Isnin, 11 Ogos 2014

RPH PJ TAHUN 5 KBSR (KEPANTASAN - LARI BERGANTI-GANTI)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI

Tarikh              : 10 Mac 2014 (Isnin)               
Masa                : 1020-1050 (30 minit)           
Tempat            :          Gelanggang Sekolah
Tahun(Kelas)   : 5 Dahlia
Bilangan Murid: 41 orang ( 14 orang lelaki & 27 orang perempuan ) 
Tunjang Pembelajaran:  1. Kecergasan
Tajuk                : 1.9 Kepantasan
Sub-tajuk         :  Lari Berganti-ganti
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid dapat:       
Psikomotor :    i.  lari dengan pantas sejauh 10 meter ke arah sasaran sekurang-kurangnya 20 saat ke bawah dengan teknik yang betul.
ii.  lari dengan pantas sejauh 10 meter dan menyerahkan baton kepada rakan dengan teknik yang betul.  

Kognitif :          i.   menyatakan sekurang-kurangnya 3 kepentingan serahan baton yang kemas semasa lari berganti-ganti dengan betul.  
                                    ii.  menyatakan otot utama yang terlibat semasa melakukan aktiviti kepantasan sekurang-kurangnya 3 daripada 5 dengan betul.

Afektif:            i.   menunjukkan perasaan seronok semasa menjalani aktiviti lari berganti-ganti. 
ii.  mengamalkan sikap kerjasama semasa dalam permainan.  

Kemahiran Berfikir: Menjana idea dan mencirikan
Pengalaman sedia ada:  Murid-murid pernah berlari
Penerapan nilai    :          Semangat kesukanan dan bekerjasama
Penggabungjalinan:        Pendidikan Moral
BSPP   : Baton (8), kon (32)


BAHAGIAN
/MASA
AKTIVITI
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
ORGANISASI
ALATAN/
CATATAN
Permulaan
(5 minit)
  1. Latihan bebas “Lari ke arah sasaran yang diarahkan”.






  1. Regangan spesifik







·         Lari ke arah hadapan dengan pantas.
·         Lari ke arah kanan dengan pantas.
·         Lari ke kiri dengan pantas.
·         Apabila dengan tiupan wisel, lari dengan pantas ke arah guru.

Ulangan sebanyak 8 kali.
·         Gerakkan bahu mengikut arah putaran jam dan lakukan sebaliknya.
·         Pusingkan tangan mengikut arah jam dan lakukan sebaliknya.
·         Luruskan tangan ke hadapan dan gerakkan ke kiri dan kanan.
·         Luruskan tangan ke belakang dan gerakkan ke atas dan bawah.
·         Tundukkan badan paras pinggang dan gerakkan ke kiri dan kanan.
·         Lari perlahan setempat dan laju mengikut arahan yang diberikan.

·         Semasa latihan bebas.
M M M M M M M M M M M

M M M M M M M M M M M


                      G     


                     
 
 












Petunjuk:
G    = Guru
M    = Murid

·        
      
       M M M M M M M M   
   M                                   M
M                                          M


                      G
 
Semasa regangan spesifik.











Petunjuk:
G    = Guru
M    = Murid
































Perkembangan
(15 minit)





Perkembangan 1
(Lari pantas)
(7 minit)
























Perkembangan 2
(Lari dan serah baton)
8 minit


































  1. Pengenalan isi pelajaran





  1. Demonstrasi (lari pantas)









  1. Latih Tubi (lari pantas)














  1. Demonstrasi (Lari dan serah baton)


















  1. Latih Tubi (Lari dan serah baton)


·         Lari berganti-ganti memerlukan kelajuan yang tinggi selain koordinasi mata dan tangan untuk serahan baton yang kemas.
·         Berdiri di atas garisan yang disediakan.
·         Dalam keadaan bersedia iaitu dengan menggunakan gaya dekam.
·         Lari ke dengan pantas mengelilingi kon yang telah disusun dalam masa 20 saat ke bawah.

·         Berdiri di atas garisan yang disediakan.
·         Lakukan gaya dekam sebagai persediaan sebelum larian.
·         Lari mengelilingi kon apabila wisel ditiup.
·         Jarak antara kon akan ditingkatkan daripada 3 meter kepada 5 meter dan 10 meter setiap pusingan.

·         Berdiri di atas garisan yang disediakan.
·         Lakukan gaya dekam dan genggam baton dengan kemas.
·         Lari mengelilingi kon apabila wisel ditiup.
·         Apabila mendekati garisan permulaan, rakan sekumpulan bersedia untuk menerima baton.
·         Serahkan baton kepada rakan sekumpulan apabila sampai di garisan permulaan dengan kemas.

·         Lakukan seperti demonstrasi.
·         Lakukan gaya dekam dan genggam baton dengan kemas.
·         Lari mengelilingi kon apabila wisel ditiup.
·         Apabila mendekati garisan permulaan, rakan sekumpulan bersedia untuk menerima baton.
·         Serahkan baton kepada rakan sekumpulan apabila sampai di garisan permulaan dengan kemas.







Lari mengelilingi kon yang telah disusun.
 












      
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid








 












Petunjuk:
G = Guru                     = Kon
M = Murid










Kon (32)


























Baton (8), kon (32)






Kemuncak
(7 minit)
Permainan kecil
“Lari berganti-ganti”
·         Lakukan gaya dekam sebagi persediaan untuk berlari.
·         Lari apabila wisel ditiup.
·         Lari dengan pantas ke arah rakan.
·         Serahkan baton kepada rakan dengan teknik yang betul dan kemas.
·         Ulang sehingga peserta terakhir.
·         Kumpulan pertama yang berjaya menamatkan dikira sebagai juara.
8 kumpulan = 5 orang/kumpulan
 













Petunjuk:
G    = Guru
M    = Murid
       = Kon
Baton (8), kon (32)
Penutup
(3 minit)
  1. Menyejukkan Badan










  1. Rumusan Pelajaran
2.1  Rumusan kognitif &
      Psikomotor






2.2  Rumusan Afektif
-   Penerapan Nilai
-   Pujian / Teguran










  1. Kerja Susulan
·         Gerakkan badan ke kiri dan ke kanan berulang kali.
·         Berpasangan, tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
·         Tarik nafas tiga kali perlahan dan hembus panjang yang terakhir.

·         Kelajuan bermaksud kebolehan seseorang melakukan pergerakan pantas dalam masa yang singkat.
·         Lari berganti-ganti adalah merupakan contoh kelajuan.

·         Berhati-hati semasa melakukan aktiviti atau permainan kecil.
·         Semangat kesukanan dan kerjasama penting dalam aktiviti kumpulan.
·         Beri tepukan kepada yang berjaya memenangi permainan dan dan sentiasa berusaha untuk menjadi yang terbaik.

·         Mencari jenis-jenis sukan yang berlandaskan kepantasan. 
      
       M M M M M M M M   
   M                                   M
M                                          M


                      G
 










Petunjuk:
G = Guru
M = Murid








Tiada ulasan: