Khamis, 14 Ogos 2014

RPH PJ Tahun 4 KSSR (Ting-ting Gula Batu)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI [KSSR]

Tarikh              :          4 Ogos 2014 (Isnin)
Masa                :         0800 – 0830  
Tempat            :          Gelanggang Sekolah
Tahun(Kelas)   :         Tahun 4 Mawar
Bilangan Murid :         36 orang ( 22 lelaki & 14 perempuan)
Fokus Pembelajaran: 1.14 Berkebolehan melakukan aktiviti rekreasi dan kesenggangan.
Tajuk                : Ting – ting Gula Batu
Standard Pembelajaran : 1.14.3, 2.14.3 & 5.2.5    
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid dapat:       
Psikomotor :  i.  bermain permainan tradisional seperti Ting-ting Gula Batu.

Kognitif :          i.  mengenal pasti strategi yang boleh digunakan untuk mengekalkan imbangan dan daya tahan otot dalam permainan Ting-ting Gula Batu
                                  
Afektif:            i. menerima kemenangan dan kekalahan dalam permainan secara positif.                      

Kemahiran Berfikir     : Mencirikan
Pengalaman sedia ada: Murid-murid tahu lagu Ting-ting gula batu.    
Penerapan nilai          : Keberanian dan berkerjasama
Penggabungjalinan     :

BSPP : Tali skipping (12), skital (10)

EMK: Kreativiti dan inovasi.






BAHAGIAN
/MASA
AKTIVITI
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
ORGANISASI
ALATAN/
CATATAN
Memanaskan
Badan
(5 minit)
1.    Touch and Go




2.    Regangan dinamik










·         Berdiri dalam barisan mengikut kumpulan.
·         Bergerak ke arah yang diminta dan sentuh kon.

Lakukan regangan dengan kiraan 8
1.    Gerakkan kepala ke kiri dan kanan.
2.    Gerakkan kepala ke atas dan bawah.
3.    Gerakkan bahu ke atas dan bawah.
4.    Gerakkan bahagian tangan ikut putaran jam dan lawan jam.
5.    Bongkokkan badan ke hadapan dan gerakkan badan ke kiri dan kanan.
6.    Buka kaki seluas bahu dan cuba sentuh hujung kaki kiri dan kanan.

 











Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
    = Arah sasaran
Skital (4).
Perkembangan
(15 minit)


Perkembangan 1
 (7 minit)
































Perkembangan 2
 (8 minit)

1.    Pengenalan isi pelajaran


2.    Aktiviti 1
(Kenal Ting-ting)
































3.    Aktiviti 2
(Mari Main Ting-Ting Gula Batu)

·         Aktiviti hari ini ialah “ting-ting gula batu”.   


·         Setiap kumpulan terdiri daripada tiga orang murid.
·         Setiap ahli kumpulan akan memegang tangan secara membelakang dengan membentuk bulatan.
·         Murid pertama dalam kumpulan akan melipatkan kaki ke belakang dan letakkan di atas pergelangan tangan ahli yang lain.
·         Diikuti pemain kedua akan melakukan perbuatan yang sama, tetapi perlu meletakkan lipatan dibahagian buku lalinya di atas lipatan lutut kaki pemain pertama.
·         Pemain ketiga akan melakukan perkara yang sama, tetapi kaki pemain ketiga akan menjadi pengunci bagi ketiga-tiga pemain tersebut dengan bahagian buku lali pemain pertama perlu berada di atas lipatan lutut kaki pemain ketiga.
·         Lipatan buku lali pemain ketiga pula perlu berada di atas lipatan lutut pemain kedua.

Fokus Pembelajaran:
·         Berdiri selama 10 saat sebelum boleh menukar kaki.  
·         Berdiri di dalam kawasan tali sahaja.

·         Seperti aktiviti 1, setiap kumpulan memegang tangan sesama sendiri.
·         Tangan boleh dilepaskan apabila telah bersedia.
·         Mulakan permainan apabila semua bersedia.
·         Buat lompatan serentak sambil bertepuk tangan dan menyanyi lagu Ting-Ting Gula Batu.
·         Cuba bertahan agar jalinan yang dibina oleh mereka tidak terjatuh.
·         Kumpulan yang paling lama bertahan dikira sebagai pemenang.













Tali skipping (12)

Catatan:
·         Demonstrasi dilakukan dahulu.
·         Jarak antara murid diberi penekanan supaya murid selesa melakukan aktiviti























Catatan:
·         Demonstrasi dilakukan dahulu.
·         Jarak antara murid diberi perhatian.
·         Setiap pasukan dilarang mengganggu pasukan lain ketika permainan dijalankan.
·         Bermain di tempat yang selamat.

Senikata lagu;
Cin-cin gula batu,
Bunyi loceng pukul satu,
Mak-mak buka pintu,
Adik takut burung hantu.
Kemuncak
(7 minit)
Ting-ting berganti-ganti
·         Setiap kumpulan akan berlumba secara berganti-ganti sejauh 10 meter dengan gaya Ting-ting gula batu.
·         Sebaik selesai berlumba sejauh 10 meter, pasangan seterusnya perlu menepuk tangan pasangan dalam kumpulan mereka sebelum boleh memulakan perlumbaan.
·         Perlumbaan ting-ting berganti tamat apabila semua menamatkan larian.
·         Kumpulan yang menang dipilih sebagai ahli yang akan menjadi instruktor senamrobik bersama guru.
6 kumpulan = 6 orang/kumpulan
 








Petunjuk:
G = Guru
M = Muri
Skital (10)


Catatan:
·         Guru akan melakukan demonstrasi terlebih dahulu.
Penutup
(3 minit)
1. Menyejukkan Badan




2. Rumusan Pelajaran
2.1  Rumusan kognitif &
      Psikomotor





2.2  Rumusan Afektif
-   Penerapan Nilai
-   Pujian / Teguran

3. Kerja Susulan
  

1.    Berpasangan, tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
2.    Tarik nafas tiga kali perlahan dan hembus panjang yang terakhir.

·         Nyatakan apakah strategi yang boleh digunakan untuk berdiri dengan lama semasa melakukan Ting-ting gula batu.
·         Menyatakan otot yang dominan semasa melakukan aktiviti Ting-ting.

·         Kita perlu bekerjasama semasa melakukan aktiviti pandu arah.

·         Menggunakan permainan ting-ting sebagai aktiviti waktu senggang.  
          M  M  M  M  M  M
   M                                   M
M                                          M

                     G
 







Petunjuk:
G = Guru
M = Murid










Tiada ulasan: