RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI [KSSR]
Tarikh
: 13 Mac 2014 (Khamis)
Masa
: 0930 – 1000
Tempat : Gelanggang
Sekolah
Tahun(Kelas) : Tahun 4 Alamanda
Bilangan Murid : 40
orang ( 15 lelaki & 25 perempuan)
Fokus Pembelajaran: 1.6
Berkebolehan melakukan kemahiran asas permainan kategori serangan dengan lakuan
yang betul.
Tajuk
: Menjaring
Standard Pembelajaran : 1.6.6, 2.6.2 & 5.2.3
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid
dapat:
Psikomotor
: i. menjaring ke sasaran dari pelbagai arah
dengan menggunakan alatan dan anggota badan yang dibenarkan.
ii. melakukan kemahiran
menjaring semasa dalam permainan kecil bola sepak.
Kognitif : i. mengenalpasti perkaitan antara titik kontak
dengan arah pergerakan bola.
Afektif: i. menerima cabaran dan berasa seronok semasa
melakukan aktiviti.
Kemahiran Berfikir: Mencirikan
Pengalaman sedia ada: Murid-murid pernah melakukan kemahiran
menghantar pada pembelajaran yang lepas.
Penerapan nilai : Kerjasama
Penggabungjalinan : Pendidikan Moral
BSPP :
Bola (8), skital (32)
EMK: Kreativiti
BAHAGIAN
/MASA
|
AKTIVITI
|
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
|
ORGANISASI
|
ALATAN/
CATATAN
|
|||||||||||||||
Memanaskan
Badan
(5 minit)
|
1.
Latihan
bebas menyepak ke arah gol
2.
Regangan
dinamik
|
1.
Dalam kumpulan, ambil sebiji bola setiap
kumpulan.
2. Sepak bola
supaya masuk ke dalam gol.
3. Lakukan aktiviti
yang sama bergilir-gilir sehingga semua murid mempunyai peluang.
Lakukan regangan dengan
kiraan 8:
1.
Gerakkan kepala ke kiri dan kanan.
2. Gerakkan kepala
ke atas dan bawah.
3. Gerakkan bahu ke
atas dan bawah.
4. Gerakkan
bahagian tangan ikut putaran jam dan lawan jam.
5. Bongkokkan badan
ke hadapan dan gerakkan badan ke kiri dan kanan.
6. Buka kaki seluas
bahu dan cuba sentuh hujung kaki kiri dan kanan.
7. Lari setempat
secara perlahan, apabila wisel dibunyikan lari pantas.
|
8 kumpulan = 5 orang/kumpulan
MMMMMMM
MMMMMMM
MMMMMMM
MMMMMMM
G
Semasa regangan dinamik
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
Bola (8)
|
|||||||||||||||
Perkembangan
(15 minit)
Perkembangan
1
(7 minit)
Perkembangan
2
(8 minit)
|
1.
Pengenalan
isi pelajaran
2.
Aktiviti
1 (Jaring Dekat)
3.
Aktiviti
2 (Jaring Jauh)
|
·
Memperkenalkan
tajuk pelajaran pada hari ini ialah menjaring.
·
Jaring
atau sepak bola supaya masuk ke tengah-tengah atau antara skital yang
disediakan.
·
Ulang
pelakuan sekiranya bola tidak masuk di antara skital.
·
Lakukan
aktiviti secara bergilir-gilir.
·
Jarak
antara murid dan skital adalah 3 – 5 meter.
Fokus Pembelajaran:
·
Lihat
ke arah sasaran sebelum menyepak atau menjaringkan gol.
·
Sepak
menggunakan bahagian dalam kaki dan sepak di tengah-tengah bola untuk sepakan
leret.
·
Jaring
atau sepak bola supaya masuk ke tengah-tengah atau antara skital yang
disediakan.
·
Ulang
pelakuan sekiranya bola tidak masuk di antara skital.
·
Lakukan
aktiviti secara bergilir-gilir.
·
Jarak
antara murid dan skital adalah 7 – 10 meter.
Fokus Pembelajaran:
·
Lihat
ke arah sasaran sebelum menyepak atau menjaringkan gol.
·
Sepak
menggunakan bahagian dalam kaki dan sepak di tengah-tengah bola untuk sepakan
leret.
·
|
8 kumpulan = 5 orang/kumpulan
MMMMMMM
MMMMMMM
G
8 kumpulan = 5 orang/kumpulan
MMMMMMM
MMMMMMM
G
|
Bola (8), skital (16)
Catatan:
·
Guru
melakukan demonstrasi menjaring.
·
Jarak
di antara murid diberi perhatian untuk aspek keselamatan.
Bola (8), skital (16)
Catatan:
·
Guru
melakukan demonstrasi cara menjaring.
·
Jarak
di antara murid diberi perhatian untuk aspek keselamatan.
|
|||||||||||||||
Kemuncak
(7 minit)
|
Permainan Kecil
“Bola sepak 6 vs 6”
|
·
Dalam kumpulan yang disediakan, berada di kawasan
permainan yang telah disediakan.
·
Peraturan adalah seperti peraturan permainan
futsal.
·
Sebelum menjaringkan gol, hantar bola kepada
semua ahli kumpulan.
·
Setiap ahli kumpulan boleh menjaringkan gol di
mana-mana kawasan gol yang disediakan di sudut kanan dan kiri.
·
Tepukan diberikan kepada kumpulan yang menang.
|
8 kumpulan = 5 – 6 orang/kumpulan
M1 M1 M2 M2
M1 M1 M2 M2
M1 M1 M2 M2
M1 M1 M2 M2
G
|
Bola (4), skital (32)
|
|||||||||||||||
Penutup
(3 minit)
|
1. Menyejukkan Badan
2. Rumusan Pelajaran
2.1 Rumusan
kognitif &
Psikomotor
2.2 Rumusan
Afektif
- Penerapan
Nilai
- Pujian /
Teguran
3. Kerja Susulan
|
1.
Gerakkan
badan ke kiri dan ke kanan berulang kali.
2.
Berpasangan,
tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
3.
Tarik
nafas tiga kali perlahan dan hembus panjang yang terakhir.
·
Lihat
ke arah sasaran sebelum menyepak atau menjaringkan gol.
·
Sepak
menggunakan bahagian dalam kaki dan sepak di tengah-tengah bola untuk sepakan
leret.
·
Kita perlu
bekerjasama dan bertoleransi semasa melakukan aktiviti itulah resepi
kejayaan.
·
Boleh mula
bermain permainan bola baling atau bola jaring yang banyak menggunakan
kemahiran ini.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan