Isnin, 11 Ogos 2014

RPH PJ TAHUN 4 KSSR (MELAKUKAN TAKEL)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI [KSSR]

Tarikh              :          17 Mac 2014 (Isnin)
Masa                :         1020 – 1050   
Tempat            :          Gelanggang Sekolah
Tahun(Kelas)   :         Tahun 4 Alamanda
Bilangan Murid :         40 orang ( 15 lelaki & 25 perempuan)
Fokus Pembelajaran: 1.6 Berkebolehan melakukan kemahiran asas permainan kategori serangan dengan lakuan yang betul.
Tajuk                :   Melakukan takel
Standard Pembelajaran : 1.6.6, 2.6.2 & 5.2.3   
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid dapat:       
Psikomotor :  i.  melakukan takel untuk mendapatkan bola.
                       ii. melakukan takel menggunakan tangan dan badan untuk mendapatkan bola dengan lakuan yang betul.
                                                     
            Kognitif :          i.  mengenalpasti pemasaan yang sesuai untuk memintas dan takel.
                                  
Afektif:            i.  menerima cabaran dan berasa seronok semasa melakukan aktiviti.   
                      

Kemahiran Berfikir: Mencirikan
Pengalaman sedia ada:  Murid-murid pernah merampas bola daripada rakan semasa permainan kecil.  
Penerapan nilai          : Kerjasama
Penggabungjalinan     : Pendidikan Moral

BSPP   : Bola baling (20), ekor kertas (40), skital (16)

EMK: Kreativiti





BAHAGIAN
/MASA
AKTIVITI
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
ORGANISASI
ALATAN/
CATATAN
Memanaskan
Badan
(5 minit)
1.         Permainan simulasi “Cabut bulu ekor”










2.       Regangan dinamik










1.         Setiap seorang akan diberikan ekor kertas dan letakkan atau selitkan di belakang seluar.
2.       Murid perlu beruasaha mengelak ekor daripada dirampas oleh rakan-rakan yang lain.
3.       Sekiranya ekor dirampas, murid itu dikira mati atau terkeluar daripada permainan.
4.       Bermain di kawasan yang ditetapkan sahaja.

Lakukan regangan dengan kiraan 8:
1.         Gerakkan kepala ke kiri dan kanan.
2.       Gerakkan kepala ke atas dan bawah.
3.       Gerakkan bahu ke atas dan bawah.
4.       Gerakkan bahagian tangan ikut putaran jam dan lawan jam.
5.       Bongkokkan badan ke hadapan dan gerakkan badan ke kiri dan kanan.
6.       Buka kaki seluas bahu dan cuba sentuh hujung kaki kiri dan kanan.
7.       Lari setempat secara perlahan, apabila wisel dibunyikan lari pantas.
  M         M         M        M      M      M


  M    M        M        M        M        M


  M         M         M        M      M      M

                          G 


          M  M  M  M  M  M
   M                                   M
M                                          M

                     G
 
Semasa regangan dinamik







Petunjuk:
G   = Guru
M  = Murid 
X = Monyet                   
Ekor kertas (40)
Perkembangan
(15 minit)

Perkembangan 1
 (7 minit)














Perkembangan 2
 (8 minit)

1.         Pengenalan isi pelajaran


2.       Aktiviti 1 (Monyet-monyet)














3.       Aktiviti 2 (Tekel bola itu)

·         Memperkenalkan tajuk pelajaran pada hari ini ialah melakukan takel.

1.         Seorang akan berada ditengah sebagai monyet dan dua orang rakan akan menghantar bola supaya tidak diambil atau dirampas oleh monyet.
2.       Monyet perlu berusaha untuk memintas bola tersebut dengan cara merampas bola atau mengejar bola tersebut.
·         Tukar pasangan apabila bola dapat dirampas oleh monyet.
Fokus Pembelajaran:
·         Lihat arah pergerakan bola sebelum memintas bola tersebut.
·         Berada dekat dengan pihak lawan untuk memintas bola.

·         Berpasangan, ambil sebiji bola setiap pasangan.
·         Pasangan yang memegang bola perlu melantun bola dan cuba kawal bola daripada dipintas oleh rakan.
·         Rakan yang tiada bola perlu berusaha untuk memintas bola dengan cuba mengambil bola yang dilantun oleh rakan.
·         Boleh gunakan badan untuk elakkan bola daripada dirampas dengan membelakangkan pemintas. 

Fokus Pembelajaran:
·         Gunakan tangan dan badan untuk memintas bola yang dilantun dan dikawal oleh rakan.
·         Lihat arah pergerakan bola dan berada dekat dengan penerima hantaran untuk memudahkan pintasan.
13 kumpulan = 3 orang/kumpulan

  M         M         M        M      M      M

  X          X          X         X       X       X

  M         M         M        M      M      M

                          G 







 















Petunjuk:
G = Guru
M = Murid 

Bola baling (13)

Catatan:
·         Guru melakukan demonstrasi melakukan takel atau memintas bola.
·         Jarak di antara murid diberi perhatian untuk aspek keselamatan.







Bola baling (20)

Catatan:
·         Guru melakukan demonstrasi cara memintas atau takel.
·         Jarak di antara murid diberi perhatian untuk aspek keselamatan.

Kemuncak
(7 minit)
Permainan Kecil

“Kawal Kota”
·         Murid dalam dua kumpulan kecil.
·         Setiap pasukan cuba menjatuhkan susunan skital pasukan lawan.
·         Pasukan yang berjaya menjatuhkan semua skital atau yang paling banyak dikira pemenang.
·         Tepukan diberikan kepada kumpulan juara.
·         Kumpulan terakhir didenda untuk menyimpan alatan ke stor sukan.





Bola (1), skital (16)
Penutup
(3 minit)
1. Menyejukkan Badan






2. Rumusan Pelajaran
2.1  Rumusan kognitif &
      Psikomotor



2.2  Rumusan Afektif
-   Penerapan Nilai
-   Pujian / Teguran



3. Kerja Susulan
  

1.         Gerakkan badan ke kiri dan ke kanan berulang kali.
2.       Berpasangan, tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
3.       Tarik nafas tiga kali perlahan dan hembus panjang yang terakhir.

·         Pintas bola menggunakan tangan, dan anggota badan yang lain.
·         Lihat arah pergerakan bola dan berada dekat dengan penerima atau penghantar untuk memintas bola.

·         Kita perlu bekerjasama dan bertoleransi semasa melakukan aktiviti itulah resepi kejayaan.


·         Boleh mula bermain permainan bola baling atau bola jaring yang banyak menggunakan kemahiran ini.
          M  M  M  M  M  M
   M                                   M
M                                          M

                     G
 







Petunjuk:
G = Guru
M = Murid










Tiada ulasan: