RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI [KSSR]
Tarikh : 25
April 2014 (Jumaat)
Masa : 0900
– 0930
Tempat : Gelanggang
Sekolah
Tahun(Kelas) : Tahun
4 Alamanda
Bilangan Murid : 40 orang ( 15 lelaki & 25
perempuan)
Fokus Pembelajaran: 1.7 Berkebolehan melakukan kemahiran
pukulan pepat dengan menggunakan alatan.
Tajuk : Pukulan
Pepat ke Arah Sasaran
Standard Pembelajaran : 1.7.5, 2.7.2, 2.7.5 & 5.2.4
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid
dapat:
Psikomotor : i. melakukan pukulan pepat menggunakan alatan.
Kognitif : i. mengenal pasti cara dirian yang betul untuk memulakan pergerakan ke
pelbagai arah.
ii.
mengenal pasti kemahiran dalam kategori jaring.
Afektif: i. menerima kemenangan dan kekalahan dalam
permainan secara positif.
ii. menerima cabaran dan berasa seronok semasa
melakukan aktiviti.
Kemahiran Berfikir: Mencirikan & membanding beza
Pengalaman sedia ada: Murid-murid telah mengikuti aktiviti pukulan
pepat pada pengajaran yang lalu.
Penerapan nilai :
Bekerjasama dan disiplin
Penggabungjalinan: Matematik dan Bahasa Inggeris
BSPP :
Kon (5), bola kertas (5), pemukul (5), gelung rotan (5)
EMK: Kreativiti
BAHAGIAN
/MASA
|
AKTIVITI
|
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
|
ORGANISASI
|
ALATAN/
CATATAN
|
|||||||||||||||||||||||||
Memanaskan
Badan
(5 minit)
|
1.
Latihan
bebas
2.
Regangan
dinamik
|
·
Berdiri dalam keadaan bersedia secara
berpasangan.
·
Cuba sentuh dan pukul punggung rakan anda, dan
cuba elak daripada disentuh.
·
Cuba sentuh dan pukul lutut rakan dan cuba elak.
Lakukan regangan dengan
kiraan 8:
1.
Gerakkan kepala ke kiri dan kanan.
2. Gerakkan kepala
ke atas dan bawah.
3. Gerakkan bahu ke
atas dan bawah.
4. Gerakkan
bahagian tangan ikut putaran jam dan lawan jam.
5. Bongkokkan badan
ke hadapan dan gerakkan badan ke kiri dan kanan.
6. Buka kaki seluas
bahu dan cuba sentuh hujung kaki kiri dan kanan.
7. Lakukann lompat
bintang.
|
·
Semasa
latihan bebas.
Semasa regangan dinamik
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
|
|||||||||||||||||||||||||
Perkembangan
(15 minit)
Perkembangan
1
(7 minit)
Perkembangan
2
(8 minit)
|
1.
Pengenalan
isi pelajaran
2.
Aktiviti
1 (Pukulan pepat ke sasaran)
3.
Aktiviti
2
(Pukulan pepat berkumpulan)
|
·
Pukulan
pepat adalah pukulan secara “forehand” ke arah hadapan.
·
Letakkan bola di atas kon.
·
Pukul bola dengan pukulan
pepat.
·
Pukul bola supaya masuk ke
dalam gelung rotan.
·
Semasa membuat pukulan;
-
Berdiri dengan memandang ke
hadapan dan sasaran.
-
Mata memandang bola
-
Kontak pemukul pada bola
-
Ikut lajak selepas memukul
Fokus
Pembelajaran:
·
Pandang ke arah hadapan dan
sasaran.
·
Ikut lajak selepas memukul.
·
Berdiri dalam keadaan
bersedia sambil memegang pemukul.
·
Bengkokkan kedua-dua siku
dan pemukul ke belakang.
·
Pegang pemukul dengan erat
dan bersedia untuk memukul bola.
·
Lambung bola ke arah rakan.
·
Lihat arah pergerakan bola
dan kontak pemukul pada bola.
·
Ikut lajak selepas memukul.
Fokus
Pembelajaran:
·
Pandang ke arah hadapan dan
sasaran.
·
Ikut lajak selepas memukul.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
= Skital & Bola kertas
8 kumpulan = 3 orang/kumpulan
Petunjuk:
G = Guru
M = Pemukul
= Pembaling
|
Kon (5), bola kertas (5) pemukul (5),gelung rotan (5)
Catatan:
·
Guru
melakukan demonstrasi pukulan pepat.
·
Jarak
di antara murid diberi perhatian untuk aspek
Bola kertas (5), pemukul (5)
Catatan:
·
Guru
melakukan demonstrasi pukulan pepat.
·
Jarak
di antara murid diberi perhatian untuk aspek
|
|||||||||||||||||||||||||
Kemuncak
(7 minit)
|
Permainan Kecil
“Pukul, lari, ambil & letak”
|
·
Letakkan bola di atas kon.
·
Pukul bola yang diletakkan di atas kon tadi.
·
Lari ke arah bola dan ambil bola tersebut untuk di bawa ke tempat
asal.
·
Letakkan bola semula di atas kon dan tukar dengan ahli kumpulan.
·
Lakukan secara bergilir-gilir sehingga semua ahli kumpulan memukul.
·
Selepas semua kumpulan telah memukul, lari secara berkumpulan ke
garisan penamat.
·
Kumpulan pertama yang tiba di garisan penamat adalah pemenang.
·
Tepukan diberikan kepada kumpulan yang berjaya.
·
Kumpulan yang kalah didenda untuk menyusun
alatan.
|
5 kumpulan = 8 orang/kumpulan
Petunjuk:
G = Guru
M = Muridl
= Kon & bola
|
Bola kertas (5), pemukul (5), kon (5)
|
|||||||||||||||||||||||||
Penutup
(3 minit)
|
1. Menyejukkan Badan
2. Rumusan Pelajaran
2.1 Rumusan
kognitif &
Psikomotor
2.2 Rumusan
Afektif
- Penerapan
Nilai
- Pujian /
Teguran
3. Kerja Susulan
|
1.
Gerakkan
badan ke kiri dan ke kanan berulang kali.
2.
Berpasangan,
tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
3.
Tarik
nafas tiga kali perlahan dan hembus panjang yang terakhir.
·
Mata sentiasa memandang ke arah kedudukan bola.
·
Kontak pemukul pada bola.
·
Ikut lajak selepas memukul.
·
Kita perlu bekerjasama
dan berdisiplin semasa melakukan aktiviti.
·
Kerjasama
merupakan antara resepi kejayaan dalam sesebuah pasukan.
·
Berhati-hati
semasa melakukan pukulan agar tidak mendatangkan kecederaan kepada orang
lain.
·
Mencari
aktiviti-aktiviti atau sukan yang menggunakan kemahiran pukulan pepat.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan