RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI
Tarikh
: 23 April 2013 (Selasa)
Masa
: 0740-0810 (30 minit)
Tempat :
Gelanggang Bola Jaring SK Abang Haji Matahir, Sarikei
Tahun(Kelas) : Empat
(4B)
Bilangan Murid: 15 orang ( 7 orang lelaki & 8 orang
perempuan )
Tunjang Pembelajaran: 2. Kemahiran
Tajuk
: 2.1 Permainan (Bola Jaring)
Sub-tajuk :
ii. Menerima
iii.
Gerak kaki
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid
dapat:
Psikomotor : i. menerima bola menggunakan dua belah tangan
secara berpasangan sekurang-kurangnya 8 daripada 10 ulangan dengan betul.
ii. melakukan
gerak kaki jenis putaran secara berpasangan sekurang-kurangnya 8 daripada 10
ulangan dengan betul dan tepat.
Kognitif : i. mengenal
pasti otot-otot yang terlibat semasa menerima bola sekurang-kurangnya 3
daripada 5 dengan betul.
ii.
menyatakan peraturan-peraturan asas
dalam gerak kaki sekurang-kurangnya 3 daripada 5 dengan betul.
Afektif:
i. menunjukkan kesungguhan untuk belajar semasa
mengikuti aktiviti kemahiran menerima dan gerak kaki.
ii. mengamalkan
sikap bertoleransi antara satu sama lain semasa melakukan aktiviti.
Kemahiran Berfikir: Mencirikan
Pengalaman sedia ada: Murid-murid telah mempelajari kemahiran
hantaran pada sesi pengajaran minggu lepas.
Penerapan nilai
: Mematuhi arahan, disiplin
Penggabungjalinan:
Bahasa
Inggeris dan Pendidikan Moral.
BSPP : Bola (8),
gelung rotan (2), bip (1 set)
BAHAGIAN
/MASA
|
AKTIVITI
|
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
|
ORGANISASI
|
ALATAN/
CATATAN
|
|||||
Permulaan
(4 minit)
|
|
·
Hantar bola paras atas kepala kepada rakan.
·
Murid yang bertindak sebagai monyet di tengah perlu berusaha mendapatkan
bola daripada dua orang rakan yang menghantar bola.
·
Hantaran selain paras atas kepala boleh digunakan.
·
Ulang selama 2 minit.
·
Lari perlahan bersama rakan dan hantar bola kepada rakan.
-
Lari arah hadapan dan hantar bola.
-
Lari sisi dan hantar bola.
·
Hantar bola semula kepada rakan dan lakukannya berulang-ulang.
|
Bertiga.
·
Kedudukan
semasa regangan
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
X = Monyet
|
Bola (8)
|
|||||
Perkembangan
(12 minit)
Perkembangan
1
(Menerima
menggunakan kedua-dua belah tangan)
(6 minit)
Perkembangan
2
(Gerak kaki
jenis putaran)
6 minit
|
|
·
Menerima adalah kemahiran yang perlu dikuasai dalam
permainan bola jaring kerana kemahiran menerima diperlukan sebelum bola
dihantar kepada rakan. Gerak kaki jugu merupakan antara kemahiran asas yang
perlu dikuasai oleh semua pemain.
·
Kedudukan badan seimbang.
·
Mata melihat bola.
·
Keluarkan tangan dan
bersedia.
·
Hulurkan tangan dan tangkap
bola.
·
Siku dibengkokkan sedikit
dan jari-jari di buka.
·
Tarik bola ke arah dada.
·
Lakukan seperti demonstrasi
guru.
·
Mata sentiasa melihat ke
arah bola.
·
Hulurkan tangan dan tangkap
bola.
·
Pegang bola dengan ibu jari
di belakang bola.
·
Tarik bola ke arah dada dan
bersedia untuk menghantar.
·
Ulang sebanyak 10 kali
setiap seorang.
·
Tangkap bola dan lutut dibengkokkan untuk serap daya.
·
Badan seimbang dan peka
dengan kaki mendarat.
·
Pusingkan badan dan tolak
badan dengan kaki yang bertentangan.
·
Pusing di atas kaki putaran.
·
Hantar bola ke arah rakan.
·
Lihat arah pergerakan bola
dan tangkap.
·
Pusingkan badan ke kiri,
kanan, belakang dan hadapan.
·
Tolak badan menggunakan kaki
yang bertentangan.
·
Pusing badan di atas kaki
putaran atau kaki mendarat.
·
Ulang sebanyak 10 kali
setiap seorang.
|
·
Berpasangan
semasa latih tubi
Petunjuk:
G
= Guru
M
= Murid
Petunjuk:
G
= Guru
M
= Murid
|
Bola (8)
Kaki mendarat bermaksud kaki yang
pertama mendarat di tanah atau lantai. Kaki mendarat tidak boleh digerakkan atau
diseret.
Sekiranya mendarat menggunakan kedua-dua belah kaki
secara serentak, pemain boleh memilih kaki kanan atau kiri sebagai kaki
mendarat.
Bola (8)
|
|||||
Kemuncak
(10 minit)
|
Permainan kecil
“End Ball”
|
·
Bahagikan kepada 2 kumpulan kecil.
·
6 murid dalam kawasan
permainan dan seorang di dalam gelung.
·
Syarat permainan, kemahiran
menerima perlu betul dan perlu lakukan putaran sebelum menghantar bola.
·
Bola perlu dihantar kepada
ahli kumpulan masing-masing.
·
Murid yang berada di dalam
gelung tidak boleh keluar daripada gelung.
·
Bola perlu dihantar kepada
rakan daripada kumpulan mereka yang berada di belakang kawasan pihak lawan
untuk mendapatkan mata (end ball).
·
Setiap end ball dikira
sebagai 1 mata.
·
Kumpulan yang mengumpul mata
tertinggi adalah pemenang.
|
Petunjuk:
A & B = Murid
G = Guru
=
End Ball (Murid dalam
gelung rotan
|
Bola (1), gelung rotan (2), bip (1 set)
|
|||||
Penutup
(4 minit)
|
1.
Menyejukkan
Badan
2. Rumusan Pelajaran
2.1
Rumusan kognitif &
Psikomotor
2.2
Rumusan Afektif
-
Penerapan Nilai
-
Pujian / Teguran
3. Kerja Susulan
|
·
Gerakkan dan goyangkan kaki ke kiri dan kanan.
·
Tepuk otot-otot pada bahagian kaki sehingga ke
punggung.
·
Bengkokkan badan dan gerak ke kiri dan kanan.
·
Gerakkan tangan ke hadapan dan belakang.
·
Genggam jari berulang-ulang.
·
Gerakkan bahu mengikut arah jam dan sebaliknya.
·
Gerakkan kepala ke kiri, kanan dan atas ke bawah.
·
Ulang 4 kali.
·
Tarik nafas melalui hidung dan tahan selama kira-kira 3
saat kemudian hembus melalui hidung dan mulut.
·
Anggota badan yang banyak digunakan dalam kemahiran
menerima dan putaran perlu diregang lebih.
·
Pastikan bola dibawa ke arah dada semasa menerima.
·
Kenal pasti kaki mendarat dan pusing di atas kaki
mendarat.
·
Elakkan daripada menghantar bola dengan kuat kepada
rakan untuk elak kecederaan.
·
Pastikan dalam sesuatu permainan, semua ahli kumpulan
perlu turut serta dan tidak pentingkan diri sendiri.
·
Menyiapkan lembaran kerja yang diberikan.
|
|
Lembaran kerja (15)
|
CATATAN SEMAKAN RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Bil.
|
KOMEN/CATATAN
|
SEMAKAN OLEH
|
1.
|
|
____________________________________
(
)
Guru Pembimbing
Tarikh: ____________________________
|
2.
|
|
____________________________________
(
)
Guru Besar
Tarikh: ____________________________
|
3.
|
|
_____________________________
(
)
Pensyarah Penyelia
Tarikh: ____________________________
|
BORANG CATATAN REFLEKSI PENGAJARAN DAN
PEMBELAJARAN
ISU / PERKARA
YANG DIBERI
|
BUKTI / ANALISIS / PENJELASAN
|
CADANGAN TINDAKAN SUSULAN
(PENCEGAHAN / PENAMBAHBAIKAN)
|
|
KEKUATAN /
KELEBIHAN
|
|
.
|
|
KELEMAHAN / KEKURANGAN
|
|
|
|
Disemak oleh Guru Pembimbing
Tandatangan :
Nama
:
Tarikh: 23 April 2013
|
Disemak oleh Pensyarah Penyelia
Tandatangan :
Nama
:
Tarikh:
|
||
Tiada ulasan:
Catat Ulasan