RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI [KSSR]
Tarikh
: 4 April 2014 (Jumaat)
Masa :
0900
– 0930
Tempat : Gelanggang
Sekolah
Tahun(Kelas) : Tahun 4 Alamanda
Bilangan Murid : 40
orang ( 15 lelaki & 25 perempuan)
Fokus Pembelajaran: 1.7 Berkebolehan melakukan kemahiran asas
permainan kategori jaring dengan lakuan yang betul.
Tajuk
: Servis Menggunakan Kaki
Standard Pembelajaran : 1.7.2, 2.7.1 & 5.3.1
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid
dapat:
Psikomotor
: i. melakukan servis dengan menggunakan
kaki.
Kognitif : i. mengenalpasti titik kontak semasa melakukan
servis menggunakan kaki, menerima dan menghantar bola.
Afektif: i. berkomunikasi antara rakan, guru dan ahli
kumpulan semasa melakukan servis menggunakan kaki.
ii. memperlihatkan rasa
seronok melakukan aktiviti servis menggunakan kaki dan bersedia menerima
cabaran.
Kemahiran Berfikir: Mencirikan
Pengalaman sedia ada: Murid-murid pernah membuat servis menggunakan
kaki.
Penerapan nilai : Kerjasama
Penggabungjalinan : Pendidikan Moral
BSPP :
Bola getah (20), gelung rotan (18) , skital (16)
EMK: Kreativiti
BAHAGIAN
/MASA
|
AKTIVITI
|
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
|
ORGANISASI
|
ALATAN/
CATATAN
|
||
Memanaskan
Badan
(5 minit)
|
1.
Latihan
bebas menggunakan bola.
2.
Regangan
dinamik
|
·
Berpasangan, ambil sebiji bola.
·
Hantar bola ke arah rakan secara perlahan, laju,
rendah dan tinggi.
·
Pasangan perlu tangkap bola yang dihantar oleh
pasangan mereka.
·
Kemudian, lakukan perkara sama secara
bergilir-gilir.
·
Tukar hantaran menggunakan kaki.
Lakukan regangan dengan
kiraan 8:
1.
Gerakkan kepala ke kiri dan kanan.
2. Gerakkan kepala
ke atas dan bawah.
3. Gerakkan bahu ke
atas dan bawah.
4. Gerakkan
bahagian tangan ikut putaran jam dan lawan jam.
5. Bongkokkan badan
ke hadapan dan gerakkan badan ke kiri dan kanan.
6. Buka kaki seluas
bahu dan cuba sentuh hujung kaki kiri dan kanan.
7. Lari setempat
secara perlahan, apabila wisel dibunyikan lari pantas.
|
Berpasangan
M M M M
M M
M M M M
M M
G
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
Semasa regangan dinamik
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
Bola getah (20)
|
||
Perkembangan
(15 minit)
Perkembangan
1
(7 minit)
Perkembangan
2
(8 minit)
|
1.
Pengenalan
isi pelajaran
2.
Servis
menggunakan kaki
3.
Aktiviti
1 (Servis Ke Arah Sasaran)
|
·
Memperkenalkan
tajuk pelajaran pada hari ini ialah jom servis.
·
Servis
bola menggunakan kaki ke arah pasangan.
·
Pasangan
perlu tangkap bola yang diservis oleh pasangan mereka.
·
Kemudian,
lakukan perkara sama secara bergilir-gilir.
Fokus Pembelajaran:
·
Servis
menggunakan dalam kaki ke arah rakan.
·
Pukul
bola pada bahagian bawah bola supaya bole lambung ke atas.
·
Lihat
kedudukan rakan sebelum melakukan servis.
·
Dalam
kumpulan kecil.
·
Lakukan
servis menggunakan tangan ke arah gelung rotan.
·
Ulang
aktiviti dengan menggunakan kaki.
Fokus Pembelajaran:
·
Servis
menggunakan tapak tangan dan dalam kaki ke arah sasaran.
·
Lihat
arah sasaran sebelum melakukan servis.
|
Berpasangan
M M M M
M M
M M M M
M M
G
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
7 kumpulan = 5/6 orang/kumpulan
|
Bola getah (20)
Catatan:
·
Guru
melakukan demonstrasi servis bola menggunakan
kaki.
·
Jarak
di antara murid diberi perhatian untuk aspek keselamatan.
Bola getah (20), gelung rotan (18)
Catatan:
·
Guru
melakukan demonstrasi servis bola menggunakan tangan dan kaki.
·
Jarak
di antara murid diberi perhatian untuk aspek keselamatan.
|
||
Kemuncak
(7 minit)
|
Permainan Kecil
“Siapa paling hebat servis”
|
·
Dalam kumpulan,
buat barisan.
·
Servis menggunakan kaki ke arah sasaran.
·
Pastikan bola yang diservis jatuh atau berada di
kawasan (petak) yang telah disediakan.
·
2 mata sekiranya bola jatuh
atau masuk ke dalam gelung rotan.
·
1 mata bagi kumpulan yang berjaya menjatuhkan bola ke
kawasan skital yang disediakan.
·
Tiada mata bagi bola yang jatuh atau terkeluar daripada
petak.
·
Kumpulan yang mengumpul mata paling banyak merupakan
Kumpulan paling hebat servis.
|
7 kumpulan = 5/6 orang/kumpulan
|
Bola getah (20), skital (16), gelung rotan (18)
|
||
Penutup
(3 minit)
|
1. Menyejukkan Badan
2. Rumusan Pelajaran
2.1 Rumusan
kognitif &
Psikomotor
2.2 Rumusan
Afektif
- Penerapan
Nilai
- Pujian /
Teguran
3. Kerja Susulan
|
1.
Gerakkan
badan ke kiri dan ke kanan berulang kali.
2.
Berpasangan,
tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
3.
Tarik
nafas tiga kali perlahan dan hembus panjang yang terakhir.
·
Servis
menggunakan tapak tangan atau dalam kaki ke arah rakan.
·
Pukul
bola pada bahagian bawah bola supaya bole lambung ke atas.
·
Lihat
kedudukan rakan sebelum melakukan servis.
·
Kita perlu bekerjasama
dan bertoleransi semasa melakukan aktiviti itulah resepi kejayaan.
·
Mencari maklumat
berkaitan aktiviti yang menggunakan servis kaki dalam permainan.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan