Sabtu, 4 Mei 2013

RPH Tahun 5A (Kelenturan)




RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI

Tarikh              : 10 April 2013 (Rabu)             
Masa                : 0810-0840 (30 minit)          
Tempat            :          Gelanggang SK Abang Haji Matahir, Sarikei
Tahun(Kelas)   : Lima (5A)
Bilangan Murid: 32 orang ( 18 orang lelaki & 14 orang perempuan ) 
Tunjang Pembelajaran:  1. Kecergasan
Tajuk                : 1.1 Kelenturan
Sub-tajuk         :  1. Mengilas badan ke kiri dan kanan.
                         2. Meregang otot ke hadapan dan belakang
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid dapat:       
Psikomotor :    i.  melakukan aktiviti mengilas ke kiri dan kanan menggunakan bola secara berpasangan sekurang-kurangnya 8 daripada 10 kali ulangan dengan betul dan selamat.
ii.  melakukan aktiviti meregang otot ke hadapan dan belakang menggunakan bola secara berpasangan sejauh 1 meter sekurang-kurangnya 3 daripada 5 ulangan dengan betul dan selamat.

Kognitif :          i.   menyatakan aspek-aspek keselamatan yang perlu di ambil kira semasa melakukan kelenturan sekurang-kurangnya 3 daripada 5 dengan betul dan tepat.
                                    ii.  memahami arahan dan peraturan semasa beraktiviti bagi menjayakan keselamatan.

Afektif:            i.   berinteraksi dan berkomunikasi dengan rakan dalam suasana yang menyeronokan.
ii.  mengamalkan sikap menyanyangi tubuh badan dan menunjukkan semangat berpasukan apabila melakukan aktiviti kelenturan.   

Kemahiran Berfikir: Mengenal pasti
Pengalaman sedia ada:  Murid-murid pernah membuat aktiviti kelenturan semasa tahun 4.
Penerapan nilai    :          Mematuhi arahan, bekerjasama, semangat berpasukan dan meyanyangi tubuh badan.
Penggabungjalinan:        Bahasa Melayu dan Pendidikan Moral.
BSPP   : Bola getah (16), balón berisi air (8)

BAHAGIAN
/MASA
AKTIVITI
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
ORGANISASI
ALATAN/
CATATAN
Permulaan
(4 minit)
  1. Regangan dinamik

























  1. Regangan spesifik







·         Dalam dua barisan lurus (lelaki hadapan, perempuan belakang).
·         Lakukan sejauh 10 meter sebanyak 2 ulangan.
-         Lari anak
-         Bengkokkan kaki seperti duduk di kerusi ke sisi dan bergerak seperti ketam. Tangan dibuka ke sisi dan rapatkan tangan ke tengah apabila bergerak.
ü  Lakukan di kedua-dua bahagian badan. Arah kiri dan kanan.
-         Lakukan lunges. Kaki hadapan dibengkokkan dan kaki belakang diluruskan.

Regangan tangan.
·         Tangan kanan lurus dan disilangkan ke kiri badan.
·         Tangan kiri diletakkan di bawah siku kanan dan beri tekanan.
·         Kira ulangan sebanyak 8 kali.
·         Ulang pelakuan sama bagi tangan kiri pula.
·         Rapatkan kedua-dua belah jari dan tangan diluruskan.
·         Tolak ke arah hadapan sejauh yang mungkin.
·         Letakkan tangan ke belakang dan dirapatkan.
·         Cuba angkatkan tangan ke atas perlahan-lahan.
·         Kira ulanagn sebanyak 8 kali.

Regangan pinggang.
·         Duduk di atas lantai.
·         Luruskan kaki ke hadapan.
·         Silangkan lutut kanan dan letakkan di sisi kaki kiri.
·         Kilaskan badan ke kanan dan tahan badan menggunakan siku.
·         Ulang sebanyak 8 kali.
·         Ulang pelakuan yang sama ke arah kiri.
·         Luruskan kaki dan cuba capai jari kaki.
·         Ulang sebanyak 8 kali.

·         Semasa regangan dinamik.
M M M M M M M M M M M

M M M M M M M M M M M


                      G     


                     
 
 












Petunjuk:
G    = Guru
M    = Murid


·        
      
       M M M M M M M M    
   M                                   M
M                                          M


                      G
 
Semasa regangan spesifik.












Petunjuk:
G    = Guru
M    = Murid
































Perkembangan
(12 minit)

Perkembangan 1
(Mengilas kiri dan kanan)
(6 minit)



































Perkembangan 2
(Meregang otot ke hadapan dan belakang)
6 minit
  1. Pengenalan isi pelajaran



  1. Demonstrasi
















  1. Latih Tubi




















  1. Demonstrasi

























  1. Latih Tubi













·         Menerangkan maksud kelenturan dan keperluannya terhadap badan.

·         Berdiri dan buka kaki seluas bahu.
·         Badan menghadap hadapan.
·         Pegang bola menggunakan dua belah tangan aras dada.
·         Kilas ke kanan sambil pegang bola.
·         Tukar perlakuan dengan mengilas ke kiri.
·         Kilas badan perlahan-lahan.
·         Elakkan kilas dengan pantas bagi mengelakkan kecederaan.

·         Berpasangan
·         Kedua-dua murid membelakang antara satu sama lain.
·         Murid A pegang bola dan kilas ke
kanan.
·         Murid B kilas ke kiri dan ambil bola A.
·         Tukar arah mengilas badan.
·         Ulang sebanyak 10 kali.
·         Apabila mengilas badan, kilas perlahan-lahan dan pastikan badan lurus.

·         Berdiri tegak dan buka kaki seluas bahu.
·         Badan menghadap hadapan.
·         Pegang bola menggunakan dua belah tangan aras dada.
·         Bongkokkan badan ke hadapan sambil memegang bola secara perlahan-lahan.
·         Pastikan badan lurus semasa membongkok ke hadapan.
·         Cuba serahkan bola kepada rakan.
·         Lentik badan ke belakang dan tangan lurus ke atas semasa melentik.
·         Semasa melentik ke belakang, pastikan badan lurus dan bergerak perlahan-lahan. 

·         Secara berpasangan, lakukan seperti yang ditunjukkan.
·         Menghadap pasangan masing-masing.
·         Jarakkan sejauh 1 meter.
·         Murid A pegang bola dan bengkokkan badan ke hadapan.
·         Semasa membengkok ke hadapan,
·         luruskan tangan ke hadapan.
·         Cuba serahkan bola kepada murid B.
·         Buat  sebanyak 5 ulangan.

·         Secara berpasangan, membelakangkan antara satu sama lain.
·         Lakukan seperti yang ditunjukkan semasa demonstrasi.
·         Pastikan semasa menghantar bola ke arah pasangan, badan mesti diregangkan ke belakang dengan lurus.
·         Semasa menghantar, tangan hendaklah diluruskan dan digerakkan perlahan-lahan sehingga dapat dicapai oleh pasangan.
·         Buat sebanyak 5 ulangan.




·         Berpasangan semasa latih tubi
 












      
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid






















·         Berpasangan semasa latih tubi
 














Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
 

    = Jarak 1 meter.
Bola getah (16)









































Bola getah (16)












Kemuncak
(10 minit)
Permainan kecil
“Balon fleksible”
·         Bahagikan kepada 4 kumpulan.
·         Buat 4 barisan lurus.

·         Pusingan pertama.
-         Setiap kumpulan diberi 2 balon.
-         Hantar balón berisi air kepada rakan yang sama kumpulan.
-         Contoh: A1 hantar kepada A2 sehingga ke A4.
-         Balón pertama mesti dihantar secara mengilas ke kiri sahaja.
-         Balón kedua mesti dihantar secara mengilas ke kanan sahaja.
-         Balón yang pecah, kumpulan tersebut gagal pada pusingan tersebut.

Pusingan kedua.
-         Setiap kumpulan diberi hanya 1 balon sahaja.
-         Hantar balón tersebut secara membelakang.
-         Balón yang pecah, kumpulan tersebut gagal pada pusingan kedua. 

·         Setiap kumpulan yang menamatkan setiap pusingan akan mendapat mata seperti berikut:
-         Tempat 1 = 5 mata
-         Tempat 2 = 3 mata
-         Tempat 3 = 2 mata
-         Tempat 4 = 1 mata
·         Kumpulan yang mengumpul markah terbanyak adalah pemenang.

                       G


        A1        B1        C1        D1

        A2       B2       C2       D2

        A3       B3       C3       D3

        A4       B4       C4       D4


Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
 Balon berisi air (8)
Penutup
(4 minit)
  1. Menyejukkan Badan














  1. Rumusan Pelajaran
2.1  Rumusan kognitif &
      Psikomotor






2.2  Rumusan Afektif
-   Penerapan Nilai
-   Pujian / Teguran








  1. Kerja Susulan
·         Berlari anak di sekitar kawasan yang ditetapkan.
·         Gerakkan badan ke kiri dan ke kanan berulang kali.
·         Berpasangan, tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
·         Tarik nafas melalui hidung dan tahan selama kira-kira 3 saat kemudian hembus melalui hidung dan mulut.

·         Semasa mengilas badan ke kiri dan kanan, pastikan badan tegak.
·         Lakukan secara perlahan-lahan untuk elak kecederaan pada bahagian punggung.

·         Berhati-hati semasa melakukan aktiviti.
·         Salah satu sebab kejayaan dalam permainan adalah disebabkan semangat berpasukan antara ahli dalam kumpulan.

·         Membuat rujukan di buku teks atau melayari internet untuk mengetahui lebih lanjut berkaitan kelenturan.  

      
       M M M M M M M M   
   M                                   M
M                                          M


                      G
 
 












Petunjuk:
G = Guru
M = Murid






CATATAN SEMAKAN RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Bil.
KOMEN/CATATAN
SEMAKAN OLEH

1.

 






____________________________________
(                                                                  )
Guru Pembimbing
Tarikh: ____________________________

2.









____________________________________
(                                                                  )
Guru Besar
Tarikh: ____________________________

3.









_____________________________
(                                                                  )
Pensyarah Pembimbing
Tarikh: ____________________________






BORANG CATATAN REFLEKSI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
ISU / PERKARA
YANG DIBERI
BUKTI / ANALISIS / PENJELASAN
CADANGAN TINDAKAN SUSULAN
(PENCEGAHAN / PENAMBAHBAIKAN)

KEKUATAN /
KELEBIHAN










KELEMAHAN / KEKURANGAN















Disemak oleh Guru Pembimbing

Tandatangan :
Nama  :                                                              Tarikh:
Disemak oleh Pensyarah Pembimbing

Tandatangan :
Nama  :                                                            Tarikh:

Tiada ulasan: