Isnin, 11 Ogos 2014

RPH PJ TAHUN 4 KSSR (PUKULAN PEPAT KE ARAH SASARAN)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI [KSSR]

Tarikh              :           25 April 2014 (Jumaat)
Masa               :           0900 – 0930  
Tempat            :          Gelanggang Sekolah
Tahun(Kelas)   :           Tahun 4 Alamanda  
Bilangan Murid :          40 orang ( 15 lelaki & 25 perempuan)
Fokus Pembelajaran:   1.7 Berkebolehan melakukan kemahiran pukulan pepat dengan menggunakan alatan. 
Tajuk                :   Pukulan Pepat ke Arah Sasaran
Standard Pembelajaran : 1.7.5, 2.7.2, 2.7.5 & 5.2.4
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid dapat:       
Psikomotor :    i.  melakukan pukulan pepat menggunakan alatan.

            Kognitif :          i.  mengenal pasti cara dirian yang betul untuk memulakan pergerakan ke pelbagai arah.
                                   ii. mengenal pasti kemahiran dalam kategori jaring.

Afektif:            i.   menerima kemenangan dan kekalahan dalam permainan secara positif.  
                       ii.  menerima cabaran dan berasa seronok semasa melakukan aktiviti.

Kemahiran Berfikir: Mencirikan & membanding beza  
Pengalaman sedia ada:  Murid-murid telah mengikuti aktiviti pukulan pepat pada pengajaran yang lalu.
Penerapan nilai    :          Bekerjasama dan disiplin
Penggabungjalinan:   Matematik dan Bahasa Inggeris

BSPP   : Kon (5), bola kertas (5), pemukul (5), gelung rotan (5)  

EMK: Kreativiti






BAHAGIAN
/MASA
AKTIVITI
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
ORGANISASI
ALATAN/
CATATAN
Memanaskan
Badan
(5 minit)
1.         Latihan bebas







2.       Regangan dinamik










·         Berdiri dalam keadaan bersedia secara berpasangan.
·         Cuba sentuh dan pukul punggung rakan anda, dan cuba elak daripada disentuh.
·         Cuba sentuh dan pukul lutut rakan dan cuba elak.

Lakukan regangan dengan kiraan 8:
1.         Gerakkan kepala ke kiri dan kanan.
2.       Gerakkan kepala ke atas dan bawah.
3.       Gerakkan bahu ke atas dan bawah.
4.       Gerakkan bahagian tangan ikut putaran jam dan lawan jam.
5.       Bongkokkan badan ke hadapan dan gerakkan badan ke kiri dan kanan.
6.       Buka kaki seluas bahu dan cuba sentuh hujung kaki kiri dan kanan.
7.       Lakukann lompat bintang.
·         Semasa latihan bebas.
M M M M M M M M M M M

M M M M M M M M M M M


                      G     


                     
 
 











          M  M  M  M  M  M
   M                                   M
M                                          M

                     G
 
Semasa regangan dinamik







Petunjuk:
G   = Guru
M  = Murid

Perkembangan
(15 minit)

Perkembangan 1
 (7 minit)
















Perkembangan 2
 (8 minit)

1.         Pengenalan isi pelajaran


2.       Aktiviti 1 (Pukulan pepat ke sasaran)
















3.       Aktiviti 2
(Pukulan pepat berkumpulan)

·         Pukulan pepat adalah pukulan secara “forehand” ke arah hadapan.

·         Letakkan bola di atas kon.
·         Pukul bola dengan pukulan pepat.
·         Pukul bola supaya masuk ke dalam gelung rotan.
·         Semasa membuat pukulan;
-       Berdiri dengan memandang ke hadapan dan sasaran.
-       Mata memandang bola
-       Kontak pemukul pada bola
-       Ikut lajak selepas memukul

Fokus Pembelajaran:
·         Pandang ke arah hadapan dan sasaran.
·         Ikut lajak selepas memukul.


·         Berdiri dalam keadaan bersedia sambil memegang pemukul.
·         Bengkokkan kedua-dua siku dan pemukul ke belakang.
·         Pegang pemukul dengan erat dan bersedia untuk memukul bola.
·         Lambung bola ke arah rakan.
·         Lihat arah pergerakan bola dan kontak pemukul pada bola.
·         Ikut lajak selepas memukul.

Fokus Pembelajaran:
·         Pandang ke arah hadapan dan sasaran.
·         Ikut lajak selepas memukul.
M         M        M       M         M
M         M        M       M         M
M         M        M       M         M




                      G     


                     
 















Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
     = Skital & Bola kertas


8 kumpulan = 3 orang/kumpulan
 












Petunjuk:
G = Guru
M = Pemukul
     = Pembaling

Kon (5), bola kertas (5) pemukul (5),gelung rotan (5)

Catatan:
·         Guru melakukan demonstrasi pukulan pepat.
·         Jarak di antara murid diberi perhatian untuk aspek








Bola kertas (5), pemukul (5)


Catatan:
·         Guru melakukan demonstrasi pukulan pepat.
·         Jarak di antara murid diberi perhatian untuk aspek

Kemuncak
(7 minit)
Permainan Kecil

“Pukul, lari, ambil & letak”
·         Letakkan bola di atas kon.
·         Pukul bola yang diletakkan di atas kon tadi.
·         Lari ke arah bola dan ambil bola tersebut untuk di bawa ke tempat asal.
·         Letakkan bola semula di atas kon dan tukar dengan ahli kumpulan.
·         Lakukan secara bergilir-gilir sehingga semua ahli kumpulan memukul.
·         Selepas semua kumpulan telah memukul, lari secara berkumpulan ke garisan penamat.
·         Kumpulan pertama yang tiba di garisan penamat adalah pemenang.
·         Tepukan diberikan kepada kumpulan yang berjaya.
·         Kumpulan yang kalah didenda untuk menyusun alatan.

5 kumpulan = 8 orang/kumpulan
 












Petunjuk:
G = Guru
M = Muridl
     = Kon & bola

Bola kertas (5), pemukul (5), kon (5)
Penutup
(3 minit)
1. Menyejukkan Badan







2. Rumusan Pelajaran
2.1  Rumusan kognitif &
      Psikomotor



2.2  Rumusan Afektif
-   Penerapan Nilai
-   Pujian / Teguran







3. Kerja Susulan
  
1.         Gerakkan badan ke kiri dan ke kanan berulang kali.
2.       Berpasangan, tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
3.       Tarik nafas tiga kali perlahan dan hembus panjang yang terakhir.


·         Mata sentiasa memandang ke arah kedudukan bola.
·         Kontak pemukul pada bola.
·         Ikut lajak selepas memukul.


·         Kita perlu bekerjasama dan berdisiplin semasa melakukan aktiviti.
·         Kerjasama merupakan antara resepi kejayaan dalam sesebuah pasukan.
·         Berhati-hati semasa melakukan pukulan agar tidak mendatangkan kecederaan kepada orang lain.

·         Mencari aktiviti-aktiviti atau sukan yang menggunakan kemahiran pukulan pepat.
          M  M  M  M  M  M
   M                                   M
M                                          M

                     G
 








Petunjuk:
G = Guru
M = Murid











Tiada ulasan: