Isnin, 11 Ogos 2014

RPH PJ TAHUN 4 KSSR (MEMINTAS DAN MENGUASAI BOLA @ TAKEL)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI [KSSR]

Tarikh              :          7 Mac 2014 (Jumaat)
Masa               :          0930 – 1000  
Tempat            :          Gelanggang Sekolah
Tahun(Kelas)   :         Tahun 4 Alamanda  
Bilangan Murid :         40 orang ( 15 lelaki & 25 perempuan)
Fokus Pembelajaran: 1.6  Berkebolehan melakukan kemahiran asas permainan kategori serangan dengan lakuan yang betul.
Tajuk                :   Memintas dan Menguasai Bola  
Standard Pembelajaran : 1.6.4, 2.6.4 & 5.4.1  
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid dapat:       
Psikomotor :  i.  melakukan pergerakan mengadang dengan membayangi pergerakan lawan.

            Kognitif :          i.  mengenalpasti kedudukan pengadang yang sesuai semasa membayangi pergerakan pihak lawan.
                                  
Afektif:            i.  melakukan aktiviti menerima bola secara berpasangan.   
                       ii. memperlihatkan rasa seronok melakukan aktiviti pergerakan kreatif dan bersedia menerima cabaran.

Kemahiran Berfikir: Mencirikan
Pengalaman sedia ada:  Murid-murid pernah menjadi benteng semasa bermain bola atau mengikuti pergerakan pihak lawan semasa bermain.
Penerapan nilai          : Kerjasama
Penggabungjalinan     : Pendidikan Moral

BSPP   : Ekor kertas (40), bola (13), skital (16)

EMK: Kreativiti






BAHAGIAN
/MASA
AKTIVITI
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
ORGANISASI
ALATAN/
CATATAN
Memanaskan
Badan
(5 minit)
1.         Permainan simulasi “Cabut bulu ekor”










2.       Regangan dinamik










1.         Setiap seorang akan diberikan ekor kertas dan letakkan atau selitkan di belakang seluar.
2.       Murid perlu beruasaha mengelak ekor daripada dirampas oleh rakan-rakan yang lain.
3.       Sekiranya ekor dirampas, murid itu dikira mati atau terkeluar daripada permainan.
4.       Bermain di kawasan yang ditetapkan sahaja.

Lakukan regangan dengan kiraan 8:
1.         Gerakkan kepala ke kiri dan kanan.
2.       Gerakkan kepala ke atas dan bawah.
3.       Gerakkan bahu ke atas dan bawah.
4.       Gerakkan bahagian tangan ikut putaran jam dan lawan jam.
5.       Bongkokkan badan ke hadapan dan gerakkan badan ke kiri dan kanan.
6.       Buka kaki seluas bahu dan cuba sentuh hujung kaki kiri dan kanan.
7.       Lari setempat secara perlahan, apabila wisel dibunyikan lari pantas.
  M         M         M        M      M      M


  M    M        M        M        M        M


  M         M         M        M      M      M

                          G 


          M  M  M  M  M  M
   M                                   M
M                                          M

                     G
 
Semasa regangan dinamik







Petunjuk:
G   = Guru
M  = Murid 
X = Monyet                   
Ekor kertas (40)
Perkembangan
(15 minit)


Perkembangan 1
 (7 minit)
















Perkembangan 2
 (8 minit)

1.         Pengenalan isi pelajaran



2.       Aktiviti 1 (Monyet-monyet)
















3.       Aktiviti 2 (Pintas bola itu)

·         Memperkenalkan tajuk pelajaran pada hari ini ialah memintas dan menguasai bola.

1.         Seorang akan berada ditengah sebagai monyet dan dua orang rakan akan menghantar bola supaya tidak diambil atau dirampas oleh monyet.
2.       Monyet perlu berusaha untuk memintas dan menguasai bola tersebut dengan cara merampas bola atau mengejar bola tersebut.
·         Tukar pasangan apabila bola dapat dirampas oleh monyet.

Fokus Pembelajaran:
·         Lihat arah pergerakan bola sebelum memintas bola tersebut.
·         Berada dekat dengan pihak lawan untuk memintas bola.

·         Buat satu bulatan yang besar.
·         Satu kumpulan akan berada di tengah sebagai pemintas.
·         Pintas bola yang dihantar dengan cara menangkap dan mengejar bola apabila dihantar.
·         Pemintas yang berjaya memintas bola akan menjadi pembaling.

Fokus Pembelajaran:
·         Gunakan tangan, kaki atau badan untuk memintas bola yang dihantar.
·         Lihat arah pergerakan bola dan berada dekat dengan penerima hantaran untuk memudahkan pintasan.
13 kumpulan = 3 orang/kumpulan

  M         M         M        M      M      M

  X          X          X         X       X       X

  M         M         M        M      M      M

                          G 







            M         M        M

      M                                    M
                X        X      X
M             X X         X             M

      M                                    M
                  X      X      X

            M        M          M
 
 















Petunjuk:
G = Guru
M = Pembaling
X = Pemintas
Bola (13)

Catatan:
·         Guru melakukan demonstrasi memintas dan menguasai bola.
·         Jarak di antara murid diberi perhatian untuk aspek keselamatan.











Catatan:
·         Guru melakukan demonstrasi cara memintas.
·         Jarak di antara murid diberi perhatian untuk aspek keselamatan.

Kemuncak
(7 minit)
Permainan Kecil

“Kawal Kota”
·         Murid dalam dua kumpulan kecil.
·         Setiap pasukan cuba menjatuhkan susunan skital pasukan lawan.
·         Pasukan yang berjaya menjatuhkan semua skital atau yang paling banyak dikira pemenang.
·         Tepukan diberikan kepada kumpulan juara.
·         Kumpulan terakhir didenda untuk menyimpan alatan ke stor sukan.





Bola (1), skital (16)
Penutup
(3 minit)
1. Menyejukkan Badan






2. Rumusan Pelajaran
2.1  Rumusan kognitif &
      Psikomotor




2.2  Rumusan Afektif
-   Penerapan Nilai
-   Pujian / Teguran


3. Kerja Susulan
  

1.         Gerakkan badan ke kiri dan ke kanan berulang kali.
2.       Berpasangan, tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
3.       Tarik nafas tiga kali perlahan dan hembus panjang yang terakhir.

·         Pintas bola menggunakan tangan, kaki dan anggota badan yang lain.
·         Lihat arah pergerakan bola dan berada dekat dengan penerima atau penghantar untuk memintas bola.

·         Kita perlu bekerjasama dan bertoleransi semasa melakukan aktiviti itulah resepi kejayaan.


·         Boleh mula bermain permainan bola baling atau bola jaring yang banyak menggunakan kemahiran ini.
          M  M  M  M  M  M
   M                                   M
M                                          M

                     G
 







Petunjuk:
G = Guru
M = Murid











Tiada ulasan: