Isnin, 11 Ogos 2014

RPH PJ TAHUN 4 KSSR (MENERIMA SERVIS)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI [KSSR]

Tarikh              :          11 April 2014 (Jumaat)
Masa               :          0900 – 0930  
Tempat            :          Gelanggang Sekolah
Tahun(Kelas)   :         Tahun 4 Alamanda  
Bilangan Murid :         40 orang ( 15 lelaki & 25 perempuan)
Fokus Pembelajaran: 1.7 Berkebolehan melakukan kemahiran asas permainan kategori jaring dengan lakuan yang betul.
Tajuk                :   Menerima Servis  
Standard Pembelajaran : 1.7.3, 2.7.1 & 5.3.1   
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid dapat:       
Psikomotor :  i.  menerima servis menggunakan anggota badan dan alatan.   

            Kognitif :          i.  mengenalpasti titik kontak semasa melakukan servis menggunakan kaki, menerima dan menghantar bola.
                                  
Afektif:            i.  berkomunikasi antara rakan, guru dan ahli kumpulan semasa melakukan servis menggunakan kaki.      
                       ii. memperlihatkan rasa seronok melakukan aktiviti servis menggunakan kaki dan bersedia menerima cabaran.

Kemahiran Berfikir: Mencirikan
Pengalaman sedia ada:  Murid-murid pernah membuat servis menggunakan tangan dan kaki. 
Penerapan nilai          : Kerjasama
Penggabungjalinan     : Pendidikan Moral

BSPP   : Bola getah (20), kon (16), jaring (4) 

EMK: Kreativiti






BAHAGIAN
/MASA
AKTIVITI
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
ORGANISASI
ALATAN/
CATATAN
Memanaskan
Badan
(5 minit)
1.         Latihan bebas menggunakan bola.







2.       Regangan dinamik










·         Berpasangan, ambil sebiji bola.
·         Hantar bola ke arah rakan secara perlahan, laju, rendah dan tinggi.
·         Pasangan perlu tangkap bola yang dihantar oleh pasangan mereka.
·         Kemudian, lakukan perkara sama secara bergilir-gilir.
·         Tukar hantaran menggunakan kaki.

Lakukan regangan dengan kiraan 8:
1.         Gerakkan kepala ke kiri dan kanan.
2.       Gerakkan kepala ke atas dan bawah.
3.       Gerakkan bahu ke atas dan bawah.
4.       Gerakkan bahagian tangan ikut putaran jam dan lawan jam.
5.       Bongkokkan badan ke hadapan dan gerakkan badan ke kiri dan kanan.
6.       Buka kaki seluas bahu dan cuba sentuh hujung kaki kiri dan kanan.
7.       Lari setempat secara perlahan, apabila wisel dibunyikan lari pantas.
Berpasangan
 

  M         M         M        M      M      M


 


  M         M         M        M      M      M

                          G 

Petunjuk:
G = Guru
M = Murid


          M  M  M  M  M  M
   M                                   M
M                                          M

                     G
 
Semasa regangan dinamik







Petunjuk:
G   = Guru
M  = Murid 

Bola getah (20)
Perkembangan
(15 minit)



Perkembangan 1
 (7 minit)














Perkembangan 2
 (8 minit)

1.         Pengenalan isi pelajaran




2.       Aktiviti 1 (Servis sasar)















3.       Aktiviti 2 (Servis, terima dan balas)










·         Apakah jenis servis yang telah kamu pelajari sebelum ini,
·         Memperkenalkan tajuk pelajaran pada hari ini ialah menerima servis.

·         Bentuk kumpulan kecil yang terdiri daripada 4 – 5 orang sekumpulan.
·         Kumpulan A melakukan servis ke petak sasar. Bola yang masuk ke petak sasar diberi satu mata.
·         Kumpulan B perlu cuba tangkap bola yang diservis. Sekiranya bola berjaya ditangkap, dua mata untuk kumpulan B.
Fokus Pembelajaran:
·         Hulur kedua-dua tapak tangan yang terbuka untuk menerima atau menangkap bola dan bawa ke badan.


·         Dalam kumpulan kecil, kumpulan penghantar dan penerima servis.
·         Secara bergilir-gilir, penghantar lakukan servis ke petak sasar dan penerima menerima serta mengembalikan servis menggunakan tangan atau kaki.
·         Jika penghantar berjaya melakukan servis dan penerima gagal menerima servis, penghantar dapat satu mata.
·         Jika penerima berjaya menerima dan mengembalikan servis, penerima mendapat satu mata.
·         Kumpulan yang berjaya memperoleh 11 mata pemenang.

Fokus Pembelajaran:
·         Servis menggunakan tapak tangan dan dalam kaki ke arah sasaran.
·         Lihat arah sasaran sebelum melakukan servis.

8 kumpulan = 5 orang/kumpulan
 

    M                                           M      

            M                            M

     M                                          M

 

Petunjuk:
G = Guru
M = Murid









8 kumpulan = 4-5 orang/kumpulan
 

 
     M                                           M      

            M                            M

     M                                          M
 


Petunjuk:
G = Guru
M = Murid

Bola getah (8), kon (16), jaring (4)

Catatan:
·         Guru melakukan demonstrasi servis sasar.
·         Jarak di antara murid diberi perhatian untuk aspek keselamatan.










Bola getah (8), kon (16),  jaring (4)

Catatan:
·         Guru melakukan demonstrasi servis, terima dan balas.
·         Jarak di antara murid diberi perhatian untuk aspek keselamatan.
Kemuncak
(7 minit)
Permainan Kecil

“Bola tampar mini”
·         Dalam kumpulan, berdiri pada posisi di sekitar gelanggang.
·         Permainan adalah seperti permainan bola tampar.
·         Seorang murid akan membuat servis aras bawah lengan atau atas bahu ke arah pihak lawan.
·         Pihak lawan perlu membalas bola yang diservis.
·         Bola boleh diumpan sebanyak 3 kali sahaja.
·         Murid boleh menggunakan apa-apa anggota badan untuk menerima dan membalas servis ke pihak lawan.
·         Bola yang gagal disambut atau masuk ke kawasan gelanggang lawan dikira satu mata.
·         Kumpulan pertama yang mendapat 11 mata adalah pemenang.






8 kumpulan = 4/5 orang/kumpulan






Bola getah (8), kon (16),  jaring (4)
Penutup
(3 minit)
1. Menyejukkan Badan






2. Rumusan Pelajaran
2.1  Rumusan kognitif &
      Psikomotor




2.2  Rumusan Afektif
-   Penerapan Nilai
-   Pujian / Teguran

3. Kerja Susulan
  

1.         Gerakkan badan ke kiri dan ke kanan berulang kali.
2.       Berpasangan, tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
3.       Tarik nafas tiga kali perlahan dan hembus panjang yang terakhir.

·         Servis menggunakan tapak tangan atau dalam kaki ke arah rakan.
·         Pukul bola pada bahagian bawah bola supaya bole lambung ke atas.
·         Lihat kedudukan rakan sebelum melakukan servis.

·         Kita perlu bekerjasama dan bertoleransi semasa melakukan aktiviti itulah resepi kejayaan.

·         Mencari maklumat berkaitan aktiviti yang menggunakan servis kaki dalam permainan.
          M  M  M  M  M  M
   M                                   M
M                                          M

                     G
 







Petunjuk:
G = Guru
M = Murid








 


Tiada ulasan: