Sabtu, 4 Mei 2013

RPH Tahun 5A (Ragbi Sentuh)


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI

Tarikh              : 26 April 2013 (Jumaat)         
Masa                : 0840-0910 (30 minit)          
Tempat            :          Gelanggang SK Abang Haji Matahir, Sarikei
Tahun(Kelas)   : Lima (5A)
Bilangan Murid: 32 orang ( 18 orang lelaki & 14 orang perempuan ) 
Tunjang Pembelajaran:  2. Kemahiran
Tajuk                : 2.1 Permainan
Sub-tajuk         : 2.1.3 Ragbi sentuh
                        iii. Larian
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid dapat:       
Psikomotor :    i.  melakukan larian bersama bola secara zig-zag sejauh 10 meter sebanyak 5 ulangan dengan teknik yang betul.
                                    ii. melakukan larian bersama bola tanpa berlanggar selama 60 saat sekurang-kurangnya 3 daripada 5 ulangan dengan teknik yang betul.  

Kognitif :         i.   menyatakan otot-otot utama yang digunakan semasa melakukan larian sekurang-kurangnya 3 daripada 5 dengan betul.
                                    ii.  menyatakan kepentingan larian dalam permainan ragbi sentuh sekurang-kurangnya 3 daripada 5 dengan betul.

Afektif:            i.   berinteraksi dan berkomunikasi dengan rakan dalam suasana yang menyeronokan.
ii.  memupuk minat untuk mempelajari permainan ragbi sentuh.  

Kemahiran Berfikir: Menilai
Pengalaman sedia ada:  Murid-murid telah mengikuti pelajaran kemahiran hantaran dan menerima pada pengajaran lepas.
Penerapan nilai    :          Mematuhi arahan, berusaha dan kerajinan
Penggabungjalinan:        Sains
BSPP   : Bola (32), tali (32), sketel (16)

BAHAGIAN
/MASA
AKTIVITI
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
ORGANISASI
ALATAN/
CATATAN
Permulaan
(4 minit)
  1. Permainan simulasi “Cabut ekor”.










  1. Regangan spesifik menggunakan kaedah bayangan. (Regangan spesifik kaedah bayangan merupakan aktiviti di mana murid-murid melakukan pelakuan pukulan smesy tanpa bola).   
·         Cabut ekor rakan yang diselitkan di belakang seluar.
·         Cuba berusaha elakkan ekor daripada dicabut dengan menghalang pergerakan rakan.
·         Lakukan selama 2 minit.

Ulangan sebanyak 8 kali.
·         Gerakkan bahu mengikut arah putaran jam dan lakukan sebaliknya.
·         Pusingkan tangan mengikut arah jam dan lakukan sebaliknya.
·         Luruskan tangan ke hadapan dan gerakkan ke kiri dan kanan.
·         Luruskan tangan ke belakang dan gerakkan ke atas dan bawah.
·         Tundukkan badan paras pinggang dan gerakkan ke kiri dan kanan.
·         Lari perlahan setempat dan laju mengikut arahan yang diberikan.
·         Lari perlahan sejauh 10 meter.
·         Wisel ditiup, lari pecut kembali ke garisan permulaan.
·         Lakukan 3 ulangan.
·          
Berpasangan.
M     M     M     M     M     M

 M    M     M     M     M     M

                    G

 M    M     M     M     M     M

 M    M    M     M     M     M
 
 














      
      
                     G

M M M M M M M M M M M

M M M M M M M M M M M
 
Kedudukan semasa regangan spesifik












Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
Tali (32)






























Perkembangan
(12 minit)









Perkembangan 1
(Larian zig-zag bersama bola)
(6 minit)


































Perkembangan 2
(Lari bersama bola dan elak)
6 minit
  1. Pengenalan isi pelajaran larian ialah penerangan kepada kemahiran yang hendak diajarkan pada hari ini.





  1. Demonstrasi larian zig-zag bersama bola.
















  1. Latih Tubi larian zig-zag bersama bola.


















  1. Demonstrasi lari bersama bola dan elak.

















  1. Latih Tubi lari bersama bola dan elak.




·         Larian merupakan kemahiran yang penting dalam ragbi sentuh. Keupayaan untuk berlari dengan pantas dan tangkas memberikan kelebihan kepada sesebuah pasukan dan individu.

·         Pegang bola dan letakkan di bahagian sisi badan atau dirapatkan ke dada.
·         Sebelah tangan memegang erat bola.
·         Bersedia untuk berlari.
·         Lutut dibengkokkan untuk bersedia.
·         Sentiasa memandang ke hadapan semasa berlari.
·         Tangan yang memegang bola sentiasa memegang bola.

·         Letak bola dekat dengan badan.
·         Pegang bola dengan kemas dan erat.
·         Kaki dibengkokkan untuk bersedia berlari.
·         Mata sentiasa pandang ke hadapan.

Variasi:
·         Berpasangan, hantar bola ke arah rakan sambil berlari.
·         Kedua-dua tangan memegang bola lurus ke hadapan.
·         Hantar bola ke sisi arah belakang kepada rakan.

·         Pegang bola dan letakkan di bahagian sisi badan atau dirapatkan ke dada.
·         Sebelah tangan memegang erat bola.
·         Bersedia untuk berlari.
·         Lutut dibengkokkan untuk bersedia.
·         Sentiasa memandang ke hadapan semasa berlari.
·         Tangan yang memegang bola sentiasa memegang bola.
·         Lari di kawasan grid yang disediakan sahaja.

·         Letak bola dekat dengan badan.
·         Pegang bola dengan kemas dan erat.
·         Kaki dibengkokkan untuk bersedia berlari.
·         Mata sentiasa pandang ke hadapan.
·         Lari secara sisi untuk mengelak daripada berlanggar.






Kedudukan semasa tunjuk cara.

                  M M
                  M M
                  M M
                  M M
   G            M M
                  M M
                  M M
                  M M

 
 















4 kumpulan.
 








 





Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
    = Sketel








                  M M
                  M M
                  M M
                  M M
   G M        M M
                  M M
                  M M
                  M M

 
Kedudukan semasa tunjuk cara.















2 kumpulan = Lelaki dan permpuan
 











Petunjuk:

G = Guru
M = Murid
 

     = Sketel











Bola (16), sketel (16)




































Bola (32), sketel (8)
Kemuncak
(10 minit)
Pertandingan Bersyarat “Runner & Catcher”

·         Kumpulan A dan C akan bertindak sebagai “Runner” yang akan berlari sambil membawa bola di grid yang ditetapkan.
·         Kumpulan B dan Dsebagai “cátcher” perlu mengejar “Runner” dan menyentuh mereka.
·          Apabila arahan diberikan, “Runner” berlari dahulu.
·         Wisel ditiup, “Catcher” perlu menyentuh runner dalam masa 60 saat.
·         Apabila wisel yang panjang dibunyikan menandakan masa mengejar cátcher telah tamat.
·         Bilangan runner yang telah disentuh akan dikira. 1 runner disentuh = 1 markah.
·         Setiap kumpulan akan melakukan sebanyak 2 pusingan.
·         Selepas 2 pusingan, kumpulan Runner dan Catcher akan bertukar peranan. Runner akan menjadi cátcher dan sebaliknya.
·         Kumpulan yang mengumpul markah terbanyak adalah pemenang.
4 kumpulan (2 kumpulan lelaki, 2 Kumpulan perempuan)
 











 




Petunjuk:
G = Guru
R = Runner
C = Catcher
      = Sketel (Grid)
 Bola ( 16), sketel (8)








































Penutup
(4 minit)
  1. Menyejukkan Badan (Bermaksud proses menurunkan kadar nadi dan melakukan gerak kendur bagi mengembalikan darah ke seluruh badan selain untuk memecahkan asid laktik yang terkumpul pada otot utama dan mengelakkan kelesuan).



  1. Rumusan Pelajaran
2.1  Rumusan kognitif &
      Psikomotor (Adalah merupakan proses guru menyimpulkan apa yang dipelajari pada hari ini).


2.2  Rumusan Afektif
-   Penerapan Nilai
-   Pujian / Teguran




  1. Kerja Susulan merupakan tugasan atau aktiviti pengukuhan.
·         Tepuk otot-otot pada bahagian kaki sehingga ke punggung.
·         Ulang 4 kali.
·         Tarik nafas melalui hidung dan tahan selama kira-kira 3 saat kemudian hembus melalui hidung dan mulut.





·         Mata sentiasa memandang ke hadapan untuk melihat sasaran atau arah tuju larian.

·         Murid-murid perlu berusaha dalam menguasai kemahiran yang diajar untuk kepentingan diri sendiri dan melakukan latih tubi yang diberikan dengan bersungguh-sungguh.

·         Rujuk buku teks atau bahan bacaan lain untuk mengetahui maklumat lebih lanjut berkaitan ragbi sentuh.

      
       M M M M M M M M   
   M                                   M
M                                          M


                      G
 
 












Petunjuk:
G = Guru
M = Murid









CATATAN SEMAKAN RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Bil.
KOMEN/CATATAN
SEMAKAN OLEH

1.

 






____________________________________
(                                                                  )
Guru Pembimbing
Tarikh: ____________________________

2.









____________________________________
(                                                                  )
Guru Besar
Tarikh: ____________________________

3.









_____________________________
(                                                                  )
Pensyarah Penyelia
Tarikh: ____________________________






BORANG CATATAN REFLEKSI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
ISU / PERKARA
YANG DIBERI
BUKTI / ANALISIS / PENJELASAN
CADANGAN TINDAKAN SUSULAN
(PENCEGAHAN / PENAMBAHBAIKAN)

KEKUATAN /
KELEBIHAN










KELEMAHAN / KEKURANGAN















Disemak oleh Guru Pembimbing

Tandatangan :
Nama  :                                                              Tarikh:
Disemak oleh Pensyarah Penyelia

Tandatangan :
Nama  :                                                            Tarikh:

Tiada ulasan: