Isnin, 11 Ogos 2014

RPH PJ TAHUN 4 KSSR (MENERIMA BOLA)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI [KSSR]

Tarikh              :          27 Februari 2014 (Khamis)
Masa                :         0930 – 1000  
Tempat            :          Gelanggang Sekolah
Tahun(Kelas)   :         Tahun 4 Alamanda
Bilangan Murid :         40 orang ( 15 lelaki & 25 perempuan)
Fokus Pembelajaran: 1.6 Berkebolehan melakukan kemahiran asas permainan kategori serangan dengan lakuan yang betul.
Tajuk                :   Menerima bola 
Standard Pembelajaran : 1.6.2, 2.6.1 & 5.4.1  
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid dapat:       
Psikomotor :  i.  menerima hantaran bola yang dihantar dari pelbagai jarak menggunakan alatan dan anggota badan yang dibenarkan dengan betul.
ii. menerima hantaran bola yang dihantar semasa permainan kecil dengan betul. 

            Kognitif :          i.  mengenalpasti aplikasi daya semasa menghantar dan menerima bola pada pelbagai jarak.
                                   ii. menyatakan otot yang terlibat semasa menerima bola yang dihantar dengan betul.
                                  
Afektif:            i.  melakukan aktiviti menerima bola secara berpasangan.   
                       ii. memperlihatkan rasa seronok melakukan aktiviti pergerakan kreatif dan bersedia menerima cabaran.

Kemahiran Berfikir: Mencirikan
Pengalaman sedia ada:  Murid-murid telah mengikuti kemahiran menghantar pada pengajaran yang lepas.    
Penerapan nilai          : Keberanian dan berkerjasama
Penggabungjalinan     : Sains

BSPP   :   Bola (20), kon (5)

EMK: Kreativiti




BAHAGIAN
/MASA
AKTIVITI
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
ORGANISASI
ALATAN/
CATATAN
Memanaskan
Badan
(5 minit)
1.         Permainan simulasi “Monyet monyet”










2.       Regangan dinamik










1.         Bertiga, ambil sebiji bola.
2.       Seorang akan berada ditengah sebagai monyet dan dua orang rakan akan melambung bola supaya tidak diambil atau dirampas oleh monyet.
3.       Monyet perlu sentiasa mengejar bola yang dilambung.
4.       Tukar pasangan apabila bola dapat dirampas oleh monyet.


Lakukan regangan dengan kiraan 8:
1.         Gerakkan kepala ke kiri dan kanan.
2.       Gerakkan kepala ke atas dan bawah.
3.       Gerakkan bahu ke atas dan bawah.
4.       Gerakkan bahagian tangan ikut putaran jam dan lawan jam.
5.       Bongkokkan badan ke hadapan dan gerakkan badan ke kiri dan kanan.
6.       Buka kaki seluas bahu dan cuba sentuh hujung kaki kiri dan kanan.
7.       Lari setempat secara perlahan, apabila wisel dibunyikan lari pantas.
13 kumpulan = 3 orang/kumpulan
 


  M         M         M        M      M      M


  X          X          X         X       X       X


  M         M         M        M      M      M

                          G 



          M  M  M  M  M  M
   M                                   M
M                                          M

                     G
 
Semasa regangan dinamik







Petunjuk:
G   = Guru
M  = Murid 
X = Monyet                   
Bola (13)
Perkembangan
(15 minit)


Perkembangan 1
 (7 minit)















Perkembangan 2
 (8 minit)

1.         Pengenalan isi pelajaran



2.       Aktiviti 1 ( Low Ball)
















3.       Aktiviti 2 (High Ball)

·         Memperkenalkan tajuk pelajaran pada hari ini ialah menerima bola tinggi, rendah, ke kiri dan kanan.

·         Lambung rendah bola ke arah rakan.
·         Lihat arah pergerakan bola sebelum menangkap bola.
·         Tangkap bola menggunakan kedua-dua belah tangan.
·         Bawa bola ke arah badan.
Fokus Pembelajaran:
·         Hayun tangan dari belakang ke depan dengan daya yang perlahan.
·         Lihat ke arah bola sebelum menerima bola.
·         Bawa bola ke badan selepas menangkap bola.


·         Lambung tinggi bola ke arah rakan.
·         Lihat arah pergerakan bola sebelum menangkap bola.
·         Tangkap bola menggunakan kedua-dua belah tangan.
·         Bawa bola ke arah badan.

Fokus Pembelajaran:
·         Hayun tangan dari belakang ke depan dengan daya yang kuat.
·         Lihat ke arah bola sebelum menerima bola.
·         Bawa bola ke badan selepas menangkap bola.

M  M  M  M  M  M  M  M  M

   5 meter                             G


M  M  M  M  M  M  M  M  M
                         
 


                         
 


M  M  M  M  M  M  M  M  M

     3 meter
M  M  M  M  M  M  M  M  M


                          G
 


                         
 
































Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
Bola (20), kon (4)


Catatan:
·         Guru melakukan demonstrasi menerima bola terlebih dahulu.
·         Jarak di antara murid diberi perhatian untuk aspek keselamatan.









Bola (20), kon (4)

Catatan:
·         Guru melakukan demonstrasi menerima bola terlebih dahulu.
·         Jarak di antara murid diberi perhatian untuk aspek keselamatan.

Kemuncak
(7 minit)
Pertandingan Bersyarat

“First Catch Win”
·         Buat satu barisan lurus dan pegang bahu rakan dalam kumpulan masing-masing.
·         Mula di garisan permulaan yang disediakan.
·         A1 akan berlari ke arah kon, kemudian lambung bola ke arah A2.
·         A2 perlu tangkap bola dengan kemas dan tidak jatuh, sekiranya jatuh ulang semula.
·         Ulang sehingga  tamat. Murid terakhir akan tangkap bola dan lari ke garisan permulaan tadi untuk menamatkan permainan.


·         Tepukan diberikan kepada kumpulan juara.
·         Kumpulan terakhir didenda untuk menyimpan alatan ke stor sukan.

5 kumpulan = 8 orang/kumpulan
 
















Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
Bola (5), kon (5)
Penutup
(3 minit)
1. Menyejukkan Badan






2. Rumusan Pelajaran
2.1  Rumusan kognitif &
      Psikomotor


2.2  Rumusan Afektif
-   Penerapan Nilai
-   Pujian / Teguran


3. Kerja Susulan
  

1.         Gerakkan badan ke kiri dan ke kanan berulang kali.
2.       Berpasangan, tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
3.       Tarik nafas tiga kali perlahan dan hembus panjang yang terakhir.

·         Lihat arah pergerakan bola sebelum menangkap bola tersebut.
·         Bawa bola ke arah badan untuk mengawalnya.

·         Kita perlu bekerjasama dan bertoleransi semasa melakukan aktiviti itulah resepi kejayaan.


·         Boleh mula bermain permainan bola baling atau bola jaring yang banyak menggunakan kemahiran ini.

          M  M  M  M  M  M
   M                                   M
M                                          M

                     G
 







Petunjuk:
G = Guru
M = Murid










Tiada ulasan: