Sabtu, 4 Mei 2013

RPH Tahun 3B Minggu 4 Waktu 2 (Membaling Bola)


KSSR
 
PROGRAM PRAKTIKUM PISMP AMBILAN JANUARI 2011                                                                                                                          SK ABANG HAJI MATAHIR, SARIKEI

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI [KSSR]

Tarikh              :           26 April 2013 (Jumaat)
Masa                :          0810 - 0840
Tempat            :          Gelanggang SK Abang Haji Matahir, Sarikei
Tahun(Kelas)   :           3B
Bilangan Murid:           23 orang (11 lelaki, 12 perempuan)
Fokus Pembelajaran : Berkebolehan membaling bola pada satu jarak dengan lakuan yang betul.
Tajuk                :   Membaling bola ke arah sasaran
Standard Pembelajaran : 1.4.3, 2.3.1 & 5.4.2
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid dapat:       
Psikomotor :    i.  membaling bola menggunakan sebelah tangan ke arah sasaran sejauh 3 meter sebanyak 8 daripada 10 ulangan dengan teknik yang betul.
                        ii. membaling bola menggunakan sebelah tangan ke arah sasaran sejauh 5 meter sebanyak 8 daripada 10 ulangan dengan teknik yang betul.

            Kognitif :          i.  menyatakan bahagian otot yang terlibat semasa membaling sekurang-kurangnya 3 daripada 5 dengan betul.
ii. menyatakan perkaitan antara aplikasi daya dengan pergerakan objek sekurang-kurangnya 3 daripada 5 dengan betul.
                                  
Afektif:            i.   berkomunikasi antara rakan, guru dan ahli kumpulan semasa melakukan aktiviti fizikal.
                       ii.  saling bantú membantu antara satu sama lain semasa melakukan aktiviti menggolek

Kemahiran Berfikir: Mencirikan   
Pengalaman sedia ada:  Murid-murid pernah membaling bola semasa tahun 2.
Penerapan nilai    :      Bekerjasama
Penggabungjalinan:    Sains

BSPP   :   Bola baling (8), bola kertas (23) & botol berisi air (16)

EMK: Kreativiti






BAHAGIAN
/MASA
AKTIVITI
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
ORGANISASI
ALATAN/
CATATAN
Memanaskan
Badan
(4 minit)
1.         Permainan simulasi “Anak Monyet”. (Permainan simulasi ini merupakan pengenalan kepada kemahiran yang akan diajarkan iaitu membaling bola. Permainan ini dinamakan “Main Monyet”. Seorang murid akan berada di tengah digelar “Anak Monyet" akan berusaha merebut dan mengambil bola daripada 2 orang murid yang berada bertentangan. Dua orang murid ini akan membaling bola antara satu sama lain untuk mengelak daripada ditangkap oleh anak monyet).


2.       Regangan spesifik.
(Regangan spesifik adalah regangan yang memberi fokus kepada gerakkan memanaskan bahagian badan yang banyak digunakan dalam sesuatu pengajaran kemahiran. Misalnya, regangan pengajaran ini lebih kepada otot-otot bahu dan tangan).
·         Baling bola ke arah rakan berulang-ulang.
·         Murid yang bertindak sebagai monyet di tengah perlu berusaha mendapatkan bola daripada dua orang rakan yang menghantar bola.
·         Pertukaran berlaku sekiranya anak monyet dapat menangkap bola yang dibaling.
·         Ulang selama 2 minit.













                                              
Lakukan regangan dengan kiraan 8:
1.         Gerakkan bahu ke atas dan bawah.
2.       Gerakkan bahagian tangan ikut putaran jam dan lawan jam.
3.       Berpasangan, tarik tangan pasangan perlahan-lahan dengan tekanan.
4.       Tangan di belakang, rapatkan dan tolak ke atas.
5.       Lari anak setempat dan dengan arahan guru, lari pecut setempat.
   
Bertiga
       M    x     M       M   x   M

M   x   M         M   x   M                      

        M   x   M          M   x   M

M   x   M              M   x   M

                        G
 
 













Semasa regangan spesifik.
          M  M  M  M  M  M
   M                                   M
M                                          M

                     G
 
 








Petunjuk:
G   = Guru
M  = Murid    
X = Anak monyet                
Bola baling (8)
Perkembangan
(12 minit)

Perkembangan 1
Membaling bola sebelah tangan ke arah sasaran sejauh 3 meter
(6 minit)































Perkembangan 2
Membaling bola menggunakan sebelah tangan ke arah sasaran sejauh 5 meter
 (6 minit)

1.         Pengenalan isi pelajaran membaling bola menggunakan sebelah tangan ke arah sasaran.
(Pengenalan isi pelajaran ialah penerangan kepada kemahiran yang hendak diajarkan iaitu kemahiran membaling bola menggunakan sebelah tangan ke objek yang dikehendaki).


2.       Demonstrasi membaling bola menggunakan sebelah tangan ke arah sasaran sejauh 3 meter.
(Demonstrasi adalah tunjuk cara guru bagaimana membaling bola ke arah rakan sejauh 3 meter menggunakan sebelah tangan).


3.       Latih tubi membaling bola ke arah sasaran sejauh 3 meter.
(Latih tubi merupakan latihan murid selepas tunjuk cara guru. Murid membuat sendiri pelakuan atau kemahiran yang diajarkan ).



4.       Demonstrasi membaling bola menggunakan sebelah tangan ke arah botol air sejauh 5 meter.
(Demonstrasi adalah tunjuk cara guru bagaimana melakukan balingan menggunakan sebelah tangan ke arah botol air sejauh 5 meter).



5.       Latih tubi membaling bola sebelah tangan secara ke arah botol air sejauh 5 meter.
(Latih tubi merupakan  latihan murid selepas tunjuk cara guru. Murid akan membuat sendiri pelakuan membaling bola menggunakan sebelah tangan ke arah sasaran iaitu botol air).

·         Membaling bola sebelah tangan ke arah sasaran adalah kemahiran membaling bola ke arah yang dituju atau sasaran di mana pergerakan tangan bermula dari belakang ke hadapan menggunakan sebelah tangan.







·         Baling bola ke arah botol berisi air.
·         Lihat kedudukan botol air, kemudian baling bola ke arah botol.
·         Siku dibengkokkan dan digerakkan ke belakang.
·         Luruskan tangan semasa membaling bola.
·         Bergerak ikut lajak.




·         Mata pandang ke arah kedudukan botol.
·         Pegang bola menggunakan sebelah tangan dengan kemas.
·         Bengkokkan siku dan gerakkan ke belakang.
·         Baling bola ke arah botol dengan tangan diluruskan dan gerakkan ke hadapan.
·         Lakukan sebanyak 10 ulangan.



·         Baling bola ke arah botol berisi air.
·         Lihat kedudukan botol air, kemudian baling bola ke arah botol.
·         Siku dibengkokkan dan digerakkan ke belakang.
·         Luruskan tangan semasa membaling bola.
·         Bergerak ikut lajak.




·         Mata pandang ke arah kedudukan botol.
·         Pegang bola menggunakan sebelah tangan dengan kemas.
·         Bengkokkan siku dan gerakkan ke belakang.
·         Baling bola ke arah botol dengan tangan diluruskan dan gerakkan ke hadapan.
·         Lakukan sebanyak 10 ulangan.


Semasa penerangan dan demonstrasi guru:

M  M  M  M  M  M  M  M  M 

M  M  M  M  M  M  M  M  M

                     G
 
 







Murid barisan hadapan duduk mencangkung manakala yang dibelakang berdiri.


4 kumpulan = 6 orang
 













Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
      = Botol air







4 kumpulan = 6 orang
 













Petunjuk :
G = Guru
M = Murid
      = Botol air













Bola baling (4)


























Bola baling (4)
Kemuncak
(10 minit)
Permainan kecil “Best Shooter Team”.

(Permainan kecil merupakan permainan yang dimainkan dalam kumpulan kecil dan merupakan permainan mirip permainan sebenar. Best shooter adalah permainan yang memerlukan pemain mempertahankan botol air daripada dijatuhkan oleh pihak lawan di kawasan masing-masing. Kumpulan yang berjaya menjatuhkan semua botol air digelar Best Shooter Team.

·         Buat 4 kumpulan kecil.
·         Buat satu barisan lurus secara melintang mengikut kumpulan pada garisan yang telah disediakan.
·         Seorang murid akan mendapat sebiji bola kertas.
·         4 botol air akan diletakkan di kawasan masing-masing.
·         Murid perlu membaling bola ke arah botol air tersebut dan menjatuhkannya.
·         Murid boleh mengambil bola yang dibaling oleh pihak lawan.
·         Kumpulan mana yang berjaya menjatuhkan semua botol adalah pemenang.
·         Kumpulan yang menang akan berlawan dengan kumpulan menang pada pusingan seterusnya untuk mengetahui The Best Shooter Team
4 kumpulan = 5 @ 6 orang.
 













Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
 

    = sketel
             = Botol air
Bola kertas (23),botol air (16) sketel  (8)

 Penutup
(4 minit)
1. Menyejukkan Badan






2. Rumusan Pelajaran
2.1  Rumusan kognitif &
      Psikomotor




2.2  Rumusan Afektif
-   Penerapan Nilai
-   Pujian / Teguran

  


3. Kerja Susulan
  

1.         Gerakkan badan ke kiri dan ke kanan berulang kali.
2.       Berpasangan, tepuk otot-otot bahu dan tangan rakan perlahan-lahan.
3.       Tarik nafas tiga kali perlahan dan hembus panjang yang terakhir.

·         Semasa membaling, pastikan siku dibengkokkan dan digerakkan ke belakang.
·         Lihat ke arah sasaran sebelum membuat balingan.


·         Kita perlu bekerjasama semasa melakukan aktiviti.
·         Faktor kejayaan dan kegagalan adalah berpunca daripada semangat berpasukan.

·         Lakukan balingan ke arah sasaran yang disediakan bersama rakan di rumah atau semasa bermain untuk mendapatkan ketepatan balingan.






          M  M  M  M  M  M
   M                                   M
M                                          M

                     G
 
 








Petunjuk:
G = Guru
M = Murid












CATATAN SEMAKAN RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN


Bil.

KOMEN/CATATAN


SEMAKAN OLEH

1.











____________________________________
(                                                                  )


Guru Pembimbing

Tarikh: ____________________________



2.













____________________________________
(                                                                  )


Guru Besar


Tarikh: ____________________________


3.
















_____________________________
(                                                                  )


Pensyarah Penyelia

Tarikh: ____________________________
BORANG CATATAN REFLEKSI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN

ISU / PERKARA
YANG DIBERI
BUKTI / ANALISIS / PENJELASAN
CADANGAN TINDAKAN SUSULAN
(PENCEGAHAN / PENAMBAHBAIKAN)

KEKUATAN /
KELEBIHAN













KELEMAHAN / KEKURANGAN
























Text Box: Disemak oleh Guru Pembimbing

Tandatangan :
Nama  :                                                              Tarikh:
Text Box: Disemak oleh Pensyarah Penyelia

Tandatangan :
Nama  :                                                              Tarikh:









Tiada ulasan: