Khamis, 14 Ogos 2014

RPH PJ Tahun 4 KSSR (Mendirikan Khemah)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI [KSSR]

Tarikh              :          14 Julai 2014 (Isnin)
Masa                :         0800 – 0830  
Tempat            :          Gelanggang Sekolah
Tahun(Kelas)   :         Tahun 4 Mawar
Bilangan Murid :         36 orang ( 22 lelaki & 14 perempuan)
Fokus Pembelajaran: 1.14 Berkebolehan melakukan aktiviti rekreasi dan kesenggangan.
Tajuk                : Mendirikan Khemah I    
Standard Pembelajaran : 
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid dapat:       
Psikomotor :  i.  mendirikan khemah pasang siap secara berkumpulan dengan betul.

            Kognitif :          i.  mengenal pasti bahagian-bahagian khemah pasang siap.
                                  
Afektif:            i.  menerima cabaran dan berasa seronok semasa melakukan aktiviti.
                       ii. membentuk kumpulan semasa melakukan aktiviti.

Kemahiran Berfikir: Mencirikan
Pengalaman sedia ada:  Murid-murid tahu bahagian-bahagian khemah.    
Penerapan nilai          : Keberanian dan berkerjasama
Penggabungjalinan     : Kemahiran Hidup

BSPP : Khemah pasang siap (6) (rod, pancang, flysheet, khemah, beg khemah, tali dan runner & groundsheet)

EMK: Kreativiti dan inovasi 






BAHAGIAN
/MASA
AKTIVITI
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
ORGANISASI
ALATAN/
CATATAN
Memanaskan
Badan
(5 minit)
1.    Senamrobik tanpa iringan muzik 











2.    Regangan dinamik










1.    Lakukan pergerakan mengikut rentak muzik sambil membuat kiraan.
2.    Lakukan pergerakan seperti yang ditunjukkan oleh guru dan rakan.
3.    Antara pergerakan senamrobik:
-       Heel touch
-       High knee
-       Pony
-       Doublé step close
-       Squat

Lakukan regangan dengan kiraan 8
1.    Gerakkan kepala ke kiri dan kanan.
2.    Gerakkan kepala ke atas dan bawah.
3.    Gerakkan bahu ke atas dan bawah.
4.    Gerakkan bahagian tangan ikut putaran jam dan lawan jam.
5.    Bongkokkan badan ke hadapan dan gerakkan badan ke kiri dan kanan.
6.    Buka kaki seluas bahu dan cuba sentuh hujung kaki kiri dan kanan.

  M     M     M     M     M     M

  M     M     M     M     M     M

  M     M     M     M     M     M


                      G
 
 











Petunjuk:
G = Guru
M = Murid


Perkembangan
(15 minit)


Perkembangan 1
 (7 minit)








Perkembangan 2
 (8 minit)

1.    Pengenalan isi pelajaran


2.    Aktiviti 1
(Asing dan kenal)








3.    Aktiviti 2
(Mendirikan Khemah)

·         Aktiviti hari ini ialah amali mendirikan khemah.


·         Bahagi kepada 6 kumpulan.
·         Setiap kumpulan ambil satu set khemah.
·         Senaraikan peralatan yang terdapat pada khemah pada borang yang disediakan.
·         Catat bilangan alatan yang dikeluarkan.


·         Bentangkan khemah di atas permukaan yang rata.
·         Sambungkan dan masukkan rod ke dalam laluan kerangka khemah.
·         Dirikan khemah dan pasangkan pancang di sekeliling khemah.
·         Pasangkan flysheet.

Fokus Pembelajaran:
·         Guru tunjuk cara memasang khemah.
·         Pastikan flysheet ditarik kemas dan tegang.
·         Pancang dipacak pada sudut 45
6 kumpulan = 6 orang/kumpulan
MMMMM                 MMMM

   MMMMM            MMMMM

                        G
 
 













6 kumpulan = 6 orang/kumpulan
MMMMM                  MMMMM

    MMMMM          MMMMM

MMMMM                MMMMM      
                       G
 
 









Petunjuk:
G = Guru
M = Murid

Khemah pasang siap (6), borang (6)

Catatan:
·         Demonstrasi dilakukan dahulu.
·         Jarak antara murid diberi penekanan supaya murid selesa melakukan aktiviti dan alatan tidak bercampur.  


Khemah pasang siap (6)


Catatan:
·         Demonstrasi dilakukan dahulu.
·         Jarak antara murid diberi perhatian.
·          
Kemuncak
(7 minit)
Buka dan simpan khemah
·         Buka flysheet.
·         Cabut pancang dan keluarkan rod dari laluan kerangka khemah secara menolak.
·         Bersihkan khemah.
·         Lipat dan gulungkan khemah bersama-sama semua peralatan dengan kemas.
·         Masukkan semua peralatan yang telah digulung ke dalam beg.
6 kumpulan = 6 orang/kumpulan
MMMMM                  MMMMM

    MMMMM          MMMMM

MMMMM                MMMMM      
                       G
 
 








Petunjuk:
G = Guru
M = Muri
Khemah pasang siap (6)


Catatan:
·         Guru akan melakukan demonstrasi terlebih dahulu.
Penutup
(3 minit)
1. Menyejukkan Badan




2. Rumusan Pelajaran
2.1  Rumusan kognitif &
      Psikomotor




2.2  Rumusan Afektif
-   Penerapan Nilai
-   Pujian / Teguran

3. Kerja Susulan
  

1.    Berpasangan, tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
2.    Tarik nafas tiga kali perlahan dan hembus panjang yang terakhir.

·         Dirikan khemah mengikut arahan dan berhati-hati mengendalikan alatan.
·         Kenal pasti bahagian-bahagian alatan dan catat bilangan untuk elak hilang.

·         Kita perlu bekerjasama semasa melakukan aktiviti mendirikan khemah.

·         Menonton atau mengakses internet untuk mengetahui jenis-jenis khemah.
          M  M  M  M  M  M
   M                                   M
M                                          M

                     G
 







Petunjuk:
G = Guru
M = Murid












Tiada ulasan: