Isnin, 11 Ogos 2014

RPH PJ TAHUN 5 KBSR (IMBANGAN - IMBANGAN SKALA SISI)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI

Tarikh              : 8 April 2014 (Selasa)             
Masa                : 0830 - 0900 (30 minit)       
Tempat            :          Dataran Sekolah
Tahun(Kelas)   : 5 Dahlia
Bilangan Murid: 41 orang ( 14 orang lelaki & 27 orang perempuan ) 
Tunjang Pembelajaran:  1. Kecergasan
Tajuk                : 1.8 Imbangan
Sub-tajuk         : Imbangan Skala Sisi  
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid dapat:       
Psikomotor :    i.  melakukan aktiviti imbangan skala sisi sekurang-kurangnya 8 saat daripada 10 saat dengan betul dan selamat.
ii.  melakukan aktiviti imbangan skala sisi sambil menghantar alatan kepada rakan sekurang-kurangnya 3 daripada 5 percubaan dengan betul dan cepat.     

Kognitif :          i.   menyatakan sekurag-kurangnya 3 otot utama yang terlibat semasa melakukan aktiviti imbangan skala sisi dengan betul.
                                    ii.  menyatakan sekurang-kurangnya 3 aspek keselamatan semasa melakukan aktiviti imbangan skala sisi dengan betul.

Afektif:            i.   menunjukkan perasaan seronok semasa menjalani aktiviti imbangan skala sisi.
ii.  mengamalkan sikap kerjasama semasa dalam permainan.  

Kemahiran Berfikir: Mencirikan
Pengalaman sedia ada:  Murid-murid pernah melakukan aktiviti imbangan pada pemanasan badan.  
Penerapan nilai    :          Bekerjasama
Penggabungjalinan:        Pendidikan Moral
BSPP   : Bola baling (20), bola getah (5), bola jaring (5)


BAHAGIAN
/MASA
AKTIVITI
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
ORGANISASI
ALATAN/
CATATAN
Permulaan
(5 minit)
  1. Latihan bebas imbangan pelbagai & regangan spesifik.




















·         Buat satu barisan lurus secara melintang mengikut pasangan masing-masing.
·         Lakukan dirian bangau. Berdiri di atas sebelah kaki dominan dan jengketkan kaki supaya tidak menyentuh lantai. Tangan didepa ke sisi.
·         Masih dalam dirian bangau, lakukan imbangan skala depan. Gerakkan kaki yang tidak menyentuh lantai ke belakang dan badan ke hadapan
·         Bergerak ke belakang untuk imbangan ke belakang.
·         Dalam keadaan duduk, lakukan imbangan V.  Fleksi bahagian sendi pinggang untuk lakukan imbangan V.

 

  M      M       M       M        M


G
  
  M      M       M       M        M
 













Petunjuk:
G = Guru
M = Murid






































Perkembangan
(15 minit)






Perkembangan 1
(Imbnagan skala sisi berpasangan)
(7 minit)












































Perkembangan 2
(Imbangan skala sisi bersama bola berpasangan)
8 minit




















  1. Pengenalan isi pelajaran






  1. Demonstrasi
(Imbangan skala sisi berpasangan)






















  1. Latih Tubi
(Imbangan skala sisi berpasangan)




















  1. Demonstrasi
(Imbangan skala sisi bersama bola berpasangan)














  1. Latih Tubi
(Imbangan skala sisi bersama bola berpasangan)


·         Apakah jenis imbangan yang telah kamu lakukan sebentar tadi?
·         “Imbangan skala sisi” merupakan tajuk pelajaran pada hari ini.

·         Berpasangan, pegang jari pasangan masing-masing.
·         Seorang akan menjadi penyokong, manakala seorang lagi akan melakukan imbangan skala sisi.
·         Berdiri dalam keadaan tegak, kemudian bergerak perlahan-lahan ke sisi (kanan).
·         Gunakan kaki yang dominan untuk menyokong.
·         Angkat kaki sebelah ke atas 90 darjah.
·         Rapatkan telinga dengan bahu tangan yang melunjur.
·         Penyokong pegang jari pasangan,  tahan dan kira sehingga 10.

·         Lakukan seperti demonstrasi.
·         Berdiri dalam keadaan tegak, kemudian bergerak perlahan-lahan ke sisi (kanan).
·         Gunakan kaki yang dominan untuk menyokong.
·         Angkat kaki sebelah ke atas 90 darjah.
·         Rapatkan telinga dengan bahu tangan yang melunjur.
·         Lakukan secara individu apabila sudah mahir.
·         Tahan selama 10 saat dan kira.

·         Berpasangan, ambil sebiji bola.
·         Berdiri secara mengiring antara pasangan pada jarak tertentu.
·         Lakukan imbangan skala sisi ke arah rakan sambil memegang bola.
·         Cuba hantar bola ke arah rakan secara lmbangan skala sisi.
·         Rapatkan bahu dengan telinga dan gunakan kaki yang diangkat untuk mengimbang.

·         Lakukan seperti demonstrasi.
·         Berdiri secara mengiring antara pasangan pada jarak tertentu.
·         Lakukan imbangan skala sisi ke arah rakan sambil memegang bola.
·         Cuba hantar bola ke arah rakan secara lmbangan skala sisi.
·         Rapatkan bahu dengan telinga dan gunakan kaki yang diangkat untuk mengimbang.
·         Lakukan sebanyak 5 ulangan.







 

  M      M       M       M        M
  
  M      M       M       M        M


                      G
 
 















Petunjuk:
G = Guru
M = Murid






























 

  M      M       M       M        M
  
  M      M       M       M        M


                      G
 
 















Petunjuk:
G = Guru
M = Murid



























































Bola (20)
Kemuncak
(7 minit)
Permainan kecil
“Bola pantas”
·         Berdiri secara mengiring dalam satu barisan yang lurus mengikut kumpulan masing-masing.
·         Setiap kumpulan akan diberikan 3 jenis bola yang pelbagai saiz.
·         Hantar satu bola secara imbangan skala sisi kepada ahli kumpulan.
·         Bola perlu diserah menggunakan jari antara ahli pasukan.
·         Pasukan yang melambung bola dikira dibatalkan permainan.
·         Bola kedua hanya boleh diserahkan apabila bola pertama sudah sampai ke ahli kumpulan yang terakhir.
·         Kumpulan pertama yang berjaya menghantar bola dengan pantas adalah juara.
·         Tepukan diberikan kepada kumpulan yang berjaya.



5 kumpulan = 8 – 9 orang/kumpulan

 

  M      M       M       M        M
  
  M      M       M       M        M

  M      M       M       M        M

  M      M       M       M        M


                      G
 
 
















Petunjuk:
G = Guru
M = Murid

Bola baling (5), bola getah (5), bola jaring (5)
































Penutup
(3 minit)
1.         Menyejukkan Badan










2.       Rumusan Pelajaran
2.1  Rumusan kognitif &
      Psikomotor








2.2  Rumusan Afektif
-   Penerapan Nilai
-   Pujian / Teguran










3.       Kerja Susulan
·         Gerakkan badan ke kiri dan ke kanan berulang kali.
·         Berpasangan, tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
·         Tarik nafas tiga kali perlahan dan hembus panjang yang terakhir.

·         Otot hamstring, kuardisep dan gastroknimeus merupakan antara otot utama yang terlibat dalam imbangan skala sisi.
·         Imbangan skala sisi merupakan antara contoh imbangan.

·         Berhati-hati semasa melakukan aktiviti atau permainan kecil dan dengar arahan guru untuk elak kemalangan.
·         Semangat kesukanan dan kerjasama penting dalam aktiviti kumpulan.
·         Beri tepukan kepada yang berjaya memenangi permainan.

·         Mencari jenis-jenis imbangan lain.
      
       M M M M M M M M   
   M                                   M
M                                          M


                      G
 










Petunjuk:
G = Guru
M = Murid







Tiada ulasan: