RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI [KSSR]
Tarikh
: 14 Julai 2014 (Isnin)
Masa
: 0800 – 0830
Tempat : Gelanggang
Sekolah
Tahun(Kelas) : Tahun 4 Mawar
Bilangan Murid : 36
orang ( 22 lelaki & 14 perempuan)
Fokus Pembelajaran: 1.14
Berkebolehan melakukan aktiviti rekreasi dan kesenggangan.
Tajuk
: Mendirikan Khemah I
Standard Pembelajaran :
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid
dapat:
Psikomotor
: i. mendirikan khemah pasang siap secara
berkumpulan dengan betul.
Kognitif : i. mengenal pasti bahagian-bahagian khemah
pasang siap.
Afektif: i. menerima cabaran dan berasa seronok semasa
melakukan aktiviti.
ii. membentuk kumpulan
semasa melakukan aktiviti.
Kemahiran Berfikir: Mencirikan
Pengalaman sedia ada: Murid-murid tahu bahagian-bahagian
khemah.
Penerapan nilai : Keberanian dan berkerjasama
Penggabungjalinan : Kemahiran Hidup
BSPP :
Khemah pasang siap (6) (rod, pancang, flysheet, khemah, beg khemah, tali dan
runner & groundsheet)
EMK: Kreativiti dan inovasi
BAHAGIAN
/MASA
|
AKTIVITI
|
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
|
ORGANISASI
|
ALATAN/
CATATAN
|
||||
Memanaskan
Badan
(5 minit)
|
1. Senamrobik tanpa iringan muzik
2. Regangan dinamik
|
1.
Lakukan pergerakan mengikut rentak muzik sambil membuat kiraan.
2.
Lakukan pergerakan seperti yang ditunjukkan oleh guru dan rakan.
3.
Antara pergerakan senamrobik:
-
Heel touch
-
High knee
-
Pony
-
Doublé step close
-
Squat
Lakukan regangan dengan
kiraan 8
1.
Gerakkan kepala ke kiri dan kanan.
2.
Gerakkan kepala ke atas dan bawah.
3.
Gerakkan bahu ke atas dan bawah.
4.
Gerakkan bahagian tangan ikut putaran jam dan lawan jam.
5.
Bongkokkan badan ke hadapan dan gerakkan badan ke kiri dan kanan.
6.
Buka kaki seluas bahu dan cuba sentuh hujung kaki kiri dan kanan.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
|
||||
Perkembangan
(15 minit)
Perkembangan 1
(7 minit)
Perkembangan 2
(8 minit)
|
1. Pengenalan isi pelajaran
2. Aktiviti 1
(Asing dan kenal)
3. Aktiviti 2
(Mendirikan Khemah)
|
·
Aktiviti
hari ini ialah amali mendirikan khemah.
·
Bahagi kepada
6 kumpulan.
·
Setiap
kumpulan ambil satu set khemah.
·
Senaraikan
peralatan yang terdapat pada khemah pada borang yang disediakan.
·
Catat
bilangan alatan yang dikeluarkan.
·
Bentangkan
khemah di atas permukaan yang rata.
·
Sambungkan
dan masukkan rod ke dalam laluan kerangka khemah.
·
Dirikan
khemah dan pasangkan pancang di sekeliling khemah.
·
Pasangkan
flysheet.
Fokus Pembelajaran:
·
Guru
tunjuk cara memasang khemah.
·
Pastikan
flysheet ditarik kemas dan tegang.
·
Pancang
dipacak pada sudut 45
|
6 kumpulan = 6 orang/kumpulan
6 kumpulan = 6 orang/kumpulan
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
Khemah pasang siap (6), borang (6)
Catatan:
·
Demonstrasi
dilakukan dahulu.
·
Jarak
antara murid diberi penekanan supaya murid selesa melakukan aktiviti dan
alatan tidak bercampur.
Khemah pasang siap (6)
Catatan:
·
Demonstrasi
dilakukan dahulu.
·
Jarak
antara murid diberi perhatian.
·
|
||||
Kemuncak
(7 minit)
|
Buka dan simpan khemah
|
·
Buka flysheet.
·
Cabut pancang dan keluarkan rod dari laluan
kerangka khemah secara menolak.
·
Bersihkan khemah.
·
Lipat dan gulungkan khemah bersama-sama semua
peralatan dengan kemas.
·
Masukkan semua peralatan yang telah digulung ke
dalam beg.
|
6 kumpulan = 6 orang/kumpulan
Petunjuk:
G = Guru
M = Muri
|
Khemah pasang siap (6)
Catatan:
·
Guru
akan melakukan demonstrasi terlebih dahulu.
|
||||
Penutup
(3 minit)
|
1. Menyejukkan Badan
2. Rumusan Pelajaran
2.1 Rumusan
kognitif &
Psikomotor
2.2 Rumusan
Afektif
- Penerapan
Nilai
- Pujian /
Teguran
3. Kerja Susulan
|
1. Berpasangan, tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
2. Tarik nafas tiga kali perlahan dan hembus panjang yang
terakhir.
·
Dirikan
khemah mengikut arahan dan berhati-hati mengendalikan alatan.
·
Kenal
pasti bahagian-bahagian alatan dan catat bilangan untuk elak hilang.
·
Kita perlu
bekerjasama semasa melakukan aktiviti mendirikan khemah.
·
Menonton
atau mengakses internet untuk mengetahui jenis-jenis khemah.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan