RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI [KSSR]
Tarikh
: 4 Ogos 2014 (Isnin)
Masa
: 0800 – 0830
Tempat : Gelanggang
Sekolah
Tahun(Kelas) : Tahun 4 Mawar
Bilangan Murid : 36
orang ( 22 lelaki & 14 perempuan)
Fokus Pembelajaran: 1.14
Berkebolehan melakukan aktiviti rekreasi dan kesenggangan.
Tajuk
: Ting – ting Gula Batu
Standard Pembelajaran : 1.14.3, 2.14.3 & 5.2.5
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid
dapat:
Psikomotor
: i. bermain
permainan tradisional seperti Ting-ting Gula Batu.
Kognitif : i.
mengenal pasti strategi yang boleh
digunakan untuk mengekalkan imbangan dan daya tahan otot dalam permainan
Ting-ting Gula Batu
Afektif: i.
menerima kemenangan dan kekalahan dalam
permainan secara positif.
Kemahiran Berfikir : Mencirikan
Pengalaman sedia ada: Murid-murid tahu lagu
Ting-ting gula batu.
Penerapan nilai : Keberanian dan berkerjasama
Penggabungjalinan :
BSPP : Tali
skipping (12), skital (10)
EMK: Kreativiti dan inovasi.
BAHAGIAN
/MASA
|
AKTIVITI
|
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
|
ORGANISASI
|
ALATAN/
CATATAN
|
||
Memanaskan
Badan
(5 minit)
|
1. Touch and Go
2. Regangan dinamik
|
·
Berdiri dalam barisan mengikut kumpulan.
·
Bergerak ke arah yang diminta dan sentuh kon.
Lakukan regangan dengan
kiraan 8
1.
Gerakkan kepala ke kiri dan kanan.
2.
Gerakkan kepala ke atas dan bawah.
3.
Gerakkan bahu ke atas dan bawah.
4.
Gerakkan bahagian tangan ikut putaran jam dan lawan jam.
5.
Bongkokkan badan ke hadapan dan gerakkan badan ke kiri dan kanan.
6.
Buka kaki seluas bahu dan cuba sentuh hujung kaki kiri dan kanan.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
= Arah sasaran
|
Skital (4).
|
||
Perkembangan
(15 minit)
Perkembangan 1
(7 minit)
Perkembangan 2
(8 minit)
|
1. Pengenalan isi pelajaran
2. Aktiviti 1
(Kenal Ting-ting)
3. Aktiviti 2
(Mari Main Ting-Ting Gula Batu)
|
·
Aktiviti
hari ini ialah “ting-ting gula batu”.
·
Setiap kumpulan
terdiri daripada tiga orang murid.
·
Setiap ahli kumpulan
akan memegang tangan secara membelakang dengan membentuk bulatan.
·
Murid pertama dalam kumpulan
akan melipatkan kaki ke belakang dan letakkan di atas pergelangan tangan ahli
yang lain.
·
Diikuti pemain kedua
akan melakukan perbuatan yang sama, tetapi perlu meletakkan lipatan
dibahagian buku lalinya di atas lipatan lutut kaki pemain pertama.
·
Pemain ketiga akan
melakukan perkara yang sama, tetapi kaki pemain ketiga akan menjadi pengunci
bagi ketiga-tiga pemain tersebut dengan bahagian buku lali pemain pertama
perlu berada di atas lipatan lutut kaki pemain ketiga.
·
Lipatan buku lali
pemain ketiga pula perlu berada di atas lipatan lutut pemain kedua.
Fokus Pembelajaran:
·
Berdiri
selama 10 saat sebelum boleh menukar kaki.
·
Berdiri di
dalam kawasan tali sahaja.
·
Seperti
aktiviti 1, setiap kumpulan memegang tangan sesama sendiri.
·
Tangan
boleh dilepaskan apabila telah bersedia.
·
Mulakan
permainan apabila semua bersedia.
·
Buat
lompatan serentak sambil bertepuk tangan dan menyanyi lagu Ting-Ting Gula
Batu.
·
Cuba bertahan agar
jalinan yang dibina oleh mereka tidak terjatuh.
·
Kumpulan yang paling
lama bertahan dikira sebagai pemenang.
|
|
Tali skipping (12)
Catatan:
·
Demonstrasi
dilakukan dahulu.
·
Jarak
antara murid diberi penekanan supaya murid selesa melakukan aktiviti
Catatan:
·
Demonstrasi
dilakukan dahulu.
·
Jarak
antara murid diberi perhatian.
·
Setiap pasukan
dilarang mengganggu pasukan lain ketika permainan dijalankan.
·
Bermain di tempat yang
selamat.
Senikata
lagu;
Cin-cin
gula batu,
Bunyi
loceng pukul satu,
Mak-mak
buka pintu,
Adik takut
burung hantu.
|
||
Kemuncak
(7 minit)
|
Ting-ting berganti-ganti
|
·
Setiap kumpulan akan berlumba secara berganti-ganti sejauh 10 meter
dengan gaya Ting-ting gula batu.
·
Sebaik selesai berlumba sejauh 10 meter, pasangan seterusnya perlu
menepuk tangan pasangan dalam kumpulan mereka sebelum boleh memulakan
perlumbaan.
·
Perlumbaan ting-ting berganti tamat apabila semua menamatkan larian.
·
Kumpulan yang menang dipilih sebagai ahli yang akan menjadi
instruktor senamrobik bersama guru.
|
6 kumpulan = 6 orang/kumpulan
Petunjuk:
G = Guru
M = Muri
|
Skital (10)
Catatan:
·
Guru
akan melakukan demonstrasi terlebih dahulu.
|
||
Penutup
(3 minit)
|
1. Menyejukkan Badan
2. Rumusan Pelajaran
2.1 Rumusan
kognitif &
Psikomotor
2.2 Rumusan
Afektif
- Penerapan
Nilai
- Pujian /
Teguran
3. Kerja Susulan
|
1. Berpasangan, tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
2. Tarik nafas tiga kali perlahan dan hembus panjang yang terakhir.
·
Nyatakan
apakah strategi yang boleh digunakan untuk berdiri dengan lama semasa
melakukan Ting-ting gula batu.
·
Menyatakan
otot yang dominan semasa melakukan aktiviti Ting-ting.
·
Kita perlu
bekerjasama semasa melakukan aktiviti pandu arah.
·
Menggunakan
permainan ting-ting sebagai aktiviti waktu senggang.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan