Sabtu, 4 Mei 2013

RPH Tahun 4B Minggu 2 Waktu 2(Imbangan)




RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI

Tarikh              : 11 April 2013 (Khamis)           
Masa                : 0810-0840 (30 minit)          
Tempat            :          Gelanggang SK Abang Haji Matahir, Sarikei
Tahun(Kelas)   : Empat (4B)
Bilangan Murid: 15 orang ( 7 orang lelaki & 8 orang perempuan )    
Tunjang Pembelajaran:  1. Kecergasan
Tajuk                : 1.4 Imbangan
Sub-tajuk         : a. Mengimbang menggunakan sebelah kaki
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid dapat:       
Psikomotor :    i.  melakukan aktiviti mengimbang menggunakan sebelah kaki secara statik selama 10 saat tanpa jatuh.
ii.  melakukan aktiviti ketingting secara individu dan berkumpulan sejauh 2 meter.

            Kognitif :          i.   menyatakan teknik yang sesuai dalam melakukan imbangan menggunakan sebelah kaki.
                                    ii.  mengenal pasti otot utama yang terlibat semasa melakukan aktiviti imbangan menggunakan sebelah kaki.

Afektif:            i.   menunjukkan kesungguhan untuk belajar semasa menjalani aktiviti imbangan.
ii.  mengamalkan sikap bertimbangrasa semasa melakukan aktiviti dan semasa permainan kecil.   

Kemahiran Berfikir: Menghubung kait 
Pengalaman sedia ada:  Murid-murid tahu membuat imbangan skala depan.
Penerapan nilai    :          Mematuhi arahan, bekerjasama dan bertimbangrasa.
Penggabungjalinan:        Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris dan Pendidikan Moral.
BSPP   : Sketel (6), baton kertas (3)


BAHAGIAN
/MASA
AKTIVITI
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
ORGANISASI
ALATAN/
CATATAN
Permulaan
(4 minit)
  1. Latihan memanaskan badan.












  1. Regangan dinamik







·         Dengar dan ikut arahan guru.
-         Lari anak di sekitar kawasan gelanggang.
-         Berjalan seperti itik
-         Lompat katak
-         Berjalan seperti “King Kong”
·         Pastikan tidak berlanggar dengan rakan-rakan yang lain.

Lakukan regangan dengan kiraan 8 (Dalam versi BI):
·         Gerakkan kepala ke kiri dan kanan.
·         Gerakkan kepala ke atas dan bawah.
·         Gerakkan bahu ke atas dan bawah.
·         Gerakkan bahagian tangan ikut putaran jam dan lawan jam.
·         Bongkokkan badan ke hadapan dan
gerakkan badan ke kiri dan kanan.
·         Buka kaki seluas bahu dan cuba sentuh hujung kaki kiri dan kanan.





·         Bebas di sekitar gelanggang
M                  M                    M
M                  M                    M
M                  M                    M
M                  M                    M
M                  M                    M



                      G     


                     
 
 












Petunjuk:
G    = Guru
M    = Murid


·         Kedudukan semasa regangan
          M  M  M  M  M  M
   M                                   M
M                                          M

                     G
 
 








Petunjuk:
G    = Guru
M    = Murid































Perkembangan
(12 minit)




Perkembangan 1
( Imbangan sebelah kaki secara statik )
(4 minit)































Perkembangan 2
(Ketingting individu)
8 minit
  1. Pengenalan isi pelajaran




  1. Demonstrasi











  1. Latih Tubi






















  1. Demonstrasi



















  1. Latih Tubi

·         Menerangkan kepentingan imbangan dalam kehidupan seharian.

·         Berdiri dan tentukan kaki dominan.
·         Sebelah kaki dinaikkan ke punggung secara perlahan-lahan.
·         Sebelah tangan pegang kaki yang dinaikkan.
·         Sebelah tangan lagi sebagai pengimbang.

·         Jarakkan diri antara rakan.
·         Secara individu, lakukan seperti yang ditunjukkan.
·         Tentukan terlebih dahulu kaki dominan.
·         Sebelah kaki dinaikkan ke punggung secara perlahan-lahan.
·         Sebelah tangan pegang kaki yang dinaikkan.
·         Sebelah tangan lagi sebagai pengimbang.
·         Pastikan kaki yang dinaikkan tidak dijatuhkan ke lantai selama 10 saat.
·         Elakkan daripada menolak rakan lain
·         Naikkan sebelah kaki ke punggung dan pegang menggunakan sebelah tangan.
·         Tangan sebelah lagi sebagai pengimbang.
·         Lompat ketingting ke arah hadapan.
·         Semasa melompat ketingting, bengkokkan lutut kemudian melompat.
·         Berhati-hati semasa lompat ketingting untuk elak kecederaan pada bahagian kaki.

·         Secara individu, lakukan seperti demonstrasi guru.
·         Pastikan lutut dibengkokkan sebelum lompat ketingting.
·         Cuba imbangkan badan daripada jatuh.
·         Elakkan daripada melepaskan tangan yang memegang kaki.
·         Lakukan ketingting sejauh 2 meter.









Semasa demonstrasi & latih tubi
          M  M  M  M  M  M
   M                                   M
M                                          M

                     G
 
 









Petunjuk:
G    = Guru
M    = Murid























Semasa demonstrasi
          M  M  M  M  M  M
   M                                   M
M                                          M

                     G
 
 








Petunjuk:
G    = Guru
M    = Murid








Semasa latih tubi
 












Petunjuk:
G    = Guru
M    = Murid

    = sketel












































Sketel (4)










Kemuncak
(10 minit)
Pertandingan bersyarat
“Lompat ketingting berganti-ganti”
·         Bahagikan kepada 3 kumpulan. (5 orang sekumpulan, lelaki dan perempuan campur)
·         Syarat pertandingan adalah:
-         Lompat ketingting sahaja (bergerak sehingga sketel di kedua dan pusing, bergerak semula ke arah rakan dan serahkan baton)
-         Tangan tidak boleh dilepaskan.
-         Baton perlu diserahkan kepada rakan sebelum meneruskan lompatan.
·         Kumpulan pertama menghabiskan lompatan berganti-ganti adalah Johan diikuti naib Johan, dan ketiga.
·         Pastikan tiada tolak menolak semasa lompatan berganti-ganti.

 















Petunjuk:
G    = Guru
M    = Murid

    = sketel
 Sketel (6), baton kertas (3)
Penutup
(4      minit)
  1. Menyejukkan Badan















  1. Rumusan Pelajaran
2.1  Rumusan kognitif &  Psikomotor









2.2  Rumusan Afektif
-   Penerapan Nilai
-   Pujian / Teguran













  1. Kerja Susulan
·         Gerakkan badan ke kiri dan ke kanan berulang kali.
·         Berpasangan, duduk di atas lantai.
·         Goyangkan bahagian kaki.
·         Tepuk otot-otot kaki rakan.
·         Berdiri dan tarik nafas melalui hidung dan tahan selama kira-kira 3 saat kemudian hembus melalui hidung dan mulut.
·         Lakukan sorakan beramai-ramai.

·         Pastikan lutut dibengkokkan sebelum melompat.
·         Tangan adalah sebagai pengimbang badan.
·         Otot kaki perlu diregangkan kerana aktiviti melompat menggunakan banyak otot kaki.

·         Tepukan dan ucapan tahniah kepada Johan pertandingan.
·         Kumpulan yang Johan berjaya kerana mengamalkan sikap bekerjasama dan ada semangat berpasukan.
·         Diingatkan agar tidak menolak rakan dan lihat rakan disekeliling agar tidak berlaku kemalangan atau kecederaan.

·         Lakukan aktiviti melompat setempat atau bergerak untuk kuatkan otot kaki apabila di rumah.
          M  M  M  M  M  M
   M                                   M
M                                          M

                     G
 








Petunjuk:
G    = Guru
M    = Murid

















CATATAN SEMAKAN RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Bil.
KOMEN/CATATAN
SEMAKAN OLEH

1.

 






____________________________________
(                                                                  )
Guru Pembimbing
Tarikh: ____________________________

2.









____________________________________
(                                                                  )
Guru Besar
Tarikh: ____________________________

3.









_____________________________
(                                                                  )
Pensyarah Pembimbing
Tarikh: ____________________________






BORANG CATATAN REFLEKSI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
ISU / PERKARA
YANG DIBERI
BUKTI / ANALISIS / PENJELASAN
CADANGAN TINDAKAN SUSULAN
(PENCEGAHAN / PENAMBAHBAIKAN)

KEKUATAN /
KELEBIHAN










KELEMAHAN / KEKURANGAN















Disemak oleh Guru Pembimbing

Tandatangan :
Nama  :                                                              Tarikh:
Disemak oleh Pensyarah Pembimbing

Tandatangan :
Nama  :                                                            Tarikh:

PELAN B
(Aktiviti dilakukan di dewan sekolah)
BAHAGIAN
/MASA
AKTIVITI
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
ORGANISASI
ALATAN/
CATATAN
Permulaan
(4      minit)
  1. Latihan memanaskan badan.


  1. Regangan dinamik







·         Seperti perancangan asal.

·         Seperti dalam perancangan asal.


·         Dalam dua barisan lurus
 M  M  M  M  M  M  M  M  M

 M  M  M  M  M  M  M  M  M
                     
                          G     


                     
 
 







Petunjuk:
G    = Guru
M    = Murid

·         Kedudukan semasa regangan
          M  M  M  M  M  M
   M                                   M
M                                          M

                     G
 
 








Petunjuk:
G    = Guru
M    = Murid


























Perkembangan
(12 minit)


Perkembangan 1
( Imbangan sebelah kaki secara statik )
(4 minit)

Perkembangan 2
(Ketingting individu)
(8 minit)
  1. Pengenalan isi pelajaran


  1. Demonstrasi

  1. Latih Tubi


  1. Demonstrasi

  1. Latih Tubi
·         Boleh dilakukan seperti dalam perancangan asal



·         Boleh dilakukan seperti dalam perancangan asal






















Sketel (4)

Kemuncak
(10 minit)
Pertandingan bersyarat
“Lompat ketingting berganti-ganti”
·         Bahagikan kepada 3 kumpulan. (5 orang sekumpulan, lelaki dan perempuan campur)
·          Syarat pertandingan adalah:
-         Lompat ketingting sahaja
-         tangan tidak boleh dilepaskan.
-         Baton perlu diserahkan kepada rakan sebelum meneruskan lompatan.
·         Kumpulan pertama menghabiskan lompatan berganti-ganti adalah Johan diikuti naib Johan, dan ketiga.
·         Pastikan tiada tolak menolak semasa lompatan berganti-ganti.
M                  M                    M
M                  M                    M
M                  M                    M
M                  M                    M
M                  M                    M

   1m

                     

                       G     


                     
 














Petunjuk:
G    = Guru
M    = Murid

    = sketel

 Sketel (6), baton kertas (3)
Penutup
(5      minit)
  1. Menyejukkan Badan


  1. Rumusan Pelajaran
2.1  Rumusan kognitif &  Psikomotor

2.2  Rumusan Afektif
-   Penerapan Nilai
-   Pujian / Teguran

  1. Kerja Susulan
·         Boleh dilakukan seperti dalam perancangan.















Tiada ulasan: