RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI
Tarikh
: 17 April 2013 (Rabu)
Masa
: 0810-0840 (30 minit)
Tempat :
Gelanggang SK Abang Haji Matahir, Sarikei
Tahun(Kelas) : Lima
(5A)
Bilangan Murid: 32 orang ( 18 orang lelaki & 14 orang
perempuan )
Tunjang Pembelajaran: 2. Kemahiran
Tajuk
: 2.1 Permainan
Sub-tajuk :
2.1.2 Badminton
I.
Cara pegang reket
II.
Servis
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid
dapat:
Psikomotor : i. melakukan servis hadapan tinggi
sekurang-kurangnya 8 daripada 10 percubaan dengan teknik yang betul.
ii.
memegang raket menggunakan cara genggaman atau pegangan asas dengan teknik yang
betul.
Kognitif :
i. menyatakan
ciri-cir servis hadapan tinggi sekurang-kurangnya 3 daripada 5 dengan betul.
ii.
menyatakan kesalahan-kesalahan semasa
melakukan servis dalam permainan bádminton sekurang-kurangnya 3 daripada 5
dengan betul.
Afektif:
i. berinteraksi dan berkomunikasi dengan rakan
dalam suasana yang menyeronokan.
ii. memupuk
minat untuk bermain badminton.
Kemahiran Berfikir: Membanding dan
membeza
Pengalaman sedia ada: Murid-murid pernah memegang raket, melihat dan
menonton permainan bádminton di media massa contohnya televisyen.
Penerapan nilai
: Mematuhi arahan, berusaha
dan kerajinan
Penggabungjalinan:
Bahasa
Melayu dan Pendidikan Moral.
BSPP : Raket (32),
bulu tangkis kertas (32), sketel (6), lembaran kerja (32), gambar (3)
BAHAGIAN
/MASA
|
AKTIVITI
|
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
|
ORGANISASI
|
ALATAN/
CATATAN
|
||||||||||||
Permulaan
(4 minit)
|
|
·
Lantun bulu tangkis denga tali raket ke atas sebanyak 10 ulangan.
·
Pukul menggunakan bahagian hadapan raket.
·
Pukul menggunakan bahagian belakang raket.
Ulangan sebanyak 8 kali.
·
Gerakkan bahu mengikut arah putaran jam dan lakukan sebaliknya.
·
Pusingkan tangan mengikut arah jam dan lakukan sebaliknya.
·
Luruskan tangan ke hadapan dan gerakkan ke kiri dan kanan.
·
Luruskan tangan ke belakang dan gerakkan ke atas dan bawah.
·
Tundukkan badan paras pinggang dan gerakkan ke kiri dan kanan.
·
Lari perlahan setempat dan laju mengikut arahan yang diberikan.
|
Kedudukan murid berselerak di sekitar gelanggang.
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
Raket (32), bulu tangkis (32)
|
||||||||||||
Perkembangan
(12 minit)
Perkembangan
1
(Cara
pegangan raket)
(4 minit)
Perkembangan
2
(Servis
hadapan tinggi)
8 minit
|
(Latih tubi merupakan latihan murid selepas
tunjuk cara guru. Murid akan membuat sendiri pelakuan atau kemahiran yang
diajar).
(Latih tubi merupakan latihan murid selepas tunjuk cara guru. Murid akan
membuat sendiri pelakuan atau kemahiran yang diajar).
|
·
Tunjuk gambar cara pegangan
raket dan gambar pelakuan servis hadapan rendah dan tinggi.
·
Letakkan bahagian jari pada
tali raket.
·
Perlahan-lahan bawa jari
tersebut ke bawah dengan mengikuti kepala raket, leher, syaf (batang raket)
sehingga ke handle (genggaman raket).
·
Pegang raket bersudut tepat
dengan lantai, sisi raket ke bawah.
·
Bentuk “V” di atas pegangan
raket.
·
Genggam raket dengan kemas
dan “relaks”.
·
Letakkan jari pada tali
raket dan perlahan-lahan bawa sehingga ke handle.
·
Pegang handle raket seperti
hendak bersalaman.
·
Pegang raket dan pusingkan
handle raket. Roll the handle.
·
Lantun bulu tangkis
menggunakan hadapan raket ke atas.
·
Lantun bulu tangkis
menggunakan belakang raket ke atas.
·
Lakukan 10 ulangan.
·
Kaki tanpa raket dibawa ke
hadapan.
·
Gunakan genggaman hadapan.
·
Hayun raket ke belakang.
·
Gunakan hayunan yang besar
ke hadapan.
·
Pindahkan berat badan dari
belakang ke depan apabila membuat hayunan pukulan.
·
Ikut lajak mengikut arah
yang ditujukan.
·
Berdiri dalam keadaan
selesa.
·
Pegang raket dengan kemas
dan tenang.
·
Hayun raket daripada
belakang ke hadapan.
·
Lakukan secara bayangan
terlebih dahulu.
·
Pukul pada gabus bulu
tangkis.
·
Lakukan 10 ulangan.
|
Kedudukan semasa tunjuk cara.
Kedudukan semasa latih tubi
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
Kedudukan semasa latih tubi.
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
Gambar (3), raket (32), bulu tangkis (32)
Raket (32), bulu tangkis (32)
|
||||||||||||
Kemuncak
(10 minit)
|
Permainan bersyarat “Bola Tinggi”.
(Permainan bersyarat merupakan permainan modifikasi yang telah diubah
suai daripada permainan sebenar menggunakan syarat yang ditetapkan. “Bola
tinggi” merupakan nama permainan di mana dalam permainan ini murid perlu
melakukan servis hadapan tinggi. Selain itu, bola itu perlu masuk ke kawasan
yang ditetapkan untuk mendapatkan mata).
|
·
Apabila isyarat diberi,
setiap ahli kumpulan perlu melakukan servis hadapan tinggi ke petak yang
telah disediakan.
·
Setiap seorang akan
melakukan servis sebanyak sekali pada setiap pusingan berigilir-gilir.
·
1 mata diberikan kepada
setiap bulu tangkis yang masuk ke petak yang disediakan.
·
Selepas tamat 5 pusingan,
kumpulan yang mengumpul mata tertinggi dikira juara, naib juara, ketiga dan
seterusnya.
|
8 kumpulan (1 kumpulan = 4 orang)
Petunjuk :
G = Guru
M = Murid
= Sketel
|
Raket
(32), bulu tangkis (32), sketel (6)
|
||||||||||||
Penutup
(4 minit)
|
2.1 Rumusan
kognitif &
Psikomotor (Adalah merupakan proses guru menyimpulkan apa yang
dipelajari pada hari ini).
2.2 Rumusan
Afektif
- Penerapan
Nilai
- Pujian / Teguran
|
·
Gerakkan dan goyangkan kaki ke kiri dan kanan.
·
Tepuk otot-otot pada bahagian kaki sehingga ke
punggung.
·
Bengkokkan badan dan gerak ke kiri dan kanan.
·
Gerakkan tangan ke hadapan dan belakang.
·
Genggam jari berulang-ulang.
·
Gerakkan bahu mengikut arah jam dan sebaliknya.
·
Gerakkan kepala ke kiri, kanan dan atas ke bawah.
·
Ulang 4 kali.
·
Tarik nafas melalui hidung dan tahan selama kira-kira 3
saat kemudian hembus melalui hidung dan mulut.
·
Cara pegangan raket yang betul akan menentukan pukulan
dan servis yang dihasilkan betul.
·
Murid-murid perlu berusaha dalam menguasai kemahiran
yang diajar untuk kepentingan diri sendiri dan melakukan latih tubi yang
diberikan dengan bersungguh-sungguh.
·
Menyiapkan lembaran kerja yang diedarkan.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
Lembaran kerja (32)
|
CATATAN SEMAKAN RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Bil.
|
KOMEN/CATATAN
|
SEMAKAN OLEH
|
1.
|
|
____________________________________
(
)
Guru Pembimbing
Tarikh: ____________________________
|
2.
|
|
____________________________________
(
)
Guru Besar
Tarikh: ____________________________
|
3.
|
|
_____________________________
(
)
Pensyarah Penyelia
Tarikh: ____________________________
|
BORANG CATATAN REFLEKSI PENGAJARAN DAN
PEMBELAJARAN
ISU / PERKARA
YANG DIBERI
|
BUKTI / ANALISIS / PENJELASAN
|
CADANGAN TINDAKAN SUSULAN
(PENCEGAHAN / PENAMBAHBAIKAN)
|
|
KEKUATAN /
KELEBIHAN
|
|
.
|
|
KELEMAHAN / KEKURANGAN
|
|
|
|
Disemak oleh Guru Pembimbing
Tandatangan :
Nama
:
Tarikh:
|
Disemak oleh Pensyarah Pembimbing
Tandatangan :
Nama
: Tarikh:
|
||
PELAN B
(Aktiviti
dilakukan di dewan sekolah)
BAHAGIAN
/MASA
|
AKTIVITI
|
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
|
ORGANISASI
|
ALATAN/
CATATAN
|
||||
Permulaan
(4
minit)
|
|
·
Seperti perancangan asal.
·
Seperti dalam perancangan asal.
|
Kedudukan semasa regangan spesifik.
|
|
||||
Perkembangan
(12 minit)
Perkembangan
1
( Cara pegangan raket)
(4 minit)
Perkembangan
2
(Servis
hadapan tinggi)
(8 minit)
|
|
·
Tunjuk gambar cara pegangan
raket dan gambar pelakuan servis hadapan rendah dan tinggi.
·
Boleh dilakukan seperti dalam perancangan asal
·
Lakukan secara berpasangan.
·
Boleh dilakukan seperti dalam perancangan asal
·
Lakukan secara berpasangan.
|
Kedudukan semasa demonstrasi
Kedudukan semasa latih tubi (Berpasangan)
|
Gambar (3)
Raket (32), bulu tangkis kertas (32)
|
||||
Kemuncak
(10 minit)
|
Permainan bersyarat “Bola
Tinggi”.
|
·
Apabila isyarat diberi,
setiap ahli kumpulan perlu melakukan servis hadapan tinggi ke petak yang
telah disediakan.
·
Setiap seorang akan
melakukan servis sebanyak sekali pada setiap pusingan berigilir-gilir.
·
1 mata diberikan kepada
setiap bulu tangkis yang masuk ke petak yang disediakan.
·
Selepas tamat 5 pusingan,
kumpulan yang mengumpul mata tertinggi dikira juara, naib juara, ketiga dan
seterusnya.
|
|
Raket (32), bulu tangkis kertas (32), sketel (6)
|
||||
Penutup
(4
minit)
|
2.1
Rumusan kognitif &
Psikomotor
2.2
Rumusan Afektif
-
Penerapan Nilai
- Pujian
/ Teguran
|
·
Boleh dilakukan seperti dalam perancangan.
·
Siapkan lembaran kerja yang diberikan.
|
|
Lembaran kerja (32)
|
1 ulasan:
Mohon di salin, terima kasih
Catat Ulasan