RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI [KSSR]
Tarikh
: 17 Mac 2014 (Isnin)
Masa
: 1020 – 1050
Tempat : Gelanggang
Sekolah
Tahun(Kelas) : Tahun 4 Alamanda
Bilangan Murid : 40
orang ( 15 lelaki & 25 perempuan)
Fokus Pembelajaran: 1.6
Berkebolehan melakukan kemahiran asas permainan kategori serangan dengan lakuan
yang betul.
Tajuk
: Melakukan takel
Standard Pembelajaran : 1.6.6, 2.6.2 & 5.2.3
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid
dapat:
Psikomotor
: i. melakukan takel untuk mendapatkan bola.
ii. melakukan takel
menggunakan tangan dan badan untuk mendapatkan bola dengan lakuan yang betul.
Kognitif : i. mengenalpasti pemasaan yang sesuai untuk
memintas dan takel.
Afektif: i. menerima cabaran dan berasa seronok semasa
melakukan aktiviti.
Kemahiran Berfikir: Mencirikan
Pengalaman sedia ada: Murid-murid pernah merampas bola daripada
rakan semasa permainan kecil.
Penerapan nilai : Kerjasama
Penggabungjalinan : Pendidikan Moral
BSPP :
Bola baling (20), ekor kertas (40), skital (16)
EMK: Kreativiti
BAHAGIAN
/MASA
|
AKTIVITI
|
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
|
ORGANISASI
|
ALATAN/
CATATAN
|
||
Memanaskan
Badan
(5 minit)
|
1.
Permainan
simulasi “Cabut bulu ekor”
2.
Regangan
dinamik
|
1.
Setiap seorang akan diberikan ekor kertas dan
letakkan atau selitkan di belakang seluar.
2. Murid perlu
beruasaha mengelak ekor daripada dirampas oleh rakan-rakan yang lain.
3. Sekiranya ekor
dirampas, murid itu dikira mati atau terkeluar daripada permainan.
4. Bermain di
kawasan yang ditetapkan sahaja.
Lakukan regangan dengan
kiraan 8:
1.
Gerakkan kepala ke kiri dan kanan.
2. Gerakkan kepala
ke atas dan bawah.
3. Gerakkan bahu ke
atas dan bawah.
4. Gerakkan
bahagian tangan ikut putaran jam dan lawan jam.
5. Bongkokkan badan
ke hadapan dan gerakkan badan ke kiri dan kanan.
6. Buka kaki seluas
bahu dan cuba sentuh hujung kaki kiri dan kanan.
7. Lari setempat
secara perlahan, apabila wisel dibunyikan lari pantas.
|
M M M M
M M
M M
M M M M
M M M M
M M
G
Semasa regangan dinamik
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
X = Monyet
|
Ekor kertas (40)
|
||
Perkembangan
(15 minit)
Perkembangan
1
(7 minit)
Perkembangan
2
(8 minit)
|
1.
Pengenalan
isi pelajaran
2.
Aktiviti
1 (Monyet-monyet)
3.
Aktiviti
2 (Tekel bola itu)
|
·
Memperkenalkan
tajuk pelajaran pada hari ini ialah melakukan takel.
1.
Seorang akan berada ditengah sebagai monyet dan
dua orang rakan akan menghantar bola supaya tidak diambil atau dirampas oleh
monyet.
2. Monyet perlu
berusaha untuk memintas bola tersebut dengan cara merampas bola atau mengejar
bola tersebut.
·
Tukar pasangan apabila bola dapat dirampas oleh
monyet.
Fokus Pembelajaran:
·
Lihat
arah pergerakan bola sebelum memintas bola tersebut.
·
Berada
dekat dengan pihak lawan untuk memintas bola.
·
Berpasangan,
ambil sebiji bola setiap pasangan.
·
Pasangan
yang memegang bola perlu melantun bola dan cuba kawal bola daripada dipintas
oleh rakan.
·
Rakan
yang tiada bola perlu berusaha untuk memintas bola dengan cuba mengambil bola
yang dilantun oleh rakan.
·
Boleh
gunakan badan untuk elakkan bola daripada dirampas dengan membelakangkan
pemintas.
Fokus Pembelajaran:
·
Gunakan
tangan dan badan untuk memintas bola yang dilantun dan dikawal oleh rakan.
·
Lihat
arah pergerakan bola dan berada dekat dengan penerima hantaran untuk
memudahkan pintasan.
|
13
kumpulan = 3 orang/kumpulan
M M M M
M M
X X X X X
X
M M M M
M M
G
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
Bola baling (13)
Catatan:
·
Guru
melakukan demonstrasi melakukan takel atau memintas bola.
·
Jarak
di antara murid diberi perhatian untuk aspek keselamatan.
Bola baling (20)
Catatan:
·
Guru
melakukan demonstrasi cara memintas atau takel.
·
Jarak
di antara murid diberi perhatian untuk aspek keselamatan.
|
||
Kemuncak
(7 minit)
|
Permainan Kecil
“Kawal Kota”
|
·
Murid dalam dua kumpulan kecil.
·
Setiap pasukan cuba menjatuhkan susunan skital
pasukan lawan.
·
Pasukan yang berjaya menjatuhkan semua skital
atau yang paling banyak dikira pemenang.
·
Tepukan diberikan kepada kumpulan juara.
·
Kumpulan terakhir didenda untuk menyimpan alatan
ke stor sukan.
|
|
Bola (1), skital (16)
|
||
Penutup
(3 minit)
|
1. Menyejukkan Badan
2. Rumusan Pelajaran
2.1 Rumusan
kognitif &
Psikomotor
2.2 Rumusan
Afektif
- Penerapan
Nilai
- Pujian /
Teguran
3. Kerja Susulan
|
1.
Gerakkan
badan ke kiri dan ke kanan berulang kali.
2.
Berpasangan,
tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
3.
Tarik
nafas tiga kali perlahan dan hembus panjang yang terakhir.
·
Pintas
bola menggunakan tangan, dan anggota badan yang lain.
·
Lihat
arah pergerakan bola dan berada dekat dengan penerima atau penghantar untuk
memintas bola.
·
Kita perlu
bekerjasama dan bertoleransi semasa melakukan aktiviti itulah resepi
kejayaan.
·
Boleh mula
bermain permainan bola baling atau bola jaring yang banyak menggunakan
kemahiran ini.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan