Isnin, 11 Ogos 2014

RPH PJ TAHUN 5 KBSR (KETANGKASAN - LARI ANAK DAN TUKAR ARAH)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI

Tarikh              : 22 April 2014 (Selasa)           
Masa                : 0830 - 0900 (30 minit)       
Tempat            :          Dataran Sekolah
Tahun(Kelas)   : 5 Dahlia
Bilangan Murid: 41 orang ( 14 orang lelaki & 27 orang perempuan ) 
Tunjang Pembelajaran:  1. Kecergasan
Tajuk                : 1.6 Ketangkasan
Sub-tajuk         :  Lari anak dan tukar arah
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid dapat:       
Psikomotor :    i.  melakukan sekurang-kurangnya 3 daripada 5 jenis aktiviti ketangkasan bagi meningkatkan kecergasan. 
ii.  melakukan aktiviti lari anak dan tukar arah dalam masa 30 saat ke bawah.

Kognitif :          i.   mengenal pasti sekurang-kurangnya 3 daripada 5 jenis otot utama yang terlibat semasa melakukan aktiviti ketangkasan.
                                    ii.  menyatakan sekurang-kurangnya 3 daripada 5 jenis pelakuan dalam permainan yang melibatkan aspek ketangkasan.

Afektif:            i.   memahami arahan serta peraturan semasa melakukan aktiviti ketangkasan dan menjaga keselmatan semasa aktiviti dijalankan.

Kemahiran Berfikir: Mencirikan
Pengalaman sedia ada:  Murid-murid tahu perbezaan antara ketangkasan dan kelajuan.
Penerapan nilai    :          Disiplin dan kerjasama
Penggabungjalinan:        Pendidikan Moral
BSPP   : Ekor kertas (41), kon (41)




BAHAGIAN
/MASA
AKTIVITI
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
ORGANISASI
ALATAN/
CATATAN
Permulaan
(5 minit)
  1. Permainan simulasi ketangkasan “Cabut Bulu Ekor”


















  1. Regangan dinamik




·         Bahagikan kepada 2 kumpulan, lelaki dan perempuan.
·         Ambil sehelai kertas setiap seorang dan letakkan di belakang.
·         Lari di sekitar grid yang telah disediakan.
·         Apabila dengar tiupan wisel, cuba ambil atau rampas kertas di belakang rakan-rakan.
·         Dilarang menolak rakan dan utamakan keselamatan
·         Murid yang mengumpul kertas paling banyak adalah Raja dan Permaisuri Cabut Bulu Ekor.

Ulangan sebanyak 8 kali.
·         Gerakkan bahu mengikut arah putaran jam dan lakukan sebaliknya.
·         Pusingkan tangan mengikut arah jam dan lakukan sebaliknya.
·         Luruskan tangan ke hadapan dan gerakkan ke kiri dan kanan.
·         Luruskan tangan ke belakang dan gerakkan ke atas dan bawah.
·         Tundukkan badan paras pinggang dan gerakkan ke kiri dan kanan.
·         Lari perlahan setempat dan laju mengikut arahan yang diberikan.
·         Semasa permainan kecil
 












Petunjuk:
G    = Guru
M    = Murid
 

       = Kon



Semasa regangan umum
        M M M M M M M M   
   M                                   M
M                                          M

M                                        M
                      G
  M                                   M
       M M M M M M M M
 
 












Petunjuk:
G    = Guru
M    = Muid
Ekor kertas (41), kon (8)
















Perkembangan
(15 minit)



Perkembangan 1
(Lari anak dan tukar arah ikut arahan)
(7 minit)

































Perkembangan 2
(Lari anak dan tukar arah ikut kon)
8 minit
  1. Pengenalan isi pelajaran



  1. Demonstrasi 
(Lari anak dan tukar arah ikut arahan)













  1. Latih Tubi
(Lari anak dan tukar arah ikut arahan)
















  1. Demonstrasi
(Lari anak dan tukar arah ikut kon)
















  1. Latih Tubi
(Lari anak dan tukar arah ikut kon)



·         Ketangkasan adalah berlari dengan laju pelbagai arah dengan cepat.

·         Berada dalam keadaan bersedia.
·         Lari anak ke arah hadapan.
·         Dengar tiupan wisel dan bergerak ke arah yang telah ditentukan melalui bunyi tiupan wisel dengan pantas.
-         1 tiupan wisel = tukar arah ke kiri
-         2 tiupan wisel = tukar arah ke kanan
-         Tiupan panjang = tukar arah belakang.
·         Lari gunakan bebola kaki.

·         Lakukan seperti demonstrasi.
·         Berada dalam keadaan bersedia.
·         Lari anak ke arah hadapan.
·         Dengar tiupan wisel dan bergerak ke arah yang telah ditentukan melalui bunyi tiupan wisel dengan pantas.
-         1 tiupan wisel = tukar arah ke kiri
-         2 tiupan wisel = tukar arah ke kanan
-         Tiupan panjang = tukar arah belakang.
·         Lari gunakan bebola kaki.
·         Elak daripada menolak semasa aktiviti dan lakukan ikut kemampuan diri.

·         Berada dalam keadaan bersedia.
·         Bongkokkan badan ke arah hadapan dan berlari menggunakan bebola kaki.
·         Lari ke arah tengah kon dan sentuh.
·         Selepas sentuh kon tengah, berlari ke arah kon pada arah hadapan, kiri, kanan dan belakang.
·         Selepas sentuh kon di setiap arah, lari semula ke kon tengah dan lakukan sehingga semua arah selesai.
·         Lakukan aktiviti dalam masa kurang daripada 30 saat.

·         Berada dalam keadaan bersedia.
·         Bongkokkan badan ke arah hadapan dan berlari menggunakan bebola kaki.
·         Berlari ke arah kon yang telah disediakan pada arah hadapan, kiri, kanan dan belakang.
·         Sentuh kon yang telah disediakan.
·         Lakukan aktiviti dalam masa kurang daripada 30 saat.
·         Lakukan aktiviti dengan bersungguh-sungguh dan tidak bergurau.
·         Lakukan ikut kemampuan diri.





Semasa latih tubi 1
5 kumpulan = 8 orang/kumpulan
       M  M  M  M  M  M  M
       M  M  M  M  M  M  M



                       G
 
 



































5 kumpulan = 8 orang/kumpulan
 












Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
 

    = Kon













































Kon (30)

Kemuncak
(7 minit)
Permainan kecil
“Kumpul kon”
·         Berada dalam keadaan bersedia.
·         Dalam kumpulan, lari ke arah kon yang telah dikumpulkan di kawasan yang ditanda.
·         Setiap seorang daripada kumpulan lari ke arah kon dan ambil sebiji kon sahaja setiap kali larian dibuat.
·         Bawa kon yang diambil dan kumpulkan di hadapan kumpulan.
·         Sentuh tangan rakan untuk meneruskan permainan.
·         Setiap kumpulan diperuntukkan masa sebanyak 2 minit untuk mengumpul.
·         Kumpulan yang kumpul kon paling banyak adalah juara.
5 kumpulan = 8 orang/kumpulan
 












Petunjuk:
G    = Guru
M    = Murid
     
Kon (30)
Penutup
(3 minit)
1.         Menyejukkan Badan

















2.       Rumusan Pelajaran
2.1  Rumusan kognitif &
      Psikomotor




2.2  Rumusan Afektif
-   Penerapan Nilai
-   Pujian / Teguran





3.       Kerja Susulan
·         Duduk dalam keadaan terkangkang sambil mengendurkan otot paha dan betis.
·         Masih dalam keadaan duduk, murid cuba membuat jangkauan ke hadpan seberapa jauh yang  mungkin dalam kiraan 4.
·         Berpasangan, tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
·         Tarik nafas melalui hidung dan tahan selama kira-kira 3 saat kemudian hembus melalui mulut.

·         Ketangkasan adalah berlari dengan laju pelbagai arah dengan cepat.
·         Lari menggunakan bebola kaki, rendahka pusat graviti badan untuk membolehkan badan bertukar arah dengan cepat.

·         Berhati-hati semasa  melakukan aktiviti dan elak daripada bergurau.
·         Disiplin dan kerjasama adalah resepi dalam mencapai kejayaan.

·         Mencari jenis-jenis aktiviti yang melibatkan ketangkasan.

      
       M M M M M M M M   
   M                                   M
M                                          M


                      G
 
 









Petunjuk:
G = Guru
M = Murid







Tiada ulasan: