Isnin, 11 Ogos 2014

RPH PJ TAHUN 5 KBSR (KEPANTASAN - LARI, SENTUH DAN AMBIL)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI

Tarikh              : 3 Mac 2014 (Isnin)                
Masa                : 1020-1050 (30 minit)           
Tempat            :          Gelanggang Sekolah
Tahun(Kelas)   : 5 Dahlia
Bilangan Murid: 41 orang ( 14 orang lelaki & 27 orang perempuan ) 
Tunjang Pembelajaran:  1. Kecergasan
Tajuk                : 1.9 Kepantasan
Sub-tajuk         :  Lari, sentuh dan ambil
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid dapat:       
Psikomotor :    i.  lari dengan pantas sejauh 10 meter ke arah sasaran sekurang-kurangnya 3 daripada 5 dan teknik yang betul.
ii.  lari dengan pantas sejauh 10 meter dan mengambil alatan yang diletakkan pada sasaran. 

Kognitif :          i.   menyatakan definisi bagi kepantasan menggunakan ayat sendiri sekurang-kurangnya 3 daripada 5 dengan betul.
                                    ii.  menyatakan otot utama yang terlibat semasa melakukan aktiviti kepantasan sekurang-kurangnya 3 daripada 5 dengan betul.

Afektif:            i.   menunjukkan perasaan seronok semasa menjalani aktiviti larian;
ii.  mengamalkan sikap kerjasama semasa dalam permainan.  

Kemahiran Berfikir: Menjana idea dan mencirikan
Pengalaman sedia ada:  Murid-murid pernah berlari
Penerapan nilai    :          Semangat kesukanan dan bekerjasama
Penggabungjalinan:        Pendidikan Moral dan Bahasa Inggeris
BSPP   : Kon (6), pundi kacang (41)


BAHAGIAN
/MASA
AKTIVITI
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
ORGANISASI
ALATAN/
CATATAN
Permulaan
(5 minit)
  1. Latihan bebas “Lari ke arah sasaran yang diarahkan”.






  1. Regangan spesifik







·         Lari ke arah hadapan dengan pantas.
·         Lari ke arah kanan dengan pantas.
·         Lari ke kiri dengan pantas.
·         Apabila dengan tiupan wisel, lari dengan pantas ke arah guru.

Ulangan sebanyak 8 kali.
·         Gerakkan bahu mengikut arah putaran jam dan lakukan sebaliknya.
·         Pusingkan tangan mengikut arah jam dan lakukan sebaliknya.
·         Luruskan tangan ke hadapan dan gerakkan ke kiri dan kanan.
·         Luruskan tangan ke belakang dan gerakkan ke atas dan bawah.
·         Tundukkan badan paras pinggang dan gerakkan ke kiri dan kanan.
·         Lari perlahan setempat dan laju mengikut arahan yang diberikan.

·         Semasa latihan bebas.
M M M M M M M M M M M

M M M M M M M M M M M


                      G     


                     
 
 












Petunjuk:
G    = Guru
M    = Murid


·        
      
       M M M M M M M M   
   M                                   M
M                                          M


                      G
 
Semasa regangan spesifik.












Petunjuk:
G    = Guru
M    = Murid




































Perkembangan
(15 minit)




Perkembangan 1
(Lari dan sentuh)
(7 minit)
































Perkembangan 2
(Lari dan ambil)
8 minit
  1. Pengenalan isi pelajaran




  1. Demonstrasi (lari dan sentuh)












  1. Latih Tubi (lari dan sentuh)



















  1. Demonstrasi (Lari dan ambil)













  1. Latih Tubi (Lari dan ambil)



·         Kelajuan bermaksud kebolehan seseorang melakukan pergerakan pantas dalam masa yang singkat.

·         Berdiri di atas garisan yang disediakan.
·         Dalam keadaan bersedia, lutut dibengkokkan dan rendahkan badan.
·         Lari ke arah sasaran apabila wisel ditiup.
·         Sentuh sasaran dan lari semula ke garisan permulaan dengan pantas.

·         Berdiri di atas garisan yang disediakan.
·         Pastikan lutut dibengkokkan dan rendahkan badan sebelum larian.
·         Lari ke arah sasaran apabila wisel ditiup.
·         Sentuh sasaran dan lari semula ke garisan permulaan dengan pantas.
·         Jarak akan ditingkatkan daripada 3 meter kepada 5 meter dan 10 meter setiap pusingan.



·         Berdiri di atas garisan yang disediakan.
·         Dalam keadaan bersedia, lutut dibengkokkan dan rendahkan badan.
·         Lari ke arah sasaran apabila wisel ditiup.
·         Ambil pundi kacang yang diletakkan di atas garisan dan lari semula ke garisan permulaan dengan pantas.

·         Berdiri di atas garisan yang disediakan.
·         Pastikan lutut dibengkokkan dan rendahkan badan sebelum larian.
·         Lari ke arah sasaran apabila wisel ditiup.
·         Ambil pundi kacang yang diletakkan di atas garisan dan lari semula ke garisan permulaan dengan pantas.
·         Jarak akan ditingkatkan daripada 3 meter kepada 5 meter dan 10 meter setiap pusingan.











8 kumpulan = 5 -6 orang/kumpulan

Garisan permulaan ke sasaran bermula daripada jarak 3 m, 5m, dan 10m
 












      
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid














8 kumpulan = 5-6 orang/kumpulan

Garisan permulaan ke sasaran bermula daripada jarak 3 m, 5m, dan 10m
 












      
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid










Kon (4)


































Kon (4), pundi kacang (41)







Kemuncak
(7 minit)
Permainan kecil
“Lari berganti-ganti”
·         Berdiri dalam keadaan bersedia.
·         Pegang pundi kacang dan lari apabila wisel ditiup.
·         Lari dengan pantas ke arah sasaran yang disediakan dan letakkan pundi kacang di atas garisan tersebut.
·         Lari semula ke arah garisan permulaan.
·         Sentuh tangan rakan sebelum meneruskan larian.
·         Ulang sehingga peserta terakhir.
·         Kumpulan pertama yang berjaya menamatkan dikira sebagai juara.
8 kumpulan = 5 orang/kumpulan
 












Petunjuk:
G    = Guru
M    = Murid
 

       = Sketel

Kon (4) , pundi kacang (41)
Penutup
(3 minit)
  1. Menyejukkan Badan




















  1. Rumusan Pelajaran
2.1  Rumusan kognitif &
      Psikomotor




2.2  Rumusan Afektif
-   Penerapan Nilai
-   Pujian / Teguran











  1. Kerja Susulan
·         Duduk dalam keadaan terkangkang sambil mengendurkan otot paha dan betis.
·         Masih dalam keadaan duduk, murid cuba membuat jangkauan ke hadpan seberapa jauh yang  mungkin dalam kiraan 4.
·         Berpasangan, tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
·         Tarik nafas melalui hidung dan tahan selama kira-kira 3 saat kemudian hembus melalui mulut.


·         Kelajuan bermaksud kebolehan seseorang melakukan pergerakan pantas dalam masa yang singkat.
·         Lari berganti-ganti adalah merupakan contoh kelajuan.

·         Berhati-hati semasa melakukan aktiviti atau permainan kecil.
·         Semangat kesukanan dan kerjasama penting dalam aktiviti kumpulan.
·         Beri tepukan kepada yang berjaya memenangi permainan dan dan sentiasa berusaha untuk menjadi yang terbaik.

·         Mencari jenis-jenis sukan yang berlandaskan kepantasan. 

      
       M M M M M M M M   
   M                                   M
M                                          M


                      G
 
 












Petunjuk:
G = Guru
M = Murid








Tiada ulasan: