|
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI [KSSR]
Tarikh
: 26 April 2013 (Jumaat)
Masa
: 0810 - 0840
Tempat : Gelanggang
SK Abang Haji Matahir, Sarikei
Tahun(Kelas) : 3B
Bilangan Murid: 23
orang (11 lelaki, 12 perempuan)
Fokus Pembelajaran : Berkebolehan membaling bola pada satu
jarak dengan lakuan yang betul.
Tajuk
: Membaling bola ke arah sasaran
Standard Pembelajaran : 1.4.3, 2.3.1 & 5.4.2
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid
dapat:
Psikomotor : i. membaling bola menggunakan sebelah tangan ke
arah sasaran sejauh 3 meter sebanyak 8 daripada 10 ulangan dengan teknik yang
betul.
ii.
membaling bola menggunakan sebelah tangan ke arah sasaran sejauh 5 meter
sebanyak 8 daripada 10 ulangan dengan teknik yang betul.
Kognitif : i. menyatakan bahagian otot yang terlibat semasa
membaling sekurang-kurangnya 3 daripada 5 dengan betul.
ii. menyatakan perkaitan antara aplikasi daya dengan
pergerakan objek sekurang-kurangnya 3 daripada 5 dengan betul.
Afektif: i. berkomunikasi
antara rakan, guru dan ahli kumpulan semasa melakukan aktiviti fizikal.
ii. saling bantú membantu antara satu sama lain
semasa melakukan aktiviti menggolek
Kemahiran Berfikir: Mencirikan
Pengalaman sedia ada: Murid-murid pernah membaling bola semasa tahun
2.
Penerapan nilai : Bekerjasama
Penggabungjalinan: Sains
BSPP : Bola baling (8), bola kertas (23) & botol
berisi air (16)
EMK: Kreativiti
BAHAGIAN
/MASA
|
AKTIVITI
|
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
|
ORGANISASI
|
ALATAN/
CATATAN
|
||||
Memanaskan
Badan
(4 minit)
|
1.
Permainan
simulasi “Anak Monyet”. (Permainan simulasi ini merupakan pengenalan kepada
kemahiran yang akan diajarkan iaitu membaling bola. Permainan ini dinamakan
“Main Monyet”. Seorang murid akan berada di tengah digelar “Anak Monyet"
akan berusaha merebut dan mengambil bola daripada 2 orang murid yang berada
bertentangan. Dua orang murid ini akan membaling bola antara satu sama lain
untuk mengelak daripada ditangkap oleh anak monyet).
2.
Regangan
spesifik.
(Regangan spesifik adalah regangan yang memberi fokus
kepada gerakkan memanaskan bahagian badan yang banyak digunakan dalam sesuatu
pengajaran kemahiran. Misalnya, regangan pengajaran ini lebih kepada
otot-otot bahu dan tangan).
|
·
Baling bola ke arah rakan berulang-ulang.
·
Murid yang bertindak sebagai monyet di tengah
perlu berusaha mendapatkan bola daripada dua orang rakan yang menghantar
bola.
·
Pertukaran berlaku sekiranya anak monyet dapat
menangkap bola yang dibaling.
·
Ulang selama 2 minit.
Lakukan regangan dengan
kiraan 8:
1.
Gerakkan bahu ke atas dan bawah.
2. Gerakkan
bahagian tangan ikut putaran jam dan lawan jam.
3. Berpasangan,
tarik tangan pasangan perlahan-lahan dengan tekanan.
4. Tangan di
belakang, rapatkan dan tolak ke atas.
5. Lari anak
setempat dan dengan arahan guru, lari pecut setempat.
|
Bertiga
Semasa regangan spesifik.
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
X = Anak monyet
|
Bola baling (8)
|
||||
Perkembangan
(12 minit)
Perkembangan
1
Membaling
bola sebelah tangan ke arah sasaran sejauh 3 meter
(6 minit)
Perkembangan
2
Membaling
bola menggunakan sebelah tangan ke arah sasaran sejauh 5 meter
(6 minit)
|
1.
Pengenalan
isi pelajaran membaling bola menggunakan sebelah tangan ke arah sasaran.
(Pengenalan isi pelajaran ialah penerangan kepada
kemahiran yang hendak diajarkan iaitu kemahiran membaling bola menggunakan
sebelah tangan ke objek yang dikehendaki).
2.
Demonstrasi
membaling bola menggunakan sebelah tangan ke arah sasaran sejauh 3 meter.
(Demonstrasi adalah tunjuk cara guru bagaimana
membaling bola ke arah rakan sejauh 3 meter menggunakan sebelah tangan).
3.
Latih
tubi membaling bola ke arah sasaran sejauh 3 meter.
(Latih tubi merupakan latihan murid selepas tunjuk cara
guru. Murid membuat sendiri pelakuan atau kemahiran yang diajarkan ).
4.
Demonstrasi
membaling bola menggunakan sebelah tangan ke arah botol air sejauh 5 meter.
(Demonstrasi adalah tunjuk cara guru bagaimana
melakukan balingan menggunakan sebelah tangan ke arah botol air sejauh 5
meter).
5.
Latih
tubi membaling bola sebelah tangan secara ke arah botol air sejauh 5 meter.
(Latih tubi merupakan latihan murid selepas tunjuk cara guru.
Murid akan membuat sendiri pelakuan membaling bola menggunakan sebelah tangan
ke arah sasaran iaitu botol air).
|
·
Membaling
bola sebelah tangan ke arah sasaran adalah kemahiran membaling bola ke arah
yang dituju atau sasaran di mana pergerakan tangan bermula dari belakang ke
hadapan menggunakan sebelah tangan.
·
Baling
bola ke arah botol berisi air.
·
Lihat
kedudukan botol air, kemudian baling bola ke arah botol.
·
Siku
dibengkokkan dan digerakkan ke belakang.
·
Luruskan
tangan semasa membaling bola.
·
Bergerak
ikut lajak.
·
Mata
pandang ke arah kedudukan botol.
·
Pegang
bola menggunakan sebelah tangan dengan kemas.
·
Bengkokkan
siku dan gerakkan ke belakang.
·
Baling
bola ke arah botol dengan tangan diluruskan dan gerakkan ke hadapan.
·
Lakukan
sebanyak 10 ulangan.
·
Baling
bola ke arah botol berisi air.
·
Lihat
kedudukan botol air, kemudian baling bola ke arah botol.
·
Siku
dibengkokkan dan digerakkan ke belakang.
·
Luruskan
tangan semasa membaling bola.
·
Bergerak
ikut lajak.
·
Mata
pandang ke arah kedudukan botol.
·
Pegang
bola menggunakan sebelah tangan dengan kemas.
·
Bengkokkan
siku dan gerakkan ke belakang.
·
Baling
bola ke arah botol dengan tangan diluruskan dan gerakkan ke hadapan.
·
Lakukan
sebanyak 10 ulangan.
|
Semasa penerangan dan demonstrasi guru:
Murid barisan hadapan duduk mencangkung manakala yang
dibelakang berdiri.
4 kumpulan = 6 orang
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
= Botol air
4 kumpulan = 6 orang
Petunjuk :
G = Guru
M = Murid
= Botol air
|
Bola baling (4)
Bola baling (4)
|
||||
Kemuncak
(10 minit)
|
Permainan kecil “Best Shooter Team”.
(Permainan kecil merupakan permainan yang dimainkan dalam kumpulan
kecil dan merupakan permainan mirip permainan sebenar. Best shooter adalah
permainan yang memerlukan pemain mempertahankan botol air daripada dijatuhkan
oleh pihak lawan di kawasan masing-masing. Kumpulan yang berjaya menjatuhkan
semua botol air digelar Best Shooter Team.
|
·
Buat 4 kumpulan kecil.
·
Buat satu barisan lurus secara melintang mengikut
kumpulan pada garisan yang telah disediakan.
·
Seorang murid akan mendapat sebiji bola kertas.
·
4 botol air akan diletakkan di kawasan
masing-masing.
·
Murid perlu membaling bola ke arah botol air
tersebut dan menjatuhkannya.
·
Murid boleh mengambil bola yang dibaling oleh
pihak lawan.
·
Kumpulan mana yang berjaya menjatuhkan semua
botol adalah pemenang.
·
Kumpulan yang menang akan berlawan dengan
kumpulan menang pada pusingan seterusnya untuk mengetahui The Best Shooter
Team
|
4 kumpulan = 5 @ 6 orang.
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
= sketel
= Botol air
|
Bola kertas (23),botol air (16) sketel (8)
|
||||
Penutup
(4 minit)
|
1. Menyejukkan Badan
2. Rumusan Pelajaran
2.1 Rumusan
kognitif &
Psikomotor
2.2 Rumusan
Afektif
- Penerapan
Nilai
- Pujian /
Teguran
3. Kerja Susulan
|
1.
Gerakkan
badan ke kiri dan ke kanan berulang kali.
2.
Berpasangan,
tepuk otot-otot bahu dan tangan rakan perlahan-lahan.
3.
Tarik
nafas tiga kali perlahan dan hembus panjang yang terakhir.
·
Semasa
membaling, pastikan siku dibengkokkan dan digerakkan ke belakang.
·
Lihat
ke arah sasaran sebelum membuat balingan.
·
Kita perlu bekerjasama
semasa melakukan aktiviti.
·
Faktor
kejayaan dan kegagalan adalah berpunca daripada semangat berpasukan.
·
Lakukan
balingan ke arah sasaran yang disediakan bersama rakan di rumah atau semasa
bermain untuk mendapatkan ketepatan balingan.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
|
CATATAN SEMAKAN RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Bil.
|
KOMEN/CATATAN
|
SEMAKAN OLEH
|
1.
|
|
____________________________________
(
)
Guru Pembimbing
Tarikh: ____________________________
|
2.
|
|
____________________________________
(
)
Guru Besar
Tarikh: ____________________________
|
3.
|
|
_____________________________
( )
Pensyarah Penyelia
Tarikh: ____________________________
|
BORANG CATATAN REFLEKSI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
ISU / PERKARA
YANG DIBERI
|
BUKTI / ANALISIS / PENJELASAN
|
CADANGAN TINDAKAN SUSULAN
(PENCEGAHAN / PENAMBAHBAIKAN)
|
KEKUATAN /
KELEBIHAN
|
|
|
KELEMAHAN / KEKURANGAN
|
|
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan