RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI [KSSR]
Tarikh : 16
April 2014 (Rabu)
Masa : 0930
– 1000
Tempat : Gelanggang
Sekolah
Tahun(Kelas) : Tahun
4 Alamanda
Bilangan Murid : 40 orang ( 15 lelaki & 25
perempuan)
Tajuk : Menerima Servis Menggunakan Alatan
Standard Pembelajaran : 1.7.2, 2.7.1
& 5.3.1
Objektif : Pada akhir proses p&p
ini murid-murid dapat:
Psikomotor : i. melakukan servis dengan menggunakan kaki.
Kognitif
: i. mengenalpasti titik kontak semasa melakukan
servis menggunakan kaki, menerima dan menghantar bola.
Afektif:
i. berkomunikasi antara rakan, guru dan ahli
kumpulan semasa melakukan servis menggunakan kaki.
ii.
memperlihatkan rasa seronok melakukan aktiviti servis menggunakan kaki dan
bersedia menerima cabaran.
Kemahiran
Berfikir: Mencirikan
Pengalaman sedia
ada: Murid-murid pernah membuat servis
menggunakan kaki.
Penerapan nilai : Kerjasama
Penggabungjalinan : Pendidikan Moral
BSPP :
Bola getah (20), bat ping pong (30) gelung rotan (18) , skital (16)
EMK: Kreativiti
BAHAGIAN
/MASA
|
AKTIVITI
|
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
|
ORGANISASI
|
ALATAN/
CATATAN
|
|||||||||
Memanaskan
Badan
(5 minit)
|
1.
Latihan
bebas menggunakan bola.
2.
Regangan
dinamik
|
·
Berpasangan, ambil sebiji bola.
·
Hantar bola ke arah rakan secara perlahan, laju,
rendah dan tinggi.
·
Pasangan perlu tangkap bola yang dihantar oleh
pasangan mereka.
·
Kemudian, lakukan perkara sama secara bergilir-gilir.
·
Tukar hantaran menggunakan kaki.
Lakukan regangan dengan
kiraan 8:
1.
Gerakkan kepala ke kiri dan kanan.
2. Gerakkan kepala
ke atas dan bawah.
3. Gerakkan bahu ke
atas dan bawah.
4. Gerakkan
bahagian tangan ikut putaran jam dan lawan jam.
5. Bongkokkan badan
ke hadapan dan gerakkan badan ke kiri dan kanan.
6. Buka kaki seluas
bahu dan cuba sentuh hujung kaki kiri dan kanan.
7. Lari setempat
secara perlahan, apabila wisel dibunyikan lari pantas.
|
Berpasangan
M M M M
M M
M M M M
M M
G
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
Semasa regangan dinamik
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
Bola getah (20)
|
|||||||||
Perkembangan
(15 minit)
Perkembangan
1
(7 minit)
Perkembangan
2
(8 minit)
|
1.
Pengenalan
isi pelajaran
2.
Aktiviti
1 (Servis menggunakan bat ping pong berpasangan)
3.
Aktiviti
2 (Servis Ke Arah Sasaran)
|
·
Memperkenalkan
tajuk pelajaran pada hari ini ialah menerima servis menggunakan alatan.
·
Menghadap
pasangan masing-masing.
·
Servis
ke arah rakan dengan melantun bola getah ke lantai.
·
Lakukan
lakuan yang sama bagi pasangan.
·
Pasangan
yang tiada bat boleh menggunakan tangan sebagai bat.
Fokus Pembelajaran:
·
Kontak
bola di tengah bat.
·
Kontak
bola di hadapan sebelah kanan badan.
·
Penerima
berdiri di tengah-tengah gelanggang.
·
Pengumpan
servis bola secara rawak ke setiap penjuru petak.
·
Penerima
perlu berusaha mendapatkan bola dan servis menggunakan bat.
Fokus Pembelajaran:
·
Kontak
bola di tengah bat.
·
Buka
kaki seluas bahu. Berdiri di atas bebola kaki dan fokus kepada objek yang
datang.
|
Berpasangan
M M M M
M M
M M M M
M M
G
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
Berpasangan
M M (Murid pengumpan)
G
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
Bat ping pong (30), bola getah (20)
Catatan:
·
Guru
melakukan demonstrasi servis bola menggunakan alatan.
·
Jarak
di antara murid diberi perhatian untuk aspek keselamatan.
Bola getah (20), bat ping pong (30)
Catatan:
·
Guru
melakukan demonstrasi servis bola menggunakan bat.
·
Jarak
di antara murid diberi perhatian untuk aspek keselamatan.
|
|||||||||
Kemuncak
(7 minit)
|
Permainan Kecil
“Permainan Mini Ping Pong”
|
·
Bentuk kumpulan
kecil yang terdiri daripada 5 – 6 orang.
·
Lakukan servis dengan menggunakan bat ke petak sasar.
Jika berjaya, satu mata diperoleh.
·
Penerima menerima dan mengembalikan servis sama ada
dengan menggunakan bat Jika berjaya, satu mata diperoleh.
·
Kumpulan yang pertama berjaya memperoleh 15 mata ialah
pemenang.
|
6 kumpulan = 5/6 orang/kumpulan
|
Bola getah (3), bat (30), Skital (12)
|
|||||||||
Penutup
(3 minit)
|
1. Menyejukkan Badan
2. Rumusan Pelajaran
2.1 Rumusan
kognitif &
Psikomotor
2.2 Rumusan
Afektif
- Penerapan
Nilai
- Pujian /
Teguran
3. Kerja Susulan
|
1.
Gerakkan
badan ke kiri dan ke kanan berulang kali.
2.
Berpasangan,
tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
3.
Tarik
nafas tiga kali perlahan dan hembus panjang yang terakhir.
·
Kontak
bola di tengah bat untuk menerima bola.
·
Lihat
kedudukan rakan sebelum melakukan servis.
·
Kita perlu bekerjasama
dan bertoleransi semasa melakukan aktiviti itulah resepi kejayaan.
·
Melakukan
latih tubi di rumah atau bermain aktiviti yang telah diajarkan sebagai
aktiviti rekreasi.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan