RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI
Tarikh
: 19 April 2013 (Jumaat)
Masa
: 0840-0910 (30 minit)
Tempat :
Gelanggang SK Abang Haji Matahir, Sarikei
Tahun(Kelas) : Lima
(5A)
Bilangan Murid: 32 orang ( 18 orang lelaki & 14 orang
perempuan )
Tunjang Pembelajaran: 2. Kemahiran
Tajuk
: 2.1 Permainan
Sub-tajuk :
2.1.2 Badminton
I.
Pukulan lob
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid
dapat:
Psikomotor : i. melakukan pukulan lob sejauh 5 meter sekurang-kurangnya
3 daripada 5 percubaan dengan teknik yang betul.
ii.
melakukan pukulan lob sejauh 7 meter sekurang-kurangnya 3 daripada 5 percubaan
dengan teknik yang betul.
Kognitif :
i. menyatakan
fungsi pukulan lob dalam bádminton sebanyak 3 daripada 5 dengan betul.
ii.
menyatakan kedudukan jari semasa
melakukan pukulan lob dengan betul.
Afektif:
i. berinteraksi dan berkomunikasi dengan rakan
dalam suasana yang menyeronokan.
ii. memupuk
minat untuk bermain badminton.
Kemahiran Berfikir: Menilai
Pengalaman sedia ada: Murid-murid pernah dan tahu bermain badminton
Penerapan nilai
: Mematuhi arahan, berusaha
dan kerajinan
Penggabungjalinan:
Pendidikan
Moral.
BSPP : Raket (32),
bulu tangkis (16)
BAHAGIAN
/MASA
|
AKTIVITI
|
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
|
ORGANISASI
|
ALATAN/
CATATAN
|
||||||||||||
Permulaan
(4 minit)
|
|
·
Lakukan pukulan bebas menggunakan bulu tangkis.
·
Lakukan selama 2 minit.
Ulangan sebanyak 8 kali.
·
Bergerak ke hadapan 3 langkah seperti hendak mengambil bola di hadapan
jaring.
·
Bergerak ke belakang 3 langkah seperti hendak mengambil bola lambung di
belakang.
·
Ulang sebanyak 10 ulangan.
|
Berpasangan.
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
Raket (32), bulu tangkis (16)
|
||||||||||||
Perkembangan
(12 minit)
Perkembangan
1
(Pukulan lob
bayangan)
(4 minit)
Perkembangan
2
(Pukulan lob
berpasangan)
8 minit
|
(Latih tubi pukulan lob bayangan merupakan
latihan murid selepas tunjuk cara guru. Murid akan membuat sendiri pelakuan
pukulan lob).
(Latih tubi secara berpasangan merupakan latihan murid bersama rakan
mereka selepas tunjuk cara guru. Murid akan membuat sendiri pelakuan atau
kemahiran yang diajar bersama rakan mereka).
|
·
Pukulan lob adalah pukulan
tinggi ke bahagian belakang gelanggang semasa permainan bádminton.
·
Genggam raket dengan kemas
dan “relaks”.
·
Lihat ke atas dan tangan
yang memegang raket digerakkan ke belakang.
·
Kedudukan badan adalah
menyerong ke sisi sambil siku dibengkokkan.
·
Capai raket setinggi yang
boleh di atas kepala dan muka raket lurus ke hadapan.
·
Tolak muka raket ke atas dan
ikut lajak.
·
Genggam raket dengan kemas
dan “relaks”.
·
Badan menyerong ke sisi
sambil siku dibengkokkan.
·
Pergerakan raket daripada
belakang sehingga ke atas titik paling tinggi di atas kepala.
·
Tolak muka raket ke atas dan
ikut lajak.
·
Lakukan 10 ulangan.
·
Lambung bulu tangkis tinggi
ke atas.
·
Bergerak dan sentiasa berada
di bawah bulu tangkis.
·
Bengkokkan siku ke belakang
dan mata sentiasa memandang ke arah bulu tangkis.
·
Hayun raket ke atas apabila
bulu tangkis mulai jatuh ke bawah.
·
Pastikan contact point
kepala raket lurus menunjukkan ke atas.
·
Pukul pada bahagian gabus
bulu tangkis.
·
Ikut lajak mengikut arah
yang ditujukan.
·
Berdiri dalam keadaan
selesa.
·
Pegang raket dengan kemas
dan tenang.
·
Gerakkan raket ke belakang
dan siku dibengkokkan.
·
Posisi badan menyerong ke
sisi sambil mata memandang ke arah bulu tangkis.
·
Sentiasa berada di bulu
tangkis semasa melakukan pukulan lob.
·
Muka raket dihalakan ke
atas.
·
Pukul pada gabus bulu
tangkis.
·
Lakukan 10 ulangan.
|
Kedudukan semasa tunjuk cara.
Kedudukan semasa latih tubi
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
Kedudukan semasa latih tubi.
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
Raket (32)
(Raket (32)
Raket (32), bulu tangkis (16)
Raket (32), bulu tangkis (16)
|
||||||||||||
Kemuncak
(10 minit)
|
Permainan bersyarat “Servis & Lob”.
(Permainan bersyarat “Servis dan Lob” merupakan permainan yang
memerlukan murid bermain hanya menggunakan kemahiran servis dan pukulan lob
sahaja).
|
·
Permainan dimulakan dengan
melakukan pukulan servis.
·
Semasa dalam permainan,
hanya pukulan lob sahaja dibenarkan.
·
Pukulan lob yang gagal
dikembalikan, maka pasangannya akan mendapat 1 mata.
·
Pastikan bulu tangkis
dipukul tinggi.
·
Mata kemenangan adalah
sehingga mata ke-11.
|
Berpasangan.
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
Raket
(32), bulu tangkis
|
||||||||||||
Penutup
(4 minit)
|
2.1 Rumusan
kognitif &
Psikomotor (Adalah merupakan proses guru menyimpulkan apa yang
dipelajari pada hari ini).
2.2 Rumusan
Afektif
- Penerapan
Nilai
- Pujian / Teguran
|
·
Gerakkan dan goyangkan kaki ke kiri dan kanan.
·
Tepuk otot-otot pada bahagian kaki sehingga ke
punggung.
·
Bengkokkan badan dan gerak ke kiri dan kanan.
·
Gerakkan tangan ke hadapan dan belakang.
·
Genggam jari berulang-ulang.
·
Gerakkan bahu mengikut arah jam dan sebaliknya.
·
Gerakkan kepala ke kiri, kanan dan atas ke bawah.
·
Ulang 4 kali.
·
Tarik nafas melalui hidung dan tahan selama kira-kira 3
saat kemudian hembus melalui hidung dan mulut.
·
Cara pegangan raket yang betul akan menentukan pukulan lob
yang dilakukan.
·
Murid-murid perlu berusaha dalam menguasai kemahiran
yang diajar untuk kepentingan diri sendiri dan melakukan latih tubi yang
diberikan dengan bersungguh-sungguh.
·
Bermain bádminton bersama rakan atau ahli keluarga
semasa waktu petang.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
|
CATATAN SEMAKAN RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Bil.
|
KOMEN/CATATAN
|
SEMAKAN OLEH
|
1.
|
|
____________________________________
(
)
Guru Pembimbing
Tarikh: ____________________________
|
2.
|
|
____________________________________
(
)
Guru Besar
Tarikh: ____________________________
|
3.
|
|
_____________________________
(
)
Pensyarah Penyelia
Tarikh: ____________________________
|
BORANG CATATAN REFLEKSI PENGAJARAN DAN
PEMBELAJARAN
ISU / PERKARA
YANG DIBERI
|
BUKTI / ANALISIS / PENJELASAN
|
CADANGAN TINDAKAN SUSULAN
(PENCEGAHAN / PENAMBAHBAIKAN)
|
|
KEKUATAN /
KELEBIHAN
|
|
.
|
|
KELEMAHAN / KEKURANGAN
|
|
|
|
Disemak oleh Guru Pembimbing
Tandatangan :
Nama
:
Tarikh:
|
Disemak oleh Pensyarah Pembimbing
Tandatangan :
Nama
:
Tarikh:
|
||
Tiada ulasan:
Catat Ulasan