Isnin, 11 Ogos 2014

RPH PJ TAHUN 5 KBSR (IMBANGAN - IMBANGAN SKALA Y)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI

Tarikh              : 15 April 2014 (Selasa)            
Masa                : 0830 - 0900 (30 minit)       
Tempat            :          Dataran Sekolah
Tahun(Kelas)   : 5 Dahlia
Bilangan Murid: 41 orang ( 14 orang lelaki & 27 orang perempuan ) 
Tunjang Pembelajaran:  1. Kecergasan
Tajuk                : 1.8 Imbangan
Sub-tajuk         : Imbangan Skala Y
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid dapat:       
Psikomotor :    i.  melakukan aktiviti imbangan skala Y sekurang-kurangnya 8 saat daripada 10 saat dengan betul dan selamat.
ii.  melakukan aktiviti imbangan skala Y sambil menghantar alatan kepada rakan sekurang-kurangnya 3 daripada 5 percubaan dengan betul dan cepat.     

Kognitif :          i.   menyatakan sekurag-kurangnya 3 otot utama yang terlibat semasa melakukan aktiviti imbangan skala Y dengan betul.
                                    ii.  menyatakan sekurang-kurangnya 3 aspek keselamatan semasa melakukan aktiviti imbangan skala Y dengan betul.

Afektif:            i.   menunjukkan perasaan seronok semasa menjalani aktiviti imbangan skala Y.
ii.  mengamalkan sikap kerjasama semasa dalam permainan.  

Kemahiran Berfikir: Mencirikan
Pengalaman sedia ada:  Murid-murid pernah melakukan aktiviti imbangan pada pemanasan badan.  
Penerapan nilai    :          Bekerjasama
Penggabungjalinan:        Pendidikan Moral
BSPP   : Bola baling (20), bola getah (5), bola jaring (5)


BAHAGIAN
/MASA
AKTIVITI
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
ORGANISASI
ALATAN/
CATATAN
Permulaan
(5 minit)
  1. Latihan bebas imbangan pelbagai & regangan spesifik.




















·         Buat satu barisan lurus secara melintang mengikut pasangan masing-masing.
·         Lakukan dirian bangau. Berdiri di atas sebelah kaki dominan dan jengketkan kaki supaya tidak menyentuh lantai. Tangan didepa ke sisi.
·         Masih dalam dirian bangau, lakukan imbangan skala depan. Gerakkan kaki yang tidak menyentuh lantai ke belakang dan badan ke hadapan
·         Bergerak ke belakang untuk imbangan ke belakang.
·         Dalam keadaan duduk, lakukan imbangan V.  Fleksi bahagian sendi pinggang untuk lakukan imbangan V.

 

  M      M       M       M        M


G
  
  M      M       M       M        M
 













Petunjuk:
G = Guru
M = Murid






































Perkembangan
(15 minit)






Perkembangan 1
(Imbnagan skala Y berpasangan)
(7 minit)
































Perkembangan 2
(Imbangan skala Y bersama bola berpasangan)
8 minit




















  1. Pengenalan isi pelajaran






  1. Demonstrasi
(Imbangan skala Y berpasangan)

















  1. Latih Tubi
(Imbangan skala Y berpasangan)













  1. Demonstrasi
(Imbangan skala Y bersama bola berpasangan)
















  1. Latih Tubi
(Imbangan skala Y bersama bola berpasangan)


·         Apakah jenis imbangan yang telah kamu lakukan sebentar tadi?
·         “Imbangan skala Y” merupakan tajuk pelajaran pada hari ini.

·         Berpasangan, pegang pinggang pasangan masing-masing.
·         Berdiri tegak. Rapatkan kaki dengan tangan di sisi.
·         Angkat sebelah kaki perlahan-lahan sambil mengimbangkan badan.
·         Pegang pergelangan kaki yang diangkat setinggi yang mampu.
·         Penyokong pegang pinggang pasangan untuk membantu menyokong, pelaku  tahan dan kira sehingga 10.

·         Lakukan seperti demonstrasi.
·         Berdiri tegak. Rapatkan kaki dengan tangan di sisi.
·         Angkat sebelah kaki perlahan-lahan sambil mengimbangkan badan.
·         Pegang pergelangan kaki yang diangkat setinggi yang mampu.
·         Lakukan secara individu apabila sudah mahir.
·         Tahan selama 10 saat dan kira.

·         Berpasangan, ambil sebiji bola.
·         Berdiri tegak. Rapatkan kaki dengan tangan di sisi.
·         Angkat sebelah kaki perlahan-lahan sambil mengimbangkan badan.
·         Pegang pergelangan kaki yang diangkat setinggi yang mampu.
·         Tangan yang sebelah memegang bola dan angkat tinggi ke atas.
·         Hantar bola ke arah pasangan sambil melakukan imbangan.

·         Lakukan seperti demonstrasi.
·         Berdiri tegak. Rapatkan kaki dengan tangan di sisi.
·         Angkat sebelah kaki perlahan-lahan sambil mengimbangkan badan.
·         Pegang pergelangan kaki yang diangkat setinggi yang mampu.
·         Tangan yang sebelah memegang bola dan angkat tinggi ke atas.
·         Hantar bola ke arah pasangan sambil melakukan imbangan.
·         Lakukan sebanyak 5 ulangan.







 

  M      M       M       M        M
  
  M      M       M       M        M


                      G
 
 















Petunjuk:
G = Guru
M = Murid



















 

  M      M       M       M        M
  
  M      M       M       M        M


                      G
 
 















Petunjuk:
G = Guru
M = Murid















































Bola (20)
Kemuncak
(7 minit)
Permainan kecil
“Bola pantas”
·         Berdiri tegak dalam satu barisan yang lurus mengikut kumpulan masing-masing.
·         Setiap kumpulan akan diberikan 3 jenis bola yang pelbagai saiz.
·         Hantar satu bola secara imbangan skala Y kepada ahli kumpulan.
·         Bola perlu diserah menggunakan jari antara ahli pasukan.
·         Pasukan yang melambung bola dikira dibatalkan permainan.
·         Bola kedua hanya boleh diserahkan apabila bola pertama sudah sampai ke ahli kumpulan yang terakhir.
·         Kumpulan pertama yang berjaya menghantar bola dengan pantas adalah juara.
·         Tepukan diberikan kepada kumpulan yang berjaya.
5 kumpulan = 8 – 9 orang/kumpulan

 

  M      M       M       M        M
  
  M      M       M       M        M

  M      M       M       M        M

  M      M       M       M        M


                      G
 
 
















Petunjuk:
G = Guru
M = Murid

Bola baling (5), bola getah (5), bola jaring (5)


























Penutup
(3 minit)
1.         Menyejukkan Badan










2.       Rumusan Pelajaran
2.1  Rumusan kognitif &
      Psikomotor








2.2  Rumusan Afektif
-   Penerapan Nilai
-   Pujian / Teguran










3.       Kerja Susulan
·         Gerakkan badan ke kiri dan ke kanan berulang kali.
·         Berpasangan, tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
·         Tarik nafas tiga kali perlahan dan hembus panjang yang terakhir.


·         Otot hamstring, kuardisep dan gastroknimeus merupakan antara otot utama yang terlibat dalam imbangan skala Y.
·         Imbangan skala Y merupakan antara contoh imbangan.

·         Berhati-hati semasa melakukan aktiviti atau permainan kecil dan dengar arahan guru untuk elak kemalangan.
·         Semangat kesukanan dan kerjasama penting dalam aktiviti kumpulan.
·         Beri tepukan kepada yang berjaya memenangi permainan.

·         Mencari kepentingan imbangan dalam kehidupan seharian.
      
       M M M M M M M M   
   M                                   M
M                                          M


                      G
 










Petunjuk:
G = Guru
M = Murid







Tiada ulasan: