Isnin, 11 Ogos 2014

RPH PJ TAHUN 4 KSSR (PUKULAN PEPAT)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI [KSSR]

Tarikh              :           23 April 2014 (Rabu)
Masa                :          0930 – 1000  
Tempat            :          Gelanggang Sekolah
Tahun(Kelas)   :           Tahun 4 Alamanda
Bilangan Murid :          40 orang ( 15 lelaki & 25 perempuan)
Fokus Pembelajaran:   1.7 Berkebolehan melakukan kemahiran pukulan pepat dengan menggunakan alatan. 
Tajuk                :   Pukulan Pepat
Standard Pembelajaran : 1.7.5, 2.7.2, 2.7.5 & 5.2.4
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid dapat:       
Psikomotor :    i.  melakukan pukulan pepat menggunakan alatan.

            Kognitif :          i.  mengenal pasti cara dirian yang betul untuk memulakan pergerakan ke pelbagai arah.
                                   ii. mengenal pasti kemahiran dalam kategori jaring.

Afektif:            i.   menerima kemenangan dan kekalahan dalam permainan secara positif.  
                       ii.  menerima cabaran dan berasa seronok semasa melakukan aktiviti.

Kemahiran Berfikir: Mencirikan & membanding beza  
Pengalaman sedia ada:  Murid-murid pernah memukul bola atau alatan lain
Penerapan nilai    :          Bekerjasama dan disiplin
Penggabungjalinan:   Matematik dan Bahasa Inggeris

BSPP   : Skital (5), bola getah (20),pemukul (5)  

EMK: Kreativiti







BAHAGIAN
/MASA
AKTIVITI
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
ORGANISASI
ALATAN/
CATATAN
Memanaskan
Badan
(5 minit)
1.         Latihan bebas







2.       Regangan dinamik










·         Berdiri dalam keadaan bersedia secara berpasangan.
·         Cuba sentuh dan pukul punggung rakan anda, dan cuba elak daripada disentuh.
·         Cuba sentuh dan pukul lutut rakan dan cuba elak.

Lakukan regangan dengan kiraan 8:
1.         Gerakkan kepala ke kiri dan kanan.
2.       Gerakkan kepala ke atas dan bawah.
3.       Gerakkan bahu ke atas dan bawah.
4.       Gerakkan bahagian tangan ikut putaran jam dan lawan jam.
5.       Bongkokkan badan ke hadapan dan gerakkan badan ke kiri dan kanan.
6.       Buka kaki seluas bahu dan cuba sentuh hujung kaki kiri dan kanan.
7.       Lakukann lompat bintang.
  
·         Semasa latihan bebas.
M M M M M M M M M M M

M M M M M M M M M M M


                      G     


                      
 
 











          M  M  M  M  M  M
   M                                   M
M                                          M

                     G
 
Semasa regangan dinamik







Petunjuk:
G   = Guru
M  = Murid

Perkembangan
(15 minit)


Perkembangan 1
 (7 minit)














Perkembangan 2
 (8 minit)

1.         Pengenalan isi pelajaran



2.       Aktiviti 1
(Pukulan pepat statik)














3.       Aktiviti 2
(Memukul berganti-ganti)

·         Pukulan pepat adalah pukulan secara “forehand” ke arah hadapan.

·         Pukul bola dengan pukulan pepat.
·         Pukul bola dari pelbagai aras.
·         Semasa membuat pukulan;
-       Berdiri dengan memandang ke hadapan.
-       Mata memandang bola
-       Kontak pemukul pada bola
-       Ikut lajak selepas memukul

Fokus Pembelajaran:
·         Pegang pemukul dengan erat dan lihat arah pergerakan bola.
·         Hayun pemukul dari belakang ke hadapan dan ikut lajak.

·         Berpasangan.
·         Murid A menimang bola ke atas tiga kali, biarkan bola melantun ke lantai sekali dan seterusnya membuat pukulan pepat kepada murid B.
·         Murid B membiarkan bola melantun sekali ke lantai.

Fokus Pembelajaran:
·         Lihat ke arah pergerakan bola sebelum memukul.
M         M        M       M         M
M         M        M       M         M
M         M        M       M         M
M         M        M       M         M



                      G     


                     
 













Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
     = Skital & Bola kertas





Skital (5), bola kertas (5), pemukul (5)

Catatan:
·         Guru melakukan demonstrasi pukulan pepat. .
·         Jarak di antara murid diberi perhatian untuk aspek keselamatan.








Bola getah (12)

Catatan:
·         Guru melakukan demonstrasi pukulan pepat.
·         Jarak di antara murid diberi perhatian untuk aspek
Kemuncak
(7 minit)
Pertandingan Bersyarat

“Rali Pepat”
·         Secara berpasangan, murid menghantar bola secara rali dengan pukulan pepat.
·         Pastikan bola melantun sekali sebelum dipukul.
·         Gunakan pukulan pepat sahaja.
·         Mata diberikan apabila bola tidak berjaya disambut.
·         Permainan ditamatkan apabila murid mendapat mata 11 pertama.
·         Tukar lawan di mana murid yang menang akan melawan yang menang manakala murid yang kalah melawan murid yang kalah.
·         Tepukan diberikan kepada murid yang memenangi setiap rali.
·         Kumpulan yang kalah didenda untuk menyusun alatan.
Bola getah (12), Skital (5)
Penutup
(3 minit)
1. Menyejukkan Badan






2. Rumusan Pelajaran
2.1  Rumusan kognitif &
      Psikomotor



2.2  Rumusan Afektif
-   Penerapan Nilai
-   Pujian / Teguran







3. Kerja Susulan
  
1.         Gerakkan badan ke kiri dan ke kanan berulang kali.
2.       Berpasangan, tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
3.       Tarik nafas tiga kali perlahan dan hembus panjang yang terakhir.

·         Mata sentiasa memandang ke arah kedudukan bola.
·         Kontak pemukul pada bola.
·         Ikut lajak selepas memukul.


·         Kita perlu bekerjasama dan berdisiplin semasa melakukan aktiviti.
·         Kerjasama merupakan antara resepi kejayaan dalam sesebuah pasukan.
·         Berhati-hati semasa melakukan pukulan agar tidak mendatangkan kecederaan kepada orang lain.

·         Mencari aktiviti-aktiviti atau sukan yang menggunakan kemahiran pukulan pepat.
          M  M  M  M  M  M
   M                                   M
M                                          M

                     G
 








Petunjuk:
G = Guru
M = Murid














Tiada ulasan: