RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI [KSSR]
Tarikh
: 6 Ogos 2014 (Rabu)
Masa
: 0830 – 0900
Tempat :
Gelanggang Sekolah
Tahun(Kelas) : Tahun 3 Alamanda
Bilangan Murid : 40
orang (15 orang lelaki, 25 orang perempuan)
Fokus Pembelajaran: 1.6
Berkebolehan melakukan kemahiran hambur dan mendarat.
Tajuk
: Hambur dan mendarat
Standard Pembelajaran : 1.6.1, 1.6.2, 2.5.1 & 5.2.2
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid
dapat:
Psikomotor
: i. melakukan hambur dengan kedua-dua belah tangan dalam pelbagai
arah.
ii. melakukan hambur di atas peti lombol dan mendarat menggunakan
kedua-dua belah kaki dengan lutut difleksi.
Kognitif : i. mengenal pasti postur badan semasa hambur dan mendarat.
Afektif: i.
menerima cabaran dan berasa seronok semasa melakukan aktiviti.
Kemahiran Berfikir: Mencirikan
Pengalaman sedia ada: Murid-murid pernah dan tahu kemahiran
melompat.
Penerapan nilai : Keberanian dan berkerjasama
Penggabungjalinan : Sains
BSPP : Tilam
lompat tinggi (1), peti lombol (2), pundi kacang (40), bola (2), tiang (1)
EMK: Kreativiti
BAHAGIAN
/MASA
|
AKTIVITI
|
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
|
ORGANISASI
|
ALATAN/
CATATAN
|
||
Memanaskan
Badan
(5 minit)
|
1. Permainan simulasi “Terowong
Rahsia”
2. Regangan dinamik
|
·
Murid dalam kumpulan kecil.
·
Satu kumpulan sebagai terowong dan satu kumpulan lagi sebagai
kenderaan.
·
Kumpulan terowong melakukan lentik kucing dan kumpulan kenderaan
bergerak melalui terowong.
·
Tukar peranan apabila isyarat diberi.
Lakukan regangan dengan
kiraan 8:
1.
Gerakkan kepala ke kiri dan kanan.
2.
Gerakkan kepala ke atas dan bawah.
3.
Gerakkan bahu ke atas dan bawah.
4.
Gerakkan bahagian tangan ikut putaran jam dan lawan jam.
5.
Bongkokkan badan ke hadapan dan gerakkan badan ke kiri dan kanan.
6.
Buka kaki seluas bahu dan cuba sentuh hujung kaki kiri dan kanan.
|
|
|
||
Perkembangan
(15 minit)
Perkembangan 1
(7 minit)
Perkembangan 2
(8 minit)
|
1. Pengenalan isi pelajaran
2. Aktiviti 1
Hambur Kucing
3. Aktiviti 2
Capai Awan
|
·
Aktiviti hari
ini ialah pergerakan berirama iaitu “Hambur dan mendarat”.
1.
Murid duduk dekam di
atas tiga tingkat peti lombol, melakukan hambur kucing dan mendarat ke atas tilam.
2.
Ulang dengan
mengurangkan aras ketinggian peti lombol.
Fokus Pembelajaran:
I.
Pandang hadapan ketika
mula mendarat.
II.
Semasa mendarat,
tangan dibuka seluas bahu dan fleksi siku dan lutut.
III.
Hambur dan mendarat
dari aras lebih tinggi adalah lebih mudah berbanding pada aras rendah.
1.
Murid dalam kumpulan
kecil.
2.
Setiap kumpulan akan
menghambur dari pelbagai aras dan menyentuh bola yang digantung dan mendarat.
3.
Kumpulan yang paling
banyak menyentuh bola dikira pemenang.
Fokus Pembelajaran:
I.
Pandang hadapan ketika
mula mendarat.
II.
Semasa mendarat,
tangan dibuka seluas bahu dan fleksi siku dan lutut.
III.
Hambur dan mendarat
dari aras lebih tinggi adalah lebih mudah berbanding pada aras rendah.
|
|
Peti lombol (2), tilam lompat tinggi (1)
Catatan:
·
Demonstrasi
dilakukan oleh guru dahulu.
Peti lombol (2), tilam lompat tinggi (1), bola (2),
tiang (1)
Catatan:
·
Demonstrasi
dilakukan dahulu.
·
Pembetulan
dilakukan sehingga murid dapat melakukan pergerakan dengan betul.
|
||
Kemuncak
(7 minit)
|
Kucing Terkam Mangsa
|
·
Berada dalam kumpulan masing-masing.
·
Murid dalam kumpulan
kecil.
·
Menghambur dari peti
lombol ke atas tilam melepasi rantaian gelang getah dan menerkam ke arah
pundi kacang.
·
Kumpulan yang paling
banyak menghambur melepasi rantaian gelang getah dan menyentuh pundi kacang
dikira pemenang.
|
|
Laptop, muzik & pembesar suara (1)
Catatan:
·
Guru
akan menunjukkan demonstrasi menggunakan 1 kumpulan dahulu.
|
||
Penutup
(3 minit)
|
1. Menyejukkan Badan
2. Rumusan Pelajaran
2.1 Rumusan
kognitif &
Psikomotor
2.2 Rumusan
Afektif
- Penerapan
Nilai
- Pujian /
Teguran
3. Kerja Susulan
|
1. Berpasangan, tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
2. Tarik nafas tiga kali perlahan dan hembus panjang yang
terakhir.
·
Pandang hadapan ketika
mula mendarat.
·
Semasa mendarat,
tangan dibuka seluas bahu dan fleksi siku dan lutut.
·
Kita perlu
berani menerima cabaran dan melakukan aktiviti yang disediakan.
·
Melakukan latih
tubi di rumah atau mengakses internet berkaitan menghambur.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan