Isnin, 11 Ogos 2014

RPH PJ TAHUN 4 KSSR (MENERIMA SERVIS MENGGUNAKAN ALATAN)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI [KSSR]

Tarikh              :           16 April 2014 (Rabu)
Masa                :          0930 – 1000  
Tempat            :          Gelanggang Sekolah
Tahun(Kelas)   :           Tahun 4 Alamanda
Bilangan Murid :          40 orang ( 15 lelaki & 25 perempuan)
Tajuk                :   Menerima Servis Menggunakan Alatan 
Standard Pembelajaran : 1.7.2, 2.7.1 & 5.3.1   
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid dapat:       
Psikomotor :    i.  melakukan servis dengan menggunakan kaki.  

            Kognitif :          i.  mengenalpasti titik kontak semasa melakukan servis menggunakan kaki, menerima dan menghantar bola.
                                  
Afektif:            i.  berkomunikasi antara rakan, guru dan ahli kumpulan semasa melakukan servis menggunakan kaki.     
                       ii. memperlihatkan rasa seronok melakukan aktiviti servis menggunakan kaki dan bersedia menerima cabaran.

Kemahiran Berfikir: Mencirikan
Pengalaman sedia ada:  Murid-murid pernah membuat servis menggunakan kaki. 
Penerapan nilai           : Kerjasama
Penggabungjalinan     : Pendidikan Moral

BSPP   : Bola getah (20), bat ping pong (30) gelung rotan (18) , skital (16) 

EMK: Kreativiti









BAHAGIAN
/MASA
AKTIVITI
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
ORGANISASI
ALATAN/
CATATAN
Memanaskan
Badan
(5 minit)
1.         Latihan bebas menggunakan bola.







2.       Regangan dinamik










·         Berpasangan, ambil sebiji bola.
·         Hantar bola ke arah rakan secara perlahan, laju, rendah dan tinggi.
·         Pasangan perlu tangkap bola yang dihantar oleh pasangan mereka.
·         Kemudian, lakukan perkara sama secara bergilir-gilir.
·         Tukar hantaran menggunakan kaki.

Lakukan regangan dengan kiraan 8:
1.         Gerakkan kepala ke kiri dan kanan.
2.       Gerakkan kepala ke atas dan bawah.
3.       Gerakkan bahu ke atas dan bawah.
4.       Gerakkan bahagian tangan ikut putaran jam dan lawan jam.
5.       Bongkokkan badan ke hadapan dan gerakkan badan ke kiri dan kanan.
6.       Buka kaki seluas bahu dan cuba sentuh hujung kaki kiri dan kanan.
7.       Lari setempat secara perlahan, apabila wisel dibunyikan lari pantas.
Berpasangan
 

  M         M         M        M      M      M


 


  M         M         M        M      M      M

                          G 

Petunjuk:
G = Guru
M = Murid


          M  M  M  M  M  M
   M                                   M
M                                          M

                     G
 
Semasa regangan dinamik







Petunjuk:
G   = Guru
M  = Murid 
Bola getah (20)
Perkembangan
(15 minit)


Perkembangan 1
 (7 minit)













Perkembangan 2
 (8 minit)

1.         Pengenalan isi pelajaran



2.       Aktiviti 1 (Servis menggunakan bat ping pong berpasangan)












3.       Aktiviti 2 (Servis Ke Arah Sasaran)










·         Memperkenalkan tajuk pelajaran pada hari ini ialah menerima servis menggunakan alatan.

·         Menghadap pasangan masing-masing.
·         Servis ke arah rakan dengan melantun bola getah ke lantai.
·         Lakukan lakuan yang sama bagi pasangan.
·         Pasangan yang tiada bat boleh menggunakan tangan sebagai bat.

Fokus Pembelajaran:
·         Kontak bola di tengah bat.
·         Kontak bola di hadapan sebelah kanan badan.


·         Penerima berdiri di tengah-tengah gelanggang.
·         Pengumpan servis bola secara rawak ke setiap penjuru petak.
·         Penerima perlu berusaha mendapatkan bola dan servis menggunakan bat.

Fokus Pembelajaran:
·         Kontak bola di tengah bat.
·         Buka kaki seluas bahu. Berdiri di atas bebola kaki dan fokus kepada objek yang datang.
Berpasangan
 

  M         M         M        M      M      M


 
  M         M         M        M      M      M

                          G 

Petunjuk:
G = Guru
M = Murid






Berpasangan
 

 

         M            M (Murid pengumpan)
 



                          G 

Petunjuk:
G = Guru
M = Murid


Bat ping pong (30), bola getah (20)

Catatan:
·         Guru melakukan demonstrasi servis bola menggunakan alatan.
·         Jarak di antara murid diberi perhatian untuk aspek keselamatan.





Bola getah (20), bat ping pong (30)

Catatan:
·         Guru melakukan demonstrasi servis bola menggunakan bat.
·         Jarak di antara murid diberi perhatian untuk aspek keselamatan.
Kemuncak
(7 minit)
Permainan Kecil

“Permainan Mini Ping Pong”
·          Bentuk kumpulan kecil yang terdiri daripada 5 – 6 orang.
·         Lakukan servis dengan menggunakan bat ke petak sasar. Jika berjaya, satu mata diperoleh.
·         Penerima menerima dan mengembalikan servis sama ada dengan menggunakan bat Jika berjaya, satu mata diperoleh.
·         Kumpulan yang pertama berjaya memperoleh 15 mata ialah pemenang.




6 kumpulan = 5/6 orang/kumpulan
M           M              M            M








M       M                M               M
 
Bola getah (3), bat (30), Skital (12)
Penutup
(3 minit)
1. Menyejukkan Badan






2. Rumusan Pelajaran
2.1  Rumusan kognitif &
      Psikomotor


2.2  Rumusan Afektif
-   Penerapan Nilai
-   Pujian / Teguran

3. Kerja Susulan
  

1.         Gerakkan badan ke kiri dan ke kanan berulang kali.
2.       Berpasangan, tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
3.       Tarik nafas tiga kali perlahan dan hembus panjang yang terakhir.

·         Kontak bola di tengah bat untuk menerima bola.
·         Lihat kedudukan rakan sebelum melakukan servis.

·         Kita perlu bekerjasama dan bertoleransi semasa melakukan aktiviti itulah resepi kejayaan.

·         Melakukan latih tubi di rumah atau bermain aktiviti yang telah diajarkan sebagai aktiviti rekreasi. 
          M  M  M  M  M  M
   M                                   M
M                                          M

                     G
 







Petunjuk:
G = Guru
M = Murid











Tiada ulasan: