|
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI [KSSR]
Tarikh
: 12 April 2013 (Jumaat)
Masa
: 0810 – 0840
Tempat : Gelanggang
SK Abang Haji Matahir, Sarikei
Tahun(Kelas) : 3B
Bilangan Murid: 23
orang (11 lelaki, 12 perempuan)
Fokus Pembelajaran : Berkebolehan menggolek bola pada satu
jarak dengan lakuan yang betul.
Tajuk
: Menggolek bola.
Standard Pembelajaran : 1.4.2, 2.3.2 & 5.2.1
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid
dapat:
Psikomotor : i. menggolek bola arah hadapan secara
berpasangan sejauh 5 meter sebanyak 8 daripada 10 percubaan dengan teknik yang
betul.
ii. menggolek bola arah hadapan secara berkumpulan sejauh 5 meter dengan
teknik yang betul.
Kognitif : i. mengenalpasti
postur badan semasa melakukan kemahiran manipulasi alatan menggunakan bola.
Afektif: i. melibatkan diri
dan mengambil bahagian secara aktif dalam aktiviti latih tubi dan permainan
kecil.
Kemahiran Berfikir: Menganalogi (membuat simulasi)
Pengalaman sedia ada: Murid-murid pernah menggolek bola pada
pengajaran lepas (10 April 2013)
Penerapan nilai : Bekerjasama
Penggabungjalinan: Bahasa
Melayu dan Bahasa Inggeris
BSPP : Bola getah (12), sketel (5)
EMK: Kreativiti
BAHAGIAN
/MASA
|
AKTIVITI
|
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
|
ORGANISASI
|
ALATAN/
CATATAN
|
|||||||
Memanaskan
Badan
(4 minit)
|
1.
Latihan
bebas menggunakan bola getah
2.
Regangan
dinamik
|
1.
Berpasangan ambil sebiji bola.
2. Lambung bola
bersama pasangan.
-
Lakukan sebanyak 5 ulangan.
3. Golek bola
bersama pasangan.
-
Murid A golek bola ke arah hadapan.
-
Murid B kejar bola yang digolek oleh pasangan
mereka.
-
Pastikan semasa mengejar bola, lihat rakan lain
dan elakkan daripada berlanggar.
-
Lakukan sebanyak 3 ulangan.
Lakukan regangan dengan kiraan
8:
1.
Gerakkan kepala ke kiri dan kanan.
2. Gerakkan kepala
ke atas dan bawah.
3. Gerakkan bahu ke
atas dan bawah.
4. Gerakkan
bahagian tangan ikut putaran jam dan lawan jam.
5. Bongkokkan badan
ke hadapan dan gerakkan badan ke kiri dan kanan.
6. Buka kaki seluas
bahu dan cuba sentuh hujung kaki kiri dan kanan.
7. Lari anak
setempat dan dengan arahan guru, lari pecut setempat.
|
Berpasangan dalam satu barisan lurus
M M M M
M M
M M M M
M M
G
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
Bola getah (12)
|
|||||||
Perkembangan
(12 minit)
Perkembangan
1
Mari
menggolek 3 meter
(4 minit)
Perkembangan
2
Mari
Menggolek 5 meter
(8 minit)
|
1.
Pengenalan
isi pelajaran
2.
Demonstrasi
3.
Latih
tubi
4.
Demonstrasi
5.
Latih
tubi
|
·
Memperkenalkan
tajuk pelajaran pada hari ini ialah menggolek bola.
·
Berpasangan,
golek bola ke arah hadapan atau ke arah rakan.
·
Semasa
menggolek, lihat rakan atau pasangan dahulu.
·
Selepas
melihat kedudukan rakan, kemudian golek bola ke hadapan rakan.
·
Lutut
dibengkokkan sebelum bola menyentuh lantai.
·
Pastikan
tangan diluruskan semasa menggolek bola.
·
Berpasangan
lakukan seperti demonstrasi guru.
·
Jarakkan
antara pasangan sejauh 3 meter.
·
Pastikan
kaki dibengkokkan dan tangan diluruskan sebelum menggolek bola di lantai.
·
Pastikan
lihat kedudukan rakan sebelum mula menggolek.
·
Lakukan
sebanyak 10 ulangan.
·
Berpasangan,
golek bola ke arah hadapan atau ke arah rakan.
·
Semasa
menggolek, lihat rakan atau pasangan dahulu.
·
Selepas
melihat kedudukan rakan, kemudian golek bola ke hadapan rakan.
·
Lutut
dibengkokkan sebelum bola menyentuh lantai.
·
Pastikan
tangan diluruskan semasa menggolek bola.
·
Berpasangan
lakukan seperti demonstrasi guru.
·
Jarakkan
antara pasangan sejauh 5 meter.
·
Pastikan
kaki dibengkokkan dan tangan diluruskan sebelum menggolek bola di lantai.
·
Pastikan
lihat kedudukan rakan sebelum mula menggolek.
·
Lakukan
sebanyak 10 ulangan.
Variasi:
·
Golek
ke arah kanan dan kiri dan pasangan tangak bola yang digolek.
|
|
Bola getah (12)
Bola getah (12), sketel (4)
Bola getah (12), sketel (4)
|
|||||||
Kemuncak
(10 minit)
|
Permainan kecil
“Golek berganti-ganti”
|
·
Buat 5 kumpulan kecil.
·
Buat satu barisan lurus dan pegang bahu rakan
dalam kumpulan masing-masing.
·
Mula di garisan permulaan yang disediakan.
·
A1 akan berlari kea rah sketel, kemudian golek
bola ke arah A2.
·
Ulang sehingga
tamat. Murid terakhir akan golek bola sehingga garisan permulaan tadi
untuk menamatkan permainan.
·
Tepukan diberikan kepada kumpulan juara.
·
Kumpulan terakhir didenda untuk menyimpan alatan ke
stor sukan.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
Bola getah (5), sketel (5)
|
|||||||
Penutup
(4 minit)
|
1. Menyejukkan Badan
2. Rumusan Pelajaran
2.1 Rumusan
kognitif &
Psikomotor
2.2 Rumusan
Afektif
- Penerapan
Nilai
- Pujian /
Teguran
3. Kerja Susulan
|
1.
Gerakkan
badan ke kiri dan ke kanan berulang kali.
2.
Berpasangan,
tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
3.
Tarik
nafas tiga kali perlahan dan hembus panjang yang terakhir.
·
Semasa
menggolek, pastikan lutut dibengkokkan dan tangan diluruskan.
·
Lihat
arah atau kedudukan rakan sebelum menggolek.
·
Koordinasi
mata dan tangan yang baik akan memberikan hasil yang baik contohnya bola yang
digolek tepat ke arah sasaran.
·
Kita perlu bekerjasama
semasa melakukan aktiviti.
·
Faktor
kejayaan dan kegagalan adalah berpunca daripada semangat berpasukan.
·
Boleh lakukan
aktiviti menggolek bersama rakan-rakan sebagai aktiviti riadah.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
|
CATATAN SEMAKAN RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Bil.
|
KOMEN/CATATAN
|
SEMAKAN OLEH
|
1.
|
|
____________________________________
(
)
Guru Pembimbing
Tarikh: ____________________________
|
2.
|
|
____________________________________
(
)
Guru Besar
Tarikh: ____________________________
|
3.
|
|
_____________________________
(
)
Pensyarah Penyelia
Tarikh: ____________________________
|
BORANG CATATAN REFLEKSI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
ISU / PERKARA
YANG DIBERI
|
BUKTI / ANALISIS / PENJELASAN
|
CADANGAN TINDAKAN SUSULAN
(PENCEGAHAN / PENAMBAHBAIKAN)
|
KEKUATAN /
KELEBIHAN
|
|
|
KELEMAHAN / KEKURANGAN
|
|
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan