RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI
Tarikh
: 17 Mac 2014 (Isnin)
Masa
: 1020-1050 (30 minit)
Tempat :
Gelanggang Sekolah
Tahun(Kelas) : 5
Dahlia
Bilangan Murid: 41 orang ( 14 orang lelaki & 27 orang
perempuan )
Tunjang Pembelajaran: 1. Kecergasan
Tajuk
: 1.7 Kuasa
Sub-tajuk : Lonjak Sambil Merejam Bola
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid
dapat:
Psikomotor : i. melonjak sambil merejam bola menggunakan bola
baling sebanyak 3 daripada 5 percubaan dengan tepat dan betul.
ii. melonjak
sambil merejam bola dengan pantas sebanyak 3 daripada 5 percubaan ke arah gol.
Kognitif :
i. menyatakan sekurang-kurangnya 3 kepentingan melonjak
sambil merejam bola dalam permainan bola baling dengan betul.
ii. menyatakan sekurag-kurangnya 3 otot utama
yang terlibat semasa melakukan aktiviti melonjak sambil merejam dengan betul.
Afektif:
i. menunjukkan perasaan seronok semasa menjalani
aktiviti melonjak sambil merejam.
ii.
mengamalkan sikap kerjasama semasa dalam permainan.
Kemahiran Berfikir: Menjana idea dan
mencirikan
Pengalaman sedia ada: Murid-murid pernah bermain bola baling.
Penerapan nilai
: Bekerjasama
Penggabungjalinan:
Pendidikan Moral
BSPP : Bola baling
(21), bola getah (18), skital (10)
BAHAGIAN
/MASA
|
AKTIVITI
|
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
|
ORGANISASI
|
ALATAN/
CATATAN
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Permulaan
(5 minit)
|
|
·
Buat satu barisan lurus secara melintang
mengikut kumpulan pada garisan yang telah disediakan.
·
Seorang murid akan mendapat sebiji bola
getah atau bola beracun.
·
Murid perlu membaling bola ke arah pihak
lawan untuk mengalahkan mereka.
·
Murid yang terkena bola beracun perlu
keluar daripada kawasan permainan.
·
Murid boleh mengambil bola yang dibaling
oleh pihak lawan.
·
Baling bola pada aras bahu.
·
Dilarang membaling bola kea rah kepala.
Ulangan sebanyak 8 kali.
·
Gerakkan bahu mengikut arah putaran jam dan lakukan sebaliknya.
·
Pusingkan tangan mengikut arah jam dan lakukan sebaliknya.
·
Luruskan tangan ke hadapan dan gerakkan ke kiri dan kanan.
·
Luruskan tangan ke belakang dan gerakkan ke atas dan bawah.
·
Tundukkan badan paras pinggang dan gerakkan ke kiri dan kanan.
·
Lari perlahan setempat dan laju mengikut arahan yang diberikan.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
= sketel
Semasa regangan dinamik
Petunjuk:
G =
Guru
M = Murid
|
Bola getah (18), skital (10)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Perkembangan
(15 minit)
Perkembangan
1
(Hantaran
atas bahu ke arah rakan)
(7 minit)
Perkembangan
2
(Lonjak dan
rejam ke arah gol)
8 minit
|
|
·
Tajuk pelajaran pada hari
ini ialah “Kuasa” iaitu “Melonjak sambil merejam”.
·
Secara berpasangan, lakukan
hantaran atas bahu ke arah rakan.
·
Hantar dengan kuat ke arah
rakan pada paras pinggang rakan.
·
Tangkap bola yang dihantar
menggunakan kedua-dua belah tangan.
·
Semasa menghantar, gerakkan
tangan dari belakang ke hadapan seperti pelakuan melakukan rejaman atau
“smash” dalam permainan bádminton.
·
Lakukan seperti demonstrasi.
·
Hantar dengan kuat ke arah
rakan pada paras pinggang rakan.
·
Tangkap bola yang dihantar
menggunakan kedua-dua belah tangan.
·
Semasa menghantar, gerakkan
tangan dari belakang ke hadapan seperti pelakuan melakukan rejaman atau
“smash” dalam permainan bádminton.
·
Lari sambil
membawa bola ke arah garisan.
·
Lonjak apabila tiba di
garisan dan rejam bola ke arah kawasan gol dengan kuat.
·
Semasa melonjak, lutut
dibengkokkan sebelum diluruskan dan tolak dengan kuat ke atas.
·
Gerakkan tangan dari
belakang ke hadapan untuk merejam bola.
·
Lakukan seperti demonstrasi.
·
Lari sambil membawa bola ke
arah garisan.
·
Lonjak apabila tiba di
garisan dan rejam bola ke arah kawasan gol dengan kuat.
·
Semasa melonjak, lutut
dibengkokkan sebelum diluruskan dan tolak dengan kuat ke atas.
·
Gerakkan tangan dari
belakang ke hadapan untuk merejam bola.
·
Lihat ke arah sasaran
sebelum melakukan rejaman.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
Bola baling (21)
Bola baling (21)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kemuncak
(7 minit)
|
Permainan kecil
“Mini Handball ”
|
·
Dalam kumpulan berlima.
·
Bermain menggunakan
peraturan bola baling.
·
Murid perlu melonjak apabila
sampai di garisan D dan merejam bola ke arah gol.
·
Sekiranya tidak melonjak,
gol tidak dikira.
·
Pastikan semua ahli pasukan
mendapat bola sebelum boleh menjaringkan gol.
·
Satu mata bagi setiap
jaringan.
·
Kumpulan yang mengumpul mata
paling banyak dalam perlawanan adalah pemenang.
|
8 kumpulan = 5 orang/kumpulan
Petunjuk:
G =
Guru
M =
Murid
|
Bola baling (2)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Penutup
(3 minit)
|
2.1 Rumusan
kognitif &
Psikomotor
2.2 Rumusan
Afektif
- Penerapan
Nilai
- Pujian / Teguran
|
·
Gerakkan badan ke kiri dan ke kanan berulang kali.
·
Berpasangan, tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
·
Tarik nafas tiga kali perlahan dan hembus panjang yang
terakhir.
·
Kuasa bermaksud kebolehan melakukan suatu pergerakan yang pantas dengan
daya maksimum dalam masa yang singkat.
·
Melonjak sambil merejam adalah salah satu aktiviti yang melibatkan kuasa.
·
Berhati-hati semasa melakukan aktiviti atau permainan
kecil.
·
Semangat kesukanan dan kerjasama penting dalam aktiviti
kumpulan.
·
Beri tepukan kepada yang berjaya memenangi permainan
dan dan sentiasa berusaha untuk menjadi yang terbaik.
·
Mencari jenis-jenis sukan yang banyak menggunakan kuasa.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan