RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI [KSSR]
Tarikh
: 18 April 2014 (Jumaat)
Masa :
0900
– 0930
Tempat : Gelanggang
Sekolah
Tahun(Kelas) : Tahun 4 Alamanda
Bilangan Murid : 40
orang ( 15 lelaki & 25 perempuan)
Fokus Pembelajaran: 1.7 Berkebolehan melakukan kemahiran
asas permainan kategori jaring dengan lakuan yang betul.
Tajuk : Gerak kaki dan menerima
Standard Pembelajaran : 1.7.4, 2.7.2
& 5.4.3
Objektif : Pada akhir proses p&p
ini murid-murid dapat:
Psikomotor : i. melakukan gerak kaki ke pelbagai arah.
Kognitif
: i. mengenalpasti cara dirían yang betul untuk
memulakan pergerakan ke pelbagai arah.
Afektif:
i. bekerjasama semasa melakukan aktiviti gerak
kaki.
ii.
memperlihatkan rasa seronok melakukan aktiviti servis menggunakan kaki dan
bersedia menerima cabaran.
Kemahiran
Berfikir: Mencirikan
Pengalaman sedia
ada: Murid-murid pernah bermain permainan
bola jaring. .
Penerapan nilai : Kerjasama
Penggabungjalinan : Pendidikan Moral
BSPP :
Bola jaring (20), gelung rotan (8),
EMK: Kreativiti
BAHAGIAN
/MASA
|
AKTIVITI
|
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
|
ORGANISASI
|
ALATAN/
CATATAN
|
|||
Memanaskan
badan
(5 minit)
|
|
·
Hantar bola paras atas kepala kepada rakan.
·
Murid yang bertindak sebagai monyet di tengah perlu berusaha mendapatkan
bola daripada dua orang rakan yang menghantar bola.
·
Hantaran selain paras atas kepala boleh digunakan.
·
Ulang selama 2 minit.
·
Lari perlahan bersama rakan dan hantar bola kepada rakan.
-
Lari arah hadapan dan hantar bola.
-
Lari sisi dan hantar bola.
·
Hantar bola semula kepada rakan dan lakukannya berulang-ulang.
|
Bertiga.
·
Kedudukan
semasa regangan
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
X = Monyet
|
Bola (20)
|
|||
Perkembangan
(15 minit)
Perkembangan
1
(7 minit)
Perkembangan
2
8 minit
|
(Menerima menggunakan kedua-dua belah
tangan)
(Gerak kaki jenis putaran)
|
·
Menerima adalah kemahiran yang perlu dikuasai dalam
permainan bola jaring kerana kemahiran menerima diperlukan sebelum bola
dihantar kepada rakan. Gerak kaki jugu merupakan antara kemahiran asas yang
perlu dikuasai oleh semua pemain.
·
Berpasangan, hantar bola ke
arah rakan menggunakan kedua-dua belah tangan.
·
Ikut lajak.
·
Pasangan perlu tangkap atau
terima bola.
·
Jarak akan ditingkatkan
apabila sudah menguasai.
·
Lakukan sebanyak 10 kali
tanpa jatuh.
Fokus Pembelajaran:
·
Kedudukan badan seimbang.
·
Mata melihat bola.
·
Keluarkan tangan dan
bersedia.
·
Hulurkan tangan dan tangkap
bola.
·
Siku dibengkokkan sedikit
dan jari-jari di buka.
·
Tarik bola ke arah dada.
·
Hantar bola ke arah rakan.
·
Lihat arah pergerakan bola
dan tangkap.
·
Pusingkan badan ke kiri,
kanan, belakang dan hadapan.
·
Tolak badan menggunakan kaki
yang bertentangan.
·
Pusing badan di atas kaki
putaran atau kaki mendarat.
·
Ulang sebanyak 10 kali
setiap seorang.
|
·
Berpasangan
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
Bola (20)
Catatatn:
·
Guru
melakukan demonstrasi menerima.
·
Jarak
di antara murid diberi perhatian untuk aspek keselamatan.
Catatan:
Kaki mendarat bermaksud kaki yang pertama mendarat
di tanah atau lantai. Kaki mendarat tidak boleh digerakkan atau diseret.
Sekiranya mendarat menggunakan kedua-dua belah kaki
secara serentak, pemain boleh memilih kaki kanan atau kiri sebagai kaki
mendarat.
Bola (20)
|
|||
Kemuncak
(10 minit)
|
Permainan kecil
“End Ball”
|
·
Bahagikan kepada kumpulan kecil.
·
7 murid dalam kawasan
permainan dan seorang di dalam gelung.
·
Syarat permainan, kemahiran
menerima perlu betul dan perlu lakukan putaran sebelum menghantar bola.
·
Bola perlu dihantar kepada
ahli kumpulan masing-masing.
·
Murid yang berada di dalam
gelung tidak boleh keluar daripada gelung.
·
Bola perlu dihantar kepada
rakan daripada kumpulan mereka yang berada di belakang kawasan pihak lawan
untuk mendapatkan mata (end ball).
·
Setiap end ball dikira
sebagai 1 mata.
·
Kumpulan yang mengumpul mata
tertinggi adalah pemenang.
|
8 kumpulan = 5 orang/kumpulan
Petunjuk:
A & B = Murid
G = Guru
= End Ball (Murid
dalam
gelung rotan
|
Bola (4), gelung rotan (8)
|
|||
Penutup
(4 minit)
|
1.
Menyejukkan
Badan
2. Rumusan Pelajaran
2.1
Rumusan kognitif &
Psikomotor
2.2
Rumusan Afektif
-
Penerapan Nilai
- Pujian
/ Teguran
3. Kerja Susulan
|
·
Gerakkan dan goyangkan kaki ke kiri dan kanan.
·
Tepuk otot-otot pada bahagian kaki sehingga ke
punggung.
·
Bengkokkan badan dan gerak ke kiri dan kanan.
·
Gerakkan tangan ke hadapan dan belakang.
·
Genggam jari berulang-ulang.
·
Gerakkan bahu mengikut arah jam dan sebaliknya.
·
Gerakkan kepala ke kiri, kanan dan atas ke bawah.
·
Ulang 4 kali.
·
Tarik nafas melalui hidung dan tahan selama kira-kira 3
saat kemudian hembus melalui hidung dan mulut.
·
Anggota badan yang banyak digunakan dalam kemahiran
menerima dan putaran perlu diregang lebih.
·
Pastikan bola dibawa ke arah dada semasa menerima.
·
Kenal pasti kaki mendarat dan pusing di atas kaki
mendarat.
·
Elakkan daripada menghantar bola dengan kuat kepada
rakan untuk elak kecederaan.
·
Pastikan dalam sesuatu permainan, semua ahli kumpulan
perlu turut serta dan tidak pentingkan diri sendiri.
·
Lakukan latih tubi di rumah untuk gerak kaki.
|
|
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan