Sabtu, 4 Mei 2013




RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI

Tarikh              : 16 April 2013 (Selasa)
Masa                : 0740-0810 (30 minit)          
Tempat            :          Gelanggang Bola Jaring SK Abang Haji Matahir, Sarikei
Tahun(Kelas)   : Empat (4B)
Bilangan Murid: 15 orang ( 7 orang lelaki & 8 orang perempuan )    
Tunjang Pembelajaran:  2. Kemahiran
Tajuk                : 2.1 Permainan (Bola Jaring)
Sub-tajuk         : i. Hantaran Aras Dada
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid dapat:       
Psikomotor :    i.  melakukan hantaran aras dada secara berpasangan atau bertiga sekurang-kurangnya 8 daripada 10 dengan teknik yang betul dan tepat.
ii.  melakukan hantaran aras dada secara berpasangan atau bertiga sejauh 3 meter sekurang-kurangnya 8 daripada 10 dengan betul.  

            Kognitif :          i.   menyatakan jenis hantaran lain selain hantaran aras dada dalam permainan bola jaring sekurang-kurangnya 3 daripada 5 dengan betul.
                                    ii.  mengenal pasti otot yang yang terlibat semasa melakukan hantaran aras dada.

Afektif:            i.   menunjukkan kesungguhan untuk belajar semasa mengikuti aktiviti kemahiran hantaran aras dada.
ii.  mengamalkan sikap bertoleransi antara satu sama lain semasa melakukan aktiviti.   

Kemahiran Berfikir: Mencirikan 
Pengalaman sedia ada:  Murid-murid tahu dan dengar tentang permainan bola jaring
Penerapan nilai    :          Mematuhi arahan, bekerjasama dan bertoleransi
Penggabungjalinan:        Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris dan Pendidikan Moral.
BSPP   : Bola (8), gelung rotan (2), bip (1 set)


BAHAGIAN
/MASA
AKTIVITI
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
ORGANISASI
ALATAN/
CATATAN
Permulaan
(4 minit)
  1. Permainan Musang dan Ayam.
















  1. Regangan spesifik.







·         Bahagikan kepada 2 kumpulan (Lelaki dan perempuan).
·         Setiap kumpulan ada seorang musang dan selebihnya ayam.
·         Ayam perlu memegang pinggang rakan supaya tidak ditangkap musang.
·         Musang cuba menangkap ayam yang berada di hujung barisan.
·         Ayam di depan cuba mengawal ayam-ayam di belakang dari ditangkap oleh musang.

·         Berpasangan, ambil sebiji bola.
·         Hantar bola ke arah pasangan masing-masing bergilir-gilir.
·         Hantar aras bahu.
·         Hantar aras dada.
·         Hantar pada paras bawah pinggang.
·         Hantar dengan melantun bola ke lantai.


      
   MMMMMMMM        M


G


  MMMMMMMM         M
 
 
















·         Kedudukan semasa regangan
 












Petunjuk:
G    = Guru
M    = Murid

Bola (8)






























Perkembangan
(12 minit)



Perkembangan 1
(Hantaran aras dada berpasangan atau bertiga)
(6 minit)






























Perkembangan 2
(Hantaran aras dada secara berpasangan atau bertiga sejauh 3 meter )
6 minit
  1. Pengenalan isi pelajaran



  1. Demonstrasi














  1. Latih Tubi




















  1. Demonstrasi















  1. Latih Tubi













·         Memperkenalkan jenis kemahiran hantaran kepada murid-murid.

·         Buka kaki seluas bahu dan berdiri dalam keadaan relak.
·         Pegang bola menggunakan kesemua jari pada bahagian tepi bola.
·         Rapatkan bola ke arah dada.
·         Lihat kedudukan rakan dan tolak bola ikut lajak.
·         Pastikan tangan lurus semasa menolak bola.

·         Berpasangan, lakukan seperti demonstrasi guru.
·         Pastikan bola dipegang menggunakan kesemua jari.
·         Pastikan bola dirapatkan ke dada sebelum menghantar bola tersebut.
·         Semasa menolak, pastikan tangan dan siku diluruskan.
·         Lihat ke arah sasaran sebelum menolak.
·         Tolak ikut lajak.
·         Ulang sebanyak 10 kali setiap seorang.

·         Jarak sejauh 3 meter antara pasangan.
·         Pegang bola menggunakan kesemua jari pada bahagian tepi bola.
·         Rapatkan bola ke arah dada.
·         Lihat kedudukan rakan dan tolak bola ikut lajak.
·         Pastikan tangan lurus semasa menolak bola.

·         Berpasangan, lakukan seperti demonstrasi guru.
M       M          M          M   
  
   3meter                          G
M       M          M          M
                                               
    M          M          M          M  


    M          M          M          M





                     
 
·         Pastikan bola dipegang menggunakan kesemua jari.
·         Pastikan bola dirapatkan ke dada sebelum menghantar bola tersebut.
·         Semasa menolak, pastikan tangan dan siku diluruskan.
·         Lihat ke arah sasaran sebelum menolak.
·         Tolak ikut lajak.
·         Ulang sebanyak 10 kali setiap seorang.





·         Berpasangan semasa latih tubi
 












      













Bola (8)

















































Bola (8)







Kemuncak
(10 minit)
Permainan kecil
“End Ball”
·          Bahagikan kepada 2 kumpulan kecil.
·         6 murid dalam kawasan permainan  dan seorang di dalam gelung.
·         Syarat permainan, hanya hantaran  aras dada sahaja boleh digunakan.
·         Bola perlu dihantar kepada ahli kumpulan masing-masing.
·         Oval: A
                       


B                B               B     
        B                 B              B

A               A                A
         A               A               A


                        
 
Murid yang berada di dalam gelung tidak boleh keluar daripada gelung.
·         Bola perlu dihantar kepada rakan daripada kumpulan mereka yang berada di belakang kawasan pihak lawan untuk mendapatkan mata (end ball).
·         Oval: BSetiap end ball dikira sebagai 1 mata.
·         Kumpulan yang mengumpul mata tertinggi adalah pemenang.  


























Petunjuk:
A & B = Murid
G = Guru
Oval: A 

           = End Ball (Murid dalam  

gelung rotan
Bola (1), gelung rotan (2), bip (1 set)
Penutup
(4 minit)
1.         Menyejukkan Badan










2.       Rumusan Pelajaran
2.1  Rumusan kognitif &  Psikomotor













2.2  Rumusan Afektif
-   Penerapan Nilai
-   Pujian / Teguran









3.       Kerja Susulan
·         Berpasangan, pegang bola di atas kepala bersama-sama.
·         Gerakkan ke kiri, kanan, belakang dan hadapan.
·         Gunakan bola untuk mengurut anggota badan rakan.

·         Anggota badan yang banyak digunakan dalam hantaran aras dada adalah otot tangan contohnya bisep.
·         Pastikan tangan dirapatkan ke dada sebelum menolak bola ke rakan dan ikut lajak.
·         Pastikan tangan dan siku diluruskan semasa menghantar bola.

·         Elakkan daripada menghantar bola dengan kuat kepada rakan untuk elak kecederaan.
·         Pastikan dalam sesuatu permainan, semua ahli kumpulan perlu turut serta dan tidak pentingkan diri sendiri.

·         Lakukan latih tubi menghantar bola bersama rakan atau secara individu dengan melantun bola ke dinding.






































CATATAN SEMAKAN RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Bil.
KOMEN/CATATAN
SEMAKAN OLEH

1.

 






____________________________________
(                                                                  )
Guru Pembimbing
Tarikh: ____________________________

2.









____________________________________
(                                                                  )
Guru Besar
Tarikh: ____________________________

3.









_____________________________
(                                                                  )
Pensyarah Pembimbing
Tarikh: ____________________________






BORANG CATATAN REFLEKSI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
ISU / PERKARA
YANG DIBERI
BUKTI / ANALISIS / PENJELASAN
CADANGAN TINDAKAN SUSULAN
(PENCEGAHAN / PENAMBAHBAIKAN)

KEKUATAN /
KELEBIHAN










KELEMAHAN / KEKURANGAN















Disemak oleh Guru Pembimbing

Tandatangan :
Nama  :                                                              Tarikh:
Disemak oleh Pensyarah Pembimbing

Tandatangan :
Nama  :                                                            Tarikh:

Tiada ulasan: