RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI
Tarikh
: 9 April 2013 (Selasa)
Masa
: 0740-0810 (30 minit)
Tempat :
Gelanggang SK Abang Haji Matahir, Sarikei
Tahun(Kelas) : Empat
(4B)
Bilangan Murid: 15 orang ( 7 orang lelaki & 8 orang
perempuan )
Tunjang Pembelajaran: 1. Kecergasan
Tajuk
: 1.4 Imbangan
Sub-tajuk :
a. Mengimbang skala ke depan di atas bangku gimnastik.
b. Mengimbang di hujung kaki dan bergerak di
atas bangku gimnastik
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid
dapat:
Psikomotor : i. melakukan aktiviti mengimbang skala depan di
atas bangku gimnastik dan bergerak sejauh 1 meter selama 10 saat.
ii. melakukan
aktiviti mengimbang di hujung kaki dan bergerak di atas bangku gimnastik sejauh
1 meter selama 5 saat.
Kognitif : i. menyatakan
teknik yang sesuai dalam melakukan imbangan skala depan, mengimbang di hujung
kaki dan semasa bergerak.
ii.
mengenal pasti otot utama yang terlibat
semasa melakukan aktiviti imbangan.
Afektif:
i. menunjukkan kesungguhan untuk belajar semasa
menjalani aktiviti imbangan.
ii. mengamalkan
sikap bertimbangrasa semasa melakukan aktiviti dan semasa permainan kecil.
Kemahiran Berfikir: Menghubung kait
Pengalaman sedia ada: Murid-murid tahu membuat imbangan skala depan.
Penerapan nilai
: Mematuhi arahan,
bekerjasama dan bertimbangrasa.
Penggabungjalinan:
Bahasa
Melayu, Bahasa Inggeris dan Pendidikan Moral.
BSPP : Bangku gimnastik
(2), sketel (10), tali 1 meter (2).
BAHAGIAN
/MASA
|
AKTIVITI
|
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
|
ORGANISASI
|
ALATAN/
CATATAN
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Permulaan
(4 minit)
|
|
·
Permainan “Kereta api Laju”.
·
Bentuk 3 kumpulan (1 kumpulan terdiri 5 orang).
·
Pegang bahu rakan-rakan membentuk kereta api.
·
Wisel pertama, bergerak perlahan di sekitar kawasan gelanggang.
·
Wisel kedua, bergerak laju.
·
Wisel ketiga, bergerak lebih laju.
·
Wisel keempat, bergerak perlahan dan berhenti.
·
Pastikan tidak berlanggar dengan rakan-rakan yang lain.
·
Berpasangan (sama jantina), bengkokkan lutut seperti hendak duduk di
kerusi.
·
Tepuk dan sentuh lutut pasangan masing-masing.
·
Tepuk gluteus maximus (punggung) pasangan masing-masing.
·
Setiap pasangan hanya dibenarkan bergerak dalam grid 1meter × 1 meter
sahaja.
|
·
Dalam
barisan panjang. Bergerak di sekitar gelanggang.
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
·
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Perkembangan
(12 minit)
Perkembangan
1
(Imbangan
skala depan di bangku gimnastik)
(6 minit)
Perkembangan
2
(Mengimbang
hujung kaki dan bergerak)
6 minit
|
|
·
Menerangkan kepentingan imbangan dalam kehidupan
seharian.
·
Berdiri dan tentukan kaki
dominan.
·
Depakan tangan
seluas-luasnya.
·
Perlahan-lahan rendahkan
badan ke hadapan.
·
Sebelah kaki dinaikkan
kebelakang secara perlahan-lahan.
·
Cuba imbangkan badan
menggunakan tangan yang didepakan.
·
Secara berpasangan, lakukan
seperti demonstrasi guru.
·
Tentukan terlebih dahulu
kaki dominan.
·
Berdiri dan depakan tangan
seluas-luasnya.
·
Perlahan-lahan rendahkan
badén ke hadapan.
·
Sebelah kaki dinaikkan
kebelakang secara perlahan-lahan.
·
Sekiranya tidak dapat, rakan
pegang tangan dan lakukan perlahan-lahan pelakuan di atas.
·
Beri fokus kepada kedudukan
badan mengimbang ke hadapan seperti kapal terbang. Tangan didepakan sebagai
alat pengimbang.
·
Bahagikan kepada dua
kumpulan (lelaki dan perempuan).
·
Lakukan imbangan skala depan
di atas bangku gimnastik dan bergerak sejauh 1 meter bergilir-gilir selama 10
saat.
·
Berdiri menggunakan hujung
kaki.
·
Kaki dijongketkan ke atas
dan depakan tangan untuk mengimbang.
·
Semasa bergerak, pastikan
kaki dijongketkan ke atas dan cuba imbangkan badan.
·
Bahagikan kepada dua
kumpulan (lelaki dan perempuan).
·
Berdiri menggunakan hujung
kaki di bangku gimnastik.
·
Pastikan kaki dijongketkan
ke atas dan depakan tangan untuk mengimbang.
·
Semasa bergerak, pastikan
kaki dijongketkan ke atas dan cuba inbangkan badan.
·
Bergerak di atas bangku
gimnastik sejauh 1 meter selama 5 saat.
|
·
Berpasangan
semasa latih tubi
·
Semasa
latih tubi di atas bangku
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
= Bangku
Gimnastik
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
= Bangku
Gimnastik
|
Bangku gimnastik(2)
Bangku gimnastik (2)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kemuncak
(10 minit)
|
Permainan kecil
“Litar Imbangan”
|
·
Bahagikan kepada 2 kumpulan
(lelaki dan perempuan campur dengan kiraan 1 dan 2 berulang-ulang).
·
Nombor 1 kumpulan A, nombor
2 kumpulan B.
·
Terdapat 4 stesen yang perlu
dilalui.
·
Stesen 1: Bergerak ke arah
stesen seterusnya.
·
Stesen 2: Lakukan imbangan
skala depan di bangku gimnastik.
·
Stesen 3: Imbang guna hujung
kaki di atas tali yang disediakan.
·
Stesen 4: Lompat ketingting
melalui sketel kemudian berlari ke garisan penamat.
·
Kumpulan pertama yang
berjaya menghabiskan cabaran adalah juara litar imbangan.
|
A5 B5
A3 B3
A2 B2
A1 B1
G
Petunjuk:
G=Guru
A & B : Murid ikut kumpulan
S1,S2 dll: Stesen
|
Bangku
gimnastik(2), tali 1 meter (2), dan sketel (10).
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Penutup
(4 minit)
|
|
·
Berlari anak di sekitar kawasan yang ditetapkan.
·
Gerakkan badan ke kiri dan ke kanan berulang kali.
·
Berpasangan, tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
·
Tarik nafas melalui hidung dan tahan selama kira-kira 3
saat kemudian hembus melalui hidung dan mulut.
·
Guru bersoal jawab dengan murid.
-
Apakah yang anda lakukan pada hari ini?
·
Murid berinteraksi dengan guru berkaitan aktiviti yang
dilakukan.
·
Cuba berjalan di titian, jambatan atau berjalan secara
berjongket bagi melatih imbangan.
·
Lakukan aktiviti berdiri sebelah kaki sambil memejamkan
mata untuk melatih imbangan.
|
·
Soal
jawab guru bersama murid.
|
|
CATATAN SEMAKAN RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Bil.
|
KOMEN/CATATAN
|
SEMAKAN OLEH
|
1.
|
|
____________________________________
( )
Guru Pembimbing
Tarikh: ____________________________
|
2.
|
|
____________________________________
(
)
Guru Besar
Tarikh: ____________________________
|
3.
|
|
_____________________________
(
)
Pensyarah Pembimbing
Tarikh: ____________________________
|
BORANG CATATAN REFLEKSI PENGAJARAN DAN
PEMBELAJARAN
ISU / PERKARA
YANG DIBERI
|
BUKTI / ANALISIS / PENJELASAN
|
CADANGAN TINDAKAN SUSULAN
(PENCEGAHAN / PENAMBAHBAIKAN)
|
|
KEKUATAN /
KELEBIHAN
|
|
.
|
|
KELEMAHAN / KEKURANGAN
|
|
|
|
Disemak oleh Guru Pembimbing
Tandatangan :
Nama
: Tarikh:
|
Disemak oleh Pensyarah Pembimbing
Tandatangan :
Nama
:
Tarikh:
|
||
Tiada ulasan:
Catat Ulasan