RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI [KSSR]
Tarikh
: 11 April 2014 (Jumaat)
Masa :
0900
– 0930
Tempat : Gelanggang
Sekolah
Tahun(Kelas) : Tahun 4 Alamanda
Bilangan Murid : 40
orang ( 15 lelaki & 25 perempuan)
Fokus Pembelajaran: 1.7 Berkebolehan melakukan kemahiran asas
permainan kategori jaring dengan lakuan yang betul.
Tajuk
: Menerima Servis
Standard Pembelajaran : 1.7.3, 2.7.1 & 5.3.1
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid
dapat:
Psikomotor
: i. menerima servis menggunakan anggota badan dan
alatan.
Kognitif : i. mengenalpasti titik kontak semasa melakukan
servis menggunakan kaki, menerima dan menghantar bola.
Afektif: i. berkomunikasi antara rakan, guru dan ahli
kumpulan semasa melakukan servis menggunakan kaki.
ii. memperlihatkan rasa
seronok melakukan aktiviti servis menggunakan kaki dan bersedia menerima
cabaran.
Kemahiran Berfikir: Mencirikan
Pengalaman sedia ada: Murid-murid pernah membuat servis menggunakan
tangan dan kaki.
Penerapan nilai : Kerjasama
Penggabungjalinan : Pendidikan Moral
BSPP :
Bola getah (20), kon (16), jaring (4)
EMK: Kreativiti
BAHAGIAN
/MASA
|
AKTIVITI
|
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
|
ORGANISASI
|
ALATAN/
CATATAN
|
||||||||||||||||
Memanaskan
Badan
(5 minit)
|
1.
Latihan
bebas menggunakan bola.
2.
Regangan
dinamik
|
·
Berpasangan, ambil sebiji bola.
·
Hantar bola ke arah rakan secara perlahan, laju,
rendah dan tinggi.
·
Pasangan perlu tangkap bola yang dihantar oleh
pasangan mereka.
·
Kemudian, lakukan perkara sama secara
bergilir-gilir.
·
Tukar hantaran menggunakan kaki.
Lakukan regangan dengan
kiraan 8:
1.
Gerakkan kepala ke kiri dan kanan.
2. Gerakkan kepala
ke atas dan bawah.
3. Gerakkan bahu ke
atas dan bawah.
4. Gerakkan
bahagian tangan ikut putaran jam dan lawan jam.
5. Bongkokkan badan
ke hadapan dan gerakkan badan ke kiri dan kanan.
6. Buka kaki seluas
bahu dan cuba sentuh hujung kaki kiri dan kanan.
7. Lari setempat
secara perlahan, apabila wisel dibunyikan lari pantas.
|
Berpasangan
M M M M
M M
M M M M
M M
G
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
Semasa regangan dinamik
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
Bola getah (20)
|
||||||||||||||||
Perkembangan
(15 minit)
Perkembangan
1
(7 minit)
Perkembangan
2
(8 minit)
|
1.
Pengenalan
isi pelajaran
2.
Aktiviti
1 (Servis sasar)
3.
Aktiviti
2 (Servis, terima dan balas)
|
·
Apakah
jenis servis yang telah kamu pelajari sebelum ini,
·
Memperkenalkan
tajuk pelajaran pada hari ini ialah menerima servis.
·
Bentuk
kumpulan kecil yang terdiri daripada 4 – 5 orang sekumpulan.
·
Kumpulan
A melakukan servis ke petak sasar. Bola yang masuk ke petak sasar diberi satu
mata.
·
Kumpulan
B perlu cuba tangkap bola yang diservis. Sekiranya bola berjaya ditangkap,
dua mata untuk kumpulan B.
Fokus Pembelajaran:
·
Hulur
kedua-dua tapak tangan yang terbuka untuk menerima atau menangkap bola dan
bawa ke badan.
·
Dalam
kumpulan kecil, kumpulan penghantar dan penerima servis.
·
Secara
bergilir-gilir, penghantar lakukan servis ke petak sasar dan penerima
menerima serta mengembalikan servis menggunakan tangan atau kaki.
·
Jika
penghantar berjaya melakukan servis dan penerima gagal menerima servis,
penghantar dapat satu mata.
·
Jika
penerima berjaya menerima dan mengembalikan servis, penerima mendapat satu
mata.
·
Kumpulan
yang berjaya memperoleh 11 mata pemenang.
Fokus Pembelajaran:
·
Servis
menggunakan tapak tangan dan dalam kaki ke arah sasaran.
·
Lihat
arah sasaran sebelum melakukan servis.
|
8 kumpulan = 5 orang/kumpulan
M
M
M M
M M
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
8 kumpulan = 4-5 orang/kumpulan
M
M
M M
M M
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
Bola getah (8), kon (16), jaring (4)
Catatan:
·
Guru
melakukan demonstrasi servis sasar.
·
Jarak
di antara murid diberi perhatian untuk aspek keselamatan.
Bola getah (8), kon (16), jaring (4)
Catatan:
·
Guru
melakukan demonstrasi servis, terima dan balas.
·
Jarak
di antara murid diberi perhatian untuk aspek keselamatan.
|
||||||||||||||||
Kemuncak
(7 minit)
|
Permainan Kecil
“Bola tampar mini”
|
·
Dalam kumpulan, berdiri pada posisi di sekitar
gelanggang.
·
Permainan adalah seperti permainan bola tampar.
·
Seorang murid akan membuat servis aras bawah lengan
atau atas bahu ke arah pihak lawan.
·
Pihak lawan perlu membalas bola yang diservis.
·
Bola boleh diumpan sebanyak 3 kali sahaja.
·
Murid boleh menggunakan apa-apa anggota badan untuk
menerima dan membalas servis ke pihak lawan.
·
Bola yang gagal disambut atau masuk ke kawasan gelanggang
lawan dikira satu mata.
·
Kumpulan pertama yang mendapat 11 mata adalah pemenang.
|
8 kumpulan = 4/5 orang/kumpulan
|
Bola getah (8), kon (16), jaring (4)
|
||||||||||||||||
Penutup
(3 minit)
|
1. Menyejukkan Badan
2. Rumusan Pelajaran
2.1 Rumusan kognitif
&
Psikomotor
2.2 Rumusan
Afektif
- Penerapan
Nilai
- Pujian /
Teguran
3. Kerja Susulan
|
1.
Gerakkan
badan ke kiri dan ke kanan berulang kali.
2.
Berpasangan,
tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
3.
Tarik
nafas tiga kali perlahan dan hembus panjang yang terakhir.
·
Servis
menggunakan tapak tangan atau dalam kaki ke arah rakan.
·
Pukul
bola pada bahagian bawah bola supaya bole lambung ke atas.
·
Lihat
kedudukan rakan sebelum melakukan servis.
·
Kita perlu bekerjasama
dan bertoleransi semasa melakukan aktiviti itulah resepi kejayaan.
·
Mencari
maklumat berkaitan aktiviti yang menggunakan servis kaki dalam permainan.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan