RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI
Tarikh
: 15 April 2014 (Selasa)
Masa
: 0830 - 0900 (30 minit)
Tempat :
Dataran Sekolah
Tahun(Kelas) : 5
Dahlia
Bilangan Murid: 41 orang ( 14 orang lelaki & 27 orang
perempuan )
Tunjang Pembelajaran: 1. Kecergasan
Tajuk
: 1.8 Imbangan
Sub-tajuk :
Imbangan Skala Y
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid
dapat:
Psikomotor : i. melakukan aktiviti imbangan skala Y sekurang-kurangnya
8 saat daripada 10 saat dengan betul dan selamat.
ii. melakukan
aktiviti imbangan skala Y sambil menghantar alatan kepada rakan
sekurang-kurangnya 3 daripada 5 percubaan dengan betul dan cepat.
Kognitif :
i. menyatakan sekurag-kurangnya 3 otot utama
yang terlibat semasa melakukan aktiviti imbangan skala Y dengan betul.
ii. menyatakan sekurang-kurangnya 3 aspek
keselamatan semasa melakukan aktiviti imbangan skala Y dengan betul.
Afektif:
i. menunjukkan perasaan seronok semasa
menjalani aktiviti imbangan skala Y.
ii.
mengamalkan sikap kerjasama semasa dalam permainan.
Kemahiran Berfikir: Mencirikan
Pengalaman sedia ada: Murid-murid pernah melakukan aktiviti imbangan
pada pemanasan badan.
Penerapan nilai : Bekerjasama
Penggabungjalinan:
Pendidikan Moral
BSPP : Bola baling
(20), bola getah (5), bola jaring (5)
BAHAGIAN
/MASA
|
AKTIVITI
|
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
|
ORGANISASI
|
ALATAN/
CATATAN
|
||||||||
Permulaan
(5 minit)
|
|
·
Buat satu barisan lurus secara melintang
mengikut pasangan masing-masing.
·
Lakukan dirian bangau. Berdiri di atas
sebelah kaki dominan dan jengketkan kaki supaya tidak menyentuh lantai.
Tangan didepa ke sisi.
·
Masih dalam dirian bangau, lakukan imbangan
skala depan. Gerakkan kaki yang tidak menyentuh lantai ke belakang dan badan
ke hadapan
·
Bergerak ke belakang untuk imbangan ke
belakang.
·
Dalam keadaan duduk, lakukan imbangan
V. Fleksi bahagian sendi pinggang untuk
lakukan imbangan V.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
|
||||||||
Perkembangan
(15 minit)
Perkembangan
1
(Imbnagan
skala Y berpasangan)
(7 minit)
Perkembangan
2
(Imbangan
skala Y bersama bola berpasangan)
8 minit
|
(Imbangan skala Y berpasangan)
(Imbangan skala Y berpasangan)
(Imbangan skala Y bersama bola berpasangan)
(Imbangan skala Y bersama bola berpasangan)
|
·
Apakah jenis imbangan yang
telah kamu lakukan sebentar tadi?
·
“Imbangan skala Y” merupakan
tajuk pelajaran pada hari ini.
·
Berpasangan, pegang pinggang
pasangan masing-masing.
·
Berdiri tegak. Rapatkan kaki
dengan tangan di sisi.
·
Angkat sebelah kaki
perlahan-lahan sambil mengimbangkan badan.
·
Pegang pergelangan kaki yang
diangkat setinggi yang mampu.
·
Penyokong pegang pinggang
pasangan untuk membantu menyokong, pelaku
tahan dan kira sehingga 10.
·
Lakukan seperti demonstrasi.
·
Berdiri tegak. Rapatkan kaki
dengan tangan di sisi.
·
Angkat sebelah kaki
perlahan-lahan sambil mengimbangkan badan.
·
Pegang pergelangan kaki yang
diangkat setinggi yang mampu.
·
Lakukan secara individu
apabila sudah mahir.
·
Tahan selama 10 saat dan
kira.
·
Berpasangan, ambil sebiji
bola.
·
Berdiri tegak. Rapatkan kaki
dengan tangan di sisi.
·
Angkat sebelah kaki
perlahan-lahan sambil mengimbangkan badan.
·
Pegang pergelangan kaki yang
diangkat setinggi yang mampu.
·
Tangan yang sebelah memegang
bola dan angkat tinggi ke atas.
·
Hantar bola ke arah pasangan
sambil melakukan imbangan.
·
Lakukan seperti demonstrasi.
·
Berdiri tegak. Rapatkan kaki
dengan tangan di sisi.
·
Angkat sebelah kaki
perlahan-lahan sambil mengimbangkan badan.
·
Pegang pergelangan kaki yang
diangkat setinggi yang mampu.
·
Tangan yang sebelah memegang
bola dan angkat tinggi ke atas.
·
Hantar bola ke arah pasangan
sambil melakukan imbangan.
·
Lakukan sebanyak 5 ulangan.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
Bola (20)
|
||||||||
Kemuncak
(7 minit)
|
Permainan kecil
“Bola pantas”
|
·
Berdiri tegak dalam satu
barisan yang lurus mengikut kumpulan masing-masing.
·
Setiap kumpulan akan
diberikan 3 jenis bola yang pelbagai saiz.
·
Hantar satu bola secara imbangan
skala Y kepada ahli kumpulan.
·
Bola perlu diserah
menggunakan jari antara ahli pasukan.
·
Pasukan yang melambung bola
dikira dibatalkan permainan.
·
Bola kedua hanya boleh
diserahkan apabila bola pertama sudah sampai ke ahli kumpulan yang terakhir.
·
Kumpulan pertama yang
berjaya menghantar bola dengan pantas adalah juara.
·
Tepukan diberikan kepada
kumpulan yang berjaya.
|
5 kumpulan = 8 – 9 orang/kumpulan
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
Bola baling (5), bola getah (5), bola
jaring (5)
|
||||||||
Penutup
(3 minit)
|
1.
Menyejukkan
Badan
2. Rumusan Pelajaran
2.1 Rumusan
kognitif &
Psikomotor
2.2 Rumusan
Afektif
- Penerapan
Nilai
- Pujian / Teguran
3. Kerja Susulan
|
·
Gerakkan badan ke kiri dan ke kanan berulang kali.
·
Berpasangan, tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
·
Tarik nafas tiga kali perlahan dan hembus panjang yang
terakhir.
·
Otot hamstring, kuardisep dan gastroknimeus merupakan antara otot utama
yang terlibat dalam imbangan skala Y.
·
Imbangan skala Y merupakan antara contoh imbangan.
·
Berhati-hati semasa melakukan aktiviti atau permainan
kecil dan dengar arahan guru untuk elak kemalangan.
·
Semangat kesukanan dan kerjasama penting dalam aktiviti
kumpulan.
·
Beri tepukan kepada yang berjaya memenangi permainan.
·
Mencari kepentingan imbangan dalam kehidupan seharian.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan