Sabtu, 4 Mei 2013

RPH Tahun 3B Minggu 3 Waktu 2 (Golek Bola Ke Sasaran)


 
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI [KSSR]

Tarikh              :           19 April 2013 (Jumaat)
Masa                :          0810 – 0840 (30 minit)
Tempat            :          Gelanggang SK Abang Haji Matahir, Sarikei
Tahun(Kelas)   :           3B
Bilangan Murid:           23 orang (11 lelaki, 12 perempuan)
Fokus Pembelajaran : Berkebolehan menggolek bola pada satu jarak dengan lakuan yang betul.
Tajuk                :   Golek Bola ke Sasaran
Standard Pembelajaran : 1.4.2, 2.3.1 & 5.3.1
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid dapat:       
Psikomotor :    i.  menggolek bola ke botol air yang disediakan secara berkumpulan sejauh 3 meter sebanyak 8 daripada 10 ulangan dengan teknik yang betul.
                        ii. menggolek bola ke boto air yang disediakan secara berkumpulan sejauh 5 meter sebanyak 8 daripada 10 ulangan dengan teknik yang betul.

            Kognitif :          i.   menyatakan jenis-jenis aktiviti lain bagi menggolek bola ke sasaran sekurang-kurangnya 3 daripada 5 dengan betul.
                                   ii.  menyatakan pelakuan-pelakuan semasa menggolek bola ke sasaran sekurang-kurangnya 3 daripada 5 dengan betul.
                                  
Afektif:            i.   berkomunikasi antara rakan, guru dan ahli kumpulan semasa melakukan aktiviti fizikal.
                       ii.  saling bantú membantu antara satu sama lain semasa melakukan aktiviti menggolek

Kemahiran Berfikir: Membanding dan membeza
Pengalaman sedia ada:  Murid-murid pernah menggolek bola pada pengajaran lepas
Penerapan nilai    :          Bekerjasama
Penggabungjalinan:   Bahasa Inggeris, Matematik

BSPP   :   Bola getah (23), gelung rotan (23), botol air (16)

EMK: Kreativiti






BAHAGIAN
/MASA
AKTIVITI
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
ORGANISASI
ALATAN/
CATATAN
Memanaskan
Badan
(4 minit)
1.         Latihan bebas menggolek menggunakan gelung rotan dan bola getah.









2.       Regangan spesifik bersama bola getah dan gelun rotan. Bola getah dipegang manakala gelung rotan diletakkan di atas lantai.







·         Buat dua barisan lurus secara melintang.
·         Golek bola menggunakan gelung rotan.
·         Bergerak dalam satu barisan secara serentak.
·         Bawa bola yang digolek secara berjalan perlahan.
·         Bawa bola yang digolek sambil belari.
                                              
Lakukan regangan dengan kiraan 8:
1.         Luruskan tangan ke atas bersama bola dan gerak ke kiri dan kanan.
2.       Gerakkan bola mengelilingi pinggang.
3.       Bengkokkan badan ke hadapan bersama bola dan gerak  ke kiri dan kanan.
4.       Lompat gelung rotan ke kiri, kanan, hadapan dan belakang.
   
Latihan bebas menggolek secara individu.
 

  M         M         M        M      M      M

  M         M         M        M      M      M

 
                            G

 



          M  M  M  M  M  M
   M                                   M
M                                          M

                     G
 
Semasa regangan dinamik







Petunjuk:
G   = Guru
M  = Murid                     
Bola getah (23), gelung rotan (23)
Perkembangan
(12 minit)

Perkembangan 1
Golek ke arah sasaran berkumpulan 3 meter
(6 minit)

















Perkembangan 2
Golek ke arah sasaran berkumpulan 5 meter
 (6 minit)

1.         Pengenalan isi pelajaran menggolek bola ke arah sasaran.


2.       Demonstrasi golek bola sejauh 3 meter ke arah botol yang disediakan.






3.       Latih tubi menggoleksejauh 3 meter ke arah botol yang disediakan.






4.       Demonstrasi golek bola sejauh 5 meter ke arah botol yang disediakan.







5.       Latih tubi golek bola sejauh 5 meter ke arah botol yang disediakan.

·         Menggolek bola ke sasaran merupakan pelakuan menggolek bola ke arah sesuatu yang disasarkan.

·         Lihat kepada sasaran yang hendak difokuskan.
·         Lutut dibengkokkan sebelum bola menyentuh lantai.
·         Pastikan tangan diluruskan semasa menggolek bola.
·         Golek bola ke arah botol yang telah disediakan.
·         Berdiri dalam keadaan yang selesa.
·         Pegang bola menggunakan sebelah tangan atau kedua-dua belah.
·         Perhatikan ke arah sasaran yang hendak dituju.
·         Hayunan tangan bermula dari arah belakang ke hadapan.
·         Lakukan sebanyak 10 ulangan.


·         Lihat kepada sasaran yang hendak difokuskan.
·         Lutut dibengkokkan sebelum bola menyentuh lantai.
·         Pastikan tangan diluruskan semasa menggolek bola.
·         Golek bola ke arah botol yang telah disediakan.


·         Berdiri dalam keadaan yang selesa.
·         Pegang bola menggunakan sebelah tangan atau kedua-dua belah.
·         Perhatikan ke arah sasaran yang hendak dituju.
·         Hayunan tangan bermula dari arah belakang ke hadapan.
·         Lakukan sebanyak 10 ulangan.
4 kumpulan : Lelaki 2 kumpulan dan perempuan 2 kumpulan.
  M         M          M           M
  M         M          M           M
  M         M          M           M

                                                 G
oooo    oooo      oooo       oooo
  M        M          M            M

                         
 
M         M          M           M
M         M          M           M
M         M          M           M

                                                 G
oooo    oooo      oooo       oooo
  M        M          M            M

        
 


                         
 
 

































Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
0000 = Botol air

Bola getah (23), botol air (16)






















Bola getah (23), botol air (16)
Kemuncak
(10 minit)
Permainan bersyarat “Boling Golek”.
(Boling golek adalah permainan yang mengkehendaki murid-murid menggolek bola ke arah botol air yang disusun rapat seperti permainan boling sebenar. Syarat permainan adalah murid-murid hanya boleh menggolek bola sahaja ke arah botol air yang disusun untuk dijatuhkan. Botol air perlu dijatuhkan sepenuhnya sebelum pertukaran peserta).
·         Jarak antara botol air dan garisan mula adalah sejauh 5 meter.
·         Seorang daripada ahli kumpulan berada berdekatan dengan botol air sebagai penyusun penyambut bola.
·         Botol air perlu dijatuhkan kesemuanya sebelum bertukar giliran.
·         Bergilir-gilir golek bola ke arah botol air yang disediakan.
·         Ulangan sebanyak 3 kali.
·         Kumpulan yang berjaya mendapat tempat pertama paling banyak adalah juara permainan “Boling Golek”.


·         Tepukan diberikan kepada kumpulan juara.
·         Kumpulan terakhir didenda untuk menyimpan alatan ke stor sukan.












 







5m
 
 












Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
oooo    = Botol air (Boling)
Bola getah (4), botol air (16)

Penutup
(4 minit)
1. Menyejukkan Badan dari kaki sehingga ke kepala.


























2. Rumusan Pelajaran
2.1  Rumusan kognitif &
      Psikomotor









2.2  Rumusan Afektif
-   Penerapan Nilai
-   Pujian / Teguran

  


3. Kerja Susulan
  

·         Gerakkan dan goyangkan kaki ke kiri dan kanan.
·         Tepuk otot-otot pada bahagian kaki sehingga ke punggung.
·         Bengkokkan badan dan gerak ke kiri dan kanan.
·         Gerakkan tangan ke hadapan dan belakang.
·         Genggam jari berulang-ulang.
·         Gerakkan bahu mengikut arah jam dan sebaliknya.
·         Gerakkan kepala ke kiri, kanan dan atas ke bawah.
·         Ulang 4 kali.
·         Tarik nafas melalui hidung dan tahan selama kira-kira 3 saat kemudian hembus melalui hidung dan mulut.


·         Semasa menggolek, pastikan lutut dibengkokkan dan tangan diluruskan.
·         Lihat ke arah sasaran yang dikehendaki kemudian golek.
·         Koordinasi mata dan tangan yang baik akan memberikan hasil yang baik contohnya bola yang digolek tepat ke arah sasaran.


·         Kita perlu bekerjasama semasa melakukan aktiviti.
·         Faktor kejayaan dan kegagalan adalah berpunca daripada semangat berpasukan.

·         Siapkan lembaran kerja yang diberikan berkaitan kemahiran menggolek ke arah sasaran.

          M  M  M  M  M  M
   M                                   M
M                                          M

                     G
 
 








Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
Lembaran kerja (23)











CATATAN SEMAKAN RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN


Bil.

KOMEN/CATATAN


SEMAKAN OLEH

1.











____________________________________
(                                                                  )


Guru Pembimbing

Tarikh: ____________________________



2.













____________________________________
(                                                                  )


Guru Besar


Tarikh: ____________________________


3.
















_____________________________
(                                                                  )


Pensyarah Penyelia

Tarikh: ____________________________
BORANG CATATAN REFLEKSI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN

ISU / PERKARA
YANG DIBERI
BUKTI / ANALISIS / PENJELASAN
CADANGAN TINDAKAN SUSULAN
(PENCEGAHAN / PENAMBAHBAIKAN)

KEKUATAN /
KELEBIHAN













KELEMAHAN / KEKURANGAN























Text Box: Disemak oleh Guru Pembimbing

Tandatangan :
Nama  :                                                              Tarikh:
Text Box: Disemak oleh Pensyarah Penyelia

Tandatangan :
Nama  :                                                              Tarikh:

Tiada ulasan: