RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI
Tarikh
: 26 April 2013 (Jumaat)
Masa
: 0840-0910 (30 minit)
Tempat : Gelanggang SK Abang Haji Matahir,
Sarikei
Tahun(Kelas) :
Lima (5A)
Bilangan Murid: 32 orang ( 18 orang lelaki & 14 orang
perempuan )
Tunjang Pembelajaran:
2. Kemahiran
Tajuk
: 2.1 Permainan
Sub-tajuk :
2.1.3 Ragbi sentuh
iii.
Larian
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid
dapat:
Psikomotor : i. melakukan larian bersama bola secara zig-zag
sejauh 10 meter sebanyak 5 ulangan dengan teknik yang betul.
ii. melakukan larian
bersama bola tanpa berlanggar selama 60 saat sekurang-kurangnya 3 daripada 5
ulangan dengan teknik yang betul.
Kognitif :
i. menyatakan otot-otot utama yang digunakan
semasa melakukan larian sekurang-kurangnya 3 daripada 5 dengan betul.
ii. menyatakan kepentingan larian dalam permainan
ragbi sentuh sekurang-kurangnya 3 daripada 5 dengan betul.
Afektif:
i. berinteraksi dan berkomunikasi dengan rakan
dalam suasana yang menyeronokan.
ii.
memupuk minat untuk mempelajari permainan ragbi sentuh.
Kemahiran Berfikir: Menilai
Pengalaman sedia ada: Murid-murid telah mengikuti pelajaran
kemahiran hantaran dan menerima pada pengajaran lepas.
Penerapan nilai
: Mematuhi arahan, berusaha
dan kerajinan
Penggabungjalinan:
Sains
BSPP : Bola (32),
tali (32), sketel (16)
BAHAGIAN
/MASA
|
AKTIVITI
|
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
|
ORGANISASI
|
ALATAN/
CATATAN
|
||||||||||||
Permulaan
(4 minit)
|
|
·
Cabut ekor rakan yang diselitkan di belakang seluar.
·
Cuba berusaha elakkan ekor daripada dicabut dengan menghalang pergerakan
rakan.
·
Lakukan selama 2 minit.
Ulangan sebanyak 8 kali.
·
Gerakkan bahu mengikut arah putaran jam dan lakukan sebaliknya.
·
Pusingkan tangan mengikut arah jam dan lakukan sebaliknya.
·
Luruskan tangan ke hadapan dan gerakkan ke kiri dan kanan.
·
Luruskan tangan ke belakang dan gerakkan ke atas dan bawah.
·
Tundukkan badan paras pinggang dan gerakkan ke kiri dan kanan.
·
Lari perlahan setempat dan laju mengikut arahan yang diberikan.
·
Lari perlahan sejauh 10 meter.
·
Wisel ditiup, lari pecut kembali ke garisan permulaan.
·
Lakukan 3 ulangan.
·
|
Berpasangan.
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
Tali (32)
|
||||||||||||
Perkembangan
(12 minit)
Perkembangan
1
(Larian
zig-zag bersama bola)
(6 minit)
Perkembangan
2
(Lari bersama
bola dan elak)
6 minit
|
|
·
Larian merupakan kemahiran
yang penting dalam ragbi sentuh. Keupayaan untuk berlari dengan pantas dan
tangkas memberikan kelebihan kepada sesebuah pasukan dan individu.
·
Pegang bola dan letakkan di
bahagian sisi badan atau dirapatkan ke dada.
·
Sebelah tangan memegang erat
bola.
·
Bersedia untuk berlari.
·
Lutut dibengkokkan untuk
bersedia.
·
Sentiasa memandang ke
hadapan semasa berlari.
·
Tangan yang memegang bola
sentiasa memegang bola.
·
Letak bola dekat dengan
badan.
·
Pegang bola dengan kemas dan
erat.
·
Kaki dibengkokkan untuk
bersedia berlari.
·
Mata sentiasa pandang ke
hadapan.
Variasi:
·
Berpasangan, hantar bola ke
arah rakan sambil berlari.
·
Kedua-dua tangan memegang
bola lurus ke hadapan.
·
Hantar bola ke sisi arah
belakang kepada rakan.
·
Pegang bola dan letakkan di
bahagian sisi badan atau dirapatkan ke dada.
·
Sebelah tangan memegang erat
bola.
·
Bersedia untuk berlari.
·
Lutut dibengkokkan untuk
bersedia.
·
Sentiasa memandang ke
hadapan semasa berlari.
·
Tangan yang memegang bola
sentiasa memegang bola.
·
Lari di kawasan grid yang
disediakan sahaja.
·
Letak bola dekat dengan
badan.
·
Pegang bola dengan kemas dan
erat.
·
Kaki dibengkokkan untuk
bersedia berlari.
·
Mata sentiasa pandang ke
hadapan.
·
Lari secara sisi untuk
mengelak daripada berlanggar.
|
Kedudukan semasa tunjuk cara.
4 kumpulan.
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
= Sketel
2 kumpulan = Lelaki dan permpuan
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
= Sketel
|
Bola (16), sketel (16)
Bola (32), sketel (8)
|
||||||||||||
Kemuncak
(10 minit)
|
Pertandingan Bersyarat “Runner & Catcher”
|
·
Kumpulan A dan C akan
bertindak sebagai “Runner” yang akan berlari sambil membawa bola di grid yang
ditetapkan.
·
Kumpulan B dan Dsebagai
“cátcher” perlu mengejar “Runner” dan menyentuh mereka.
·
Apabila arahan diberikan, “Runner” berlari
dahulu.
·
Wisel ditiup, “Catcher”
perlu menyentuh runner dalam masa 60 saat.
·
Apabila wisel yang panjang
dibunyikan menandakan masa mengejar cátcher telah tamat.
·
Bilangan runner yang telah
disentuh akan dikira. 1 runner disentuh = 1 markah.
·
Setiap kumpulan akan
melakukan sebanyak 2 pusingan.
·
Selepas 2 pusingan, kumpulan
Runner dan Catcher akan bertukar peranan. Runner akan menjadi cátcher dan
sebaliknya.
·
Kumpulan yang mengumpul
markah terbanyak adalah pemenang.
|
4 kumpulan (2 kumpulan lelaki, 2 Kumpulan perempuan)
Petunjuk:
G = Guru
R = Runner
C = Catcher
= Sketel
(Grid)
|
Bola
( 16), sketel (8)
|
||||||||||||
Penutup
(4 minit)
|
2.1 Rumusan
kognitif &
Psikomotor (Adalah merupakan proses guru menyimpulkan apa yang
dipelajari pada hari ini).
2.2 Rumusan
Afektif
- Penerapan
Nilai
- Pujian / Teguran
|
·
Tepuk otot-otot pada bahagian kaki sehingga ke
punggung.
·
Ulang 4 kali.
·
Tarik nafas melalui hidung dan tahan selama kira-kira 3
saat kemudian hembus melalui hidung dan mulut.
·
Mata sentiasa memandang ke hadapan untuk melihat sasaran
atau arah tuju larian.
·
Murid-murid perlu berusaha dalam menguasai kemahiran
yang diajar untuk kepentingan diri sendiri dan melakukan latih tubi yang
diberikan dengan bersungguh-sungguh.
·
Rujuk buku teks atau bahan bacaan lain untuk mengetahui
maklumat lebih lanjut berkaitan ragbi sentuh.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
|
CATATAN SEMAKAN RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Bil.
|
KOMEN/CATATAN
|
SEMAKAN OLEH
|
1.
|
|
____________________________________
( )
Guru Pembimbing
Tarikh: ____________________________
|
2.
|
|
____________________________________
(
)
Guru Besar
Tarikh: ____________________________
|
3.
|
|
_____________________________
(
)
Pensyarah Penyelia
Tarikh: ____________________________
|
BORANG CATATAN REFLEKSI PENGAJARAN DAN
PEMBELAJARAN
ISU / PERKARA
YANG DIBERI
|
BUKTI / ANALISIS / PENJELASAN
|
CADANGAN TINDAKAN SUSULAN
(PENCEGAHAN / PENAMBAHBAIKAN)
|
|
KEKUATAN /
KELEBIHAN
|
|
.
|
|
KELEMAHAN / KEKURANGAN
|
|
|
|
Disemak oleh Guru Pembimbing
Tandatangan :
Nama
:
Tarikh:
|
Disemak oleh Pensyarah Penyelia
Tandatangan :
Nama
:
Tarikh:
|
||
Tiada ulasan:
Catat Ulasan