Isnin, 11 Ogos 2014

RPH PJ TAHUN 5 KBSR (KUASA - LONJAK SAMBIL MEREJAM BOLA)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI

Tarikh              : 17 Mac 2014 (Isnin)               
Masa                : 1020-1050 (30 minit)           
Tempat            :          Gelanggang Sekolah
Tahun(Kelas)   : 5 Dahlia
Bilangan Murid: 41 orang ( 14 orang lelaki & 27 orang perempuan ) 
Tunjang Pembelajaran:  1. Kecergasan
Tajuk                : 1.7 Kuasa
Sub-tajuk         :  Lonjak Sambil Merejam Bola  
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid dapat:       
Psikomotor :    i.  melonjak sambil merejam bola menggunakan bola baling sebanyak 3 daripada 5 percubaan dengan tepat dan betul.  
ii.  melonjak sambil merejam bola dengan pantas sebanyak 3 daripada 5 percubaan ke arah gol.    

Kognitif :          i.   menyatakan sekurang-kurangnya 3 kepentingan melonjak sambil merejam bola dalam permainan bola baling dengan betul.  
                                    ii.  menyatakan sekurag-kurangnya 3 otot utama yang terlibat semasa melakukan aktiviti melonjak sambil merejam dengan betul.

Afektif:            i.   menunjukkan perasaan seronok semasa menjalani aktiviti melonjak sambil merejam.   
ii.  mengamalkan sikap kerjasama semasa dalam permainan.  

Kemahiran Berfikir: Menjana idea dan mencirikan
Pengalaman sedia ada:  Murid-murid pernah bermain bola baling.
Penerapan nilai    :          Bekerjasama
Penggabungjalinan:        Pendidikan Moral
BSPP   : Bola baling (21), bola getah (18), skital (10)


BAHAGIAN
/MASA
AKTIVITI
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
ORGANISASI
ALATAN/
CATATAN
Permulaan
(5 minit)
  1. Permainan simulasi “Bola beracun”
























  1. Regangan spesifik







·         Buat satu barisan lurus secara melintang mengikut kumpulan pada garisan yang telah disediakan.
·         Seorang murid akan mendapat sebiji bola getah atau bola beracun.
·         Murid perlu membaling bola ke arah pihak lawan untuk mengalahkan mereka.
·         Murid yang terkena bola beracun perlu keluar daripada kawasan permainan.
·         Murid boleh mengambil bola yang dibaling oleh pihak lawan.
·         Baling bola pada aras bahu.
·         Dilarang membaling bola kea rah kepala.

Ulangan sebanyak 8 kali.
·         Gerakkan bahu mengikut arah putaran jam dan lakukan sebaliknya.
·         Pusingkan tangan mengikut arah jam dan lakukan sebaliknya.
·         Luruskan tangan ke hadapan dan gerakkan ke kiri dan kanan.
·         Luruskan tangan ke belakang dan gerakkan ke atas dan bawah.
·         Tundukkan badan paras pinggang dan gerakkan ke kiri dan kanan.
·         Lari perlahan setempat dan laju mengikut arahan yang diberikan.
    M     M     M     M     M


    M     M     M     M     M
G

    M     M     M     M     M


    M     M     M     M     M

 













Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
 

    = sketel

          M  M  M  M  M  M
   M                                   M
M                                          M

                     G
 
Semasa regangan dinamik







Petunjuk:
G   = Guru
M  = Murid 
Bola getah (18), skital (10)































Perkembangan
(15 minit)




Perkembangan 1
(Hantaran atas bahu ke arah rakan)
(7 minit)



































Perkembangan 2
(Lonjak dan rejam ke arah gol)
8 minit






























  1. Pengenalan isi pelajaran




  1. Demonstrasi (Hantaran atas bahu ke arah rakan)

















  1. Latih Tubi (hantaran atas bahu ke arah rakan)
















  1. Demonstrasi (Lonjak dan rejam ke arah gol)














  1. Latih Tubi (Lonjak dan rejam ke arah gol)


·         Tajuk pelajaran pada hari ini ialah “Kuasa” iaitu “Melonjak sambil merejam”.

·         Secara berpasangan, lakukan hantaran atas bahu ke arah rakan.
·         Hantar dengan kuat ke arah rakan pada paras pinggang rakan.
·         Tangkap bola yang dihantar menggunakan kedua-dua belah tangan.
·         Semasa menghantar, gerakkan tangan dari belakang ke hadapan seperti pelakuan melakukan rejaman atau “smash” dalam permainan bádminton.

·         Lakukan seperti demonstrasi.
·         Hantar dengan kuat ke arah rakan pada paras pinggang rakan.
·         Tangkap bola yang dihantar menggunakan kedua-dua belah tangan.
·         Semasa menghantar, gerakkan tangan dari belakang ke hadapan seperti pelakuan melakukan rejaman atau “smash” dalam permainan bádminton.
 

·        

G



   M         M          M            M
   M         M          M            M
   M         M          M            M
 
 Lari sambil membawa bola ke arah garisan.
·         Lonjak apabila tiba di garisan dan rejam bola ke arah kawasan gol dengan kuat.
·         Semasa melonjak, lutut dibengkokkan sebelum diluruskan dan tolak dengan kuat ke atas.
·         Gerakkan tangan dari belakang ke hadapan untuk merejam bola.

·         Lakukan seperti demonstrasi.
·         Lari sambil membawa bola ke arah garisan.
·         Lonjak apabila tiba di garisan dan rejam bola ke arah kawasan gol dengan kuat.
·         Semasa melonjak, lutut dibengkokkan sebelum diluruskan dan tolak dengan kuat ke atas.
·         Gerakkan tangan dari belakang ke hadapan untuk merejam bola.
·         Lihat ke arah sasaran sebelum melakukan rejaman.






 

  M      M       M       M        M


G
  
  M      M       M       M        M
 
 














Petunjuk:
G = Guru
M = Murid







































Petunjuk:
G = Guru
M = Murid






Bola baling (21)





































Bola baling (21)





















Kemuncak
(7 minit)
Permainan kecil
“Mini Handball ”
·         Dalam kumpulan berlima.
·         Bermain menggunakan peraturan bola baling.
·         Murid perlu melonjak apabila sampai di garisan D dan merejam bola ke arah gol.
·         Sekiranya tidak melonjak, gol tidak dikira.
·         Pastikan semua ahli pasukan mendapat bola sebelum boleh menjaringkan gol.
·         Satu mata bagi setiap jaringan.
·         Kumpulan yang mengumpul mata paling banyak dalam perlawanan adalah pemenang.
8 kumpulan = 5 orang/kumpulan
 












               

Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
Bola baling (2)
Penutup
(3 minit)
  1. Menyejukkan Badan










  1. Rumusan Pelajaran
2.1  Rumusan kognitif &
      Psikomotor









2.2  Rumusan Afektif
-   Penerapan Nilai
-   Pujian / Teguran










  1. Kerja Susulan
·         Gerakkan badan ke kiri dan ke kanan berulang kali.
·         Berpasangan, tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
·         Tarik nafas tiga kali perlahan dan hembus panjang yang terakhir.

·         Kuasa bermaksud kebolehan melakukan suatu pergerakan yang pantas dengan daya maksimum dalam masa yang singkat.
·         Melonjak sambil merejam adalah salah satu aktiviti yang melibatkan kuasa.

·         Berhati-hati semasa melakukan aktiviti atau permainan kecil.
·         Semangat kesukanan dan kerjasama penting dalam aktiviti kumpulan.
·         Beri tepukan kepada yang berjaya memenangi permainan dan dan sentiasa berusaha untuk menjadi yang terbaik.
·         Mencari jenis-jenis sukan yang banyak menggunakan kuasa. 
      
       M M M M M M M M   
   M                                   M
M                                          M


                      G
 










Petunjuk:
G = Guru
M = Murid







Tiada ulasan: