RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI [KSSR]
Tarikh
: 6 Mac 2014 (Khamis)
Masa
: 0930 – 1000
Tempat : Gelanggang
Sekolah
Tahun(Kelas) : Tahun 4 Alamanda
Bilangan Murid : 40
orang ( 15 lelaki & 25 perempuan)
Fokus Pembelajaran: 1.6
Berkebolehan melakukan kemahiran asas permainan kategori serangan dengan lakuan
yang betul.
Tajuk
: Mengadang
Standard Pembelajaran : 1.6.4, 2.6.4 & 5.4.1
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid
dapat:
Psikomotor
: i. melakukan pergerakan mengadang dengan
membayangi pergerakan lawan.
Kognitif : i. mengenalpasti kedudukan pengadang yang sesuai
semasa membayangi pergerakan pihak lawan.
Afektif: i. melakukan aktiviti menerima bola secara
berpasangan.
ii. memperlihatkan rasa
seronok melakukan aktiviti pergerakan kreatif dan bersedia menerima cabaran.
Kemahiran Berfikir: Mencirikan
Pengalaman sedia ada: Murid-murid pernah menjadi benteng semasa
bermain bola atau mengikuti pergerakan pihak lawan semasa bermain.
Penerapan nilai : Kerjasama
Penggabungjalinan : Pendidikan Moral
BSPP :
Bola (13), skital (16)
EMK: Kreativiti
BAHAGIAN
/MASA
|
AKTIVITI
|
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
|
ORGANISASI
|
ALATAN/
CATATAN
|
||
Memanaskan
Badan
(5 minit)
|
1.
Permainan
simulasi “Monyet monyet”
2.
Regangan
dinamik
|
1.
Bertiga, ambil sebiji bola.
2. Seorang akan
berada ditengah sebagai monyet dan dua orang rakan akan melambung bola supaya
tidak diambil atau dirampas oleh monyet.
3. Monyet perlu
sentiasa mengejar bola yang dilambung.
4. Tukar pasangan
apabila bola dapat dirampas oleh monyet.
Lakukan regangan dengan
kiraan 8:
1.
Gerakkan kepala ke kiri dan kanan.
2. Gerakkan kepala
ke atas dan bawah.
3. Gerakkan bahu ke
atas dan bawah.
4. Gerakkan
bahagian tangan ikut putaran jam dan lawan jam.
5. Bongkokkan badan
ke hadapan dan gerakkan badan ke kiri dan kanan.
6. Buka kaki seluas
bahu dan cuba sentuh hujung kaki kiri dan kanan.
7. Lari setempat
secara perlahan, apabila wisel dibunyikan lari pantas.
|
13 kumpulan = 3 orang/kumpulan
M M M M
M M
X X X X X
X
M M M M
M M
G
Semasa regangan dinamik
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
X = Monyet
|
Bola (13)
|
||
Perkembangan
(15 minit)
Perkembangan
1
(7 minit)
Perkembangan
2
(8 minit)
|
1.
Pengenalan
isi pelajaran
2.
Aktiviti
1 (Musang dan ayam)
3.
Aktiviti
2 (Jaga skital)
|
·
Memperkenalkan
tajuk pelajaran pada hari ini ialah memadang atau cubaan menghalang.
·
Seorang
murid akan menjadi musang yang akan menangkap anak ayam.
·
Murid-murid
yang lain akan menjadi ayam dan seorang ibu ayam.
·
Ibu
ayam perlu mengadang musang daripada memakan atau menangkap anak ayam.
·
Ibu
ayam boleh menggunakan tangan, kaki dan anggota badan untuk mengadang.
Fokus Pembelajaran:
·
Gunakan
anggota badan seperti tangan dan kaki untuk mengadang.
·
Berkumpulan,
kumpulan A akan mengawal skital dari dijatuhkan oleh kumpulan B dengan cara
mengadang.
·
Ulang
beberapa kali aktiviti dan tukar peranan.
·
Gunakan
tangan, kaki atau badan untuk mengadang.
Fokus Pembelajaran:
·
Gunakan
tangan, kaki atau badan untuk mengadang atau menghalang daripada skital
dijatuhkan.
|
8 kumpulan= 5 orang/kumpulan
Petunjuk:
G = Guru
Mu = Musang
Ay = Ayam
|
Catatan:
·
Guru
melakukan demonstrasi mengadang.
·
Jarak
di antara murid diberi perhatian untuk aspek keselamatan.
Bola (4), skital (16)
Catatan:
·
Guru
melakukan demonstrasi cara mengadang.
·
Jarak
di antara murid diberi perhatian untuk aspek keselamatan.
|
||
Kemuncak
(7 minit)
|
Permainan Kecil
“Kawal Kota”
|
·
Murid dalam dua kumpulan kecil.
·
Murid bergerak dalam zon bebas tetapi tidak boleh
masuk ke zon pertahanan lawan.
·
Setiap pasukan cuba menjatuhkan susunan skital
pasukan lawan.
·
Pasukan yang berjaya menjatuhkan semua skital
atau yang paling banyak dikira pemenang.
·
Tepukan diberikan kepada kumpulan juara.
·
Kumpulan terakhir didenda untuk menyimpan alatan
ke stor sukan.
|
|
Bola (2), skital (16)
|
||
Penutup
(3 minit)
|
1. Menyejukkan Badan
2. Rumusan Pelajaran
2.1 Rumusan
kognitif &
Psikomotor
2.2 Rumusan
Afektif
- Penerapan
Nilai
- Pujian /
Teguran
3. Kerja Susulan
|
1.
Gerakkan
badan ke kiri dan ke kanan berulang kali.
2.
Berpasangan,
tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
3.
Tarik
nafas tiga kali perlahan dan hembus panjang yang terakhir.
·
Hadang
bola menggunakan tangan, kaki dan anggota badan yang lain untuk menghalang
daripada bola dijaringkan atau lain-lain.
·
Kita perlu bekerjasama
dan bertoleransi semasa melakukan aktiviti itulah resepi kejayaan.
·
Boleh mula
bermain permainan bola baling atau bola jaring yang banyak menggunakan
kemahiran ini.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan