Isnin, 11 Ogos 2014

RPH PJ TAHUN 5 KBSR (KEKUATAN - TOLAK BAHU BERPASANGAN)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI

Tarikh              : 17 Februari 2014 (Isnin)         
Masa                : 1020-1050 (30 minit)           
Tempat            :          Gelanggang Sekolah
Tahun(Kelas)   : 5 Dahlia
Bilangan Murid: 41 orang ( 14 orang lelaki & 27 orang perempuan ) 
Tunjang Pembelajaran:  1. Kecergasan
Tajuk                : 1.5 Kekuatan
Sub-tajuk         :  1.5.1 Tolak Bahu Berpasangan  
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid dapat:       
Psikomotor :    i.  melakukan aktiviti kekuatan sekurang-kurangnya 8 hingga 10 saat dalam setiap percubaan dengan teknik yang betul dan selamat.  
ii.  melakukan aktiviti menolak bahu secara berpasangan dengan selamat.  

Kognitif :          i.  menyatakan tiga otot utama yang terlibat semasa melakukan aktiviti menolak bahu secara berpasangan.   
                        ii. menyatakan perasaan semasa melakukan aktiviti menolak bahu secara berpasangan.

Afektif:            i.   menunjukkan perasaan seronok semasa menjalani aktiviti kekuatan otot.  
ii.  mengamalkan sikap kerjasama semasa dalam permainan.   

Kemahiran Berfikir: Mencirikan
Pengalaman sedia ada:  Murid-murid tahu dan kenal bagaimana menolak.
Penerapan nilai    :          Kerajinan dan kerjasama
Penggabungjalinan:        Pendidikan Moral
BSPP   : Skital (4)


BAHAGIAN
/MASA
AKTIVITI
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
ORGANISASI
ALATAN/
CATATAN
Permulaan
(5 minit)
  1. Latihan bebas










  1. Regangan spesifik







·         Bentuk dua barisan. Barisan pertama lelaki dan kedua perempuan.
·         Lari anak ke arah yang ditunjukkan dan apabila wisel ditiup lakukan aktiviti seperti melompat, dan menyentuh lantai mengikut arahan.

Ulangan sebanyak 8 kali.
·         Gerakkan bahu mengikut arah putaran jam dan lakukan sebaliknya.
·         Pusingkan tangan mengikut arah jam dan lakukan sebaliknya.
·         Luruskan tangan ke hadapan dan gerakkan ke kiri dan kanan.
·         Luruskan tangan ke belakang dan gerakkan ke atas dan bawah.
·         Tundukkan badan paras pinggang dan gerakkan ke kiri dan kanan.
·         Lari perlahan setempat dan laju mengikut arahan yang diberikan.
·         Semasa permainan nombor.
M M M M M M M M M M M

M M M M M M M M M M M


                      G     


                     
 
 








Petunjuk:
G    = Guru
M    = Murid


·        
      
       M M M M M M M M    
   M                                   M
M                                          M


                      G
 
Semasa regangan spesifik.











Petunjuk:
G    = Guru
M    = Murid































Perkembangan
(15 minit)






Perkembangan 1
 (7 minit)





























Perkembangan 2
8 minit
  1. Pengenalan isi pelajaran






  1. Demonstrasi (Timbang Garam)












  1. Latih Tubi (Timbang Garam)















  1. Demonstrasi (Tolak Bahu Berpasangan)














  1. Latih Tubi (Tolak Bahu Berpasangan













·         Pelajaran pada hari ini ialah  kekuatan otot yang  bermaksud kemampuan maksimum seseorang itu untuk mengatasi sebarang rintangan fizikal.
·         Secara berpasangan, berdiri membelakang rakan.
·         Silangkan kedua-dua siku kiri dan kanan pada siku rakan.
·         Angkat rakan seperti memikul dengan membengkokkan lutut sambil mengangkat rakan.
·         Tahan selama 10 saat.

·         Lakukan seperti demonstrasi.
·         Dalam posisi membelakang.
·         Pastikan kunci kedua-dua siku tersebut dengan erat.  
·         Angkat rakan dengan membengkokkan lutut.
·         Tahan selama 10 saat.
·         Apabila wisel pertama ditiup lakukan pelakuan di atas dan tahan sehingga wisel kedua dibunyikan.

·         Secara berpasangan, pegang bahu rakan menggunakan kedua-dua belah tangan.
·         Silangkan kaki kiri di hadapan dan kaki kanan di belakang dan bersedia untuk menolak.
·         Tolak bahu rakan dan pasangannya cuba tahan dan lawan tolakan tersebut dengan menolak pasangannya ke arah bertentangan.

·         Lakukan seperti demonstrasi.
·         Pastikan pegang bahu rakan menggunakan kedua-dua belah tangan.
·         Elakkan daripada memicit bahu rakan untuk elakkan kecederaan.
·         Silangkan kaki kiri di hadapan dan kaki kanan di belakang dan bersedia untuk menolak.
·         Tolak bahu rakan dan pasangannya cuba tahan dan lawan tolakan tersebut dengan menolak pasangannya ke arah bertentangan.
·         Mula menolak apabila wisel ditiup dan berhenti apabila wisel kedua dibunyikan.









 












      
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid




 












Petunjuk:
G = Guru
M = Murid










































































Kemuncak
(7 minit)
Permainan kecil
“Siapa Badang?”
·         Secara berpasangan, berdiri dalam dua barisan lurus. (Murid A di sebelah kiri dan murid B di sebelah kanan)
·         Apabila arahan diberikan, bersedia dengan memegang bahu pasangan masing-masing dan berdiri dalam keadaan bersedia untuk menolak.
·         Apabila wisel ditiup, tolak bahu pasangan sehingga melepasi garisan atau skital yang disediakan.
·         Individu yang terkeluar daripada garisan akan kalah dalam pusingan tersebut. (2 pusingan & 3 pusingan apabila seri)
·         Indivdu yang memenangi 2 pusingan akan meneruskan permainan dengan melawan individu lain yang menang dan yang kalah akan menjadi penonton.
·         Di peringkat akhir hanya 2 individu sahaja yang akan bertanding dan pemenang akan dinobatkan sebagai Si Badang.










 












Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
    = Garisan penamat
Skital (4)
Penutup
(3 minit)
  1. Menyejukkan Badan



















  1. Rumusan Pelajaran
2.1  Rumusan kognitif &
      Psikomotor




2.2  Rumusan Afektif
-   Penerapan Nilai
-   Pujian / Teguran






  1. Kerja Susulan
·         Duduk dalam keadaan terkangkang sambil mengendurkan otot paha dan betis.
·         Masih dalam keadaan duduk, murid cuba membuat jangkauan ke hadapan seberapa jauh yang  mungkin dalam kiraan 4.
·         Berpasangan, tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
·         Tarik nafas melalui hidung dan tahan selama kira-kira 3 saat kemudian hembus melalui mulut.

·         Antara otot utama yang terlibat semasa aktiviti kekuatan adalah seperti bisep, deltoid, dan gastronemius (betis).
·         Pastikan pegang bahu menggunakan kedua-dua belah tangan dan keseluruhan jari memegang bahu serta berdiri dalam keadaan bersedia dengan membengkokkan kaki untuk mendapatkan kekuatan.

·         Berhati-hati semasa melakukan aktiviti atau permainan kecil.
·         Beri tepukan kepada yang berjaya memenangi permainan dan dan sentiasa berusaha untuk menjadi yang terbaik.

·         Boleh malakukan aktiviti kekuatan otot di atas sebagai aktiviti riadah di waktu petang.
   

      
       M M M M M M M M   
   M                                   M
M                                          M


                      G
 
 












Petunjuk:
G = Guru
M = Murid







Tiada ulasan: