Isnin, 11 Ogos 2014

RPH PJ TAHUN 4 KSSR (MENJARING)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI [KSSR]

Tarikh              :          13 Mac 2014 (Khamis)
Masa                :         0930 – 1000  
Tempat            :          Gelanggang Sekolah
Tahun(Kelas)   :         Tahun 4 Alamanda
Bilangan Murid :         40 orang ( 15 lelaki & 25 perempuan)
Fokus Pembelajaran: 1.6 Berkebolehan melakukan kemahiran asas permainan kategori serangan dengan lakuan yang betul.
Tajuk                :   Menjaring
Standard Pembelajaran : 1.6.6, 2.6.2 & 5.2.3   
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid dapat:       
Psikomotor :  i.  menjaring ke sasaran dari pelbagai arah dengan menggunakan alatan dan anggota badan yang dibenarkan.
                       ii. melakukan kemahiran menjaring semasa dalam permainan kecil bola sepak.
                                                     
            Kognitif :          i.  mengenalpasti perkaitan antara titik kontak dengan arah pergerakan bola.
                                  
Afektif:            i.  menerima cabaran dan berasa seronok semasa melakukan aktiviti.   
                      

Kemahiran Berfikir: Mencirikan
Pengalaman sedia ada:  Murid-murid pernah melakukan kemahiran menghantar pada pembelajaran yang lepas.
Penerapan nilai          : Kerjasama
Penggabungjalinan     : Pendidikan Moral

BSPP   : Bola (8), skital (32)

EMK: Kreativiti






BAHAGIAN
/MASA
AKTIVITI
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
ORGANISASI
ALATAN/
CATATAN
Memanaskan
Badan
(5 minit)
1.         Latihan bebas menyepak ke arah gol







2.       Regangan dinamik










1.         Dalam kumpulan, ambil sebiji bola setiap kumpulan.
2.       Sepak bola supaya masuk ke dalam gol.
3.       Lakukan aktiviti yang sama bergilir-gilir sehingga semua murid mempunyai peluang.


Lakukan regangan dengan kiraan 8:
1.         Gerakkan kepala ke kiri dan kanan.
2.       Gerakkan kepala ke atas dan bawah.
3.       Gerakkan bahu ke atas dan bawah.
4.       Gerakkan bahagian tangan ikut putaran jam dan lawan jam.
5.       Bongkokkan badan ke hadapan dan gerakkan badan ke kiri dan kanan.
6.       Buka kaki seluas bahu dan cuba sentuh hujung kaki kiri dan kanan.
7.       Lari setempat secara perlahan, apabila wisel dibunyikan lari pantas.
8 kumpulan = 5 orang/kumpulan
 

MMMMMMM

GOL
 
MMMMMMM

MMMMMMM

MMMMMMM
                          G 


          M  M  M  M  M  M
   M                                   M
M                                          M

                     G
 
Semasa regangan dinamik







Petunjuk:
G   = Guru
M  = Murid 
Bola (8)
Perkembangan
(15 minit)


Perkembangan 1
 (7 minit)
















Perkembangan 2
 (8 minit)

1.         Pengenalan isi pelajaran


2.       Aktiviti 1 (Jaring Dekat)


















3.       Aktiviti 2 (Jaring Jauh)

·         Memperkenalkan tajuk pelajaran pada hari ini ialah menjaring. 

·         Jaring atau sepak bola supaya masuk ke tengah-tengah atau antara skital yang disediakan.
·         Ulang pelakuan sekiranya bola tidak masuk di antara skital.
·         Lakukan aktiviti secara bergilir-gilir.
·         Jarak antara murid dan skital adalah 3 – 5 meter.


Fokus Pembelajaran:
·         Lihat ke arah sasaran sebelum menyepak atau menjaringkan gol.
·         Sepak menggunakan bahagian dalam kaki dan sepak di tengah-tengah bola untuk sepakan leret.


·         Jaring atau sepak bola supaya masuk ke tengah-tengah atau antara skital yang disediakan.
·         Ulang pelakuan sekiranya bola tidak masuk di antara skital.
·         Lakukan aktiviti secara bergilir-gilir.
·         Jarak antara murid dan skital adalah 7 – 10 meter.


Fokus Pembelajaran:
·         Lihat ke arah sasaran sebelum menyepak atau menjaringkan gol.
·         Sepak menggunakan bahagian dalam kaki dan sepak di tengah-tengah bola untuk sepakan leret.
·          


8 kumpulan = 5 orang/kumpulan
 

MMMMMMM


 

MMMMMMM
                         
                               G 











8 kumpulan = 5 orang/kumpulan
 

MMMMMMM


 

MMMMMMM
                         
                               G 





Bola (8), skital (16)
Catatan:
·         Guru melakukan demonstrasi menjaring.
·         Jarak di antara murid diberi perhatian untuk aspek keselamatan.











Bola (8), skital (16)

Catatan:
·         Guru melakukan demonstrasi cara menjaring.
·         Jarak di antara murid diberi perhatian untuk aspek keselamatan.

Kemuncak
(7 minit)
Permainan Kecil

“Bola sepak 6 vs 6”
·         Dalam kumpulan yang disediakan, berada di kawasan permainan yang telah disediakan.
·         Peraturan adalah seperti peraturan permainan futsal.
·         Sebelum menjaringkan gol, hantar bola kepada semua ahli kumpulan.
·         Setiap ahli kumpulan boleh menjaringkan gol di mana-mana kawasan gol yang disediakan di sudut kanan dan kiri.
·         Tepukan diberikan kepada kumpulan yang menang.

8 kumpulan = 5 – 6 orang/kumpulan
 
     M1   M1                 M2         M2
 

         M1           M1         M2        M2

     M1          M1             M2         M2

          M1          M1        M2       M2

                               G
Bola (4), skital (32)
Penutup
(3 minit)
1. Menyejukkan Badan






2. Rumusan Pelajaran
2.1  Rumusan kognitif &
      Psikomotor



2.2  Rumusan Afektif
-   Penerapan Nilai
-   Pujian / Teguran


3. Kerja Susulan
  

1.         Gerakkan badan ke kiri dan ke kanan berulang kali.
2.       Berpasangan, tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
3.       Tarik nafas tiga kali perlahan dan hembus panjang yang terakhir.

·         Lihat ke arah sasaran sebelum menyepak atau menjaringkan gol.
·         Sepak menggunakan bahagian dalam kaki dan sepak di tengah-tengah bola untuk sepakan leret.

·         Kita perlu bekerjasama dan bertoleransi semasa melakukan aktiviti itulah resepi kejayaan.


·         Boleh mula bermain permainan bola baling atau bola jaring yang banyak menggunakan kemahiran ini.
          M  M  M  M  M  M
   M                                   M
M                                          M

                     G
 







Petunjuk:
G = Guru
M = Murid










Tiada ulasan: