RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI [KSSR]
Tarikh
: 27 Februari 2014 (Khamis)
Masa
: 0930 – 1000
Tempat : Gelanggang
Sekolah
Tahun(Kelas) : Tahun 4 Alamanda
Bilangan Murid : 40
orang ( 15 lelaki & 25 perempuan)
Fokus Pembelajaran: 1.6
Berkebolehan melakukan kemahiran asas permainan kategori serangan dengan lakuan
yang betul.
Tajuk
: Menerima bola
Standard Pembelajaran : 1.6.2, 2.6.1 & 5.4.1
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid
dapat:
Psikomotor
: i. menerima hantaran bola yang dihantar dari
pelbagai jarak menggunakan alatan dan anggota badan yang dibenarkan dengan
betul.
ii. menerima hantaran bola yang dihantar semasa permainan
kecil dengan betul.
Kognitif : i. mengenalpasti aplikasi daya semasa menghantar
dan menerima bola pada pelbagai jarak.
ii.
menyatakan otot yang terlibat semasa menerima bola yang dihantar dengan betul.
Afektif: i. melakukan aktiviti menerima bola secara
berpasangan.
ii. memperlihatkan rasa
seronok melakukan aktiviti pergerakan kreatif dan bersedia menerima cabaran.
Kemahiran Berfikir: Mencirikan
Pengalaman sedia ada: Murid-murid telah mengikuti kemahiran
menghantar pada pengajaran yang lepas.
Penerapan nilai : Keberanian dan berkerjasama
Penggabungjalinan : Sains
BSPP : Bola (20), kon (5)
EMK: Kreativiti
BAHAGIAN
/MASA
|
AKTIVITI
|
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
|
ORGANISASI
|
ALATAN/
CATATAN
|
|||||||
Memanaskan
Badan
(5 minit)
|
1.
Permainan
simulasi “Monyet monyet”
2.
Regangan
dinamik
|
1.
Bertiga, ambil sebiji bola.
2. Seorang akan
berada ditengah sebagai monyet dan dua orang rakan akan melambung bola supaya
tidak diambil atau dirampas oleh monyet.
3. Monyet perlu
sentiasa mengejar bola yang dilambung.
4. Tukar pasangan
apabila bola dapat dirampas oleh monyet.
Lakukan regangan dengan
kiraan 8:
1.
Gerakkan kepala ke kiri dan kanan.
2. Gerakkan kepala
ke atas dan bawah.
3. Gerakkan bahu ke
atas dan bawah.
4. Gerakkan
bahagian tangan ikut putaran jam dan lawan jam.
5. Bongkokkan badan
ke hadapan dan gerakkan badan ke kiri dan kanan.
6. Buka kaki seluas
bahu dan cuba sentuh hujung kaki kiri dan kanan.
7. Lari setempat
secara perlahan, apabila wisel dibunyikan lari pantas.
|
13 kumpulan = 3 orang/kumpulan
M M
M M M
M
X X X X X
X
M M M M
M M
G
Semasa regangan dinamik
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
X = Monyet
|
Bola (13)
|
|||||||
Perkembangan
(15 minit)
Perkembangan
1
(7 minit)
Perkembangan
2
(8 minit)
|
1.
Pengenalan
isi pelajaran
2.
Aktiviti
1 ( Low Ball)
3.
Aktiviti
2 (High Ball)
|
·
Memperkenalkan
tajuk pelajaran pada hari ini ialah menerima bola tinggi, rendah, ke kiri dan
kanan.
·
Lambung
rendah bola ke arah rakan.
·
Lihat
arah pergerakan bola sebelum menangkap bola.
·
Tangkap
bola menggunakan kedua-dua belah tangan.
·
Bawa
bola ke arah badan.
Fokus Pembelajaran:
·
Hayun
tangan dari belakang ke depan dengan daya yang perlahan.
·
Lihat
ke arah bola sebelum menerima bola.
·
Bawa
bola ke badan selepas menangkap bola.
·
Lambung
tinggi bola ke arah rakan.
·
Lihat
arah pergerakan bola sebelum menangkap bola.
·
Tangkap
bola menggunakan kedua-dua belah tangan.
·
Bawa
bola ke arah badan.
Fokus Pembelajaran:
·
Hayun
tangan dari belakang ke depan dengan daya yang kuat.
·
Lihat
ke arah bola sebelum menerima bola.
·
Bawa
bola ke badan selepas menangkap bola.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
Bola (20), kon (4)
Catatan:
·
Guru
melakukan demonstrasi menerima bola terlebih dahulu.
·
Jarak
di antara murid diberi perhatian untuk aspek keselamatan.
Bola (20), kon (4)
Catatan:
·
Guru
melakukan demonstrasi menerima bola terlebih dahulu.
·
Jarak
di antara murid diberi perhatian untuk aspek keselamatan.
|
|||||||
Kemuncak
(7 minit)
|
Pertandingan Bersyarat
“First Catch Win”
|
·
Buat satu barisan lurus dan pegang bahu rakan
dalam kumpulan masing-masing.
·
Mula di garisan permulaan yang disediakan.
·
A1 akan berlari ke arah kon, kemudian lambung
bola ke arah A2.
·
A2 perlu tangkap bola dengan kemas dan tidak
jatuh, sekiranya jatuh ulang semula.
·
Ulang sehingga
tamat. Murid terakhir akan tangkap bola dan lari ke garisan permulaan
tadi untuk menamatkan permainan.
·
Tepukan diberikan kepada kumpulan juara.
·
Kumpulan terakhir didenda untuk menyimpan alatan
ke stor sukan.
|
5 kumpulan = 8 orang/kumpulan
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
Bola (5), kon (5)
|
|||||||
Penutup
(3 minit)
|
1. Menyejukkan Badan
2. Rumusan Pelajaran
2.1 Rumusan
kognitif &
Psikomotor
2.2 Rumusan
Afektif
- Penerapan
Nilai
- Pujian /
Teguran
3. Kerja Susulan
|
1.
Gerakkan
badan ke kiri dan ke kanan berulang kali.
2.
Berpasangan,
tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
3.
Tarik
nafas tiga kali perlahan dan hembus panjang yang terakhir.
·
Lihat
arah pergerakan bola sebelum menangkap bola tersebut.
·
Bawa
bola ke arah badan untuk mengawalnya.
·
Kita perlu
bekerjasama dan bertoleransi semasa melakukan aktiviti itulah resepi kejayaan.
·
Boleh mula
bermain permainan bola baling atau bola jaring yang banyak menggunakan
kemahiran ini.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan