|
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI [KSSR]
Tarikh
: 10 April 2013 (Rabu)
Masa
: 0910 – 0940
Tempat : Gelanggang
SK Abang Haji Matahir, Sarikei
Tahun(Kelas) : 3B
Bilangan Murid: 23
orang (11 lelaki, 12 perempuan)
Fokus Pembelajaran : Berkebolehan menggolek bola pada satu
jarak dengan lakuan yang betul.
Tajuk
: Menggolek bola.
Standard Pembelajaran : 1.4.2, 2.3.2 & 5.2.1
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid
dapat:
Psikomotor :
i. menggolek bola arah
hadapan secara berpasangan sejauh 2 meter sebanyak 8 daripada 10 percubaan
dengan teknik yang betul.
ii. menggolek bola arah hadapan secara berkumpulan sejauh 2 meter sebanyak
3 daripada 5 percubaan dengan teknik yang betul dan selamat.
Kognitif :
i. mengenalpasti
postur badan semasa melakukan kemahiran manipulasi alatan menggunakan bola.
Afektif:
i. melibatkan diri
dan mengambil bahagian secara aktif dalam aktiviti latih tubi dan permainan
kecil.
Kemahiran Berfikir: Menganalogi (membuat simulasi)
Pengalaman sedia ada: Murid-murid pernah menggolek bola semasa tahun
1 dan 2
Penerapan nilai : Bekerjasama
Penggabungjalinan: Bahasa
Melayu dan Matematik
BSPP : Bola getah (12), sketel (4)
EMK: Kreativiti dan inovasi
BAHAGIAN
/MASA
|
AKTIVITI
|
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
|
ORGANISASI
|
ALATAN/
CATATAN
|
||||
Memanaskan
Badan
(4 minit)
|
1.
Latihan
bebas menggunakan bola getah
2.
Regangan
dinamik
|
1.
Berpasangan ambil sebiji bola.
2. Murid A golek
bola ke arah hadapan.
3. Murid B kejar
bola yang digolek oleh pasangan mereka.
4. Pastikan semasa
mengejar bola, lihat rakan lain dan elakkan daripada berlanggar.
5. Lakukan sebanyak
5 ulangan.
Lakukan regangan dengan
kiraan 8:
1.
Gerakkan kepala ke kiri dan kanan.
2. Gerakkan kepala
ke atas dan bawah.
3. Gerakkan bahu ke
atas dan bawah.
4. Gerakkan
bahagian tangan ikut putaran jam dan lawan jam.
5. Bongkokkan badan
ke hadapan dan gerakkan badan ke kiri dan kanan.
6. Buka kaki seluas
bahu dan cuba sentuh hujung kaki kiri dan kanan.
|
Berpasangan dalam satu barisan lurus
M M M M
M M
M M M M
M M
G
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
Bola getah (12)
|
||||
Perkembangan
(12 minit)
Perkembangan
1
Mari
menggolek
(6 minit)
Perkembangan
2
Bola terowong
(6 minit)
|
1.
Pengenalan
isi pelajaran
2.
Demonstrasi
3.
Latih
tubi
4.
Demonstrasi
5.
Latih
tubi
|
·
Memperkenalkan
tajuk pelajaran pada hari ini ialah menggolek bola.
·
Berpasangan,
golek bola ke arah hadapan atau ke arah rakan.
·
Semasa
menggolek, lihat rakan atau pasangan dahulu.
·
Selepas
melihat kedudukan rakan, kemudian golek bola ke hadapan rakan.
·
Lutut
dibengkokkan sebelum bola menyentuh lantai.
·
Pastikan
tangan diluruskan semasa menggolek bola.
·
Berpasangan
lakukan seperti demonstrasi guru.
·
Pastikan
kaki dibengkokkan dan tangan diluruskan sebelum menggolek bola di lantai.
·
Pastikan
lihat kedudukan rakan sebelum mula menggolek.
·
Lakukan
sebanyak 10 ulangan.
·
Secara
berkumpulan (4 @ 5 orang sekumpulan)
·
Berada
dalam kumpulan dan berbaris dalam kumpulan.
·
Buka
kaki seluas yang boleh.
·
Murid
di hadapan menggolek bola melalui celah kaki rakan dalam barisan dan masuk
baris selepas menggolek bola.
·
Murid
yang terakhir dalam barisan mengambil bola dan berlari ke hadapan barisan dan
golek bola semula.
·
Lakukan
seperti demonstrasi guru.
·
Buat
5 kumpulan kecil.
·
Berada
dalam satu barisan lurus.
·
Pastikan
semasa menggolek, lutut dibengkokkan dan tangan diluruskan semasa menggolek.
·
Lihat
kedudukan rakan di belakang sebelum menggolek.
·
Tidak
dibenarkan tolak menolak rakan semasa aktiviti.
·
Ulang
sehingga semua murid selesai melakukan aktiviti.
Variasi:
·
Tambah
jarak antara murid semasa menggolek bagi aktiviti “bola terowong”.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
Bola getah (12)
Bola getah (5)
|
||||
Kemuncak
(10 minit)
|
Pertandingan Bersyarat
“Kereta api Golek”
|
·
Buat 5 kumpulan kecil yang sama seperti aktiviti
“bola terowong”.
·
Buat satu barisan lurus dan pegang bahu rakan
dalam kumpulan masing-masing.
·
Mula di garisan permulaan yang disediakan.
·
Buka kaki seluas yang boleh.
·
Murid di hadapan menggolek bola melalui celah
kaki rakan dalam barisan dan masuk baris selepas menggolek bola.
·
Murid yang terakhir dalam barisan mengambil bola
dan berlari ke hadapan barisan dan golek bola semula.
·
Pastikan bola tidak keluar tepi kaki.
·
Kumpulan pertama yang sampai dahulu ke garisan
penamat juara kereta api golek.
·
Tepukan diberikan kepada kumpulan juara.
·
Kumpulan terakhir didenda untuk menyimpan alatan ke
stor sukan.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
Bola getah (5), sketel (4)
|
||||
Penutup
(4 minit)
|
1. Menyejukkan Badan
2. Rumusan Pelajaran
2.1 Rumusan
kognitif &
Psikomotor
2.2 Rumusan
Afektif
- Penerapan
Nilai
- Pujian /
Teguran
3. Kerja Susulan
|
1.
Gerakkan
badan ke kiri dan ke kanan berulang kali.
2.
Berpasangan,
tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
3.
Tarik
nafas tiga kali perlahan dan hembus panjang yang terakhir.
·
Semasa
menggolek, pastikan lutut dibengkokkan dan tangan diluruskan.
·
Lihat
arah atau kedudukan rakan sebelum menggolek.
·
Koordinasi
mata dan tangan yang baik akan memberikan hasil yang baik contohnya bola yang
digolek tepat ke arah sasaran.
·
Kita perlu bekerjasama
semasa melakukan aktiviti.
·
Faktor
kejayaan dan kegagalan adalah berpunca daripada semangat berpasukan.
·
Boleh lakukan
aktiviti menggolek bersama rakan-rakan sebagai aktiviti riadah.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
|
CATATAN SEMAKAN RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Bil.
|
KOMEN/CATATAN
|
SEMAKAN OLEH
|
1.
|
|
____________________________________
(
)
Guru Pembimbing
Tarikh: ____________________________
|
2.
|
|
____________________________________
(
)
Guru Besar
Tarikh: ____________________________
|
3.
|
|
_____________________________
( )
Pensyarah Penyelia
Tarikh: ____________________________
|
BORANG CATATAN REFLEKSI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
ISU / PERKARA
YANG DIBERI
|
BUKTI / ANALISIS / PENJELASAN
|
CADANGAN TINDAKAN SUSULAN
(PENCEGAHAN / PENAMBAHBAIKAN)
|
KEKUATAN /
KELEBIHAN
|
|
|
KELEMAHAN / KEKURANGAN
|
|
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan