RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI
Tarikh
: 16 April 2013 (Selasa)
Masa
: 0740-0810 (30 minit)
Tempat :
Gelanggang Bola Jaring SK Abang Haji Matahir, Sarikei
Tahun(Kelas) : Empat
(4B)
Bilangan Murid: 15 orang ( 7 orang lelaki & 8 orang
perempuan )
Tunjang Pembelajaran: 2. Kemahiran
Tajuk
: 2.1 Permainan (Bola Jaring)
Sub-tajuk :
i. Hantaran Aras Dada
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid
dapat:
Psikomotor : i. melakukan hantaran aras dada secara
berpasangan atau bertiga sekurang-kurangnya 8 daripada 10 dengan teknik yang
betul dan tepat.
ii. melakukan
hantaran aras dada secara berpasangan atau bertiga sejauh 3 meter
sekurang-kurangnya 8 daripada 10 dengan betul.
Kognitif : i. menyatakan
jenis hantaran lain selain hantaran aras dada dalam permainan bola jaring
sekurang-kurangnya 3 daripada 5 dengan betul.
ii.
mengenal pasti otot yang yang terlibat
semasa melakukan hantaran aras dada.
Afektif:
i. menunjukkan kesungguhan untuk belajar semasa
mengikuti aktiviti kemahiran hantaran aras dada.
ii. mengamalkan
sikap bertoleransi antara satu sama lain semasa melakukan aktiviti.
Kemahiran Berfikir: Mencirikan
Pengalaman sedia ada: Murid-murid tahu dan dengar tentang permainan
bola jaring
Penerapan nilai
: Mematuhi arahan,
bekerjasama dan bertoleransi
Penggabungjalinan:
Bahasa
Melayu, Bahasa Inggeris dan Pendidikan Moral.
BSPP : Bola (8),
gelung rotan (2), bip (1 set)
BAHAGIAN
/MASA
|
AKTIVITI
|
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
|
ORGANISASI
|
ALATAN/
CATATAN
|
||
Permulaan
(4 minit)
|
|
·
Bahagikan kepada 2 kumpulan (Lelaki dan perempuan).
·
Setiap kumpulan ada seorang musang dan selebihnya ayam.
·
Ayam perlu memegang pinggang rakan supaya tidak ditangkap musang.
·
Musang cuba menangkap ayam yang berada di hujung barisan.
·
Ayam di depan cuba mengawal ayam-ayam di belakang dari ditangkap oleh
musang.
·
Berpasangan, ambil sebiji bola.
·
Hantar bola ke arah pasangan masing-masing bergilir-gilir.
·
Hantar aras bahu.
·
Hantar aras dada.
·
Hantar pada paras bawah pinggang.
·
Hantar dengan melantun bola ke lantai.
|
·
Kedudukan
semasa regangan
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
Bola (8)
|
||
Perkembangan
(12 minit)
Perkembangan
1
(Hantaran
aras dada berpasangan atau bertiga)
(6 minit)
Perkembangan
2
(Hantaran
aras dada secara berpasangan atau bertiga sejauh 3 meter )
6 minit
|
|
·
Memperkenalkan jenis kemahiran hantaran kepada
murid-murid.
·
Buka kaki seluas bahu dan
berdiri dalam keadaan relak.
·
Pegang bola menggunakan
kesemua jari pada bahagian tepi bola.
·
Rapatkan bola ke arah dada.
·
Lihat kedudukan rakan dan
tolak bola ikut lajak.
·
Pastikan tangan lurus semasa
menolak bola.
·
Berpasangan, lakukan seperti
demonstrasi guru.
·
Pastikan bola dipegang
menggunakan kesemua jari.
·
Pastikan bola dirapatkan ke
dada sebelum menghantar bola tersebut.
·
Semasa menolak, pastikan
tangan dan siku diluruskan.
·
Lihat ke arah sasaran
sebelum menolak.
·
Tolak ikut lajak.
·
Ulang sebanyak 10 kali
setiap seorang.
·
Jarak sejauh 3 meter antara
pasangan.
·
Pegang bola menggunakan
kesemua jari pada bahagian tepi bola.
·
Rapatkan bola ke arah dada.
·
Lihat kedudukan rakan dan
tolak bola ikut lajak.
·
Pastikan tangan lurus semasa
menolak bola.
·
Berpasangan, lakukan seperti
demonstrasi guru.
·
Pastikan bola dipegang
menggunakan kesemua jari.
·
Pastikan bola dirapatkan ke
dada sebelum menghantar bola tersebut.
·
Semasa menolak, pastikan
tangan dan siku diluruskan.
·
Lihat ke arah sasaran
sebelum menolak.
·
Tolak ikut lajak.
·
Ulang sebanyak 10 kali
setiap seorang.
|
·
Berpasangan
semasa latih tubi
|
Bola (8)
Bola (8)
|
||
Kemuncak
(10 minit)
|
Permainan kecil
“End Ball”
|
·
Bahagikan kepada 2 kumpulan kecil.
·
6 murid dalam kawasan
permainan dan seorang di dalam gelung.
·
Syarat permainan, hanya
hantaran aras dada sahaja boleh
digunakan.
·
Bola perlu dihantar kepada
ahli kumpulan masing-masing.
·
·
Bola perlu dihantar kepada
rakan daripada kumpulan mereka yang berada di belakang kawasan pihak lawan
untuk mendapatkan mata (end ball).
·
Setiap end ball
dikira sebagai 1 mata.
·
Kumpulan yang mengumpul mata
tertinggi adalah pemenang.
|
Petunjuk:
A & B = Murid
G = Guru
=
End Ball (Murid dalam
gelung rotan
|
Bola (1), gelung rotan (2), bip (1 set)
|
||
Penutup
(4 minit)
|
1.
Menyejukkan
Badan
2. Rumusan Pelajaran
2.1
Rumusan kognitif &
Psikomotor
2.2
Rumusan Afektif
-
Penerapan Nilai
-
Pujian / Teguran
3. Kerja Susulan
|
·
Berpasangan, pegang bola di atas kepala bersama-sama.
·
Gerakkan ke kiri, kanan, belakang dan hadapan.
·
Gunakan bola untuk mengurut anggota badan rakan.
·
Anggota badan yang banyak digunakan dalam hantaran aras
dada adalah otot tangan contohnya bisep.
·
Pastikan tangan dirapatkan ke dada sebelum menolak bola
ke rakan dan ikut lajak.
·
Pastikan tangan dan siku diluruskan semasa menghantar
bola.
·
Elakkan daripada menghantar bola dengan kuat kepada
rakan untuk elak kecederaan.
·
Pastikan dalam sesuatu permainan, semua ahli kumpulan
perlu turut serta dan tidak pentingkan diri sendiri.
·
Lakukan latih tubi menghantar bola bersama rakan atau
secara individu dengan melantun bola ke dinding.
|
|
|
CATATAN SEMAKAN RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Bil.
|
KOMEN/CATATAN
|
SEMAKAN OLEH
|
1.
|
|
____________________________________
(
)
Guru Pembimbing
Tarikh: ____________________________
|
2.
|
|
____________________________________
(
)
Guru Besar
Tarikh: ____________________________
|
3.
|
|
_____________________________
( )
Pensyarah Pembimbing
Tarikh: ____________________________
|
BORANG CATATAN REFLEKSI PENGAJARAN DAN
PEMBELAJARAN
ISU / PERKARA
YANG DIBERI
|
BUKTI / ANALISIS / PENJELASAN
|
CADANGAN TINDAKAN SUSULAN
(PENCEGAHAN / PENAMBAHBAIKAN)
|
|
KEKUATAN /
KELEBIHAN
|
|
.
|
|
KELEMAHAN / KEKURANGAN
|
|
|
|
Disemak oleh Guru Pembimbing
Tandatangan :
Nama
:
Tarikh:
|
Disemak oleh Pensyarah Pembimbing
Tandatangan :
Nama
:
Tarikh:
|
||
Tiada ulasan:
Catat Ulasan