RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI
Tarikh
: 10 April 2013 (Rabu)
Masa
: 0810-0840 (30 minit)
Tempat :
Gelanggang SK Abang Haji Matahir, Sarikei
Tahun(Kelas) : Lima
(5A)
Bilangan Murid: 32 orang ( 18 orang lelaki & 14 orang
perempuan )
Tunjang Pembelajaran: 1. Kecergasan
Tajuk
: 1.1 Kelenturan
Sub-tajuk :
1. Mengilas badan ke kiri dan kanan.
2. Meregang otot ke hadapan dan belakang
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid
dapat:
Psikomotor : i. melakukan aktiviti mengilas ke kiri dan kanan
menggunakan bola secara berpasangan sekurang-kurangnya 8 daripada 10 kali
ulangan dengan betul dan selamat.
ii. melakukan
aktiviti meregang otot ke hadapan dan belakang menggunakan bola secara
berpasangan sejauh 1 meter sekurang-kurangnya 3 daripada 5 ulangan dengan betul
dan selamat.
Kognitif :
i. menyatakan
aspek-aspek keselamatan yang perlu di ambil kira semasa melakukan kelenturan
sekurang-kurangnya 3 daripada 5 dengan betul dan tepat.
ii.
memahami arahan dan peraturan semasa
beraktiviti bagi menjayakan keselamatan.
Afektif:
i. berinteraksi dan berkomunikasi dengan rakan
dalam suasana yang menyeronokan.
ii. mengamalkan
sikap menyanyangi tubuh badan dan menunjukkan semangat berpasukan apabila
melakukan aktiviti kelenturan.
Kemahiran Berfikir: Mengenal pasti
Pengalaman sedia ada: Murid-murid pernah membuat aktiviti kelenturan
semasa tahun 4.
Penerapan nilai
: Mematuhi arahan,
bekerjasama, semangat berpasukan dan meyanyangi tubuh badan.
Penggabungjalinan:
Bahasa
Melayu dan Pendidikan Moral.
BSPP : Bola getah
(16), balón berisi air (8)
BAHAGIAN
/MASA
|
AKTIVITI
|
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
|
ORGANISASI
|
ALATAN/
CATATAN
|
||||||
Permulaan
(4 minit)
|
|
·
Dalam dua barisan lurus (lelaki hadapan, perempuan belakang).
·
Lakukan sejauh 10 meter sebanyak 2 ulangan.
-
Lari anak
-
Bengkokkan kaki seperti duduk di kerusi ke sisi dan bergerak seperti
ketam. Tangan dibuka ke sisi dan rapatkan tangan ke tengah apabila bergerak.
ü Lakukan di kedua-dua bahagian badan. Arah kiri dan
kanan.
-
Lakukan lunges. Kaki hadapan dibengkokkan dan kaki belakang diluruskan.
Regangan tangan.
·
Tangan kanan lurus dan disilangkan ke kiri badan.
·
Tangan kiri diletakkan di bawah siku kanan dan beri tekanan.
·
Kira ulangan sebanyak 8 kali.
·
Ulang pelakuan sama bagi tangan kiri pula.
·
Rapatkan kedua-dua belah jari dan tangan diluruskan.
·
Tolak ke arah hadapan sejauh yang mungkin.
·
Letakkan tangan ke belakang dan dirapatkan.
·
Cuba angkatkan tangan ke atas perlahan-lahan.
·
Kira ulanagn sebanyak 8 kali.
Regangan pinggang.
·
Duduk di atas lantai.
·
Luruskan kaki ke hadapan.
·
Silangkan lutut kanan dan letakkan di sisi kaki kiri.
·
Kilaskan badan ke kanan dan tahan badan menggunakan siku.
·
Ulang sebanyak 8 kali.
·
Ulang pelakuan yang sama ke arah kiri.
·
Luruskan kaki dan cuba capai jari kaki.
·
Ulang sebanyak 8 kali.
|
·
Semasa
regangan dinamik.
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
·
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
|
||||||
Perkembangan
(12 minit)
Perkembangan
1
(Mengilas
kiri dan kanan)
(6 minit)
Perkembangan
2
(Meregang otot
ke hadapan dan belakang)
6 minit
|
|
·
Menerangkan maksud kelenturan dan keperluannya terhadap
badan.
·
Berdiri dan buka kaki seluas
bahu.
·
Badan menghadap hadapan.
·
Pegang bola menggunakan dua
belah tangan aras dada.
·
Kilas ke kanan sambil pegang
bola.
·
Tukar perlakuan dengan
mengilas ke kiri.
·
Kilas badan perlahan-lahan.
·
Elakkan kilas dengan pantas
bagi mengelakkan kecederaan.
·
Berpasangan
·
Kedua-dua murid membelakang
antara satu sama lain.
·
Murid A pegang bola dan
kilas ke
kanan.
·
Murid B kilas ke kiri dan
ambil bola A.
·
Tukar arah mengilas badan.
·
Ulang sebanyak 10 kali.
·
Apabila mengilas badan,
kilas perlahan-lahan dan pastikan badan lurus.
·
Berdiri tegak dan buka kaki
seluas bahu.
·
Badan menghadap hadapan.
·
Pegang bola menggunakan dua
belah tangan aras dada.
·
Bongkokkan badan ke hadapan
sambil memegang bola secara perlahan-lahan.
·
Pastikan badan lurus semasa
membongkok ke hadapan.
·
Cuba serahkan bola kepada
rakan.
·
Lentik badan ke belakang dan
tangan lurus ke atas semasa melentik.
·
Semasa melentik ke belakang,
pastikan badan lurus dan bergerak perlahan-lahan.
·
Secara berpasangan, lakukan
seperti yang ditunjukkan.
·
Menghadap pasangan
masing-masing.
·
Jarakkan sejauh 1 meter.
·
Murid A pegang bola dan
bengkokkan badan ke hadapan.
·
Semasa membengkok ke
hadapan,
·
luruskan tangan ke hadapan.
·
Cuba serahkan bola kepada
murid B.
·
Buat sebanyak 5 ulangan.
·
Secara berpasangan,
membelakangkan antara satu sama lain.
·
Lakukan seperti yang
ditunjukkan semasa demonstrasi.
·
Pastikan semasa menghantar
bola ke arah pasangan, badan mesti diregangkan ke belakang dengan lurus.
·
Semasa menghantar, tangan
hendaklah diluruskan dan digerakkan perlahan-lahan sehingga dapat dicapai
oleh pasangan.
·
Buat sebanyak 5 ulangan.
|
·
Berpasangan
semasa latih tubi
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
·
Berpasangan
semasa latih tubi
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
= Jarak 1
meter.
|
Bola getah (16)
Bola getah (16)
|
||||||
Kemuncak
(10 minit)
|
Permainan kecil
“Balon fleksible”
|
·
Bahagikan kepada 4 kumpulan.
·
Buat 4 barisan lurus.
·
Pusingan pertama.
-
Setiap kumpulan diberi 2
balon.
-
Hantar balón berisi air
kepada rakan yang sama kumpulan.
-
Contoh: A1 hantar kepada A2
sehingga ke A4.
-
Balón pertama mesti dihantar
secara mengilas ke kiri sahaja.
-
Balón kedua mesti dihantar
secara mengilas ke kanan sahaja.
-
Balón yang pecah, kumpulan
tersebut gagal pada pusingan tersebut.
Pusingan kedua.
-
Setiap kumpulan diberi hanya
1 balon sahaja.
-
Hantar balón tersebut secara
membelakang.
-
Balón yang pecah, kumpulan
tersebut gagal pada pusingan kedua.
·
Setiap kumpulan yang
menamatkan setiap pusingan akan mendapat mata seperti berikut:
-
Tempat 1 = 5 mata
-
Tempat 2 = 3 mata
-
Tempat 3 = 2 mata
-
Tempat 4 = 1 mata
·
Kumpulan yang mengumpul
markah terbanyak adalah pemenang.
|
G
A1 B1 C1 D1
A2 B2 C2
D2
A3 B3 C3 D3
A4 B4 C4 D4
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
Balon
berisi air (8)
|
||||||
Penutup
(4 minit)
|
2.1 Rumusan
kognitif &
Psikomotor
2.2 Rumusan
Afektif
- Penerapan
Nilai
- Pujian / Teguran
|
·
Berlari anak di sekitar kawasan yang ditetapkan.
·
Gerakkan badan ke kiri dan ke kanan berulang kali.
·
Berpasangan, tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
·
Tarik nafas melalui hidung dan tahan selama kira-kira 3
saat kemudian hembus melalui hidung dan mulut.
·
Semasa mengilas badan ke kiri dan kanan, pastikan badan
tegak.
·
Lakukan secara perlahan-lahan untuk elak kecederaan
pada bahagian punggung.
·
Berhati-hati semasa melakukan aktiviti.
·
Salah satu sebab kejayaan dalam permainan adalah
disebabkan semangat berpasukan antara ahli dalam kumpulan.
·
Membuat rujukan di buku teks atau melayari internet
untuk mengetahui lebih lanjut berkaitan kelenturan.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
|
CATATAN SEMAKAN RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Bil.
|
KOMEN/CATATAN
|
SEMAKAN OLEH
|
1.
|
|
____________________________________
(
)
Guru Pembimbing
Tarikh: ____________________________
|
2.
|
|
____________________________________
(
)
Guru Besar
Tarikh: ____________________________
|
3.
|
|
_____________________________
( )
Pensyarah Pembimbing
Tarikh: ____________________________
|
BORANG CATATAN REFLEKSI PENGAJARAN DAN
PEMBELAJARAN
ISU / PERKARA
YANG DIBERI
|
BUKTI / ANALISIS / PENJELASAN
|
CADANGAN TINDAKAN SUSULAN
(PENCEGAHAN / PENAMBAHBAIKAN)
|
|
KEKUATAN /
KELEBIHAN
|
|
.
|
|
KELEMAHAN / KEKURANGAN
|
|
|
|
Disemak oleh Guru Pembimbing
Tandatangan :
Nama
:
Tarikh:
|
Disemak oleh Pensyarah Pembimbing
Tandatangan :
Nama
:
Tarikh:
|
||
Tiada ulasan:
Catat Ulasan