RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI
Tarikh
: 3 Mac 2014 (Isnin)
Masa
: 1020-1050 (30 minit)
Tempat :
Gelanggang Sekolah
Tahun(Kelas) : 5
Dahlia
Bilangan Murid: 41 orang ( 14 orang lelaki & 27 orang
perempuan )
Tunjang Pembelajaran: 1. Kecergasan
Tajuk
: 1.9 Kepantasan
Sub-tajuk : Lari, sentuh dan ambil
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid
dapat:
Psikomotor : i. lari dengan pantas sejauh 10 meter ke arah
sasaran sekurang-kurangnya 3 daripada 5 dan teknik yang betul.
ii.
lari dengan pantas sejauh 10 meter dan mengambil alatan yang diletakkan
pada sasaran.
Kognitif :
i. menyatakan definisi bagi kepantasan
menggunakan ayat sendiri sekurang-kurangnya 3 daripada 5 dengan betul.
ii. menyatakan otot utama yang terlibat semasa
melakukan aktiviti kepantasan sekurang-kurangnya 3 daripada 5 dengan betul.
Afektif:
i. menunjukkan perasaan seronok semasa
menjalani aktiviti larian;
ii.
mengamalkan sikap kerjasama semasa dalam permainan.
Kemahiran Berfikir: Menjana idea dan
mencirikan
Pengalaman sedia ada: Murid-murid pernah berlari
Penerapan nilai
: Semangat kesukanan dan
bekerjasama
Penggabungjalinan:
Pendidikan Moral dan Bahasa
Inggeris
BSPP : Kon (6), pundi
kacang (41)
BAHAGIAN
/MASA
|
AKTIVITI
|
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
|
ORGANISASI
|
ALATAN/
CATATAN
|
||||||
Permulaan
(5 minit)
|
|
·
Lari ke arah hadapan dengan pantas.
·
Lari ke arah kanan dengan pantas.
·
Lari ke kiri dengan pantas.
·
Apabila dengan tiupan wisel, lari dengan pantas ke arah guru.
Ulangan sebanyak 8 kali.
·
Gerakkan bahu mengikut arah putaran jam dan lakukan sebaliknya.
·
Pusingkan tangan mengikut arah jam dan lakukan sebaliknya.
·
Luruskan tangan ke hadapan dan gerakkan ke kiri dan kanan.
·
Luruskan tangan ke belakang dan gerakkan ke atas dan bawah.
·
Tundukkan badan paras pinggang dan gerakkan ke kiri dan kanan.
·
Lari perlahan setempat dan laju mengikut arahan yang diberikan.
|
·
Semasa
latihan bebas.
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
·
Semasa regangan spesifik.
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
|
||||||
Perkembangan
(15 minit)
Perkembangan
1
(Lari dan
sentuh)
(7 minit)
Perkembangan
2
(Lari dan
ambil)
8 minit
|
|
·
Kelajuan bermaksud kebolehan
seseorang melakukan pergerakan pantas dalam masa yang singkat.
·
Berdiri di atas garisan yang
disediakan.
·
Dalam keadaan bersedia,
lutut dibengkokkan dan rendahkan badan.
·
Lari ke arah sasaran apabila
wisel ditiup.
·
Sentuh sasaran dan lari
semula ke garisan permulaan dengan pantas.
·
Berdiri di atas garisan yang
disediakan.
·
Pastikan lutut dibengkokkan
dan rendahkan badan sebelum larian.
·
Lari ke arah sasaran apabila
wisel ditiup.
·
Sentuh sasaran dan lari
semula ke garisan permulaan dengan pantas.
·
Jarak akan ditingkatkan
daripada 3 meter kepada 5 meter dan 10 meter setiap pusingan.
·
Berdiri di atas garisan yang
disediakan.
·
Dalam keadaan bersedia,
lutut dibengkokkan dan rendahkan badan.
·
Lari ke arah sasaran apabila
wisel ditiup.
·
Ambil pundi kacang yang
diletakkan di atas garisan dan lari semula ke garisan permulaan dengan
pantas.
·
Berdiri di atas garisan yang
disediakan.
·
Pastikan lutut dibengkokkan
dan rendahkan badan sebelum larian.
·
Lari ke arah sasaran apabila
wisel ditiup.
·
Ambil pundi kacang yang
diletakkan di atas garisan dan lari semula ke garisan permulaan dengan
pantas.
·
Jarak akan ditingkatkan
daripada 3 meter kepada 5 meter dan 10 meter setiap pusingan.
|
8 kumpulan = 5 -6 orang/kumpulan
Garisan permulaan ke sasaran bermula daripada jarak
3 m, 5m, dan 10m
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
8 kumpulan = 5-6 orang/kumpulan
Garisan permulaan ke sasaran bermula daripada jarak
3 m, 5m, dan 10m
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
Kon (4)
Kon (4), pundi kacang (41)
|
||||||
Kemuncak
(7 minit)
|
Permainan kecil
“Lari berganti-ganti”
|
·
Berdiri dalam keadaan
bersedia.
·
Pegang pundi kacang dan lari
apabila wisel ditiup.
·
Lari dengan pantas ke arah
sasaran yang disediakan dan letakkan pundi kacang di atas garisan tersebut.
·
Lari semula ke arah garisan
permulaan.
·
Sentuh tangan rakan sebelum
meneruskan larian.
·
Ulang sehingga peserta
terakhir.
·
Kumpulan pertama yang
berjaya menamatkan dikira sebagai juara.
|
8 kumpulan = 5 orang/kumpulan
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
= Sketel
|
Kon (4) , pundi kacang (41)
|
||||||
Penutup
(3 minit)
|
2.1 Rumusan
kognitif &
Psikomotor
2.2 Rumusan
Afektif
- Penerapan
Nilai
- Pujian / Teguran
|
·
Duduk dalam keadaan terkangkang sambil mengendurkan
otot paha dan betis.
·
Masih dalam keadaan duduk, murid cuba membuat jangkauan
ke hadpan seberapa jauh yang mungkin
dalam kiraan 4.
·
Berpasangan, tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
·
Tarik nafas melalui hidung dan tahan selama kira-kira 3
saat kemudian hembus melalui mulut.
·
Kelajuan
bermaksud kebolehan seseorang melakukan pergerakan pantas dalam masa yang
singkat.
·
Lari
berganti-ganti adalah merupakan contoh kelajuan.
·
Berhati-hati semasa melakukan aktiviti atau permainan
kecil.
·
Semangat kesukanan dan kerjasama penting dalam aktiviti
kumpulan.
·
Beri tepukan kepada yang berjaya memenangi permainan
dan dan sentiasa berusaha untuk menjadi yang terbaik.
·
Mencari jenis-jenis sukan yang berlandaskan
kepantasan.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan