada kumpulan juara.
·         Kumpulan terakhir didenda untuk menyimpan alatan ke stor sukan.


 




















Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
 

    = sketel
Bola tenis (5), sketel (8)

Penutup
(4 minit)
1. Menyejukkan Badan






2. Rumusan Pelajaran
2.1  Rumusan kognitif &
      Psikomotor








2.2  Rumusan Afektif
-   Penerapan Nilai
-   Pujian / Teguran

  


3. Kerja Susulan
  

1.         Gerakkan badan ke kiri dan ke kanan berulang kali.
2.       Berpasangan, tepuk otot-otot bahu dan tangan rakan perlahan-lahan.
3.       Tarik nafas tiga kali perlahan dan hembus panjang yang terakhir.

·         Semasa menggolek, pastikan lutut dibengkokkan dan tangan diluruskan.
·         Lihat ke arah sasaran yang dikehendaki kemudian golek.
·         Koordinasi mata dan tangan yang baik akan memberikan hasil yang baik contohnya bola yang digolek tepat ke arah sasaran.


·         Kita perlu bekerjasama semasa melakukan aktiviti.
·         Faktor kejayaan dan kegagalan adalah berpunca daripada semangat berpasukan.

·         Boleh lakukan aktiviti menggolek bersama rakan-rakan contohnya golek ke arah tina tau botol.






          M  M  M  M  M  M
   M                                   M
M                                          M

                     G
 
 








Petunjuk:
G = Guru
M = Murid


















CATATAN SEMAKAN RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN


Bil.

KOMEN/CATATAN


SEMAKAN OLEH

1.











____________________________________
(                                                                  )


Guru Pembimbing

Tarikh: ____________________________



2.













____________________________________
(                                                                  )


Guru Besar


Tarikh: ____________________________


3.
















_____________________________
(                                                                  )


Pensyarah Penyelia

Tarikh: ____________________________
BORANG CATATAN REFLEKSI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN

ISU / PERKARA
YANG DIBERI
BUKTI / ANALISIS / PENJELASAN
CADANGAN TINDAKAN SUSULAN
(PENCEGAHAN / PENAMBAHBAIKAN)

KEKUATAN /
KELEBIHAN













KELEMAHAN / KEKURANGAN























Text Box: Disemak oleh Guru Pembimbing

Tandatangan :
Nama  :                                                              Tarikh:
Text Box: Disemak oleh Pensyarah Penyelia

Tandatangan :
Nama  :                                                              Tarikh:

Tiada ulasan: