RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN
JASMANI [KSSR]
Tarikh
: 16 Julai 2014 (Rabu)
Masa
: 0830 – 0900
Tempat : Gelanggang
Sekolah
Tahun(Kelas) : Tahun 3 Alamanda
Bilangan Murid : 40
orang (15 orang lelaki, 25 orang perempuan)
Fokus Pembelajaran: Berkebolehan
melakukan rangkaian pergerakan lokomotor dan bukan lokomotor mengikut irama.
Tajuk
: Rangkaian Kreatif
Standard Pembelajaran : 1.5.1, 2.4.1 & 5.4.2
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid
dapat:
Psikomotor
: i. melakukan rangkaian pergerakan lokomotor dan
bukan lokomotor mengikut tempo.
Kognitif : i. membezakan kelajuan pergerakan yang sesuai
mengikut tempo.
Afektif: i. melakukan aktiviti secara berpasangan dan
berkumpulan dengan seronok.
Kemahiran Berfikir: Membanding beza
Pengalaman sedia ada: Murid-murid pernah menari dan menjalani
kemahiran pada pengajaran yang lepas.
Penerapan nilai : Keberanian dan berkerjasama
Penggabungjalinan : Pendidikan Muzik
BSPP :
Laptop, Muzik, speaker (1), bangku
panjang (1), skital besar (5), skital kecil (10), gelung rotan (5)
EMK: Kreativiti dan inovasi
BAHAGIAN
/MASA
|
AKTIVITI
|
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
|
ORGANISASI
|
ALATAN/
CATATAN
|
|||||
Memanaskan
Badan
(5 minit)
|
1. Latihan bebas.
2. Regangan dinamik
|
1.
Lakukan pergerakan lokomotor seperti berikut apabila wisel ditiup:
-
Berlari anak ke arah hadapan dan belakang.
-
Melompat ke kiri dan kanan
-
Berjalan lurus ke hadapan dan mengundur ke belakang.
-
Merangkak seperti kucing
Lakukan regangan dengan
kiraan 8:
1.
Gerakkan kepala ke kiri dan kanan.
2.
Gerakkan kepala ke atas dan bawah.
3.
Gerakkan bahu ke atas dan bawah.
4.
Gerakkan bahagian tangan ikut putaran jam dan lawan jam.
5.
Bongkokkan badan ke hadapan dan gerakkan badan ke kiri dan kanan.
6.
Buka kaki seluas bahu dan cuba sentuh hujung kaki kiri dan kanan.
7.
Lari anak apabila diberi arahan dan lari pecut setempat apabila wisel
ditiup.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
|
|||||
Perkembangan
(15 minit)
Perkembangan 1
(7 minit)
Perkembangan 2
(8 minit)
|
1. Pengenalan isi pelajaran
2. Aktiviti 1
(Penerokaan Hutan)
3. Aktiviti 2
(Persembahan penerokaan hutan)
|
·
Aktiviti hari
ini ialah pergerakan berirama iaitu “Kembara Hutan”.
·
Lakukan
pergerakan lokomotor dengan membayangkan berada di dalam hutan.
·
Bergerak
melepasi bangku panjang seperti melepasi balak.
·
Melonjak
melepasi gelung rotan seperti melepasi anak sungai.
·
Bergerak
perlahan-lahan di celah skital mengikut laluan zig-zag, melengkung atau lurus
seperti bergerak di celah-celah batu.
Fokus Pembelajaran:
I.
Lakukan
aktiviti menggunakan pergerakan lokomotor mengikut kreativiti masing-masing.
·
Dengan
iringan muzik, lakukan pergerakan berikut mengikut kumpulan masing-masing.
·
Bergerak
melepasi bangku panjang seperti melepasi balak.
·
Melonjak
melepasi gelung rotan seperti melepasi anak sungai.
·
Bergerak
perlahan-lahan di celah skital mengikut laluan zig-zag, melengkung atau lurus
seperti bergerak di celah-celah batu.
Fokus Pembelajaran:
·
Lakukan
aksi mengikut kreativiti.
·
Lakukan
aksi mengikut rentak muzik.
|
|
Bangku panjang (1), skital besar (5), skital kecil
(10), gelung rotan (5)
Laptop, Muzik dan speaker (1)
Catatan:
·
Demonstrasi
dilakukan dahulu.
·
Jarak
antara murid diberi penekanan supaya tidak berlaku pelangggaran dan murid
selesa melakukan aktiviti.
|
|||||
Kemuncak
(7 minit)
|
Haiwan Hutan Yang Kreatif
|
·
Dalam kumpulan kecil, bincang dan pilih sejenis
haiwan yang dikehendaki.
·
Rancang pergerakan haiwan yang dipilih mengikut
muzik.
·
Setiap kumpulan mempersembahkan pergerakan haiwan
hutan mengikut muzik.
·
Kumpulan lain cuba meneka haiwan yang
dipersembahkan.
·
Kumpulan lain juga akan melakukan pergerakan
seperti yang dilakukan oleh kumpulan yang membuat persembahan.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
= Pentas
|
Laptop, muzik, speaker (1)
Catatan:
·
Guru
akan melakukan demonstrasi terlebih dahulu.
|
|||||
Penutup
(3 minit)
|
1. Menyejukkan Badan
2. Rumusan Pelajaran
2.1 Rumusan
kognitif &
Psikomotor
2.2 Rumusan
Afektif
- Penerapan
Nilai
- Pujian /
Teguran
3. Kerja Susulan
|
1. Berpasangan, tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
2. Tarik nafas tiga kali perlahan dan hembus panjang yang
terakhir.
·
Lakukan aktiviti
mengikut kreativiti masing-masing.
·
Bezakan
yang manakah pergerakan lokomotor dan bukan lokomotor.
·
Kita perlu
bekerjasama dan berani menerima cabaran yang diberikan.
·
Menonton
atau mengakses internet untuk melihat pergerakan haiwan.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan