RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI [KSSR]
Tarikh
: 19 April 2013 (Jumaat)
Masa
: 0810 – 0840 (30 minit)
Tempat : Gelanggang
SK Abang Haji Matahir, Sarikei
Tahun(Kelas) : 3B
Bilangan Murid: 23
orang (11 lelaki, 12 perempuan)
Fokus Pembelajaran : Berkebolehan menggolek bola pada satu
jarak dengan lakuan yang betul.
Tajuk
: Golek Bola ke Sasaran
Standard Pembelajaran : 1.4.2, 2.3.1 & 5.3.1
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid
dapat:
Psikomotor : i. menggolek bola ke botol air yang disediakan
secara berkumpulan sejauh 3 meter sebanyak 8 daripada 10 ulangan dengan teknik
yang betul.
ii.
menggolek bola ke boto air yang disediakan secara berkumpulan sejauh 5 meter
sebanyak 8 daripada 10 ulangan dengan teknik yang betul.
Kognitif : i. menyatakan
jenis-jenis aktiviti lain bagi menggolek bola ke sasaran sekurang-kurangnya 3
daripada 5 dengan betul.
ii. menyatakan pelakuan-pelakuan semasa menggolek
bola ke sasaran sekurang-kurangnya 3 daripada 5 dengan betul.
Afektif: i. berkomunikasi
antara rakan, guru dan ahli kumpulan semasa melakukan aktiviti fizikal.
ii. saling bantú membantu antara satu sama lain
semasa melakukan aktiviti menggolek
Kemahiran Berfikir: Membanding dan membeza
Pengalaman sedia ada: Murid-murid pernah menggolek bola pada pengajaran
lepas
Penerapan nilai : Bekerjasama
Penggabungjalinan: Bahasa
Inggeris, Matematik
BSPP : Bola getah (23), gelung rotan (23), botol
air (16)
EMK: Kreativiti
BAHAGIAN
/MASA
|
AKTIVITI
|
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
|
ORGANISASI
|
ALATAN/
CATATAN
|
|||||||||
Memanaskan
Badan
(4 minit)
|
1.
Latihan
bebas menggolek menggunakan gelung rotan dan bola getah.
2.
Regangan
spesifik bersama bola getah dan gelun rotan. Bola getah dipegang manakala
gelung rotan diletakkan di atas lantai.
|
·
Buat dua barisan lurus secara melintang.
·
Golek bola menggunakan gelung rotan.
·
Bergerak dalam satu barisan secara serentak.
·
Bawa bola yang digolek secara berjalan perlahan.
·
Bawa bola yang digolek sambil belari.
Lakukan regangan dengan
kiraan 8:
1.
Luruskan tangan ke atas bersama bola dan gerak ke
kiri dan kanan.
2. Gerakkan bola
mengelilingi pinggang.
3. Bengkokkan badan
ke hadapan bersama bola dan gerak ke
kiri dan kanan.
4. Lompat gelung
rotan ke kiri, kanan, hadapan dan belakang.
|
Latihan bebas menggolek secara individu.
M M M M
M M
M M M M
M M
G
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
Bola getah (23), gelung rotan (23)
|
|||||||||
Perkembangan
(12 minit)
Perkembangan
1
Golek ke arah
sasaran berkumpulan 3 meter
(6 minit)
Perkembangan
2
Golek ke arah
sasaran berkumpulan 5 meter
(6 minit)
|
1.
Pengenalan
isi pelajaran menggolek bola ke arah sasaran.
2.
Demonstrasi
golek bola sejauh 3 meter ke arah botol yang disediakan.
3.
Latih
tubi menggoleksejauh 3 meter ke arah botol yang disediakan.
4.
Demonstrasi
golek bola sejauh 5 meter ke arah botol yang disediakan.
5.
Latih
tubi golek bola sejauh 5 meter ke arah botol yang disediakan.
|
·
Menggolek
bola ke sasaran merupakan pelakuan menggolek bola ke arah sesuatu yang disasarkan.
·
Lihat
kepada sasaran yang hendak difokuskan.
·
Lutut
dibengkokkan sebelum bola menyentuh lantai.
·
Pastikan
tangan diluruskan semasa menggolek bola.
·
Golek
bola ke arah botol yang telah disediakan.
·
Berdiri
dalam keadaan yang selesa.
·
Pegang
bola menggunakan sebelah tangan atau kedua-dua belah.
·
Perhatikan
ke arah sasaran yang hendak dituju.
·
Hayunan
tangan bermula dari arah belakang ke hadapan.
·
Lakukan
sebanyak 10 ulangan.
·
Lihat
kepada sasaran yang hendak difokuskan.
·
Lutut
dibengkokkan sebelum bola menyentuh lantai.
·
Pastikan
tangan diluruskan semasa menggolek bola.
·
Golek
bola ke arah botol yang telah disediakan.
·
Berdiri
dalam keadaan yang selesa.
·
Pegang
bola menggunakan sebelah tangan atau kedua-dua belah.
·
Perhatikan
ke arah sasaran yang hendak dituju.
·
Hayunan
tangan bermula dari arah belakang ke hadapan.
·
Lakukan
sebanyak 10 ulangan.
|
4 kumpulan : Lelaki 2 kumpulan dan perempuan 2
kumpulan.
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
0000 = Botol air
|
Bola getah (23), botol air (16)
Bola getah (23), botol air (16)
|
|||||||||
Kemuncak
(10 minit)
|
Permainan bersyarat “Boling Golek”.
(Boling golek adalah permainan yang mengkehendaki murid-murid
menggolek bola ke arah botol air yang disusun rapat seperti permainan boling
sebenar. Syarat permainan adalah murid-murid hanya boleh menggolek bola
sahaja ke arah botol air yang disusun untuk dijatuhkan. Botol air perlu
dijatuhkan sepenuhnya sebelum pertukaran peserta).
|
·
Jarak antara botol air dan garisan mula adalah
sejauh 5 meter.
·
Seorang daripada ahli kumpulan berada berdekatan
dengan botol air sebagai penyusun penyambut bola.
·
Botol air perlu dijatuhkan kesemuanya sebelum
bertukar giliran.
·
Bergilir-gilir golek bola ke arah botol air yang
disediakan.
·
Ulangan sebanyak 3 kali.
·
Kumpulan yang berjaya mendapat tempat pertama
paling banyak adalah juara permainan “Boling Golek”.
·
Tepukan diberikan kepada kumpulan juara.
·
Kumpulan terakhir didenda untuk menyimpan alatan ke
stor sukan.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
oooo = Botol air (Boling)
|
Bola getah (4), botol air (16)
|
|||||||||
Penutup
(4 minit)
|
1. Menyejukkan Badan dari kaki sehingga ke kepala.
2. Rumusan Pelajaran
2.1 Rumusan
kognitif &
Psikomotor
2.2 Rumusan
Afektif
- Penerapan
Nilai
- Pujian /
Teguran
3. Kerja Susulan
|
·
Gerakkan dan goyangkan kaki ke kiri dan kanan.
·
Tepuk otot-otot pada bahagian kaki sehingga ke
punggung.
·
Bengkokkan badan dan gerak ke kiri dan kanan.
·
Gerakkan tangan ke hadapan dan belakang.
·
Genggam jari berulang-ulang.
·
Gerakkan bahu mengikut arah jam dan sebaliknya.
·
Gerakkan kepala ke kiri, kanan dan atas ke bawah.
·
Ulang 4 kali.
·
Tarik nafas melalui hidung dan tahan selama kira-kira 3
saat kemudian hembus melalui hidung dan mulut.
·
Semasa
menggolek, pastikan lutut dibengkokkan dan tangan diluruskan.
·
Lihat
ke arah sasaran yang dikehendaki kemudian golek.
·
Koordinasi
mata dan tangan yang baik akan memberikan hasil yang baik contohnya bola yang
digolek tepat ke arah sasaran.
·
Kita perlu bekerjasama
semasa melakukan aktiviti.
·
Faktor
kejayaan dan kegagalan adalah berpunca daripada semangat berpasukan.
·
Siapkan
lembaran kerja yang diberikan berkaitan kemahiran menggolek ke arah sasaran.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
Lembaran kerja (23)
|
CATATAN SEMAKAN RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Bil.
|
KOMEN/CATATAN
|
SEMAKAN OLEH
|
1.
|
|
____________________________________
( )
Guru Pembimbing
Tarikh: ____________________________
|
2.
|
|
____________________________________
(
)
Guru Besar
Tarikh: ____________________________
|
3.
|
|
_____________________________
(
)
Pensyarah Penyelia
Tarikh: ____________________________
|
BORANG CATATAN REFLEKSI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
ISU / PERKARA
YANG DIBERI
|
BUKTI / ANALISIS / PENJELASAN
|
CADANGAN TINDAKAN SUSULAN
(PENCEGAHAN / PENAMBAHBAIKAN)
|
KEKUATAN /
KELEBIHAN
|
|
|
KELEMAHAN / KEKURANGAN
|
|
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan