RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI
Tarikh
: 11 April 2013 (Khamis)
Masa
: 0810-0840 (30 minit)
Tempat :
Gelanggang SK Abang Haji Matahir, Sarikei
Tahun(Kelas) : Empat
(4B)
Bilangan Murid: 15 orang ( 7 orang lelaki & 8 orang
perempuan )
Tunjang Pembelajaran: 1. Kecergasan
Tajuk
: 1.4 Imbangan
Sub-tajuk :
a. Mengimbang menggunakan sebelah kaki
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid
dapat:
Psikomotor : i. melakukan aktiviti mengimbang menggunakan
sebelah kaki secara statik selama 10 saat tanpa jatuh.
ii. melakukan
aktiviti ketingting secara individu dan berkumpulan sejauh 2 meter.
Kognitif : i. menyatakan
teknik yang sesuai dalam melakukan imbangan menggunakan sebelah kaki.
ii.
mengenal pasti otot utama yang terlibat
semasa melakukan aktiviti imbangan menggunakan sebelah kaki.
Afektif:
i. menunjukkan kesungguhan untuk belajar semasa
menjalani aktiviti imbangan.
ii. mengamalkan
sikap bertimbangrasa semasa melakukan aktiviti dan semasa permainan kecil.
Kemahiran Berfikir: Menghubung kait
Pengalaman sedia ada: Murid-murid tahu membuat imbangan skala depan.
Penerapan nilai
: Mematuhi arahan,
bekerjasama dan bertimbangrasa.
Penggabungjalinan:
Bahasa
Melayu, Bahasa Inggeris dan Pendidikan Moral.
BSPP : Sketel (6),
baton kertas (3)
BAHAGIAN
/MASA
|
AKTIVITI
|
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
|
ORGANISASI
|
ALATAN/
CATATAN
|
||||||
Permulaan
(4 minit)
|
|
·
Dengar dan ikut arahan guru.
-
Lari anak di sekitar kawasan gelanggang.
-
Berjalan seperti itik
-
Lompat katak
-
Berjalan seperti “King Kong”
·
Pastikan tidak berlanggar dengan rakan-rakan yang lain.
Lakukan regangan dengan
kiraan 8 (Dalam versi BI):
·
Gerakkan kepala ke kiri dan kanan.
·
Gerakkan kepala ke atas dan bawah.
·
Gerakkan bahu ke atas dan bawah.
·
Gerakkan bahagian tangan ikut putaran jam dan lawan jam.
·
Bongkokkan badan ke hadapan dan
gerakkan
badan ke kiri dan kanan.
·
Buka kaki seluas bahu dan cuba sentuh hujung kaki kiri dan kanan.
|
·
Bebas
di sekitar gelanggang
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
·
Kedudukan
semasa regangan
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
|
||||||
Perkembangan
(12 minit)
Perkembangan
1
( Imbangan sebelah kaki secara statik )
(4 minit)
Perkembangan
2
(Ketingting
individu)
8 minit
|
|
·
Menerangkan kepentingan imbangan dalam kehidupan
seharian.
·
Berdiri dan tentukan kaki
dominan.
·
Sebelah kaki dinaikkan ke
punggung secara perlahan-lahan.
·
Sebelah tangan pegang kaki
yang dinaikkan.
·
Sebelah tangan lagi sebagai pengimbang.
·
Jarakkan diri antara rakan.
·
Secara individu, lakukan
seperti yang ditunjukkan.
·
Tentukan terlebih dahulu
kaki dominan.
·
Sebelah kaki dinaikkan ke
punggung secara perlahan-lahan.
·
Sebelah tangan pegang kaki
yang dinaikkan.
·
Sebelah tangan lagi sebagai
pengimbang.
·
Pastikan kaki yang dinaikkan
tidak dijatuhkan ke lantai selama 10 saat.
·
Elakkan daripada menolak
rakan lain
·
Naikkan sebelah kaki ke
punggung dan pegang menggunakan sebelah tangan.
·
Tangan sebelah lagi sebagai
pengimbang.
·
Lompat ketingting ke arah
hadapan.
·
Semasa melompat ketingting,
bengkokkan lutut kemudian melompat.
·
Berhati-hati semasa lompat
ketingting untuk elak kecederaan pada bahagian kaki.
·
Secara individu, lakukan
seperti demonstrasi guru.
·
Pastikan lutut dibengkokkan
sebelum lompat ketingting.
·
Cuba imbangkan badan
daripada jatuh.
·
Elakkan daripada melepaskan
tangan yang memegang kaki.
·
Lakukan ketingting sejauh 2
meter.
|
Semasa demonstrasi & latih tubi
Petunjuk:
G
= Guru
M
= Murid
Semasa demonstrasi
Petunjuk:
G
= Guru
M
= Murid
Semasa latih tubi
Petunjuk:
G
= Guru
M
= Murid
= sketel
|
Sketel (4)
|
||||||
Kemuncak
(10 minit)
|
Pertandingan bersyarat
“Lompat ketingting berganti-ganti”
|
·
Bahagikan kepada 3 kumpulan.
(5 orang sekumpulan, lelaki dan perempuan campur)
·
Syarat pertandingan adalah:
-
Lompat ketingting sahaja
(bergerak sehingga sketel di kedua dan pusing, bergerak semula ke arah rakan
dan serahkan baton)
-
Tangan tidak boleh
dilepaskan.
-
Baton perlu diserahkan
kepada rakan sebelum meneruskan lompatan.
·
Kumpulan pertama
menghabiskan lompatan berganti-ganti adalah Johan diikuti naib Johan, dan
ketiga.
·
Pastikan tiada tolak menolak
semasa lompatan berganti-ganti.
|
Petunjuk:
G
= Guru
M
= Murid
= sketel
|
Sketel (6), baton kertas (3)
|
||||||
Penutup
(4
minit)
|
2.1
Rumusan kognitif &
Psikomotor
2.2
Rumusan Afektif
- Penerapan
Nilai
-
Pujian / Teguran
|
·
Gerakkan badan ke kiri dan ke kanan berulang kali.
·
Berpasangan, duduk di atas lantai.
·
Goyangkan bahagian kaki.
·
Tepuk otot-otot kaki rakan.
·
Berdiri dan tarik nafas melalui hidung dan tahan selama
kira-kira 3 saat kemudian hembus melalui hidung dan mulut.
·
Lakukan sorakan beramai-ramai.
·
Pastikan lutut dibengkokkan sebelum melompat.
·
Tangan adalah sebagai pengimbang badan.
·
Otot kaki perlu diregangkan kerana aktiviti melompat
menggunakan banyak otot kaki.
·
Tepukan dan ucapan tahniah kepada Johan pertandingan.
·
Kumpulan yang Johan berjaya kerana mengamalkan sikap
bekerjasama dan ada semangat berpasukan.
·
Diingatkan agar tidak menolak rakan dan lihat rakan
disekeliling agar tidak berlaku kemalangan atau kecederaan.
·
Lakukan aktiviti melompat setempat atau bergerak untuk
kuatkan otot kaki apabila di rumah.
|
Petunjuk:
G
= Guru
M
= Murid
|
|
CATATAN SEMAKAN RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Bil.
|
KOMEN/CATATAN
|
SEMAKAN OLEH
|
1.
|
|
____________________________________
(
)
Guru Pembimbing
Tarikh: ____________________________
|
2.
|
|
____________________________________
( )
Guru Besar
Tarikh: ____________________________
|
3.
|
|
_____________________________
(
)
Pensyarah Pembimbing
Tarikh: ____________________________
|
BORANG CATATAN REFLEKSI PENGAJARAN DAN
PEMBELAJARAN
ISU / PERKARA
YANG DIBERI
|
BUKTI / ANALISIS / PENJELASAN
|
CADANGAN TINDAKAN SUSULAN
(PENCEGAHAN / PENAMBAHBAIKAN)
|
|
KEKUATAN /
KELEBIHAN
|
|
.
|
|
KELEMAHAN / KEKURANGAN
|
|
|
|
Disemak oleh Guru Pembimbing
Tandatangan :
Nama
:
Tarikh:
|
Disemak oleh Pensyarah Pembimbing
Tandatangan :
Nama
:
Tarikh:
|
||
PELAN B
(Aktiviti
dilakukan di dewan sekolah)
BAHAGIAN
/MASA
|
AKTIVITI
|
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
|
ORGANISASI
|
ALATAN/
CATATAN
|
||||||
Permulaan
(4
minit)
|
|
·
Seperti perancangan asal.
·
Seperti dalam perancangan asal.
|
·
Dalam
dua barisan lurus
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
·
Kedudukan
semasa regangan
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
|
||||||
Perkembangan
(12 minit)
Perkembangan
1
( Imbangan sebelah kaki secara statik )
(4 minit)
Perkembangan
2
(Ketingting
individu)
(8 minit)
|
|
·
Boleh dilakukan seperti dalam perancangan asal
·
Boleh dilakukan seperti dalam perancangan asal
|
|
Sketel (4)
|
||||||
Kemuncak
(10 minit)
|
Pertandingan bersyarat
“Lompat ketingting berganti-ganti”
|
·
Bahagikan kepada 3 kumpulan.
(5 orang sekumpulan, lelaki dan perempuan campur)
·
Syarat pertandingan adalah:
-
Lompat ketingting sahaja
-
tangan tidak boleh
dilepaskan.
-
Baton perlu diserahkan
kepada rakan sebelum meneruskan lompatan.
·
Kumpulan pertama
menghabiskan lompatan berganti-ganti adalah Johan diikuti naib Johan, dan
ketiga.
·
Pastikan tiada tolak menolak
semasa lompatan berganti-ganti.
|
Petunjuk:
G
= Guru
M
= Murid
= sketel
|
Sketel
(6), baton kertas (3)
|
||||||
Penutup
(5
minit)
|
2.1
Rumusan kognitif &
Psikomotor
2.2
Rumusan Afektif
-
Penerapan Nilai
-
Pujian / Teguran
|
·
Boleh dilakukan seperti dalam perancangan.
|
|
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan