Isnin, 11 Ogos 2014

RPH PJ TAHUN 4 KSSR (MENGADANG)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI [KSSR]

Tarikh              :          6 Mac 2014 (Khamis)
Masa                :         0930 – 1000  
Tempat            :          Gelanggang Sekolah
Tahun(Kelas)   :         Tahun 4 Alamanda
Bilangan Murid :         40 orang ( 15 lelaki & 25 perempuan)
Fokus Pembelajaran: 1.6 Berkebolehan melakukan kemahiran asas permainan kategori serangan dengan lakuan yang betul.
Tajuk                :   Mengadang 
Standard Pembelajaran : 1.6.4, 2.6.4 & 5.4.1   
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid dapat:       
Psikomotor :  i.  melakukan pergerakan mengadang dengan membayangi pergerakan lawan.

            Kognitif :          i.  mengenalpasti kedudukan pengadang yang sesuai semasa membayangi pergerakan pihak lawan.
                                  
Afektif:            i.  melakukan aktiviti menerima bola secara berpasangan.    
                       ii. memperlihatkan rasa seronok melakukan aktiviti pergerakan kreatif dan bersedia menerima cabaran.

Kemahiran Berfikir: Mencirikan
Pengalaman sedia ada:  Murid-murid pernah menjadi benteng semasa bermain bola atau mengikuti pergerakan pihak lawan semasa bermain.
Penerapan nilai          : Kerjasama
Penggabungjalinan     : Pendidikan Moral

BSPP   : Bola (13), skital (16)

EMK: Kreativiti






BAHAGIAN
/MASA
AKTIVITI
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
ORGANISASI
ALATAN/
CATATAN
Memanaskan
Badan
(5 minit)
1.         Permainan simulasi “Monyet monyet”










2.       Regangan dinamik










1.         Bertiga, ambil sebiji bola.
2.       Seorang akan berada ditengah sebagai monyet dan dua orang rakan akan melambung bola supaya tidak diambil atau dirampas oleh monyet.
3.       Monyet perlu sentiasa mengejar bola yang dilambung.
4.       Tukar pasangan apabila bola dapat dirampas oleh monyet.


Lakukan regangan dengan kiraan 8:
1.         Gerakkan kepala ke kiri dan kanan.
2.       Gerakkan kepala ke atas dan bawah.
3.       Gerakkan bahu ke atas dan bawah.
4.       Gerakkan bahagian tangan ikut putaran jam dan lawan jam.
5.       Bongkokkan badan ke hadapan dan gerakkan badan ke kiri dan kanan.
6.       Buka kaki seluas bahu dan cuba sentuh hujung kaki kiri dan kanan.
7.       Lari setempat secara perlahan, apabila wisel dibunyikan lari pantas.
13 kumpulan = 3 orang/kumpulan
 

  M         M         M        M      M      M


  X          X          X         X       X       X


  M         M         M        M      M      M

                          G 


          M  M  M  M  M  M
   M                                   M
M                                          M

                     G
 
Semasa regangan dinamik







Petunjuk:
G   = Guru
M  = Murid 
X = Monyet                   
Bola (13)
Perkembangan
(15 minit)


Perkembangan 1
 (7 minit)















Perkembangan 2
 (8 minit)

1.         Pengenalan isi pelajaran



2.       Aktiviti 1 (Musang dan ayam)















3.       Aktiviti 2 (Jaga skital)

·         Memperkenalkan tajuk pelajaran pada hari ini ialah memadang atau cubaan menghalang.

·         Seorang murid akan menjadi musang yang akan menangkap anak ayam.
·         Murid-murid yang lain akan menjadi ayam dan seorang ibu ayam.
·         Ibu ayam perlu mengadang musang daripada memakan atau menangkap anak ayam.
·         Ibu ayam boleh menggunakan tangan, kaki dan anggota badan untuk mengadang.

Fokus Pembelajaran:
·         Gunakan anggota badan seperti tangan dan kaki untuk mengadang.


·         Berkumpulan, kumpulan A akan mengawal skital dari dijatuhkan oleh kumpulan B dengan cara mengadang.
·         Ulang beberapa kali aktiviti dan tukar peranan.
·         Gunakan tangan, kaki atau badan untuk mengadang.
Fokus Pembelajaran:
·         Gunakan tangan, kaki atau badan untuk mengadang atau menghalang daripada skital dijatuhkan.


           G



Mu                   Aaaaaaaaaaaaaaa
 
 













8 kumpulan= 5 orang/kumpulan
Petunjuk:
G = Guru
Mu = Musang
Ay = Ayam



Catatan:
·         Guru melakukan demonstrasi mengadang.
·         Jarak di antara murid diberi perhatian untuk aspek keselamatan.









Bola (4), skital (16)

Catatan:
·         Guru melakukan demonstrasi cara mengadang.
·         Jarak di antara murid diberi perhatian untuk aspek keselamatan.

Kemuncak
(7 minit)
Permainan Kecil

“Kawal Kota”
·         Murid dalam dua kumpulan kecil.
·         Murid bergerak dalam zon bebas tetapi tidak boleh masuk ke zon pertahanan lawan.
·         Setiap pasukan cuba menjatuhkan susunan skital pasukan lawan.
·         Pasukan yang berjaya menjatuhkan semua skital atau yang paling banyak dikira pemenang.

·         Tepukan diberikan kepada kumpulan juara.
·         Kumpulan terakhir didenda untuk menyimpan alatan ke stor sukan.



Bola (2), skital (16)
Penutup
(3 minit)
1. Menyejukkan Badan






2. Rumusan Pelajaran
2.1  Rumusan kognitif &
      Psikomotor


2.2  Rumusan Afektif
-   Penerapan Nilai
-   Pujian / Teguran


3. Kerja Susulan
  

1.         Gerakkan badan ke kiri dan ke kanan berulang kali.
2.       Berpasangan, tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
3.       Tarik nafas tiga kali perlahan dan hembus panjang yang terakhir.

·         Hadang bola menggunakan tangan, kaki dan anggota badan yang lain untuk menghalang daripada bola dijaringkan atau lain-lain.

·         Kita perlu bekerjasama dan bertoleransi semasa melakukan aktiviti itulah resepi kejayaan.


·         Boleh mula bermain permainan bola baling atau bola jaring yang banyak menggunakan kemahiran ini.
          M  M  M  M  M  M
   M                                   M
M                                          M

                     G
 







Petunjuk:
G = Guru
M = Murid











Tiada ulasan: